موضوعات داغ

آیا نتیجه انتخابات آمریکا در قیمت خودرو در بازار ایران تاثیری دارد؟

عکس مطلب اول

بازار خودرو کشورمان احتمالا آشفته ترین شرایط تاریخ خود را تجربه می کند و ریشه این آشفتگی نیز چیزی نیست جز شرایط اقتصادی که عموما از سو مدیریت و تحریم های یکجانبه آمریکا نشات گرفته است. اما آیا نتایج انتخابات آمریکا و پایان احتمالی دوره زمامداری دونالد ترامپ می تواند این شرایط را تغییر دهد؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست اما در مباحث مربوط به اقتصاد رفتاری، موضوعی در خصوص تورم انتظاری وجود دارد که به بیان ساده تر این است که اگر مشتریان انتظار افزایش قیمت را در آینده داشته باشند، با سرعت بیشتری به بازار هجوم می برند و همین امر نیز زمینه ساز افزایش تورم واقعی می شود. در این شرایط بدون وجود نیاز واقعی در بازار، هجوم مشتریان نگران می تواند تورم انتظاری را به تورم واقعی و جاری بدل نماید و این موضوعی است که اتفاقا در بازار خودرو ایران به کررات تکرار شده است. به عبارت دیگر شاید کمتر مصرف کننده ای تمایل به پرداخت بهای بیش از 100 میلیون تومان برای خودرویی نظیر پراید داشته باشد اما نگرانی از تورم شدید تر و افزایش قیمت این خودرو در آینده باعث می شود که عملا با پدیده ای نظیر ثبت نام 5 میلیون نفری برای خرید خودرو در بازار مواجه باشیم.

تشدید رکود و کاهش قیمت‌ها

پس در مجموع می توان گفت که کاهش تورم انتظاری می تواند به کاهش التهاب در بازار خودرو کشور منجر شود و به نوعی رکورد موجود در این بخش ها را تشدید کند، تشدید رکود نیز برای فروشندگانی که نیازمند تبدیل خودرو خود به پول هستند، معنایی جز کاهش قیمت نخواهد داشت.

حال فارغ از مساله تحریم ها، چشم انداز ریاست جمهوری جو بایدن (شانس اول کسب مقام ریاست جمهوی آمریکا)، بازگشت این کشور به برجام است که تاکنون بارها نیز در سخنرانی های انتخاباتی این شخص صراحتا مورد تاکید قرار گرفته است. پس بنابراین در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات، احتمالا برای یکی دوماه بازار خودرو در رکود بسیار شدیدی فرو خواهد رفت که می تواند حتی به کاهش قیمت ها نیز منجر شود.

وعده ترامپ

البته ترامپ نیز وعده شکل گیری یک توافق دیگر را در ماه های اول دور دوم زمامداری خود داده است که در صورت روی دادن این تحول، طبیعتا شرایط مشابهی نیز اتفاق خواهد افتاد. بنابراین می توان گفت که براساس صحبت های فعلی، در هر صورت پس از انتخابات امریکا، زمینه کاهش التهاب و رکورد در اقتصاد کشور وجود دارد که می تواند منجر به کاهشی شدن قیمت ها در بازار تلقی شود، اما طبیعتا بدترین حالت، پیروزی مجدد ترامپ و تشدید تحریم های فعلی و شکست هرگونه دیپلماسی بین طرفین است و این سناریویی است که احتمالا خریداران فعلی و واسطه گران را خوشنود خواهد کرد، چرا که در عمل نه تنها خبری از رکود در بازار نخواهد بود، بلکه روند افزایش فعلی احتمالا با شدت بیشتری نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد