موضوعات داغ

نگاهی به رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر

عکس مطلب اول

پرخوران های توربوشارژر بویژه در طول یک دهه اخیر به طور گسترده ای در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار گرفته اند، زیرا تولید کنندگان با استفاده از توربوشارژرها می توانند پیشرانه ای با حجم کمتر، ابعاد کوچک تر و مصرف سوخت پایین تری در کنار بازدهی بالاتر تولید کنند.

با این حال هر قطعه متحرکی یک روز خراب می شود و متاسفانه توربوشارژرهای خودرو احتمال خرابی بسیار بیشتری دارند. حال امروز در خودروبانک نگاهی کوتاه به شایع ترین اعلائم خرابی توربوشارژرها خواهیم داشت، ولی قبل از آن مختصر صحبتی در رابطه با خود توربوشارژر و نحوه عملکرد آن خواهیم داشت.

توربوشارژرها، در واقع همانند توربین هایی هستند که به افزایش قدرت تولیدی موتور و کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک می کنند. این وسیله به یک محور اصلی مجهز شده و در دو طرف آن توربین هایی نصب شده است که از یک طرف در مسیر گازهای خروجی موتور قرار گرفته و از طرفی دیگر در مجرای ورود هوای موتور قرار می گیرد.

توربوشارژر نیروی خود را توسط گازهای حاصل از احتراق در مسیر خروجی بدست می آورد و با مقاومت ایجاد شده در مسیر خروجی، باعث خروج کمتر گازهای آلاینده هم خواهد شد، اما از طرفی دیگر حجم هوای ورودی به داخل سیلندرها را افزایش می دهد که در نهایت موجب افزایش کیفیت احتراق و تولید نیروی بیشتر می شود.

توربوشارژرها با سرعتی بیش از 250 هزار دور بردقیقه کار می کنند و این یعنی تحت فشار و درجه حرارت بسیار شدیدی قرار گرفته اند. البته توربوشارژرها معمولا بسیار قابل اعتماد هستند، اما گاهی اوقات به دلیل مشکلات روغن کاری موتور و یا ورود اجسام خارجی آسیب دیده و از کار می افتند که در این صورت هزینه خیلی زیادی روی دستتان خواهند گذاشت.

رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر

شتاب گیری ضعیف

اگر هنگام فشار دادن پدال گاز متوجه تاخیر در پاسخ شدید، به احتمال زیاد توربوشارژر اتومبیل شما با مشکل مواجه شده است که از رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر به شمار می رود. هرچند ممکن است این مشکل به دلیل وجود مشکل در ورودی هوا و دریچه گاز یا حتی مشکل در سیستم تحویل سوخت باشد.

در هر صورت اگر وسیله نقلیه شما مانند گذشته شتاب نمی گیرد، باید در اسرع وقت به یک تعمیرکار ماهر و معتبر مراجعه کنید تا مشکل را عیب یابی کرده و برطرف کند.

رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر

صدای سوت بلند

توربوشارژر علاوه بر افزایش قدرت موتور و کاهش تولید آلاینده ها، باعث می شود صدای موتور هم کاهش پیدا کند، زیرا توربوشارژر مقابل دریجه خروجی گازهای حاصل از احتراق و همچنین مقابل هوای ورودی به موتور قرار گرفته و باعث کاهش صدای آنان می شود. با این حال اگر صدای موتور نسبت به گذشته افزایش یافته و صدای سوت بلندی به گوش می رسد، به این دلیل است که توربوشارژر شما با مشکل مواجه شده است.

به طور کلی هرچه سروصدای تولیدی بیشتر باشد، مشکل شما هم بزرگ تر خواهد بود و دلیل آن می تواند خراب شدن محور، چرخ کمپرسور، نشتی در قسمت مکش، آسیب دیدن شلنگ های متصل به منیفولد یا حتی وجود خطا در ECU باشد.

رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر

افزایش مصرف سوخت

موتورهای توربوشارژر به مصرف سوخت پایین و خروجی قدرت بالاتر معروف هستند و دلیل آن ارسال هوای بیشتر به داخل سیلندرها و در نتیجه کیفیت بالاتر احتراق موتور خواهد بود، اما اگر احساس کردید که مصرف سوخت ماشین شما به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، در اسرع وقت با یک مکانیک معتبر مشورت کنید.

این مشکل می تواند به دلیل نشتی ایجاد شده در توربوشارژر باشد که سوخت خام را به اگزوز می فرستد.

رایج ترین علائم خرابی توربوشارژر

دود کردن بیش از حد اگزوز

همانطور که در بخش های قبلی گفتیم، یک توربوشارژر با قرار گرفتن در مسیر خروجی گازهای حاصل از احتراق، باعث انتشار کمتر گازهای آلاینده به فضای بیرون هم می شود و این یعنی میزان دود خارج شده از ماشین های بنزینی و دیزلی به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

اما وقتی بعد از گرم شدن موتور شاهد خروج دود زیادی از اگزوز ماشین های توربوشارژر بودید، دلیل آن می تواند خرابی توربوشارژر، ترک خوردگی محفظه یا فرسودگی اتصالات باشد که در صورت مشاهده چنین مواردی، هزینه بسیار زیادی هم روی دست شما خواهد گذاشت.

این موارد همچنین باعث می شود تا روغن به سیستم اگزوز نشت کند و میزان دود خروجی اگزوزها به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. این دود معمولا مایل به آبی است و می تواند نشانگر اتصالات فرسوده و یا حتی خرابی رینگ های پیستون موتور هم باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد