موضوعات داغ

عجیب ترین فرمان هایی که تاحالا ساخته شده اند - بخش دوم

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

تقریبا از زمان ساخت اولین خودروها در اواخر قرن نوزدهم، یک فرم گردی شکل به فرمان خودروها داده شد تا هدایت آن توسط راننده آسان تر باشد. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری های جدید، صنعت خودروسازی هم پابه پای آن حرکت کرد و امروزه شاهد پیشرفته شدن غربیلک های فرمان هم هستیم و بر روی آنان دکمه های مختلفی تعبیه شده تا دسترسی راننده را به امکانات مختلف خودرو آسان تر کند، ولی اکثر آنان طراحی گردی شکل خود را حفظ کرده و تقریبا از یک فرم مشابه استفاده می کنند.

همچنین بخوانید: عجیب ترین فرمان هایی که تابحال ساخته شده اند - بخش اول

با این حال، در تاریخ صنعت خودروسازی محصولاتی هم وجود داشته و دارند که از فرمان های عجیب و غریب و به زعم خودروسازان، از طراحی نوآورانه برای غربیلک فرمان استفاده کرده اند که بسیاری از آنان خودروهای کانسپت بوده و با گذشت سال ها فراموش شده اند و برخی دیگر که شانس رسیدن به مرحله تولید را داشتند، در همان مدل خلاصه شده و برای آیندگان خود چیزی به ارث نگذاشته اند. حال امروز در خودروبانک و در سه بخش جداگانه، سعی داریم نگاهی به عجیب ترین غربیلک های فرمان در تاریخ صنعت خودروسازی داشته باشیم که برخی از آنان یک طراحی جالب و آینده نگر دارند و برخی دیگر کاربردی بودن فرمان را به چالش می کشند.

لانسیا سیبیلو

لانسیا سیبیلو 1978 (Sibilo)

باور کنید همانطور که طراحی داخل کابین و غربیلک فرمان این ماشین زشت و عجیب است، طراحی بیرونی آن هم چنگی به دل نمی زند، اما بحث اصلی ما در رابطه با غربیلک فرمان آن است که همچون ماشین های اسباب بازی با یک طراحی عجیب ساخته شده و کسی هم نمی داند که شیارهای وسط آن چه کاربردی دارد. خوشبختانه این خودرو هیچگاه فرصت حیات پیدا نکرد و در همان مرحله کانسپت خود باقی ماند.

سیتروئن کارین

سیتروئن کارین 1980

سیتروئن کارین شاید در داخل کابین یک طراحی پیشرفته و آینده نگر داشته باشد، اما اگر نگاهی به طراحی بیرونی آن داشته باشید با یکی از زشت ترین خودروهای کانسپت جهان مواجه خواهید شد. این خودرو به گونه ای طراحی شده است که راننده در مرکز خودرو قرار می گیرد و تمامی اطلاعات مورد نیاز و همچنین کلیدهای عملکردی خودرو نیز در مجموعه فرمان قرار گرفته تا راننده دسترسی آسان تری به آنان داشته باشد. این اتومبیل هم به عنوان یک خودروی کانسپت هیچگاه به مرحله تولید و عرضه به مشتریان نرسید.

لامبورگینی آتون

لامبورگینی آتون 1980

افزایش طراحی خودروهای کانسپت عجیب و غریب، بویژه طراحی آینده نگر کابین در دهه 70 و 80 میلادی کمپانی خودروسازی لامبورگینی را هم تحت تاثیر قرار داد تا این خودروساز ایتالیایی هم به نوبه خود یک کانسپت عجیب با طراحی داخل کابین آینده نگر معرفی کند. لامبورگینی آتون، خودروی کانسپت آنان در سال 1980 میلادی بود که به عنوان یک خودروی اسپرت رودستر معرفی شد و علاوه بر ویژگی های منحصربه فرد طراحی خارجی، بیشتر از همه طراحی عجیب داخل کابین آن بود که توجهات را به خود جلب می کرد. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان کاملا ساده قرار گرفته است، اما نکته مهم تر اتصال عجیب آن با جعبه فرمان خواهد بود.

ماترا مورنا

ماترا مورنا 1980

شرکت ماترا در سال 1937 میلادی تاسیس شد و تا سال 2003 میلادی توانست به فعالیت خود ادامه دهد که یکی از محصولات منحصربه فرد آن را می توانیم خودروی "ماترا مورنا" معرفی کنیم. در واقع یک خودروی اسپرت موتور میانی بود که از سال 1980 تا 1983 میلادی تولید و به مشتریان عرضه شد. طراحی داخل کابین این خودرو بخوبی حس و حال یک خودروی اسپرت را منتقل می کرد، اما از همه مهم تر غربیلک فرمان آن بود که تنها یک ستون اصلی رو به پایین 2 شاخه داشت که اطلاعات صفحه کیلومتر را به خوبی در اختیار راننده قرار می داد.

رنو 5 توربو

رنو 5 توربو 1980

در دهه 70 تا 80 میلادی گویا طراحی غربیلک های فرمان عجیب و غریب در بین شرکت های خودروسازی مسری بوده و هر شرکت به نوبه خود یک ایده نوآورانه در این زمینه ارائه کرده است. هرچقدر طراحی و ساخت یک خودروی رنو 5 با پیشرانه توربوشارژر قدرتمند عجیب بود، غربیلک فرمان آن هم عجیب و جالب طراحی شده بود و برخلاف سایر خودروها که غربیلک فرمانی متقارن دارند، رنو 5 توربو فرمانی داشت که ستون های آن به سمت راست و پایین غربیلک فرمان متصل شده بود.

ایتال دیزاین اورکا

ایتال دیزاین اورکا 1982

فرمان همه کاره، شاید بهترین چیزی باشد که بتوان به فرمان خودروی "ایتال دیزاین اورکا" نسبت داد. با دیدن این غربیلک فرمان اولین چیزی که به ذهن می آید، فرمان ماشین های اسباب بازی کودکان است که بر روی آن دکمه های مختلف برای بازی بچه ها قرار گرفته، اما در واقع ایتال دیزاین با این غربیلک فرمان قصد داشت تا تمامی نیازهای راننده را مقابل او قرار دهد، از دکمه های فلاشر و مه شکن و چراغ های اصلی روشنایی گرفته تا کلیدها و دکمه های سیستم تهویه مطبوع اتاق که همگی آنان بر روی غربیلک فرمان دیده می شوند.

مزدا MX-03

مزدا MX-03 (1985)

ماشین خود را مثل یک هواپیما هدایت کنید!. در سال 1985 میلادی شرکت خودروسازی مزدا کانسپتی از یک خودروی اسپرت معرفی کرد که طراحی داخل آن همانند کابین هواپیما طراحی شده بود. خودروی مزدا MX-03 که هیچگاه به مرحله تولید نرسید، در مقابل راننده غربیلک فرمانی الگوگرفته از اهرم هدایت هواپیما قرار گرفته بود و همچنین کنسول آن نیز حال و هوای حضور در کابین یک هواپیما را تداعی می کرد. با این حال، این سوال مطرح می شود که آیا زمانی خودروسازان از چنین غربیلک فرمانی به صورت عملی در محصولات خود استفاده می کنند؟، طراحی کانسپت خودروهای آینده نگر که چنین چیزی را می گویند!.

سوبارو XT

سوبارو XT (1985)

درست همانند رنو 5 توربو، خودروی سوبارو XT هم غربیلک فرمانی غیرمتقارن دارد که یک ستون آن به قسمت راست فرمان متصل شده و ستون دیگر آن به قسمت پایین متصل شده است. طراحی کاملا الگو گرفته از غربیلک فرمان رنو 5 توربو، ولی با کلیدهای اضافی تا یک طراحی اختصاصی داشته باشد.

اولدزموبیل اینکاس 1986

اولدزموبیل اینکاس 1986

در بخش قبل به کابین مزدا MX-03 اشاره کردیم و گفتیم که با الهام از کابین هواپیما ساخته شده است، اما بیشتر از آن خودروی اولدزموبیل اینکاس 1986 خواهد بود که یک غربیلک فرمان عجیب با کلی دکمه و کلید مقابل شما قرار می دهد. از کلیدهای تعویض دنده و بوق و ترمز پارک گرفته تا چراغ های راهنما، مه شکن و بسیاری کلیدهای دیگر که همگی آنان از کنسول مرکزی به غربیلک فرمان و درست مقابل راننده منتقل شده است.

ساب 9000 پرومتئوس

ساب 9000 پرومتئوس

و اما در پایان به عجیب ترین غربیلک فرمان طراحی شده در جهان می رسیم که برای خودروی ساب 9000 پرومتئوس طراحی شده است. این فرمان برخلاف تمام چیزی که تا به امروز دیده اید، از مقابل راننده برداشته شده و به کنسول مرکزی منتقل شده است و با هدف اینکه راننده بتواند با راحتی بیشتری اتومبیل را هدایت کند چنین طرحی برای غربیلک فرمان ارائه شده است، ولی در مواقع حساس و نیاز به واکنش سریع، این نوع فرمان کاملا بلااستفاده خواهد شد و به همین دلیل به عنوان عجیب ترین و بی مصرف ترین غربیلک فرمان تاریخ صنعت خودروسازی معرفی شده است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/3
بنز F200 را فراموش کردین.