موضوعات داغ

قیمت های عجیب در بازار خودروهای وارداتی + جدول هفته سوم مهر 99

عکس مطلب اول

سال هاست که شرکت های خودروساز داخلی منت ماشین هایشان را بر سر مردم می گذارند و همیشه مدعی هستند که کمترین قیمت را در جهان برای عرضه ماشین هایشان دارند، درحالی که بازار انحصاری اتومبیل کشور و تعرفه های سنگینی که برای واردات وضع شده، اجازه رقابت خودروسازان خارجی با داخلی ها را به هیچ عنوان نداده و نخواهد داد!.

شرکت های خودروساز داخلی در طول چند دهه اخیر با نبود رقیبی درست و حسابی، محصولات خود را با خیال راحت به مشتریان فروخته اند و حتی در ماه های اخیر برای خرید محصولاتشان صف های خرید چند میلیون نفری تشکیل شده تا از این بابت خیالشان راحت باشد که در بازار کسی مزاحم کارشان نخواهد بود.

رشد بی سابقه قیمت دلار هم باعث شده تا قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک بکشد، به اندازه ای که می توان خودروی بی ام و سری 7 را که تا قبل از ممنوعیت واردات با قیمت 700 میلیون تومانی فروخته می شد، اکنون به قیمت عجیب 11 میلیارد تومانی در حال معامله است و دلالان در نبود هیچگونه نظارتی در بازار خودروی کشور جولان می دهند، درحالی که اگر همین حالا واردات خودرو به کشور را آزاد می دانستیم، با تعرفه 100 درصدی و نرخ فعلی دلار هم خودروی بی ام و سری 7 به قیمت 11 میلیارد تومانی نمی رسید!.

قیمت های عجیب در بازار خودروهای وارداتی

با این حال، در طول یک دهه اخیر همواره شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار کشور بوده ایم و تا کسی کوچک ترین ایرادی به خودروسازان می گیرد، پای اشتغال چندین هزار نفری و جلوگیری از خروج میلیاردها دلار ارز کشور را به میان باز می کنند و به دنبال آن مسئولان دولتی هم به ماجرا ورود پیدا می کنند تا کسی جرات نزدیک شدن به این غول صنعتی و بلای جان میلیون ها ایرانی را نداشته باشد.

این درحالیست که تعداد مرگ و میرهای ناشی از تصادف، کودکان یتیم شده و یا حتی کسانی که در خودروهای بی کیفیت داخلی دچار آسیب دیدگی بسیار شدیدی شده و هزینه های گزافی روی دست دولت و خانواده های خود گذاشته اند، بسیار بیشتر از کسانی هستند که در این صنعت فعالیت می کنند.

بدتر از بازار خودروهای داخلی، بازار خودروهای خارجی هستند که در نبود خودروهای بروز و ممنوعیت 2 ساله واردات، قیمت های عجیب و غریبی را برای موجودی های فعلی بازار ایران شاهد هستیم و قسمت عذاب آور این ماجرا، خودروهای وارداتی کارکرده هستند که با احتساب نرخ فعلی دلار در بازار آزاد، از مدل های صفر کیلومتر 2020 همان برند قیمت بسیار بیشتری دارند که در مثالی به خودروی بی ام و سری 7 اشاره کردیم.

در جدول زیر می توانید نمونه ای از قیمت برخی خودروهای وارداتی را شاهد باشید که زمانی با قیمت کمتر از 1 میلیارد تومان در بازار کشور فروخته می شدند و اکنون برای خیلی از اقشار جامعه دست نیافتنی شده اند.

خودروقیمت (تومان)
رنو تلیسمان 20182/300/000/000
هیوندای سانتافه 2017 فول2/400/000/000
لکسوس NX فول 20173/900/000/000
بی ام و X4 مدل 20175/100/000/000
بی ام و 530 مدل 20187/600/000/000
بی ام و 730 مدل 201711/000/000/000
 

راه چاره چیست؟

حدود 2 سالی می شود که واردات خودروهای بروز به کشور ممنوع شده و ترخیص های اخیر از گمرکات کشور هم مربوط به خودروهای دپو شده ای می شود که پیش از ممنوعیت واردات به گمرکات کشور وارد شده اند و همین خودروها به عنوان معیاری، در حال حاضر تعیین کننده سقف قیمت بازار خودروی کشور شده اند.

با کوچک ترین نوسان نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی تغییرات چشمگیری به خود می گیرد و با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، شاهد کمترین ریزش ممکن برای خودروهای وارداتی هستیم و از آنجایی که وارداتی در کار نیست، خودروهای صفر کیلومتر موجود درحالی که عمرشان بیشتر می گذرد، روز به روز ارزش آنان هم در کشور افزایش پیدا می کند.

حال تنها چاره ای که می توان برای مهار قیمت های سرکش خودروهای وارداتی پیدا کرد، آزادسازی واردات است که با ورود خودروهای نسل جدید به بازار ایران، هم می توان بخشی از تقاضای موجود در بازار را متوجه آنان کرد و هم می توان با تعیین سقف قیمتی جدید شاهد شکسته شدن قیمت های عجیب و غریب خودروهای نسل قبل و یا حتی خودروهای دست دوم موجود در بازار کشور بود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/7/23
راه حلی وجود نداره
دیگه با 50 هزارتومان هم نمیشه یه پرس زرشک پلو یا قیمه خوب خورد.
سکه روی 16 تومان می گرده
کسی هم به فکر نیست
ماشین که جای خود داره نم نمک سوپرمارکت رفتن هم داره سخت میشه.
1399/7/24
هیچ بهبودی رخ نخواهد داد.
وضع به سیاق قبل، بدتر خواهد شد.
آیا در چند دهه گذشته؛ روزی بوده که از روز قبلش بهتر باشه؟؟؟!!! پس هیچ راه حلی نیست زیرا

خود دولت، رانت اصلی و منشأ فساد است.
و هرگز عقل سلیم حاکم نبوده و نخواهد بود تا بخواهیم امیدی به آینده داشته باشیم.
1399/7/24
آزاد سازی واردات؟ با کدام ارز؟ الان ارز برای واردات غذا و دارو نیست بعد شما میفرمایید واردات خودرو آزاد شود؟. از آن طرف این خودرو نیست که گران شده ارزش ریال نابود شده. مگر یخچال فریزر 100 میلون ارزش داره؟ ولی تو بازار این قیمته. یا مثلا لپ تاپ 80 میلیون منطقیه؟ ولی هست. قیمت خودرو جزیی از یک کل است. اقتصاد نابود شده.