موضوعات داغ

با مزایا و معایب لیفان X50 آشنا شوید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

همزمان با افزایش فروش دو سگمنت کراس‌اوور و شاسی‌بلند در بازار ایران و جهان، بسیاری از مشتریان در کشورهای در حال توسعه که قدرت خرید کمتری داشتند، تمایل به خرید هاچ‌بک کراس‌ها پیدا کردند. نتیجه این تمایل گسترده نیز عرضه خودروهای مختلف در سگمنت هاچ‌بک کراس از سوی تولیدکنندگان مختلف بود.

برای مثال تنها در کشورمان طی بازه کوتاهی این سگمنت از خودروهای مختلفی انباشته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به لیفان X50، دانگ فنگ H30‌ کراس، ام وی ام X22، رنو ساندرو استپ وی و برلیانس کراس اشاره کرد. در این مطلب به بررسی مزایا و معایب لیفان X50، هاچ‌بک کراس ریزنقش کرمان موتور خواهیم پرداخت.

لیفان X50 خودرویی کوچکتر و شهری‌تر نسبت به لیفان X60 بود که در فاصله سال‌های 1394 تا 1397 توسط کرمان موتور به تولید رسید. این خودرو ورود مناسبی به بازار داشت و تاحدودی در ابتدای حضور موفق به جلب نظرها شد اما در ادامه و با ورود رقبای متعدد، ادامه مسیر برای لیفان X50 سخت‌تر شد تا جایی‌که کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این محصول و سایر خودروهای لیفان را متوقف کند.

همچنین بخوانید:‌ تجربه رانندگی با لیفان X50، جدیدترین محصول کرمان موتور

استفاده از گیربکس CVT به همراه پیشرانه کم حجم 1.5 لیتری تنفس طبیعی، وجه مشترک خودروهای اقتصادی چینی طی سال‌های اخیر بوده و لیفان X50 نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. موتور 1.5 لیتری لیفان X50 حداکثر 102 اسب‌بخار قدرت و 133 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که آماری قابل قبول برای یک پیشرانه 1.5 لیتری محسوب می‌شوند. گیربکس CVT‌ نیز کاملا مناسب برای استفاده در مصارف درون‌شهری است هرچند رانندگی با آن برای طولانی مدت کسل کننده محسوب می‌شود. در ادامه نگاهی به مزایا و معایب لیفان X50 خواهیم داشت.

مزیت اول، فضای جادار کابین

هاچ‌بک کراس‌ها در حقیقت همان هاچ‌بک با اندکی افزایش ارتفاع و مقادیری پلاستیک اضافه هستند و هیچ‌گونه تفاوت فنی با هاچ‌بک معمولی ندارند. بنابراین تخصیص مناسب فضا و استفاده از تمامی فاصله بین دومحور نکته‌ای ضروری هنگام طراحی این خودروها برای خودروسازان است. خوشبختانه لیفان از این آزمون سربلند بیرون آمده تا فضای جادار کابین یکی از مزایا لیفان X50 محسوب شود.

فضای کابین لیفان X50 برای چهار سرنشین فضای کافی ارائه می دهد و محفظه بار نیز برای سفرهای کوتاه مدت کافی به نظر می‌رسد. حتی در جای جای کابین قسمت‌هایی وجود دارند که از آن‌ها می‌توان برای قرار دادن اشیا استفاده کرد.

مزیت دوم، طراحی بروز

خودروهای چینی معمولا به کپی‌برداری از محصولات روز دنیا متهم می‌شوند اما این کپی برداری همیشه نکته منفی محسوب نمی‌شود، چرا که در بازاری همچون بازار خودرو ایران که خرید خودروهای وارداتی برای اکثر مصرف‌کنندگان امکان پذیر نیست، خرید نسخه مشابه چینی راهکار مناسبی به نظر می‌رسد.

لیفان X50

این مورد یکی از مزایا لیفان X50 نیز قلمداد می‌شود، چرا که ظاهر این خودرو ترکیبی از محصولات اوپل در جلو و آلفارومئو جولیتا در عقب است و به خوبی می‌تواند نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند. ارائه چنین طرحی در بازاری اشباع شده از چینی‌های ناهمگون و ناقص، یک وجه تمایز به نظر می‌رسد.

عیب اول، کیفیت ساخت

طی سال‌های اخیر بارها در خصوص افت کیفیت ساخت خودروهای داخلی نوشته بودیم اما متاسفانه این مورد یکی از معایب لیفان X50 نیز محسوب می‌شود. مشکلات مونتاژی مساله آزاردهنده لیفان X50 برای خریداران این خودرو بوده است که موجب شده تا این افراد در فواصل زمانی کوتاه ناچار به مراجعه به مراکز خدمات پس از فروش شوند. همین مساله سبب شد تا استقبال از لیفان X50 اندک اندک در بازار کاهش یافته و سهم بازار این خودرو نصیب دیگر رقبا شود.

عیب دوم، بازار کارکرده نه چندان خوب

همان‌طور که اندکی قبل اشاره شد، لیفان X50 به جز بازه کوتاه ورود به بازار در سایر اوقات نسبت به رقبا عملکرد ضعیف‌تری داشت تا آن‌که کرمان موتور برنامه تولید این خودرو را متوقف کرد. اکنون نیز حدود دو سال از ساخت آخرین سری لیفان X50 می‌گذرد و خرید این خودرو برای مشتریان به ریسک حساب نشده تبدیل شده است.

در همین حین، تولید و فروش دیگر رقبای لیفان X50 همچون ام وی ام X22 با شدت ادامه داشته تا مشتریان بازار خودرو دیگر توجهی به لیفان X50 مهجور نشان ندهند. بنابراین جای تعجب نیست که هنگام فروش لیفان X50، با مشکلات و دردسرهای ناخواسته‌ای مواجه شوید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد