موضوعات داغ

نگاهی بر شرایط بازار نیسان پاترول و نیسان رونیز؛ تاج پادشاهی بر سر خودروهای فراموش شده

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

تب داغ شاسی بلند سواری که در سراسر جهان هستی رایج شده، چند سالی است که به ایران نیز رسیده و ظهور و افزایش فروش خودروهای کراس اوور چینی نیز شاهدی بر همین مدعاست.

با این حال شرایط خاص بازار ایران جایی خود را نشان می دهد که افزایش قیمت عجیب و غریب برخی از خودروهای آفرود در بازار روی می دهد و این درحالیست که تا همین چند سال قبل، خودروهای آفرود واقعی (با شاسی مستقل، سواری خشک، امکانات کم و مصرف سوخت زیاد) عمدتا از جمله خودروهایی بد فروش و غیر قابل استفاده برای استفاده شهری تلقی می شدند.

نیسان پاترول محبوب

برای مثال نیسان پاترول در چند سال اول عرضه توسط پارس خودرو در زمره محبوب ترین خودروهای موجود در کشور بود. چرا که به خصوص در سال های ممنوعیت واردات، گران قیمت ترین خودرو تولید داخل محسوب می شد و از این نظر از کلاس ویژه ای برخوردار بود، اما پس از مشخص شدن مصرف زیاد و خشکی سواری، رفته رفته از محبوبیت این خودرو کاسته شد و در سال های ابتدایی دهه 80 شمسی با افزایش قیمت بنزین از 100 به 400 تومان، پاترول سواری به یک نوع خودکشی اقتصادی تبدیل شده بود.

در همین زمان، نیسان رونیز چهارسیلندر توسط پارس خودرو به بازار معرفی شد که طبیعتا از تکنولوژی مدرنتر و ظاهر جذاب تری نسبت به پاترول برخودار بود و به خصوص در نوع وانت (نیسان پیکاپ) مورد توجه ارگان ها و سازمان ها قرار گرفته بود.

همچنین بخوانید:تست و بررسی نیسان رونیز؛ پیرمرد جان سخت ژاپنی

اما این خودرو نیز رفته رفته از مرکز توجه خارج شد و به خصوص با عرضه کراس اوور های تک دیفرانسیل ارزان قیمت چینی، عمده مشتریانی که از کیفیت سواری خودروهای شاسی بلند دل خوشی نداشتند، به این دسته از خودروها روی آوردند که ترکیبی از ظاهری شاسی بلند و کیفیت سواری خودروهای سواری را توامان ارائه می دادند.

وقتی ورق بر‌ می‌گردد

این وضعیت در بازار حاکم بود تا وقتی که تب آفرود سواری در کشورمان رایج شد و با توجه به بی توجهی خودروسازان ایرانی نسبت به عرضه خودروهای شاسی بلند واقعی و شرایط اقتصادی ناشی از تحریم ها، عموم جوانان علاقه مند به طبیعت گردی ناچار شدند تا بار دیگر به سراغ نمونه های ارزان قیمت دست دوم پاترول و رونیزو حتی خودروهای امریکایی و ژاپنی قدیمی نظیر انواع جیپ و تویوتا بروند.

با این حال در چند سال اخیر به دلیل افزایش شدید نرخ ارز و محدودیت های ناشی از تحریم، روند تامین قطعات یدکی خودروهای خارجی در کشور دشوارتر از همیشه شده است و همین عامل سبب شده تا خودروهای آفرود ساده تری نظیر پاترول یا رونیز که به سخت جانی نیز معروف هستند، افزایش قیمتی قابل توجه را تجربه نمایند.

نگاهی به قیمت پاترول و رونیز

برای مثال قیمت نمونه های خیلی معمولی و نسبتا ضعیف پاترول از حدود 20 میلیون تومان به بیش از 60 میلیون تومان افزایش یافته است و این درحالیست که شماری از خودروهای مذکور اساسا فاقد کارت سوخت هستند.

نیسان رونیز

در مورد نمونه های تمیز اما شاهد رسیدن قیمت ها به نرخ هایی بیش از یکصد میلیون تومان هستیم که از هر زاویه ای، رقمی قابل توجه برای یک خودرو غیر کلاسیک با عمری بیش از 20 سال به نظر می رسد.

اما رونیز در این زمینه حتی گوی سبقت را از پاترول نیز ربوده است و طی یکی دو سال اخیر رشد قیمتی باور نکردنی را تجربه کرده است. برای مثال جالب است بدانید که در زمان تولید، قیمت این خودرو همواره کمتر از سوزوکی گرند ویتارا بوده است، چرا که ویتارا اساسا خودرو مدرن تری محسوب می شود و با بهره گیری از گیربکس اتوماتیک، یک کراس اوور دو دیفرانسیل قابل قبول و بادوام محسوب می شود، اما رونیز با موتور 2.4 لیتری، گیربکس دستی و شاسی نردبانی، یک شاسی بلند کلاسیک با تکنولوژی دهه 90 میلادی است که حالا تنها به دلیل شیوع تب آفرود، قیمت هایی بیش از 450 میلیون تومان را تجربه می کند.

پیشنهاد مطالعه:نقد و بررسی نسل سوم نیسان پاترول؛ سافاری آفرودر واقعی!

در چنین شرایطی متاسفانه خودروسازان داخلی نیز از ارائه جایگزین های جذاب برای چنین خودروهایی ناتوان هستند و عملا بازار خودروهای دو دیفرانسیل به جولانگاه خودروهای قدیمی اما گران قیمت تبدیل شده است.

نیسان پاترول

عجیب تر آنکه حتی در صورت بازشدن درب های گمرک و آغاز مجدد واردات نیز بعید است تا رقیبی برای چنین خودروهایی پیدا شود و ماحصل امر این است که عملا چشم اندازی برای کاهش قیمت خودروهای دودیفرانسیل کلاسیک موجود در کشور وجود ندارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد