موضوعات داغ

حضور ماشین های برقی در ایران چقدر لازم است؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

تا قبل از 2010 اگر خودروسازان اقدام به طراحی و ساخت خودروهای برقی می کردند، شانس خیلی کمی داشتند تا بتوانند محصولات خود را به صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه کنند، اما با پیشرفت های روزافزون تکنولوژی و روی کار آمدن ذخیره سازهای انرژی نسل جدید و همچنین انقلابی که شرکت خودروسازی تسلا در این زمینه ایجاد کرد، خودروهای الکتریکی هم رشد پیدا کردند و توانستند جایگاه خود را در صنعت خودروسازی پیدا کنند.

به مرور زمان و سرمایه گذاری های هنگفتی که شرکت های بزرگ خودروسازی در زمینه توسعه و ساخت وسایل نقلیه تمام الکتریکی کاربردی با محدوده حرکت بالا انجام داده اند، اعتماد عمومی جامعه نسبت به وسایل نقلیه الکتریکی در طول سال های اخیر افزایش پیدا کرده و هزینه پایین نگهداری آنان باعث شده تا امروزه شاهد گسترش فروش و تنوع بسیار زیاد آنان در بازارهای جهانی باشیم.

علاوه بر این، توسعه شارژرهای سریع خانگی و راه اندازی ایستگاه های شارژ سریع در سطح شهرها، باعث شده تا زمان کمتری برای شارژر وسایل نقلیه تمام الکتریکی صرف شود، به گونه ای که برخی خودروهای برقی در کمتر از نیم ساعت می توانند انرژی لازم را برای طی کردن مسافت چند صد کیلومتری را دریافت کنند.

حال درحالی که اعتماد عمومی به خودروهای الکتریکی در سطح جهانی افزایش پیدا کرده و روز به روز شاهد گسترش فروش آنان در بین مردم هستیم، سوال اینجاست که چرا در کشور ما حمایت های دولتی لازم انجام نشده و به خودروهای الکتریکی بها داده نمی شود و چرا نمی توانیم همانند سایر کشورهای جهانی، شاهد تردد خودروهای الکتریکی در جاده های کشور باشیم.

حضور ماشین های برقی در ایران چقدر لازم است؟

چرا خودروهای الکتریکی در کشورهای خارجی مهم هستند؟

در مرحله اول سوخت های بنزینی و گازوییلی و در مرحله دوم آلودگی هوا باعث شده تا کشورهای پیشرفته آمریکایی، اروپایی و آسیایی به دنبال کاهش وابستگی خود به سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی هوا در سطح شهرهای خود باشند. عموم کشورهای اروپایی و آسیایی وارد کننده سوخت هستند و این مورد هزینه های بسیار زیادی به آنان تحمیل می کند تا سوخت مورد نیاز خودروهای شهروندان خود را تامین کنند.

از طرفی دیگر، خودروهای درون سوز آلودگی بالایی برای محیط زیست دارند و در شهرهای شلوغ که همانند تهران هستند، آلودگی هوا کیفیت زندگی شهروندان را به شدت کاهش می دهد. حال با استفاده از وسایل نقلیه تمام الکتریکی هم می توان وابستگی به سوخت های فسیلی و واردات آن را کمتر کرد و هم می توان به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی شهرها کمک کرد.

با این حال، کشور ما یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت خام بوده و بدون نگرانی از مشکلات تامین سوخت، امکان تولید و عرضه سوخت مورد نیاز وسایل نقلیه را با قیمت بسیار پایین و بدون محدودیت دارد، به همین دلیل واردات و عرضه و یا حتی تولید و فراوانی وسایل نقلیه تمام الکتریکی در کشور برای دولت مردان توجیه پذیر نیست و این کار برای آنان یک نوع خودزنی به حساب می آید که در برابر تحقق آن مقاومت می کنند.

حضور ماشین های برقی در ایران چقدر لازم است؟

چرا ایران به حضور ماشین های برقی در خیابان نیاز دارد؟

شاید تمامی شهرهای ایران چنین چیزی لازم نداشته باشند، اما حداقل شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران نیاز جدی به حضور خودروهای الکتریکی و یا وسایل نقلیه عمومی برقی در خیابان ها دارند، چون طراحی و تکنولوژی ساخت عموم ماشین های داخلی مربوط به دهه های گذشته اروپا و آسیا می شود و همین خودروهای چند دهه قبل نیز هرکدام به نوبه خود چندین سال است که مورد استفاده قرار گرفته و اکنون استهلاک و آلایندگی بالایی دارند و هزینه بالای تعمیرات و قطعات یدکی، باعث شده تا برخی مالکان اهمیت چندانی به قطعاتی که با موضوع آلایندگی سروکار دارد، ندهند.

حال اگر از جنبه های محیط زیستی به این موضوع نگاه کنیم، حضور ماشین های برقی در خیابان های کلانشهرها می تواند به کاهش آلودگی شهری کمک کرده و در بهبود کیفیت زندگی هموطنان تاثیرگذار باشند. در این بین طرح های ترافیک اجباری تنها چسب زخمی بر روی شکستگی داخلی استخوان های بدن هستند و تنها تلاش می کند تا صورت مسئله پاک شود. بویژه در شرایط فوق العاده امروزی و شیوع ویروس کرونا در کشور که استفاده از سرویس های حمل و نقل عمومی می تواند خطراتی به مراتب بیشتر از آلودگی هوا برای سلامت شهروندان داشته باشد.

البته زمانی می توان بر روی حضور گسترده خودروهای الکتریکی در کشور حساب باز کرد که زیرساخت های لازم برای حمایت از آنان هم وجود داشته باشد. همچون پمپ بنزین که در سراسر کشور گسترده شده، لازم است که حداقل یک ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در هر شهر راه اندازی شود تا امکان استفاده از خودروهای برقی راحت تر باشد.

مورد دیگر خدمات پس از فروش، مراکز تعمیر و یا حتی فراوانی قطعات یدکی آنان است تا مالکان خودروهای برقی از خرید آن مطمئن باشند و نیازی نباشد برای تهیه قطعه کوچک مصرفی کل شهر را جستجو کنند و یا نیاز به تهیه آن از شهرهای دیگر و یا حتی خارج از کشور باشند.

در چنین شرایطی استفاده از خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی برای مشتریان صرفه تر خواهد بود و در همین رابطه چند نوع خودروی هیبریدی و پلاگین هیبریدی وارد کشور شد و در اختیار مشتریان قرار گرفت.

حضور ماشین های برقی در ایران چقدر لازم است؟

طبل تو خالی وزارت صنعت برای حمایت از خودروهای برقی!

در طول سال های اخیر بسیاری از شرکت های خصوصی داخلی تصمیم به واردات و عرضه خودروهای برقی به کشور را داشتند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود حمایت های کلامی و تاکید بر روی این موضوع، هیچگاه کمکی نکرد و هیچ روندی در دولت برای پیگیری و گسترش این تکنولوژی در کشور دیده نمی شود.

حتی شرکت کارمانیا به عنوان تولیدکننده محصولات بی وای دی در کشور، زمانی قصد تولید و عرضه خودروی برقی "بی وای دی e6" در بازار کشور را داشت و در مراسم های مختلف آن را در معرض دید عموم می گذاشت، اما عدم حمایت لازم، نبود زیرساخت کافی و در ادامه بازگشت تحریم های بین المللی، باعث شد قطع همکاری کامل بی وای دی چین با شرکت کارمانیا شد.

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور هم تر و خشک را باهم سوزاند و هیچ خودروی خارجی اعم از بنزینی، گازوییلی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و یا حتی تمام برقی اجازه ورود به کشور را ندارد، درحالی که حتی مجوز ترخیص به خودروهای مانده در گمرک هم داده نشد که بعد از گذشت 2 سال، طی چندماه اخیر شاهد اجرای سازوکاری برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات کشور هستیم.

البته در خصوص برقی کردن خودروهای داخلی استاندارد درون سوز، شرکت مپنا اقدامات خوبی انجام داده است و باید دید که نتیجه این توسعه چطور بوده و تا چه اندازه می تواند کاربردی و کارآمد باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد