موضوعات داغ

تعرفه‌ای که می‌بایست کم می شد!

عکس مطلب اول
عموم مردم به امید اجرایی شدن برجام و رسیدن به توافقات هسته‌ای، دست از خرید محصولات صنعتی بخصوص خودرو کشیده‌اند و منتظرند تا این کالای اوج گرفته در آسمان افزایش قیمت‌ها، بار دیگر به یاد یاران گذشته خود هوای زمین کند و با روندی نزولی، زمین قیمت‌ها را به آسمان آن ترجیح دهد، ولی در این خصوص شرکت‌های خودروسازی آب پاکی را روی دست مردم ریخته و اعلام کردند که چه برجام بشود و چه نشود، دلار چه بالا رود و چه پایین آید، قیمت خودروهای تولید داخل تغییری نخواهد کرد و چه بسا در حال و روز اجرایی شدن برجام، ساز افزایش قیمت‌ها را هم کوک کردند.
در این مسیر بی انتهای تعیین و تکلیف قیمت‌ها، شرکت‌های خودروسازی همواره سنگ اندازی‌های بسیار کردند و با توجه به اینکه دو قطب بزرگ صنعت خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا، جگر گوشه‌های دولت هستند، چه بسا با موافقت نشدن افزایش قیمت، اینبار ساز افزایش تعرفه‌های گمرکی را کوک کردند، حال در اینجا حقوق مصرف کننده نمایان می‌شود که همچون خشت‌های گلی، زیر دست و پای کارگزاران این صنعت در حال له شدن است تا سازه‌ای عظیم و چندین ساله برای خودروسازان ساخته شود؟! اما در این خشت‌های گلی به جای مانده بر روی زمین، گویا جوانه‌ای نچندان امیدوار سر برآورده که با بدست گرفتن پرچم حقوق مصرف کننده، دفاعی بی جان از آن کرده است.
سر صحبت‌های ما با رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده است که به تازگی گفته برای رقابتی شدن بازار خودروی ایران و خروج از انحصار، می‌بایست تعرفه‌های خودرو را کاهش داد. بازار خودرو هم اکنون در دستان دو شرکت دولتی ایران خودرو و سایپا و تعدادی از خودروسازان و وارد کنندگان خصوصی است که با تعیین چنین تعرفه‌هایی، چاره‌ای جز تولید ارزان‌ترین خودروهای چینی برای رقابت با خودروهای انحصاری دو قطب خودروساز دولتی ندارند. گویا نمایندگی‌های واردات خودروهای معتبر نیز به دستان پر توان شرکت‌های خودروسازی دولتی افتاده است!!
در این باره، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده با بیان اینکه انحصار موجود در تولید و واردات خودرو باعث تضییع و پایمال شدن حقوق مصرف کنندگان شده است، موجب تولید محصولاتی بسیار بی کیفیت با پلتفرم‌های 3 دهه گذشته از سوی خودروسازان دولتی شده است. در حوزه قیمت گذاری هم مصرف کننده نهایت نارضایتی را دارد و همین موضوع باعث فرو رفتگی صنعت کشور در منجلاب رکود شده است. وی با بیان اینکه در حوزه واردات خودرو نیز واردکنندگان به صورت انحصاری محصولاتی را وارد می‌کنند و نظارت کافی هم بر قیمت گذاری محصولات وارداتی آن‌ها وجود ندارد، ممکن است قیمت‌هایی نجومی خلق شود که تنها در ایران می‌توان شاهد آن‌ها بود.
بر همین اساس رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده با بیان اینکه کاهش تعرفه‌های واردات خودرو می‌توانست باعث کاهش چنین مشکلاتی شود، تصریح کرد که با بالا نگه داشتن تعرفه واردات، باعث ادامه فرایند معیوب فعلی در حوزه صنعت خودرو خواهد شد که به عنوان لوکوموتیوی در صنعت مادر شناخته می‌شود، مادری که همراه با فرزندان طاعونی خود در خانه‌ای کوچک زندگی می‌کند و زندگی خودش هم در معرض خطر است.

پی نوشت: در روزهای گذشته اعلام شده که تعرفه واردات خودرو در سال آینده ثابت و همانند سال جاری محاسبه خواهد شد.

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/12/1
توي اين ٢٥ سالي كه از عمرم مي گذره به ياد نمي ارم چيزي ارزون شده باشه توي اين كشور مگه اينكه مثلا ٣.٠٠٠.٠٠٠ گرون شه بدش مثلا ٥٠٠.٠٠٠ ارزون شه تازه اونم شايد...ارزون شدن توي اين كشور اينجوريه....خيلي وقتا همين قدم ارزون نمي شه...
1394/12/1
اگه هم کم شده باشه بعدش یا برگشته
سرجای اولش یا بیشتر شده
1394/12/1
از ماست که بر ماست
1394/12/1
سلام.قیمت موتور کامل زانتیا نو چنده ؟ایا به پژو 2000 میخوره؟
1394/12/1
دوست عزیز نظر شخصی من اینه که نصب موتور زانتیا بر روی 405 از نظر اقتصادی چندان جالب نیست ، قیمت نهایی هم با خود زانتیا فرق چندانی نداره ،اجرای این پروژه هم بسیار وقت گیره و در نهایت خروجی چیز خیلی خاصی نمیشه ،به نظر من شما این هزینه رو بدی یه سورن توربو بخری نتیجه خیلی بهتری میگیری،هم از نظر شتاب هم از نظر راحتی هم از نظر صرفه اقتصادی.
1394/12/1
ای بابا از زمانی که من یادم مسئولان هی میگن تعرفه باید کم شه، خودرو باید ارزون شه، انحصار باید برداشته شه رقابت با ایجاد شه، هی هی هی حرف یکبار هم به گفته هاشون عمل نمیشه که هیچ برعکسشم عمل میشه...... مردم که دیگه بوق نیستن، میدونیم که شما و امسال شماها همه دارین از همین دو خودروساز جیب هاتون پر میکنین.،خودروبانک جان تو هم بجای این پست های تکراری و بیخود یه درگی، مقایسه ای، بررسی ای چیزی بزار حداقل دلمون خوش باشه
1394/12/1
سال 2008 جنرال موتور با اون عظمتش و این ماشین هایی که میسازه دولت نیومد تعرفه وارداتش بکنه 100 درصد که ورشکست نشن،
تعرفه واردات کشورهایی مثل ژاپن ک بزگترین خودروساز دنیاست 25 درصده و کره 20 درصد . احتمالا خودروهای ما از شورلت و تویوتا و هیوندا و... باید بهتر باشن که تعرفه 100 تا 140 درصدی داریم !!!
طبق معمولم آقای نعمت زاده میگه انحصاری وجود نداره و واردات آزاده و تعرفه بالا جهت حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارزه ... !!!
1394/12/1
واقعا چی باید گفت چرا
فقط مردم کشور ما باید ماشین رو با دوبرابر قیمت بعضا حتی چندین برابر خریداری کنند ؟؟؟؟؟؟ چرا اخه ؟؟؟؟
بخاطر حمایت از تولیدات آشغال داخلی ؟؟؟؟؟؟؟ یا اینکه یه عده از آقایون سود خوبی نصیبشون بشه ؟؟؟؟؟؟
1394/12/1
بالاخره متن درسته یا پی نوشت؟!
1394/12/1
از ماست که بر ماست...
1394/12/1
چاره فقط نخریدن اشغالهای داخلی و فرغون های چینی هستش
اگه سطح فرهنگی مردم بالا بره و دلشون بحال خودشون بسوزه تمام این شرکت ها جلوی مردم سرخم میکنند
ولی اگه برن پراید که مفت نمی ارزه رو 37 میلیون بخرن دیگه باقیش معلومه
1394/12/1
خدا لعنتشون کنه، دیشب نمایشگاه خودرو اصفهان بودم
MVM 110 جدید با 3 سیلندر 28 تا 31 تومن
عملاً تنها گزینه برای قشر کم درآمد بجز پراید فقط همین بود که این هم به لطف دوستان پرید.
و میگفتن مدل قدیمی احتمال زیاد دیگه تولید نمیشه ...

