موضوعات داغ

هفته پرتلاطم گروه خودرو در بورس و بازار، قطعه‌ سازان درجا زدند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

از ابتدای سال جاری، بورس و بازار سرمایه یکی از اصلی‌ترین منابع جذب سرمایه‌های مردم بوده است. حرارت فوق‌العاده بالای این بازار سبب شده تا طیف گسترده‌ای از مردم نسبت به سرمایه گذاری در بورس علاقمند شوند و اکنون شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌های مختلف به بحث داغ رسانه‌های اقتصادی تبدیل شده است. در این بین نیز خودروسازان و قطعه سازان نیز تلاش کردند تا از این بازار پرسود بی‌نصیب نمانند.

در حقیقت بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه وارد با رویای کسب سودهای فوق‌العاده در کوتاه مدت وارد بورس شدند و البته روند رو به رشد قیمت سهام نیز مشوق این افراد بود. این هفته نیز برای سهام‌داران خودرویی و شرکت‌های حوزه خودرو شروعی پرتلاطم داشت و صف‌های چندمیلیاردی فروش برای دو نماد خساپا (سایپا) و خودرو (ایران خودرو) بودیم. این دو نماد رهبران گروه خودروسازی در بورس به حساب می‌آیند. اکنون ارزش هر سهم خساپا حدود 426 تومان و ارزش هر سهم خودرو حدود 633 تومان است.

یکی از اخبار داغ اقتصادی هفته گذشته خبر تزریق 300 میلیون دلار ارز صادراتی به سامانه نیما بود که موفق شد قیمت سرکش دلار را پس از حدود یک هفته تلاطم آرام کرده و اندکش کاهش دهد. در واکنش به این خبر، نمادهای کوچک و بزرگ بورسی نسبت به افزایش عرضه اقدام کردند تا سرمایه‌های سرگردان را جذب نمایند. اعلام رسمی افزایش قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری نیز سهام‌داران را به افزایش سودآوری طی هفته‌های آتی امیدوار کرد.

اما برخلاف هفته پرتلاطم خودروسازی، نمادهای گروه قطعه سازی روزهایی آرام را سپری کردند و حتی انتشار خبر توافق ایران خودرو و ساپکو برای افزایش نرخ لوازم و قطعات خودرو نیز تاثیری بر قیمت سهام شرکت‌های قطعه سازی در بورس نداشت. در حال حاضر قیمت هر سهم از نماد خگستر (گسترش ‌سرمایه‌گذاری ‌ایران‌ خودرو) حدود 1009 تومان مبادله می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد