موضوعات داغ

صدای عجیب ترمزهای عقب دنا و سورن چطور رفع می شود؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

مشکلی شایع در بین محصولات ایران خودرو وجود دارد و آن هم تولید صدای عجیب در ترمزهای عقب دنا، سورن و یا خودروی پژو پارس TU5 است که بر روی چرخ های عقب خود از سیستم ترمز دیسکی استفاده می کنند، اما دقیقا مشکل آنان چیست و چطور برطرف می شود؟!

تقریبا تمام مدل های دنا، سمند سورن و یا حتی پژو پارس TU5 که بر روی چرخ های عقب خود از سیستم ترمز دیسکی استفاده می کنند، از همین مشکل رنج می برند و هنگام ترمزی گیری حین دنده عقب، صدای عجیب و خیلی بدی تولید می کنند که برای دفعه اول باعث نگرانی راننده و سرنشینان خواهد شد، اما مشکل دقیقا چیست؟

به گفته یکی از فعالان بازار لنت و سیستم ترمز، کالیپرهای سیستم ترمز عقب دنا، سورن یا پژو پارس TU5 به کلی مشکل داشته و همچنین لنت های نامرغوبی برای آنان استفاده می شود که هنگام رانندگی به صورت دنده عقب و استفاده از سیستم ترمز، کالیپر ترمز عقب کج شده و باعث ایجاد صدای ناخوشایندی در چرخ ها می شود. به طور دقیق تر هنگام دنده عقب و استفاده از سیستم ترمز، کالیپر عقب تنها از یک محور خالی کرده و باعث کج شدن و تولید صدای عجیب می شود.

جالب اینجاست که شرکت ایران خودرو تاکنون هیچگونه راه حلی برای برطرف کردن این مشکل پیدا نکرده و حتی با صدور یک فراخوان، سعی داشت تا این مشکل را با نصب یک حلقه در پشت کالیپر برطرف کرده و آن را هنگام استفاده صاف نگه دارد، ولی انجام این کار هم موفقیت چندانی در پی نداشت. از تعویض کالیپرها گرفته تا اضافه کردن واشر چاکدار و حتی اضافه کردن قطعه ای تحت عنوان دامپر، باعث نشد تا صدای عجیب ترمزها برطرف شود.

حال گفته می شود که ایران خودرو باتوجه به اینکه هیچگونه راه حلی برای برطرف کردن این مشکل پیدا نکرده، در نسخه های جدید محصولات خود از همان سیستم ترمز کاسه ای استفاده می کند تا با پاک کردن صورت مسئله، مشکل خودروهای ترمز دیسکی ایران خودرو نیز برطرف شود.

راه حل این مشکل چیست؟

همانطور که گفتیم، شرکت ایران خودرو هم در برطرف کردن این مشکل ناتوان بوده از تعویض کالیپرها گرفته تا اضافه کردن واشر چاکدار و حتی اضافه کردن قطعه ای تحت عنوان دامپر راه بجایی نبرد و در نهایت تصمیم گرفت تا محصولات جدیدش را با همان سیستم ترمز قدیمی کاسه ای به بازار عرضه کند. اما طبق گفته این فعال بازار لنت و سیستم ترمز، راه حلی تجربی وجود دارد که تاحدودی به حل این مشکل کمک می کند.

به صورت شرکتی لنت های نامرغوبی بر روی خودرو نصب شده، اما با استفاده از یک لنت خوب و تضمینی می توان تاحدودی به حل این مشکل کمک کرد، در واقع استفاده از لنتی خوب که جنس نرمی داشته و از فلز کمتری در ساخت آن استفاده شده باشد، می تواند تاحدودی به رفع این مشکل کمک کند.

ولی شیوه دیگری که در حل این مشکل موثر خوانده شده، نصب قطعات بهینه و تعویض زاویه کالیپر و ایجاد تغییراتی کاملا فنی و حساب شده بر روی سیستم ترمز است که می تواند این مشکل را به طور قطعی برطرف کند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/6
ايراديه كه ادم بايد به صد نفر جواب بده كه چرا اينجوريه. هرماشينى كه ببينيد كاليپر قسمت بالا و كنار ديسك نصب شده اما تو اين ماشينا پايين و كنار ديسكه. به نظر ميرسه با تغيير زاويه و مكان كاليپر درست شه
1399/6/6
با سلام خدمت همه دوستان خودرو بانکی.یه شرکت هست که با طراحی و زاویه جدید کالیپر این مشکلو کامل حل کرده.من الان چند ماهی هست که این کارو روی سورن توربو انجام دادم و کامل مشکلم حل شده و نیز مشکل گیج زدن عقب ماشینم حل شده.با کالیپرای فابریک لنت کج خورده میشه و باعث صدا میشه.البته هر چن وقت یه بار اگه با سنگ لبه های لنتای عقبو بگیری یکی دو ماه راحتی ولی راه حل اساسیش همونیه که گفتم.اونم بای سرچ ساده شرکتشو پیدا می کنید.
1399/6/7
سلام
درمورد این مطلب باید بگم ک این عیب و ایراد در ماشین خودم ک دنا هست دارم،ی جایی بهم معرفی کردن ک قطعات بهینه تولید و پخش میکنن رفتم اونجا هم قطعات و هم لنت به اصطلاح شرکتی تکستار عوض کردم،خوب نشد هیچ بدتر از قبل شد...کسی الکی پولشو خرج نکنه...
1400/1/20
سلام من یه پارس Tu5مدل 96 دارم که همین مشکلو داشت و دیسک‌های ترمز عقب همش درگیر بود و هنگام دنده عقب صدای بدی میداد و همش در گیر بود و روی شتاب و سرعت و سوخت تاثیر منفی داشت، چون خودم مکانیکی وارد هستم بازش کردم و لبه های اضافه دیسک رو با سنگ برقی روی کار گرفتم ولنتهاروباجنس خوب عوض کردم و کالیبرها رو هم اول یه نوع گرفتم مربوط به 206 که کلفت بود و جانمیرفت و بعد یه نوع دیگه که مربوط به ترمز جلوی 405 بود بهش می‌خورد که البته یک سانت بلندتر بود که اونم باسنگ گرفتم وبا گریس زیادجازدم و خداروشکر هم درگیری لنتها خیلی کم شد و هم صدای ناهنجار هنگام دنده عقب رفع شد درضمن توسرعت زیاد قبلاً سیلندر ترمز ول بود و صدای زینگ زینگ می‌دادکه الحمدالله اونم رفع شد.
1401/9/24
ساینا دارم تو حالت دنده عقب با هر بار ترمز زدن صدای تق میاد