موضوعات داغ

خودروهای داخلی احتمالا در حاشیه بازار قیمت گذاری شوند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

در جلسه مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان مجلس که طی روزهای گذشته برگزار شد، تصمیم بر این شد تا کارگروه مشترکی میان وزارت صمت و کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی موضوعات مهم خودرویی تشکیل شده و طرح مشترکی برای ساماندهی بازار خودرو ارائه شود.

در این خصوص علیرضا رزم‌ حسینی، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این موضوع که ضرورت اصلی صنعت خودروسازی ما افزایش کیفیت تولیدات است، اعلام کرد که باید شرایط را برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات آنان با هدف رقابت‌ پذیری در سطح بازار فراهم کنیم.

به گزارش خودروبانک و به نقل از شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه چنین عنوان کرد که با توجه به علاقه مردم برای سرمایه گذاری در خودرو به ‌عنوان یک کالای مصرفی بادوام، این ضرورت احساس می شود که با استراتژی مشخصی کیفیت خودروها و میزان تولید آنان افزایش پیدا کند. درخصوص هر یک از این موضوعات به صورت مشترک با کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی و برنامه‌ ریزی هستیم و کمیسیون نیز همکاری بسیار خوبی در این حوزه با وزارت صنعت داشته است.

قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار، از حرف تا عمل

با این حال، برخی منابع مدعی هستند که علیرضا رزم حسینی، وزیر جدید صمت به دنبال اجرای طرح قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار است و این طرح را به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برده و در تلاش است تا مجوز اجرای آن را دریافت کند، در این صورت می توان شاهد جهش قابل توجه قیمت کارخانه ای برای نزدیک شدن به قیمت بازار بود، ولی در صورتی که قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر این طرح افزایش پیدا نکند!.

در چنین شرایطی، قیمت گذاری دستوری حذف شده و خودروسازان احتمالا 5 درصد زیر قیمت بازار، اقدام به عرضه محصولات خود به مشتریان خواهند کرد و از آنجایی که بازار خودروی کشور در انحصار کامل به سر می برد، خودروسازان به طور کامل بر روی بازار خودرو مسلط خواهند شد!.

اما از طرفی دیگر اگر چنین اتفاقی رخ دهد، فاصله قیمت کارخانه و بازار به حداقل رسیده و دلالی و واسطه ‌گری نیز به حداقل ممکن خواهد رسید و حتی آن طور که خودروسازان وعده می دهند، با گذشت زمان و با رشد تولید شاهد کاهش قیمت ها نیز خواهیم بود.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/8/3
ما دو نوع بازار داریم. 1) بازار رقابتی 2) بازار انحصاری. زمانی سپردن قیمت یک محصول در بازار و کشف قیمت آن در بازار معنی دارد که بازار رقابتی باشد، ولی در بازار انحصاری سپردن قیمت به بازار تقریبا بی مفهوم و نتیجه آن از قبل هم معلوم است.
به عنوان مثال قیمت پژو 206 تیپ 5 الان 300 میلیون در بازار به فروش میرسد 5 درصد زیر قیمت می شود 285 میلیون. ولی اگر ایران خودرو تیپ 5 را 285 میلیون بفروشد به خاطر بازار انحصاری دلال و بازار سریع واکنش نشان داده و قیمت این محصول را افزایش می دهند مثلا 500 میلیون. و باز به خاطر اختلاف قیمت کارخانه و بازار هنوز رانت و دلالی معنی پیدا می کند. و دوباره به خاطر اینکه دلالی را حذف کنند مجبور به افزایش قیمت می شود و ایران خودرو تیپ 5 را باید 475 میلیون تومان بفروشد. دوباره بازار واکنش نشان می دهد و .....
1399/8/3
دقیقا از اول هدف افزایش قیمت همین بوده
تا به هر بهانه ای سود بیشتری به جیب خودروساز بره
و آشغال هاشو با ارزش بیشتری بفروشه
1399/8/3
بابا برین خودتون رو مسخره کنین واقعا براتون متاسفم خودتون قیمت بازار رو میبرین بالا او وقت میگین باید قیمت در حاشیه بازار باشه مگه همین 3 ماه پیش نبود که مثلا یه خودرویی مثل کوئیک 68 تومن قیمت کارخانه ایش بود و دربازار 115 تومن بود اومدن گفتن باید قیمت‌ها در حاشیه بازار باشه تا دلالی از بین بره قیمت کارخانه ای رو بردن 102 تومن قیمت بازار شد 190 تومن الان بیارینش 170 تومن تا قیمت بازار بشه 300 تومن معلومه کار خودتونه
به حال ای مملکت باید گریست
1399/8/4
گاو پیش بعضی ها پروفسوره ... قیمت بازار مگه کارشناسیه ک براساس قیمت بازار اقدام ب فروش محصول کنن باید قیمت تمام شده واسه هر محصول رو بیان کنن و با یک سود ده درصدی بفروشن