موضوعات داغ

با مزایا و معایب برلیانس H330 آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

سال‌های ابتدایی تا میانی دهه نود خورشیدی را می‌توان دوران طلایی سدان‌های اتوماتیک چینی در بازار ایران دانست. این خودروهای اقتصادی با پیشرانه‌های کم حجم و گیربکس‌های اتوماتیک معمولی خود به خوبی توانستند نبض بازار خودرو ایران را برای مدت کوتاهی در دست گرفته و انحصار خودروهای داخلی را با مشکل مواجه کنند. یکی از این خودروها برلیانس H330 بود که در فاصله سال‌های 1394 تا 1398 توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید.

خانواده محصولات برلیانس در ایران با دو سری H200 و H300‌ شناخته می‌شوند که سری محصولات خانواده H300‌ برلیانس به علت بهره‌مندی از ظاهر بهتر و امکانات رفاهی بیشتر، مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفتند. از این خانواده سه محصول برلیانس H330، برلیانس H320‌ و برلیانس کراس یا C3 به بازار ایران عرضه شده که هر سه خودرو مشترکات زیادی با یکدیگر دارند.

در این میان برلیانس H330 و برلیانس کراس بیشتر از دیگر محصولات این برند مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گرفتند. برلیانس H330 در حقیقت نسخه سدان برلیانس H320‌ محسوب می‌شود و این مساله را با نگاهی گذرا به بدنه خودرو خواهید فهمید، چرا که گویی صندوق عقب در آخرین لحظات به این خودرو افزوده شده و هماهنگی چندانی میان قسمت عقب برلیانس H330 و سایر اجزای خودرو دیده نمی‌شود.

همچنین بخوانید:‌ برلیانس H330، سردرگم میان آلمان، ژاپن و کره

برلیانس H330 در بازار ایران با خودروهایی همچون ام وی ام 550، بسترن B30، جک J5 و تندر 90 اتوماتیک رقابت می‌کند و این رقابت پس از توقف تولید برخی از این خودروها همچنان در بازار خودروهای کارکرده دیده می‌شود.

برلیانس H330

پارس خودرو از سال 1397 اقدام به عرضه برلیانس H330 با پیشرانه جدید 1.65 لیتری و گیربکس اتوماتیک بهبود یافته کرد که این مساله تاثیر قابل توجهی بر فروش این خودرو در بازار ایران داشت. شاید اگر تحریم‌های بین المللی علیه صنعت خودروسازی کشورمان اعمال نمی‌شدند، امروزه برلیانس H330 به یکی از پرفروش‌ترین محصولات مونتاژی در خودروسازی ایران تبدیل شده بود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب برلیانس H330 به عنوان یک سدان اتوماتیک چینی محبوب در بازار کشورمان خواهیم پرداخت.

مزیت اول، جعبه دنده اتوماتیک قابل قبول

خودروهای چینی اقتصادی که طی چند سال آتی به بازار کشورمان عرضه شده‌اند، اکثرا مجهز به گیربکس‌های اتوماتیکی هستند که از فناوری قدیمی بهره می‌برند و عملکرد چندان مناسبی را از خود ارائه نمی‌دهند. با این وجود در برلیانس H330 از گیربکس اتوماتیک بسیار خوبی استفاده شده که حتی در نسخه مجهز به موتور 1.5 لیتری عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به اجرا می‌گذارد و به یکی از مزایا برلیانس H330 تبدیل شده است. این جعبه دنده تعویض دنده‌های هوشمندانه‌ای را انجام می‌دهد. این عملکرد خوب در نسخه‌های 1.65 لیتری که گیربکس بهبود یافته دارند، بهتر از گذشته نیز شده است.

مزیت دوم، بازار دست دوم پر رونق

یکی دیگر از مزایا برلیانس H330 به بازار پررونق خرید و فروش نسخه‌های کارکرده آن مربوط می‌شود. برلیانس H330 توسط پارس خودرو به تولید می‌رسید که به طور معمول در بین مشتریان ایرانی به دلیل سابقه خوبی که با کادیلاک و نیسان برای خود ساخته، تولیدکننده‌ای با کیفیت قلمداد می‌شود. از این رو مصرف کنندگان ایرانی با رغبت اقدام به خرید خودروهای ساخت پارس خودرو از جمله برلیانس H330 می‌کنند.

با توجه به تیراژ گسترده برلیانس H330 در مقایسه با رقبایی همچون بسترن B30 یا جیلی GC6، این خودرو در بین مشتریان بازار مورد قبول واقع شده و مصرف‌کنندگان آشنایی خوبی با این محصول دارند. بنابراین هنگام فروش برلیانس H330 به دردسر چندانی برخورد نخواهید کرد.

عیب اول، کیفیت نامناسب ساخت

کیفیت نازل ساخت یکی از کاستی‌های مشترک بین خودروهای داخلی است که البته جزو معایب برلیانس H330 نیز به شمار می‌رود. یکی از بزرگترین معضلات برلیانس H330 برای مالکان، سر و صدای آزار دهنده کمک فنرهای عقب خودرو است که حتی در مواردی خریداران این خودرو را ناچار کرده کمک فنرهای برلیانس H330 را با نمونه‌های نصب شده در دیگر خودروها همچون تندر 90 تعویض کنند تا سر و صدای کمتری به اتاق وارد شود.

برلیانس H330

کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین نیز چندان چشم‌گیر نیست و سرتاسر داشبورد خودرو از پلاستیک خشک تشکیل شده، که در صورت عدم دقت در نگهداری مالک را با هزینه‌های گزاف تعمیر لوازم تزئیناتی خودرو دست به گریبان خواهد کرد.

عیب دوم، کمبود امکانات در مدل دنده‌ای

ارائه دسته بندی مختلف برای هر خودرو با قیمت‌های متفاوت، امری پذیرفته شده و رایج در خودروسازی جهان است که مشتریان مختلف با هر سطح بودجه‌ای را قادر به خرید خودرو محبوب خود می‌کند. با این وجود خودروسازان ایرانی و چینی گاهی در انجام این کار زیاده روی می‌کنند تا جایی که این مورد به یکی از معایب برلیانس H330 تبدیل شده است.

برلیانس H330 در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار ایران عرضه شد و بعد از چند سال و با عرضه نسخه‌های 1.65 ، امکانات رفاهی بیشتری به نسخه اتوماتیک این خودرو افزوده شد. در این حال نسخه دنده‌ای برلیانس H330 از بسیاری امکانات رفاهی محروم بود و حتی از برخی سدان‌های داخلی نیز ساده‌تر به دست مشتریان می‌رسید. حذف ترمزهای دیسکی عقب و جایگزینی ترمزهای کاسه‌ای نیز دیگر موردی بود که برلیانس H330 دنده ای را در مقابل رقبای دیگرش ضعیف جلوه می‌داد و باعث فروش ضعیف این خودرو در کشورمان شد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/6/24
سال‌های ابتدایی تا میانی دهه نود خورشیدی بدترین دوران برای خودروهای چینی بود! اون موقع همین ماشین ها را با التماس و کلی شرایط به نفع مشتری میفروختد. الان (تو این دو، سه سال اخیر) که جلوی واردات را گرفتند و خودروسازهای داخلی خودرو عرضه نکردند این چینی ها شاخ شدند.
1399/6/25
با سلام
الان 4 ماهی هست که سوار سری H330 موتور جدید میشم
خداوکیلی نه کمک عقبش صدا میده نه کیفیتش پایینه
موتور عالی، بی صدا، دنده ها راحت و بدون تقه عوض میشن، کولر خیلی خوب، جادار