موضوعات داغ

مجازات دستکاری در اعداد و حروف پلاک چیست؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به موضوع دستگاری اعداد و حروف پلاک، اعلام کرد که یکی از پلاک های غیر مجاز، پلاکی است که اشخاص در ارقام و مشخصات اولیه آن تغییر ایجاد کنند و یا حتی پلاک وسیله نقلیه دیگری را به ماشین خود الصاق کرده و یا از پلاک تقلبی بر روی ماشین خود استفاده کند، برابر قانون دستکاری کردن پلاک خودرو جرم حساب شده و لذا مجازاتی برای آن تعیین شده است.

پلاک ضمن هویت بخشی به وسیله نقلیه، به نوعی شناسنامه وسیله نقلیه محسوب می شود و هرگونه ارائه خدمات، درج سوابق، دسترسی و تحت تعقیب قرار دادن وسایل نقلیه و مالکین آنها به سهولت و به سرعت انجام پذیر است. حال معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا تصریح کرد اگر فردی که اقدام به تغییر ارقام پلاک وسیله نقلیه کند، نه تنها مرتکب عمل مجرمانه گردیده بلکه در صورت ارتکاب تخلفات رانندگی، ممکن است جریمه برای خودروی فرد دیگر ثبت گردد.

در صورت مشاهده و رصد این جرم، ضمن توقیف وسیله نقلیه، راننده برای سیر مراحل قانونی و صدور قرار مجرمیت به مراجع قضایی معرفی می نماید و بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی، هر فردی که پلاک وسیله نقلیه خود را تغییر داده و یا مخدوش کند مجرم به حساب می ‌آید و مجازات حبس از 6 ماه تا یکسال را خواهند داشت.

به گزارش خودروبانک و به نقل از ایلنا، سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در پایان اضافه کرد، تغییر اعداد و پوشاندن پلاک جرم است و تبعات فوق را بهمراه دارد و لازم است که قبل از رانندگی با هر وسیله نقلیه، به عنوان مالک یا غیر مالک، حتما پلاک های وسیله نقلیه را از حیث خوانا و تمیزبودن کنترل کنید و اینکه مبادا تغییری در اعداد و یا حروف آن انجام شده باشد، چرا که در زمان استفاده از خودرویی که پلاک آن دستکاری شده، مسئول راننده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد