موضوعات داغ

بقیه خودروسازان اعتباراتی معادل ۴۲۸ میلیون دلار از تسلا خریداری کرده‌اند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در این شرایط اقتصادی دشوار، تسلا در سه‌ماهه گذشته سود خوبی کسب کرد که سومین دوره متوالی سودآوری این شرکت بود. جریان درآمدی که به این سازنده خودروهای الکتریکی کمک کرد تا چنین سودی را تجربه کند، فروش اعتبارات تنظیمی بود. طبق گزارش مالی تسلا، این شرکت در سه‌ماهه گذشته ۴۲۸ میلیون دلار از فروش این اعتبارات کسب کرده که رکوردی برای این شرکت است و نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است.

تسلا به دلیل اینکه فقط خودروهای الکتریکی تولید می‌کند از منابع مختلفی در سراسر دنیا اعتبارات تنظیمی دریافت می‌کند. این اعتبارات براساس خودروهایی که یک شرکت به فروش می‌رساند به آن‌ها داده می‌شود؛ در برخی مناطق، این اعتبارات براساس تعداد خودروهای الکتریکی که یک شرکت می‌فروشد به آن شرکت داده می‌شود، و در برخی مناطق، ارائه این اعتبارات به میزان آلودگی که خودروهای یک شرکت تولید می‌کنند بستگی دارد.

برنامه خودروهای با آلایندگی صفر یکی از این منابع است؛ این برنامه یک مقررات مربوط به ایالت کالیفرنیا است که به خودروسازان دستور می‌دهد تا تعداد مشخصی از خودروهای الکتریکی را نسبت به کل خودروهای فروخته شده خودشان به فروش برسانند. ده ایالت دیگر در ایالات‌متحده هم این اقدام را انجام می‌دهند. اگر یک شرکت خودروسازی سالی را بدون اعتبار کافی به پایان برساند، جریمه می‌شود، مگر اینکه این اعتبارهای تنظیمی را از تسلا خریداری کند.

سیستم اعتبارات تنظیمی دولت فدرال برای مدل سال ۲۰۲۱ تغییر می‌کند، چون مقررات سوخت مقرون‌به‌صرفه جایگزین قوانین قبلی می‌شوند. تا زمانی که این مقررات جدید اجرایی شوند، خودروسازان با توجه به کاهش مصرف سوخت خودروهای خودشان، اعتباراتی را از اداره ایمنی ترافیک بزرگراه ملی و سازمان حفاظت از محیط‌ زیست دریافت کرده‌اند.

فیات کرایسلر برای اجتناب از پرداخت جریمه ۲.۱ میلیارد دلاری، به تسلا صدها میلیون دلار پرداخت کرده تا خودروهای آن‌ها جزو یک ناوگان محاسبه شوند و میزان انتشار آلودگی خودروهای فیات کرایسلر به طور متوسط با تسلا یکی شود.

از سال‌ها پیش تاکنون، سایر خودروسازان مبالغ زیادی را برای خرید اعتبارات تنظیمی به تسلا پرداخت کرده‌اند که این اعتبارات را به دلیل داشتن خط تولید تمام الکتریکی دریافت می‌کند، و مشخص نبود چه شرکتی این اعتبارات را خریداری می‌کند. تابستان گذشته در خبرها اعلام شد جنرال موتورز و فیات کرایسلر در یک دادگاه افشا کرده‌اند که از تسلا اعتبارات آلودگی گازهای گلخانه‌ای خریداری کرده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد