موضوعات داغ

شرکت زرماکارون خودروساز می شود؟ رقیبی جدید برای ایران خودرو و سایپا

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

مدیر اجرایی شرکت زرماکارون روز گذشته طی گزارشی اعلام کرد این شرکت از مدت ها قبل برای تاسس کارخانه خودروسازی اقدام کرده و مجوزهای لازم برای تاسیس کارخانه تولید خودرو را از وزارت صمت دریافت کرده است.

بر اساس این صحبت قرار است قطب سومی به خودروسازی کشور اضافه شده و ایران خودرو و سایپا با رقیب جدید و تازه نفس مواجه شوند. این شرکت خودروساز قول تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال را داده است.

مرتضی سلطانی یکی از مدیران گروه صنعتی زر پیش‌از‌این در باره تولید خودرو توضیحاتی ارائه کرده بود که به زودی انقلابی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد می‌شود و خودروهای متفاوت از آنچه در چهل سال گذشته دیده‌ایم قرار است که تولید شود. این مجموعه وعده داده است که خودروهای تولیدی با کیفیت و البته اقتصادی است.

سلطانی عنوان کرده بود که این مجموعه همان‌طور که در مبحث صنایع غذایی صاحب مجموعه ای از برند های معتبر است و همچنین بزرگترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از نظر اندازه، کیفیت و زنجیره ارزش در جهان طراحی و تولید نموده است می‌تواند در بخش ساخت خودرو نیز انقلاب بزرگی را ایجاد کند.

آیا امکان تولید خودرو توسط شرکت زر وجود دارد؟

فربد زاوه از کارشناسان صنعت خودرو در این خصوص عنوان کرد که اگر هدف این شرکت تولید خودرو داخلی باشد امکان تولید 1 میلیون دستگاه در سال وجود نداشته و عملی نیست. شرکت های بزرگ و تخصصی خودروسازی در کشور هم گاهی موفق به تولید خودرو و حضور در این صنعت نمی‌شوند.

او گفت که هر زمانی که شرکت ها مطرح و مدعی قادر به تولید محصول در یک بازار رقابتی، باز و همچنین با قیمت مناسب و قابلیت رقابت با بازارهای بین‌المللی باشند می‌توان بررسی کرد که آیا می‌توانند محصولی را در صنعت دیگر تولید کنند یا خیر. بازار کشور ظرفیت جذب مقدار زیاد خودرو را نداشته و صحبت از ساخت خودرو توسط یه مجموعه غیرخودرویی و غیرمتخصص در این حوزه تاثیری در بازار ندارد. همچنین این موضوع که گروه زر خبر از تولید انواع مختلف خودرو تا کامیونت داده است نشان‌دهنده حجم بالای منابع مالی این مجموعه است.

گروه زر پلتفرم خودرو دارد؟

ایجاد یک پلتفرم خودرو و طراحی آن تنها با یک مجوز به جایی نمی‌رسد و حدود 50 سال زمان نیاز است که خودرو طراحی شود. این زمان برای خودرو سازان بزرگ در بهترین حال 20 سال است.

زمان عرضه و قیمت احتمالی خودروهای زر

این مجموعه در صورت شروع فعالیت حدود 2 یا 3 سال دیگر موفق به تولید و عرضه خودرو به بازار می‌شود و احتمالا حداکثر 5 تا 10 هزار دستگاه تیراژ تولیدی این شرکت زر باشد. البته این عدد در خصوص خودروسازان تخصصی است ولی زمینه فعالیت این شرکت متفاوت است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ادعای این مجموعه در خصوص تولید خودروهای اقتصادی قیمت باید در حدود 200 تا 300 میلیون باشد که این موضوع برای شرکت های تخصصی صنعت خودرو و تجهیز شده صدق می‌کند. با توجه به بالابودن هزینه‌ها نمیتوان توقع داشت که یک شرکت غیرتخصصی بتواند خودرویی در این محدوده قیمتی تولید کند. حتی محصولی مانند رنو کویید هزینه بالای تولید داخلی خواهد داشت و با قیمت بالا عرضه خواهد شد.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/16
کی این متن حال بهم‌زن رو نوشته.... حدود 50 سال زمان نیاز است که خودرو طراحی شود. این زمان برای خودرو سازان بزرگ در بهترین حال 20 سال است.....این مجموعه در صورت شروع فعالیت حدود 2 یا 3 سال دیگر موفق به تولید و عرضه خودرو به بازار می‌شود و احتمالا حداکثر 5 تا 10 هزار دستگاه تیراژ تولیدی این شرکت زر باشد. البته این عدد در خصوص خودروسازان تخصصی است ولی زمینه فعالیت این شرکت متفاوت است..... شما از چی خبر داری که نیومده داری ظرف رو میزنی؟؟
1401/4/17
نشستند فکر کردند چطوری میشه ۴۳ سال دیگه ملت رو سر کار گذاشت. یهو زر ماکارون گفت: من خودرو میسازم. تضمین میکنم ۵۰ سال ملت بروند سر کار. فرید زاوه هم گفت: نه بابا. فقط ۵۰ سال طول میکشه خودرو طراحی بشه. و بدین ترتیب تا ۱۰۰ سال دیگر ملت را سر کار گذاشتند. آفرین بر هوش مدیران وطنی. حیف ایران هستند. باید با این هوش سیاه دنیا را مدیریت کنند.
1401/4/17
طوری مافیای خودرو اینها رو زمین بزنن که نفهمن از کجا خوردن
1401/4/17
شرکت زر با این پشتوانه مالی قطعا با یک شریک خارجی همکاری خواهد کرد