موضوعات داغ

نیسان آریا رونمایی شد؛ هجوم سهمگین ژاپنی‌ها به بازار خودروهای برقی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت نیسان مدت‌هاست که سهم بزرگی از فروش خودروهای الکتریکی بازار را نصیب خود کرده است، در حالی‌که تنها خودرو نیسان لیف را در این رده عرضه کرده است. حال این شرکت با عرضه نیسان آریا به عنوان یک کراس‌اوور الکتریکی، قصد دارد تا تنوع خودروهای برقی در سبد محصولات خود را افزایش دهد و سهم بیشتری از بازار کسب کند.

نیسان آریا نخستین بار در سال گذشته به عنوان یک مدل مفهومی معرفی شد و حال قرار است تا در اوایل سال 2021 به بازار ژاپن عرضه شود. نیسان قصد دارد تا پس از آن آریا را در بازار کانادا و ایالات متحده به فروش برساند.

نیسان آریا

قیمت تقریبی نیسان آریا حدود 40 هزار دلار عنوان شده که در سطح بودجه متوسط خرید خودرو برای مشتریان آمریکایی است. علاوه برآن مصرف‌کنندگان آمریکایی بسته به ایالتی که در آن زندگی می‌کنند، از کمک هزینه مالی خرید خودرو الکتریکی به ارزش 7500 الی ده هزار دلار برخوردار خواهند شد.

منشا نام گذاری نیسان آریا

یاسوهیرو یاموچی، نماینده اجرایی نیسان در مورد فلسفه نامگذاری نیسان آریا می‌گوید: ما نیاز به نامی برای این خودرو داشتیم که بتواند گذشته پرافتخار و آینده روشن این شرکت را همزمان به مصرف‌کنندگان القا کند. به همین دلیل نام قدیمی آریا را برای این خودرو انتخاب کردیم.

آریا نام شاخه‌ای از نژاد سفیدپوست است که در روزگار باستان در بخش اعظم قاره آسیا و اروپا ساکن شدند. برخی مورخان نیز به همین دلیل آن‌ها را هنداروپایی می‌دانند. علاوه برآن آریا نام یکی از ایالت‌های ایران باستان نیز بوده است. پیش از این نیز دو خودرو نیسان قشقایی و رنو قاجار توسط اتحاد رنو نیسان به بازار عرضه شده بودند که ریشه اسامی آن‌ها به فرهنگ ایرانی باز‌می‌گردد.

نفسی تازه برای نیسان

معرفی نیسان آریا در زمانی صورت گرفته که شرکت نیسان و اتحاد آن یعنی رنو نیسان میتسوبیشی با مسائلی از جمله فساد مالی مدیر عامل سابق و رسوایی دستکاری نتایج میزان انتشار آلایندگی خودروها مواجه است. بنابراین عرضه موفق این خودرو می‌تواند تا حدی مسائل و مشکلات نیسان را کاهش دهد.

با توجه به آن‌که بسیاری از منتقدان و فعالان دنیای خودرو زبان طراحی نیسان را فرسوده و قدیمی توصیف می‌کردند، نیسان سعی داشته تا در خلق ظاهر داخلی و خارجی آریا، اصولی جدید را برای طراحی این خودرو در نظر بگیرد. نیسان آریا شباهت بسیار زیادی به مدل مفهومی معرفی شده در سال 2017 دارد و به خوبی نماد یک خودرو آینده نگرانه را به تصویر می‌کشد.

نیسان آریا

برای افزایش جذابیت بیشتر در نگاه مشتریان، نیسان آریا با هر دو سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. علاوه برآن نیسان آریا به صورت تک موتوره یا دو موتوره به فروش خواهد رسید.

مشخصات فنی

نسخه تک موتوره از یک پیشرانه الکتریکی با 215 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند. سیستم انتقال قدرت این نسخه نیز تنها دیفرانسیل جلو خواهد بود. نسخه قوی‌تر دو موتوره از موتورهای الکتریکی به قدرت 389 اسب‌بخار و 600 نیوتن‌متر بهره‌مند است. سیستم انتقال قدرت این نسخه نیز تمام چرخ محرک خواهد بود. شتاب نسخه دوموتوره نسبتا قابل توجه بوده و حدود 7 ثانیه برآورد می‌شود.

براساس برآوردی که نیسان انجام داده است، آریا می‌تواند با تکیه بر باطری‌هایش مسافتی حدود 483 کیلومتر را بپیماید و از آن پس به شارژ مجدد نیاز خواهد داشت. باتری‌های نیسان آریا 90 کیلووات ساعت ظرفیت دارند که 87 کیلووات ساعت آن قابل استفاده است. نسخه ضعیف‌تر نیز باتری‌های 65 کیلووات ساعتی دارد که 63 کیلووات ساعت آن قابل دسترسی است.

دیگر جزئیات

البته تمام مزایا معطوف به نسخه دوموتوره نیستند، چرا که نسخه تک موتوره به لطف عدم وجود یک موتور اضافی و بهره‌مندی از باتری کوچکتر، صندوق عقب بزرگتری را در اختیار مشتری قرار خواهد داد. هر دو نسخه نیسان آریا ظرفیت پنج سرنشین را دارند و با رینگ‌های 19 یا 20 اینچی قابل خرید خواهند بود.

نیسان آریا

نمایشگر‌های 12.3 اینچی دوگانه مجهز به اندروید اتو و اپل کار پلی و قابلیت اتصال بیسیم عمده تجهیزات ارتباطی نیسان آریا هستند. علاوه برآن پکیج ایمنی بروزشده نیسان موسوم به ProPILOT Assist 2.0 نیز در نیسان آریا وجود خواهد داشت.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/25
عشق است الکتریک عشق است ژاپن
1399/4/25
واووو! چقدر خوشگله.