موضوعات داغ

رونمایی از کانسپت کامیون‌های برقی مرسدس بنز؛ آینده حمل و نقل دنیا

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده
عکس مطلب اول

در 16 سپتامبر امسال یعنی چند روز پیش دایملر از اولین کانسپت کامیون‌های برقی رونمایی و انگیزه و هدف حمل و نقل سبز را بار دیگر به مردم جهان تثبیت کرد. هرچند دایملر قبلاً از کانسپت کامیون برقی ایی کسکیدیا که کامیونی از مجموعه فریتلاینر بود رونمایی کرده بود اما اطلاعاتی از ساخت و چگونگی کارکرد این کامیون‌ها در اختیار کسی نبود. این بار مرسدس بنز ایده ساخت کامیون‌های برقی همراه با پیل‌های سوختی با سوخت هیدروژن مایع را به عنوان سه مدل کامیون به نام‌های GenH2، EActros، EActros Longhaul، رونمایی کرده که هر کدام طرح و هدف مخصوص به خود را در پیش دارند. البته سری‌های ایی اکتروس زودتر از GenH2 وارد جاده می‌شوند زیرا زیرساخت‌های آن‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر قابل تهیه هستند.

کامیون برقی مرسدس بنز

دایملر قصد دارد از سال 2023 اولین سری‌های آزمایشی این کامیون‌ها را وارد جاده‌ها کند و تولید و ساخت انبوه آن‌ها به نیمه دوم این دهه برمی‌گردد. ساخت پیل‌های سوختی هزینه و علم و فناوری بالایی را نیاز دارد از همین نظر دایملر طی قراردادی با کمپانی ولوو در نظر دارند که باهم هر چه سریع‌تر این پیل‌ها را تولید کنند.

دایملر قصد دارد اولین کامیون‌های برقی خود را در زیر مجموعه‌هایش یعنی فریتلاینر و فوسو و بنز تولید کند تا مناطق فروش این شرکت‌ها یعنی ژاپن و اروپا و آمریکای شمالی اولین نقاطی از جهان باشند که این طرح‌ها در آن عرضه می‌شوند.

دایملر طی برنامه زمانی خود قول این را داده که در سال 2039 کامیون‌های کاملاً با سوخت CO2 و پیل‌های سوختی هیدروژنی را تولید کند. کامیون GenH2 تعامل بین سیستم‌های باتری و سلول سوختی که دو مخزن مایع هیدروژن از جنس استیل در نظر گرفته شده برای این سری کامیون‌ها که دارای ظرفیت ذخیره سازی ویژه 80 کیلوگرم (2 عدد 40 کیلوگرم) برای پوشش مسافت‌های طولانی خواهد بود. سیستم مخزن استیل ضد زنگ از دو لوله تشکیل شده است ، یکی در داخل لوله، که به یکدیگر متصل شده و با عایق خلاVac ساخته شده‌اند.

کامیون برقی مرسدس بنز

در نسخه سری کامیونGenH2 سیستم سلول سوختی دو برابر تأمین می‌شود و 150 کیلووات و باتری 400 کیلووات اضافی به طور موقت تأمین می‌کند. در 70 کیلووات ساعت، ظرفیت ذخیره‌سازی باتری نسبتاً کم است، زیرا برای تأمین نیازهای انرژی در نظر گرفته نشده است، بلکه به طور عمده برای تأمین پشتیبانی موقعیتی سلول سوختی، مثلاً هنگام اوج بار در هنگام شتاب‌گیری یا هنگام رانندگی، روشن است و یا در سربالایی کاملاً بارگیری می‌شود.

در عین حال، باتری نسبتاً سبک وزن بیشتری را امکان پذیر می‌کند. قرار است در خودروهای تولید سری با انرژی ترمز و انرژی سلول سوختی اضافی شارژ شود. یکی از عناصر اصلی استراتژی عملیاتی پیچیده سلول سوختی و سیستم باتری، یک سیستم خنک‌کننده و گرمایشی است که تمام اجزا را در دمای عملیاتی ایده‌آل نگه می‌دارد، بنابراین از حداکثر دوام اطمینان حاصل می‌کند. در یک نسخه پیش سری، این دو موتور الکتریکی برای مجموع 2 x 230 kW قدرت پیوسته و 2 x 330 kW حداکثر توان طراحی شده‌اند.

کامیون مفهومی برقی بنز

کامیونeActros LongHaul بسته به نوع استفاده از مزایایی برخوردار است. ویژگی‌های آن تا حد زیادی با ویژگی‌های سری GenH2 Truck یا کامیون دیزلی معمولی یکسان خواهد بود. برد نسبتاً کوتاه eActros LongHaul با یک بار شارژ باتری با بازده بالای انرژی آن جبران شود، زیرا درایو برقی باتری بیشترین بازده را در بین سیستم‌های درایو جایگزین دارد. این به شرکت‌های حمل و نقل مزیت‌های قابل توجهی را در سناریوهای برنامه پیش بینی شده برای eActros LongHaul می‌دهد که به دلیل کم بودن هزینه‌های انرژی آن است. علاوه بر این، شرایط قانونی مربوط به زمان رانندگی رانندگان کامیون، بسته به مورد نیاز به محدوده‌های طولانی را محدود می‌کند. به عنوان مثال، در اتحادیه اروپا رانندگان کامیون باید حداکثر پس از 4/5 ساعت رانندگی حداقل 45 دقیقه استراحت کنند. در این مدت، به لطف جدیدترین فناوری شارژ، می‌توان باتری را با بخش زیادی از انرژی مورد نیاز برای سفر مداوم در نظر داشت. بنابراینeActros LongHaul انتخاب مناسبی برای شرکت‌های حمل و نقل برای استفاده منظم در مسیرهایی است که می‌تواند برنامه‌ریزی شود.

زیرساخت‌های مورد نیاز را می‌توان زودتر، و با هزینه نسبتاً کم، توسط خود شرکت‌های حمل و نقل برای شارژ در انبارهایشان تنظیم کرد. این شارژ انبار مهم‌ترین مرحله برای استفاده از eActros LongHaul است و به این معنی است که اولین مناطق برنامه را می‌توان قبلاً تحت پوشش قرار داد.

یکی دیگر از راه‌های اصلی شارژ فرصت برای افزایش دامنه است، به عنوان مثال هنگام بارگیری وقتی کامیون برقی ثابت است در آینده، شارژ عمومی در ایستگاه‌های قابل دسترسی عمومی در مسیرهای اصلی حمل و نقل نیز به طور فزاینده‌ای مهم خواهد شد. زیرساخت شارژ در سراسر کشور، دامنه عملکرد کامیون‌های الکتریکی باتری را به حداکثر می‌رساند. باتری‌های جدید با دوام‌تر نیز به رقابت کامیون‌های برقی باتری کمک می‌کنند و هزینه‌های کلی مالکیت چرخه عمر خودرو را کاهش می‌دهند.

کامیون مفهومی بنز

کامیون EActros نسخه‌ای است که بیشتر در کارهای درون شهری و توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسخه تمام برقی است و از یک موتور برقی و دیفرانسیل‌های برقی برخوردار می‌شود. این سری از کامیون‌های اکتروس برقی از یک سال پیش در شهرها مشغول فعالیت و البته با طراحی‌های قبلی اکتروس موجود هستند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد