موضوعات داغ

قیمت خودروهای وارداتی از پراید هم ارزان تر است، آزاد سازی واردات راه نجات بازار خودرو

عکس مطلب اول

محمدخادمی، روزنامه اقتصادی اسکناس: این روزها تقاضای بالا خودرو در بازار و کاهش تولید ازسوی تولید کنندگان موجی از افزایش قیمت را به بار آورده است. یکی از فرمول های ساده اقتصادی برای این نوع مشکلات این است که دروازه های ورودی کشور برای ورود کالای مورد تقاضای بازار باز شود تا با واردات بتوان عطش بازار را کاهش داد و هم اینکه جلو افزایش قیمت افسار گریخته گرفته شود؛ این درحالی است که در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی خودروسازان همواره دم از این میزدند که به دلیل ایجاد اشتغال و کاهش ارزبری باید به تولید داخل توجه شود، درحالیکه خودرو سازان بازار بی رقیب داشتند و همواره خودروهایی ساخته اند که توان رقابت با خودرو سازان دنیا را نداشته اند و به دلیل بی کیفیت بودن خودروها سالیانه هزاران نفر در جاده های کشور به کام مرگ کشانده شده اند، بسیاری از خانواده ها بی سرپرست شده اند و بخشی دیگر از مجروحان تصادفات توان فعالیت اقتصادی شان را از دست داده اند و از سوی دیگر این خودرو سازان با نیت تولید داخل به اقتصاد جامعه ضرر زده اند؛ اما اینکه چرا مسئولان امر دست به اقدامی در این شرایط بحرانی نمی زنند مشخص برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با "مهدی دادفر" دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام داده ایم تا علل ورود پیدا نکردن خودرو خارجی در بازار داخلی را جویا شویم

قیمت خودرو داخلی در بازار جهانی

قیمت خودروهای وارداتی از پراید هم ارزان تر است. او در ابتدای صحبت هایش در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه دبیر انجمن خودروسازان عنوان کرده است که هیچ کارخانه خودروسازی در دنیا وجود ندارد که بتواند خودرو با قیمت زیر ۱۰ هزار دلار بفروش برساند و کارخانه های تولید داخل که خودرویی مانند پراید زیر ده هزار دلار در بازار به فروش رسانند کار بزرگی انجام می دهند؛ آیا این موضوع صحت دارد؟ می گوید:

کار سختی نیست برای اثبات این موضوع کافی است با یک سرچ در اینترنت قیمت روز خودروهای دنیا را به دست آوریم، خودرو پژو ۲۰۶ ساخت فرانسه ۵۰۰ یورو قیمت دارد، خودروسازان ما خودرو تولید ۲۵ سال پیش را همچنان می سازند، آن وقت مدعی هستند که خودرویی در دنیا زیر ۱۰ هزار دلار نیست؟ پراید را برای فروش به بیرون از کشور ببرند ۲۰۰ دلار هم نمی خرند اصلاً مشتری خارجی برای آن پیدا نمی کنند. زیر ده هزار دلار حداقل ۱۰ خودرو مدل روز جهانی وجود دارد که دارای استانداردهای روز دنیا هستند.

دادفر که دلپری از تولیدکنندگان خودرو دارد، در واکنش به صحبت های یکی از مسئولان خودروسازی کشور که اعلام کرده بود واردکنندگان اگر می توانند با این قیمت ارز خودرو وارد کنند این اقدام را انجام دهند؛ می گوید:

اگر خودروسازان داخلی بگذارند حتما واردات خودرو از سر گرفته می شود و تعادل در بازار قیمت خودرو برقرار خواهد شد؛ وقتی خودرو سازی در کشورمان دولتی است، توان واردات نخواهیم داشت، دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا واردات خودرو صورت نمی گیرد، به طور نمونه نرخ تعرفه واردات خودرو ۹۵ درصد است یعنی به ارزش قیمت خودرو باید تعرفه آن در گمرکات پرداخت شود، همچنین ارز گران شده است و توان خریدار داخلی این روزها بسیار پایین آمده است، از سوی دیگر ثبت سفارش واردات خودرو انجام نمی شود، هزینه انبار داری در گمرکات افزایش یافته است، دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور مدام به نهادها و دستگاه های مختلف نامه نگاری می کنند و مانع واردات خودرو می شوند

وی به موضوع سال جهش تولید که از سوی رهبر انقلاب امسال نامگذاری شده است اشاره می کند که واردات خودرو مغایرتی باصحبت های مقام معظم رهبری ندارد؛ میگوید:

حضرت آقا چشم انداز مد نظرشان است و معتقدند که تولید را در شرایط تحریم حرکت دهید؛ تولید باید همراه با ارزش افزوده باشد، دست اندرکاران خودروساز کشور مدام آمار می دهند که افزایش تولید خودرو نسبت به سال گذشته داشته ایم مگر سال گذشته در تولید خودرو هنرمندی انجام داده اند، در سال گذشته تولید خودرو بسیار کمتر از میزان نرمال بوده است، امسال کمی حرکت از سال گذشته افزایش داشته است، اگر خودروسازان کشور خیلی هنر دارند تقاضای بازار را جواب دهند و بیایند بگویند سال جهش تولید که رهبری عنوان کرده اند را محقق کرده ایم.

اصل 44 در خودروسازی

چرا در خودرو سازی اصل ۴۴ اجرا نمی شود. دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو ادامه میدهد:

حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار خودرو که به مردم تعهد داده اید تحویل دهید و خودرویی که چند دهه در حال تولید آن هستید در تولید آن مانده اید و ارتقا نداده اید، بنده نمیخواهم بگویم این کارخانه های تولید به درد نمی خورند و زحماتشان را نادیده بگیرم؛ اما آیا خودرو سازان ما توانسته اند خودرو به تعداد نیاز بازار و کیفیت روز بازارهای جهانی بسازند؟ جالب اینجاست که هر وقت از این کارخانه ها ایراد گرفته می شود ربطش می دهند به تحریم، در حالی که به تحریم ارتباطی ندارد؛ قدیمی ها حرف خوبی میزنند که چاه کن همیشه ته چاه قرار دارد، مسئولان خودروساز کشور شما جلو رقبای خودتان را به شکل های مختلف گرفته اند تا بتوانید بازار انحصاری داشته باشید بازار هم که بدست آوردید وقتی نمی توانید جواب گوی بازار باشید چه فایده ای دارد

او به موضوع خصوصی سازی نیز اشاره می کند،می افزاید:

اگر رهبر انقلاب عنوان کردند جهش تولید این موضوع را هم سال های قبل عنوان کردند که اصل ۴۴ کوچک سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی صورت بگیرد و حتی رهبری عنوان کردند که کاهش تصدی گری دولت در بازار، اقتصاد عادلانه، حضور اقتصاد مردمی و…. انجام شود

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه نیاز بازار خودرو چه میزان است که بتوانیم با واردات آن را جبران کنیم؟ میگوید:

نیاز واقعی بازار بین یک میلیون تا یک میلیون و سیصد هزار دستگاه است، اوج واردات خودرو به کشور در طول یک سال ۹۵ هزار خودرو بود و تولید داخل حدود یک میلیون بوده است، مابقی سال ها نیز زیر این ارقام تولید و واردات داشته ایم، بیشترین تولید ایران خودرو در زمان تصدی گری آقای نجم الدین در کارخانه ایران خودرو بود که ۶۶۶ هزار دستگاه تولید شد. هدف گذاری خودرو برای سال های آینده ۳ میلیون دستگاه خودرو تولید، ۱۰ درصد واردات و یک میلیون دستگاه نیز صادرات انجام شود، بنابراین ماباید به میزانی خودرو بسازیم که یک میلیون آن را صادر کنیم، متاسفانه نتوانسته ایم نیاز بازار داخلی را جواب دهیم چه برسد به اینکه صادرات انجام دهیم، از سال ۷۴ تاکنون ۶۸۵ هزار خودرو یعنی کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو واردات انجام شده است با کد ۸۷۰۳ گمرک و بنده با سند صحبت می کنم، دو کارخانه بزرگ تولیدکننده خودرو کشور درتمامی سال ها ۹۴ درصد بازار خوروی کشور را از آن خودشان کرده اند و ۳ تا ۵ درصد هم سهم واردکنندگان بوده و ۱ تا ۳ درصد بازار نیز متعلق به دیگر خودرو سازان است و برخی ازخودروسازان کشور تنها ۳۰ هزار خودرو تولید داشته اند و به عبارتی کل بازار در اختیار دو خوروساز قرار دارد ما نمی گوییم قرار نگیرد، اما در شرایط مساوی این اختیار قرار بگیرد و رقابت سالم ایجاد شود.

خودروهای وارداتی کالای لوکس نیستند: آن طور که دادفر می گوید:

در ۴ سال پیش ۷۶۰ فعال اقتصادی در حوزه واردات خودرو مشغول به کار بودند که حدود ۱۳ هزار نفر اشتغال داشتند ما مثل خودرو سازان سرو صدا نمی کنیم که دو میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم داریم نون می دهیم، اگر ما نباشیم ایران با مشکل مواجه می شود

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه انتقادی که به وارد کنندگان خودرو مطرح است این است که چرا خودرو لوکس وارد می کنید؟ آیا می توان خودرو ارزان قیمت وارد کرد که اقشار کم درآمد جامعه نیز بتوانند آنرا خریداری کنند؟ می گوید:

بله در یک مقطعی خودرو لوکس وارد شد و ما نیز قبول داریم؛ اما دیگر خودروها که وارد شده است اصلا لوکس نیست، لوکس یک تعریفی دارد لوکس به کالایی گفته می شود که افراد خاص بتوانند آن را خریداری کنند، اما در واقع بخش عمده این خودروهای وارداتی لوکس نیستند،از سوی دیگر خودروهای وارداتی در آن سوی مرز که لوکس نیستند، قیمت خودروهای خارجی ارزان است و به دلیل اجرای تعرفه ها و عوارض خودرو قیمت آن افزایش پیدا می کند،برای مثال کجای دنیا به خودروی سانتافه، تویوتا راوفور، فولکس و … می گویند خودرو لوکس؟ اینها با قوانین کشور ما لوکس شده اند.

وی ادامه می دهد:

همین خودروسازان می گویند تولید داخل کجا تولیداتشان تولید داخل است، این روزها مشخص شده بخش از قطعات خودروی کشور وارداتی است و هنوز ما نتوانستیم خودروساز ۱۰۰ درصدی درکشور شویم، طبق آمارها هر وقت که واردات قطعات در کشور اوج گرفته تولید خودرو نیز افزایش پیدا کرده و زمانی که واردات کم شود تولید نیز کاهش پیدا کرده است، این موضوع را می توانید از گمرک کشور بپرسید

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو کشور درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه روسها اعلام کرده اند حاضرند به صنعت خودرو کشور کمک کنند، آیا این امر محقق خواهد شد؟ می گوید:

ما کشوری بودیم که همپای جنرال موتور کار می کردیم بنابراین ما میتوانیم تولیدکننده مهم صنعت خودرو باشیم، ما یک زمان با خودرو سازان بزرگ دنیا ارتباط داشتیم، اما این روزها به دلایلی شرایط به این شکل شده و روس ها می خواهند وارد بازار ما شوند که اشکالی ندارد، چرا که این روزها فرغون هم خودرو سازان تولید کنند مردم خریداری می کنند چرا که نیاز دارند

او در باره اینکه به تازگی نمایندگان مجلس طرحی را در حال بررسی قرار داده اند که خودرو وارداتی صورت بگیرد، اما قطعات یدکی آن در داخل تولید شود، این طرح چگونه است؟ می گوید:

نمایندگان مجلس همواره شعار میدهند، ببنید اگر بخواهیم شکلات هم تولید کنیم نیازی به مواد و تجهیزات واردات یداریم، آقایان نماینده یک حرفهایی می زنند،کجا کارخانه قطعه سازی در کشور داریم، مگر خودروسازان فرانسوی را نیاوردند که همین جا داخل کشور تولید کنند، اما نتوانستند قطعات مورد نیاز را تامین کنند، من نمی خواهم با خودروسازان بزرگ مقایسه کنم، اما آیا قطعه سازان ما توان این را دارند که قطعات به شبکه تولید خودروساز دیگر کشورها بدهند؛ باز من این را تاکید کنم ما توان تولید بهتر از این را داریم و ان طور نیست که بگویم نمی توانیم اماحرف اینجاست که مدیران خودروساز کشور بلد نیستند. در همه جای دنیا خودروسازان درابتدا خدمات پس از فروش خود را تقویت میکنند، اما در کشور ما به چه شکل است؟ واقعا ما توان صادرات خودرو داریم اصلا در دنیا کسی به خودرو ما نگاه می کند.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/5
اسفا وهیهات از مدیران بزدل ترسو وزارت صمت که حاضر به ساده ترین تصمیمات در این حوزه واردات خودرو بعد از سه سال نیستند.!!!!!!!
1399/7/5
نگو برادر فردا خودروسازان شیاد گردنتو میزنم ایناخیلی بی شرفن
1399/7/6
زحمت نکش حرف درست زدن به اینها مثل یاسین خوندن تو گوش خر هست .خودشون هم میدونن اما امان از جیب گشادشون که پر نمیشه پولی که بوی خون مردم عادی رو میده
1399/7/6
خودوری 206 مگه تو دنیا تولید میشه که قیمت داشته باشه