فقط پراید ...



1394/12/1
آقا این ها نمیخوان آب خوش از گلوی کسی پایین بره
بابا الان یه ماشین نسبتا خوب بخوای بگیری حداقل حداقل باید 80-100 پول بدی

قیمت های نمایشگاه اصفهان
میتسوبیشی لنسر 103 میلیون
میتسوبیشی میراژ 70-80 میلیون
رنو فلوئنس که در حد یک پراید آپیش داشت 79 میلیون تازه طرف میگفت بخدا ما 7% سود میکنیم (که شاید راست هم میگفت بنده خدا، اوضاع تعرفه ها مزخرفه)

بریم خدا خدا کنیم که همین چینی ها هم قیمت هاشون رو همین چیزی که هست نگه دارن، وگرنه بدبختیم

تنها راه نخریدن هست که اونم هم مردم جنم اش رو ندارن ...


1394/12/1
کاشکی تو مملکت یک گوش شنوا بود که این حرفا بفهمه
متاسفانه کسایی که خودشون منتخب مردم میدونن از پشت به مردم خنر میزنن و با دادن وام های مختلف به دو خوناشام صنعنت کشور ابزار عذاب و کشتار مردم فراهم میکنن
1394/12/1
بهتر ، خيلي خيابون داريم حالا ماشينم زياد شده...
1394/12/1
تنها راه حل واگذار کردن ویران خودرو و سایپا به بخش خصوصی هست که دیگه الکی دم از حمایت از تولید ملی نکنند.اصولا ویران خودرو و سایپا نباید خودروساز باشند بلکه باید صرفا مثل ترکیه مونتاژکار باشند.الان دیگه انقد دست تو بازار خودرو زیاد هست که جایی برای برند ایرانی نمی مونه
1394/12/1
سیاست ایران جوریه که مردم عادی توش باید توی فقر وبدبختی و حصرت بمونن
1394/12/1
تعرفه واردات بشکل بیرحمانه ای بالاست . اگه مسولین مربوطه دلیل موجه و منطقی دارن بیان یکبار برای همیشه این موضوعو روشن کنن که چرا اینقد بالاست. الان دیگه همه ملت میدونن تعرفه بالاست هر روزم اگاهتر میشن. از طرفیم این دو شرکت بصورت مستقیمو غیرمستقیم کلی کارگرو کارمند دارن . همونجوری که تو یه مقاله در همین سایت گفته شد تنها راه درمان حذف تعرفه و واگذاری این دو شرکت به شرکتای معترب جهانیست مثل فولکس واگن ولی از اونجایی ک همه جاسوسن مگه خلافش ثابت شه عمراااااا اینکارو بکنن.
1394/12/1
آخه نمی شه که تا کی ما باید این وضع رو تحمل کنیم خب معلوم واسه دولت سود داره اونا هم متوقف نمی کنن بلکه گمرک رو میبرن بالا کی باید جلوشان رو بگیره خب هر چیزی یک قیمت عقلانی داره تو کشورهای دگ مثل آلمان خودرو هایی به اون لو کسی میزنن باز برا اینکه مصرف کننده پیدا شه به خوده آلمانی ها تالیفات ویژه میدن اینجا به زور می خوان مردم رو مجبور به خرید یه مشت حلبی کنن که شده چینی درجه سه
1394/12/1
از ماست که بر ماست...
1394/12/1
بودجه سال ۹۵ کمتر از ۳۰درصد بر روی فروش نفت برنامه ریزی شده ، خوب بقیه شو باید از یه جایی بیارن دیگه و کجا بهتر از جیب مردم ساده و بی بخار ایران که با وام ۱۶درصد دست وپاشون شل میشه و کوچکترین ارزشی برای خودشون قائل نمیشن. وقتی اینهمه خودرو وارداتی با همین تعرفه و قیمت کنونی تو خیابونا ریخته چرا باید مسئولین تعرفه رو کم کنن، نخرین آقا یه کم به خودتون احترام بزارین
1394/12/1
مردم کیلو چند?فقط مسؤلين دزد که ادعاى مسلمونیشون گوش فلکو کر کرده جیبشون پر بشه.
1394/12/1
50 سال وقت داشتن هیچ غلطی نکردن ته تهش برای پراید صندوق گذاشتن و سمندی رو که موتور پژوی فرانسه روش بود و تقلید از طراحی بی ام و رو به دنایی تبدیل کردند که داخل ماشین شبیه سوناتا و جلوش لنسر به همراه در سمند و عقبش هم شبیه بنز شده به همراه موتور ef7 و قطعات درجه 3 چین البته تیبا و رانا و... دیگه خودتون میدونید نگم بهتره.
تا زمانی که تعرفه واردات خودرو این باشه هیچ فضای رقابتی در داخل وجود نداره. به عنوان مثال همین پژو 2008 که میخواد تو ایران مونتاژ بشه به احتمال زیاد بالای 70 قیمتگذاری میشه با موتور 85 اسبی و طراحی داخلی افتضاح و یا رنو ساندرو که 50 قیمت داره .
تو رو خدا بیاید برای یک بار هم که شده روی حرفمون بایستیم و ماشین صفر نخریم.تا کی باید انقدر ظلم رو تحمل کنیم. مگه ما چی از افغانستان کمتر داریم؟
بابت اینکه حوصله کردین خوندین ممنون به خدا تو دلم عقده شده بود.
1394/12/1
تو ایران وقتی یه چیز گرون بشه دیگه ارزون نمیشه.خیالتون راحت.
چه سیب زمینی باشه چه ماشین
1394/12/1
باسلام به همگى به نظر من همه با هم اين مسئله بى عدالتى قيمت خودرو وتعرفه هاى نجومى گمركى خواصى كه فقط توايران هست واين ملت كه پاى آرمانهاى انقلاب و رهبرش ايستاده،ونبايد اينچنين تحت فشار باشد وبخاطر گرانى خودروهاى استاندارد مجبور بشوند خودروهاى غيراستانداردو ارزان بى كيفيت كه بازهم سه تا چهاربرابرارزش واقعى پول مى دهندسوار و با كوچكترين تصادف فوت وآمارفوتى تصادفات ركوردار دنيا هستيم ، همگى به دفتر يا سايت رهبرى انتقال و ازايشان بخواهيم فكرى بكنند،چرا،آخرچرا بايداينقدراضافه تراز ارزش واقعى ،مگروضعيت ما ازكشور افغانستان ،هند،پاكستان،بهتر نيست والله ملت خوبى داريم هرجاى ديگربودصدايشان گوش جهانيان را كر كرده بود،چرا اينقدراجهاف والله اينقدرباج وخراج گرفتن حلال نيست،
1394/12/2
هرجای دنیا بگی آرزوم اینه ی ماشین خوب مثل مزدا یا کمری یا سوناتا سوار شم بهت میخند ! خیلییی مسخرس ، نه ؟
نامردا مزدا 3 تو اروند و اهواز 40 میلیونه !!!!!!!
اخه مگه ما چه جرم و گناهی کردیم باید فرغون از رده خارج شده 20-30 سال پیش سوار شیم ؟؟؟!!!!!!! این همه کشته هرساااااله بس نیس ؟؟؟؟؟؟
خدایا ،فقط بگم دمت گرررررررررررررم ...............................
1394/12/2
اهای جماعت چرا گیر دادید فقط به اروند
یه سر بزنید به ارس و ماکو و انزلی هم ببینید ماشینهای اونجا هم مفت مفته
در ضمن با 40 تا بایستی بری یه مزدا 3 درب و داغون 2008 بخری و رانندگی کنی
اینجا همچین نیست که فکر میکنید مزدا 3 مدل 2016 در مدل پایه الان 70 تا قیمت داره مدل های فول آپشن هم 80 به بالا
سوناتا ال اف هم الان در مدل پایه 80 میلیون قیمتشه اونوقت تو به این قیمت ها میگی مفت !!!!!!!!!
1394/12/2
سیب زمینی که ارزون شد!!!!!!!