موضوعات داغ

آوئو، دومین شورولت مجوز گرفته

عکس مطلب اول
این روزها خبرهای زیادی از احتمال ورود خودروهای خارجی معتبر به گوش می‌رسد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها صدور مجوز واردات دو مدل خودروی شورولت است که این روزها وبسایت‌ها و مجلات مختلفی به گفتگو در رابطه با آن پرداخته‌اند و قرار است شرکتی تحت عنوان "سهام پژوهان مهر" اقدام به واردات آن‌ها کند.
اولین مدل تایید شده برای ورود به بازار ایران از محصولات شرکت خودروسازی شورولت، خودرو ترکس (Trax) است که پیش از این در مقاله‌هایی جداگانه به طور مفصل به بررسی و صحبت در مورد آن پرداختیم، ولی دومین خودروی شورولت که همراه با برادر خود به ایران می‌آید، خودروی هاچ بک "آوئو (Aveo)" است که در نسخه سدان هم تولید شده و هر دو مدل توانسته اند مجوز واردات را بگیرند. این خودرو در بسیاری از کشورها به نام سونیک Sonic شناخته می شود اما در بازار ما با نام آوئو مجوز واردات را گرفته است.
آخرین مدل از شورولت آوئو با مروری بر تاریخچه فعالیت شورلت، به سال 2011 میلادی برای نسخه هاچ بک و چند ماه پس از آن برای مدل سدان باز می‌گردد و از سال 2011 تاکنون تغییری در آن ایجاد نشده و همچنان در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. بنا به اعلام سیستم مدیریت ثبت سفارش واردات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ازمدل‌های مختلف 1.6 لیتری و 1.4 لیتری و 1.2 لیتری که شرکت خودروسازی شورولت به تولید آن‌ها می‌پردازد، تنها نسخه 1.4 لیتری شورولت آوئو که پیشرانه آن از نوع 4 سیلندر بوده و حجم دقیق 1364 سی سی دارد، موفق به دریافت مجوز برای واردات شده است.


پیشرانه در نظر گرفته شده برای آوئو نیز همانطورکه گفتیم، از یک موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر خطی تشکیل شده که قدرت تولیدی آن به حداکثر 100 اسب بخار می‌رسد و مقدار گشتاور تولیدی آن هم در دور موتور 4000 دور بر دقیقه، 130 نیوتن متر اعلام شده است. جعبه دنده‌های نصب شده بر روی پیشرانه در مدل‌های بین المللی، یک گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک است.
فضای بار داخل کابین هم برای مدل هاچ بک حدود 290 لیتر در نظر گرفته شده که با خواباندن صندلی‌های عقبی سرنشینان، این فضا به 653 لیتر افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که مدل سدان، فضای باری 502 لیتری دارد.
و اما قیمت احتمال این خودرو در بازار داخلی کشور. برای دو مدل شورلت ترکس و آوئو در حال حاضر قیمت مشخصی تعیین نشده است، هرچند با توجه به برادر ناتنی ترکس در بازار کشور یعنی اوپل موکا می‌توان انتظار قیمتی بین 120 تا 130 میلیونی را انتظار داشت، ولی تاکنون صحبتی از قیمت شورولت آوئو نشده است. حال اگر کمی با رقبای این خودرو در بازارهای جهانی مقایسه ای داشته باشیم و به قیمت 14 هزار دلاری آن توجه کنیم می توان با کمی حدس و گمان گفت که محدوده قیمتی این آمریکایی تازه وارد در حدود 100 تا 120 میلیون تومان خواهد بود. قیمتی که می تواند آن را تبدیل رقیب جدی تویوتا یاریس و میتسوبیشی لنسر کند و قطعاً برند و اعتبار این برند می تواند فروش خوبی را برای آن تضمین کند.

Loading the MediaPack player...

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد