موضوعات داغ

ساز افزایش قیمت خودرو بار دیگر کوک شد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از کاهش نرخ ارز در هفته های گذشته، فروشندگان قیمت خودروهای خود را تا حدودی کاهش دادند، اما با افزایش دوباره قیمت ارز قیمت خودرو دوباره در حال افزایش است. فعالان بازار خودرو نیز در خصوص وضعیت بازار خودرو در تیرماه می گویند که با توجه به نوسانات نرخ ارز و روند افزایشی آن خریدار و فروشنده در بازار وجود ندارد. البته پس از کاهش نرخ ارز در هفته گذشته برخی از فروشندگان برای فروش خودرو در بازار حضور یافتند، اما خریداری در بازار وجود ندارد. فعالان بازار تاکید دارند که روند افزایش قیمت خودرو تنها در مورد خودروهای پرتیراژ و موجود در بازار اتفاق افتاده و شامل خودروهای مونتاژِی و وارداتی نشده است.

به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان بازار در خصوص عدم تبعیت خودروهای مونتاژی و وارداتی از ریزش نرخ ارز بیان می کنند که علت آن عدم امکان تولید خودروهای مونتاژی و همچنین تداوم ممنوعیت واردات خورو به کشور است. آنچه که مشخص است در حال حاضر خودروهای مونتاژی به صورت قطره چکانی تولید می شود یا به صورت کامل توقف تولید شده اند. بنابراین نرخ ارز تاثیر چندانی بر روی این خودروها نداشته است، به عنوان مثال تولید پژو 2008 تقریبا متوقف شده و سوزوکی ویتارا و سیتروئن C3 نیز پیش تر توقف تولید شده است و وضعیت عرضه محصولات رنو نیز نامشخص است.

ساز افزایش قیمت خودرو بار دیگر کوک شد

بازار خودروهای وارداتی نیز چندان از نوسانات نرخ ارز تبعیت نمی کند و مسیر خود را می رود. دست اندرکاران بازار دلیل این اتفاق را ممنوعیت واردات خودرو عنوان می کنند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز چندی پیش اعلام کرد با توجه به افزایش نامتعارف قیمت این خودروها در بازار طی یکسال گذشته، به نظر می رسد که دیگر این خودروها گران نشوند.

مهدی دادفر اظهار داشت: افزایش قیمت خودروهای وارداتی بیش از آنکه از صعودی شدن نرخ ارز تاثیر پذیرفته باشد تحت‌تاثیر ممنوعیت واردات قرار دارد. وی در ادامه می گوید: با توجه به اینکه در سال جاری نیز همانند دو سال گذشته افق روشنی در ارتباط با واردات خودروهای وارداتی پیش روی متقاضیان این خودروها قرار ندارد بنابراین شاهد هستیم که در حال حاضر فروشندگان قیمت های نامتعارفی روی خودروهای در اختیار خود می گذارند.

دادفر همچنین با اشاره به قیمت های اعلامی برای خودروهای وارداتی، اعلام کرد که در حال حاضر سانتافه با قیمت یک میلیارد و 400 میلیون تومان در بازار موجود است که این قیمت ها واقعی نیست. اما در کنار نرخ ارز که همیشه در نوسانی شدن بازار موثر است، فعالان بازار افزایش قیمت خودرو از مبدا را هم در صعودی شدن قیمت خودروهای بازار موثر می دانند. آنچه مشخص است رشد قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان که در اواخر تیر ماه اتفاق افتاد باعث شد تا قیمت ها در بازار چندان با ریزش نرخ ارز همراهی نکند.

در این زمینه یکی ازفعالان بازار در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت خودرو از مبدا چه تاثیری روی میزان عرضه شرکت های خودروساز به بازار گذاشته و آیا توانسته نمودار عرضه توسط آنها را صعودی کند یا خیر؟ می گوید تغییری در عرضه شرکت های خودروساز ایجاد نشده و میزان عرضه آنها به همان میزان سابق است. در حال حاضر عرضه شرکت های خودروساز با تقاضای بازار همخوانی ندارد و عرضه محصولات توسط خودروسازان به بازار نیز تحویل معوقات گذشته آنها است. در شرایط فعلی مصرف کنندگان واقعی قادر به مراجعه به نمایندگی شرکت های خودروساز و خرید خودرو با قیمت کارخانه نیستند.

وی در ادامه می گوید: اگر خودروسازان بتوانند در کنار انجام تعهدات معوق خود، مسیری برای عرضه محصولات به بازار فراهم کنند، آنموقع شاهد کاهشی شدن قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. آنچه مشخص است رشد قیمت خودرو از مبدا می تواند مشوق خوبی برای شرکت های خودروساز باشد تا روند عرضه محصولات به بازار را تسهیل کنند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/5/11
شرم باد....!