موضوعات داغ

پورشه ۹۱۱ GT2 RS با پیستون‌های ساخته شده با چاپگر سه‌بعدی توان بیشتری تولید می‌کند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تکنولوژی نحوه فعالیت خودروها را تغییر داده ‌است، اما همچنین باعث تغییراتی در نحوه طراحی و ساخت آن‌ها نیز شده است. نوآوری‌هایی مانند چاپ سه‌بعدی در صنعت خودرو با استقبال خیلی خوبی روبرو شده‌اند، جایی که خودروسازان، تامین‌کنندگان قطعات، و شرکت‌های تیونینگ به بهترین شکل از این فناوری بهره می‌برند. پورشه این فناوری را با تولید پیستون‌های ساخته شده با چاپگر سه‌بعدی برای ۹۱۱ GT2 RS وارد سطح جدیدی کرده است.

این اولین بار است که GT2 RS از پیستون‌های ساخته شده با چاپگر سه‌بعدی استفاده می‌کند. پورشه موفق شده وزن هر پیستون را ۱۰ درصد کاهش دهد، در حالی که یک مجرای خنک‌کننده برای بهبود کارایی پیستون فراهم کرده، که در پیستون‌های استاندارد امکان‌پذیر نبود. این پیستون‌های جدید طرح متفاوتی دارند تا فشار وارده در سیلندر را بهتر تحمل کنند.

این پیستون‌های جدید و سبک‌تر به افزایش سرعت موتور و عملکرد آن در دمای پایین‌تر کمک می‌کنند، که توان موتور را ۳۰ اسب‌بخار افزایش می‌دهد. بنابراین توان این موتور ۳.۸ لیتری پرقدرت از ۶۹۰ اسب‌بخار به ۷۲۰ اسب‌بخار می‌رسد. پورشه درباره افزایش گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر این موتور اظهارنظر نکرده است. این خودرو قبل از این هم خیلی سریع بود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۲.۶ ثانیه است.

پیستون‌های GT2 RS

پورشه، پیستون‌های GT2 RS را با استفاده از فرآیند ادغام فلز لیزری تولید می‌کند که پودر فلز با خلوص بالا را ذوب می‌کند و شکل می‌دهد. این تنها جایی نیست که پورشه از چاپ سه‌بعدی برای تولید محصولاتش استفاده می‌کند. در ماه می، بخش‌هایی از صندلی‌های پورشه ۹۱۱ و ۷۱۸ توسط چاپگر سه‌بعدی تولید شدند. پورشه کلاسیک هم از این فناوری برای تولید قطعاتی که دیگر تولید نمی‌شوند استفاده می‌کند.

چاپ سه‌بعدی کم‌کم در حال تبدیل شدن به بخش ثابتی در صنعت خودرو است. سایر خودروسازان از این تکنولوژی قبل از آغاز فرآیند تولید خودرو استفاده می‌کند، و با استفاده از این روش، نمونه‌های اولیه خودروهای خود را می‌سازند تا معایب آن‌ها را تشخیص داده و زمان توسعه خودرو اصلی را کاهش دهند. قطعا در آینده هم شاهد به کار‌گیری چاپ سه‌بعدی در صنعت خودرو خواهیم بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد