موضوعات داغ

آیا میتسوبیشی گالانت هنوز ارزش خرید دارد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر به سال‌های ابتدایی دهه نود میلادی یا دهه هفتاد خورشیدی بازگردیم، شاهد طلوع آفتاب تابان خودروهای ژاپنی در بازار خودرو جهان خواهیم بود. در این دوره خودروهایی همچون میتسوبیشی گالانت، میتسوبیشی لنسر، تویوتا کرولا، تویوتا کریسیدا و هوندا آکورد به ستاره‌های پرفروش بازار خودرو تبدیل شدند و همزمان رقبای آمریکایی و اروپایی خود را به چالش کشیدند.

گالانت سوسماری و گالانت عینکی

خوشبختانه در آن سال‌ها واردات خودرو به کشورمان در مقاطعی امکان پذیر بود و مشتریان ایرانی از نعمت وجود سدان‌های باکیفیت و کم استهلاک ژاپنی برخوردار شدند. یکی از این خودروها میتسوبیشی گالانت بود که در دو نسل وارد بازار کشورمان شد. نسل ششم این خودرو که در فاصله سال‌های 1987 تا 1994 به تولید می‌رسید، در تیراژ نسبتا بالایی وارد کشور شد و از فعالان بازار خودرو لقب گالانت سوسماری را دریافت کرد. این خودرو در برخی بازارها با نام دوج 2000 نیز به فروش می‌رسید که نشان از تسلط کامل ژاپنی‌ها بر بازار خودرو جهان در اوایل دهه نود دارد.

پیشنهاد مطالعه: نگاهی به مشخصات فنی میتسوبیشی گالانت 500 اسبی؛ سامورایی در شهر

تاکنون ده نسل از میتسوبیشی گالانت به تولید رسیده است که ما تاکنون میزبان نسل‌های ششم و هفتم این خودرو بوده‌ایم. البته از نسل‌های دیگر گالانت نیز نمونه‌های معدودی وارد بازار کشورمان شد که اکنون در بازار قابل مشاهده هستند.

میتسوبیشی گالانت

نسل هفتم میتسوبیشی گالانت نیز در فاصله سال‌های 1992 تا 1998 به تولید رسید و در تعداد اندکی وارد بازار کشورمان شد. این خودرو در بین اهالی بازار به گالانت عینکی شهرت دارد. از این نسل به بعد گالانت از نقش سدان میان رده خارج شد و اندک اندک شباهت‌های میان گالانت و میتسوبیشی لنسر که سدان کوچک سبد محصولات میتسوبیشی بود، افزایش یافت.

ظاهری باوقار اما نه چندان گیرا

با نگاهی به ظاهر میتسوبیشی گالانت، می‌توان وقار و متانت را در طراحی این خودرو مشاهده کرد هرچند با توجه به گذشت سه دهه از آغاز تولید میتسوبیشی گالانت، امروزه دیگر نمی‌توان این چهره را جذاب و گیرا دانست. طراحی ظاهری میتسوبیشی گالانت همرده دیگر خودروهای آن دوران همچون تویوتا کریسیدا یا سدان‌های اروپایی همانند پژو 405 ارزیابی می‌شود. البته وقار و متانت ظاهر میتسوبیشی گالانت همچنان برای افرادی که طراحی‌های کلاسیک را می‌پسندند، جذابیت دارد.

میتسوبیشی گالانت

کابین میتسوبیشی گالانت نیز نکته جدیدی را برای بینندگان در بر ندارد، چرا که تولید طولانی مدت خودروهایی همچون پراید و پژو 405، چشم ایرانیان را به ظاهر کابین‌های دهه نودی عادت داده است. بنابراین انتظار می‌رود تا مشتریان پس از خرید میتسوبیشی گالانت، اقدام به نصب مانیتور یا تغییر غربیلک فرمان کنند. البته این مساله موجب افزایش میتسوبیشی گالانت‌های دستکاری شده در سطح بازار شده و ارزش خرید این خودرو را تا حدی زیر سوال برده است.

آیا خرید میتسوبیشی گالانت منطقی است؟

سال‌ها از توقف تولید و توقف واردات میتسوبیشی گالانت به کشورمان می‌گذرد و شکی نیست که اکنون یافتن قطعات یدکی نو برای چنین خودرویی چندان ساده نخواهد بود. با این وجود به لطف واردات گسترده گالانت سوسماری به کشور، قطعات یدکی دست دوم یا استوک میتسوبیشی گالانت به وفور در بازار موجود هستند.

برای مثال سرسیلندر نسبتا نو میتسوبیشی گالانت با موتور 1800 سی سی، اکنون با قیمتی در حدود دو و نیم میلیون تومان قابل خریداری است که هم رده سرسیلندر نو پژو 405 قیمت‌گذاری می‌شود. یا برای نمونه فیلتر هوای نو میتسوبیشی گالانت با قیمتی در حدود 150 هزار تومان برای فروش گذاشته شده که نسبت به فیلتر هوای خودروهای معمول بازار تفاوت قابل توجهی را نشان می‌دهد.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت سوسماری را از نظر نحوه دسترسی به قطعات یدکی می‌توان به پژو 405 با موتور 2000 سی سی اشاره کرد. دسترسی به قطعات این خودرو در شهرهای بزرگ امکان پذیر است اما در شهرهای کوچک شاید نتوانید به راحتی گالانت سوسماری خود را تعمیر کنید. البته باید توجه داشت که خودروهای ژاپنی به پر استهلاکی خودروهای فرانسوی نیستند و در کوتاه مدت به تعمیرات نیاز پیدا نخواهند کرد.

با چه بودجه‌ای می‌توان برای خرید گالانت سوسماری اقدام کرد؟

گالانت سوسماری در چند تیپ وارد بازار کشورمان شد که از جمله آن‌ها می‌توان به تیپ GLS، GLX و سوپر سالن اشاره کرد. اکنون با بودجه‌ای در حدود 50 میلیون تومان قادر به خرید میتسوبیشی گالانت هستید.

با افزایش سطح بودجه به هشتاد میلیون تومان، نمونه‌های نسبتا سالم از گالانت سوسماری قابل دسترسی هستند که به خوبی نگهداری شده‌اند و ادوات برقی آن‌ها کار می‌کند. اکثر نمونه‌های قابل قبول از گالانت در همین محدوده قیمتی قرار دارند و به ندرت قیمتی بیش از صد میلیون تومان برای خرید گالانت مطالبه می‌شود، مگر آن‌که با خودرویی خاص روبرو باشید.

نظرات کاربران

20 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/1
گالان عینکی سوپر سالن اگه تمیزش باشه در یک کلمه مرگ نداره
1401/6/25
جا بجا کردن گالانت .
راستش من وقت تر و تمیز کردن ماشین را ندارم .یک گالانت سوسماری ج ال اس ۱۸۰۰ سرمه ای دارم با یک اتومات تمیز مایلم تعویض کنم
1399/6/1
عشق سوپرسالن داشتیم!
1399/11/8
چرا آنقدر سطح شعورشان پایین. چرا دارید مردم رو به بیراهه میبرید. اخه آدمه حسابی قطعات اگر با پژو یا حتی ماکسیما هم، همقیمت باشه ارزش داره. بابا اگر شما این ماشین رو قطعات استوک زیروبند رو ببندید حتی اگر دوبرابر قیمت ماشینی داخلی باشه، نه راحتی و نه استحلاکش یکی هست. اگر قطعاتشون رو استوک ببندیم ۵ برابر بیشتر از ماشین های داخلی کار میدن. وراحتیشون هم خیلی بیشتر از ماشین های سرطان داخلی هستش.
1400/2/19
سلام اطلاعات خوبی بود ممنون. من دنبال یه گالانت تمیز از نظر فنی و بدنه میگردم لطفا معرفی بفرمایید
1402/2/9
سلام من یک گالات برا فروش دارم مدل۱۹۹۲
1400/7/19
سالم در حد باشه بخر نه ترکیده از آشغالهای صفر ایرانی خیلی بهتره
1400/12/4
حتی اگر لوازم یدکی هم نباشه توی بازار باز هم من یه ماشین ژاپنی 30 ساله را به یک ماشین اشغال تولید داخل ترجیح میدم گر چه میتسوبیشی همه نوع لوازمش توی بازار فراوان پیدا میشه و به لطف ماشینهای چینی مثل کاپرا /وینگل /پروتون /جک و...اکثر لوازمشون با این ماشینها یکی هست در اصل 90 درصد ماشینهای چینی از انجین های میتسوبیشی کپی برداری کردن و میتونید هم لوازم چینی با قیمت ارزان و هم لوازم اصلی ژاپن با قیمت معقول پیدا کنید ///اگر ماشین تمیز هم باشه مطمئن باشید طی 10 سال فقط تنها هزینه گالانت هزینه لوازم مصرفی خواهد بود
1401/1/3
سلام لطفا راهنماییم کن منم میخوام یه میتسوبیشی بخرم کدوم مدلشو بخرم نمیدونم تو تبریز قطعاتش پیدا میشه یا نه
1402/9/2
سلام وقت بخیر مکانیک عالی که آدمو به دردسر نندازه برا گالانت سراغ ندارین،اصفهانم
1401/1/26
داداش درسته نوشته برا شهریور ۹۹ هستش. ولی اون موقع هم گالانت سالم زیر ۱۰۰ تومن پیدا نمیشد. الان با ۵۰ تومن میتونی فقط موتور سالمش رو بخری 😅😂. کیفیت و هندلینگ و زیبایی و راحتی رانندگی و سرنشین هم فدای سرت.
1401/1/26
من ی عینکی سوپرسالن گرفتم صفر تا صد باز سازی کردم الانم سوارش میشم عشق میکنم
1401/4/10
درود بر همه عزیزان ،لطفا اگه کسی شماره تماس یا آدرسی برای تعمیرکار گالانت عینکی یا خرید قطعات داره ، بده ... سپاس بیکران
1401/2/9
بین هوندا آکورد یا سیویک . میتسوبیشی گالانت عینکی یا سوپر سالن و تویوتا کریسیدا عزیزان کدوم رو پیشنهاد میدن .؟ هم فراوانی قطعات باشه هم کمتر خراب بشه وهم لذت سرعت شتاب و امنیت در تصادفات داشته باشید ؟؟؟
ممنونم کسانی که تجربه دارن راهنمایی کنن
1402/3/1
داداش کریسیدا کم هزینه تر و کم خرج تر با لوازم و مکانیک بیشتر ولی گالانت لوازم کم و گرون تر ولی سواری و شتاب بهتر
1402/3/14
سلام خسته نباشید دوستان ما یک میدسوبیشی گالانت 93عینکی داریم عالی ترین ماشین دنیاست هم لوازمش هست هم مکانیکش بگیرید کیف دنیا رو بکنید خفن تر از این ماشین من ندیدم
1402/4/24
درجواب کاربر گرامی مسی 60 باید بگم اگر فراوانی قطعات و کم استحلاکی و دردسر کمتر براتون مهم هست کریسیدا اگر نه من از روی سلیقه خودم اکورد و گالانت عینکی تمیز رو پیشنهاد میدم
1401/11/6
دوستان سوال منم همینه میتسوبیشی یا تویوتا؟ اگر میتسوبیشی گالانت سوسمتری یا عینکی یا لنسر؟
و اگر تویوتا کرونا یا کریسیدا یا کرولا؟
برام جمعو جور بودن مثل لنسر یا کرولا مهمه ولی کیفیت و دوام و خرکاری بیشتر و مهمتره
1402/4/26
باسلام
لطفاً راهنمایی کنید من بین خریدن آکورد و گالانت سوپر سالن موندم کدوم از همه لحاظ بهتره.ممنون میشم راهنمایی کنید
1402/6/16
تنها سوالی که برام مونده اینه که آیا لنسر اون سال ها (اوو۳ ) بهتره یا گالانت