موضوعات داغ

هاچ ‌بک‌ کراس‌ آریا محصول سایپا با دنده CVT در نمایشگاه خودرو شیراز

عکس مطلب اول

خودرو آریا محصول خودروسازی سایپا در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار دارد. این خودرو همچون برادر بزرگ‌تر اما قدکوتاه خود یعنی سدان شاهین بر روی پلتفرم SP100 طراحی و تولید شده است. این پلتفرم در ابتدای عرضه و با سدان شاهین وارد بازار شد و از نظر طراحی و ایمنی عملکرد نسبتاً مناسبی را به نمایش گذاشت و توانست طرف‌داران خود را پیدا کند.

نمای چراغ ها و سپر آریا سایپا

آریا سایپا در حقیقت همان خودرو سدان شاهین با یک مقدار ارتفاع بیشتر از سطح زمین و در کلاس هاچ‌بک است. این خودرو به‌عنوان یک هاچ‌بک‌کراس‌ دیفرانسیل‌جلو شهری نسبت به کراس‌اوورهای دو دیفرانسیل از توانایی آن‌چنانی برخوردار نیست و همچنین از نظر قدرت پیشرانه نیز سطح توقعات در همان خودرو هاچ‌بک کراس شهری خلاصه می‌شود. این خودرو در نسخه اولیه که سال گذشته توسط سایپا رونمایی شد از همان پیشرانه قدیمی سایپا شاهین ( 8 سوپاپ توربو شارژ) به همراه گیربکس دنده‌ای بهره می‌برد که از نظر توان فنی چنگی به دل نمی‌زند و ناامیدکننده ظاهر شده است. البته شرکت سایپا همان زمان اعلام کرد که این خودرو به‌زودی به یک موتور مدرن 3 سیلندر 12 سوپاپ توربو - محصول کارخانه تیوان - و یک گیربکس جدید مجهز خواهد شد و این ترکیب قوای فنی و جعبه‌دنده جدید عملکرد فنی بهتری را ارائه خواهد کرد.

آریا سایپا با گیربکس جدید CVT

ماشین آریا سایپا در حال حاضر توسط شرکت سایپا با گیربکس جدید CVT در نمایشگاه شیراز به نمایش گذاشته شده است. به نظر می‌رسد این شرکت سعی دارد تا قدم‌های وعده‌داده‌شده را برای تکمیل کردن آریا سایپا برداشته و زودتر این خود را آماده عرضه به بازار کند. از موضوعاتی که در نسخه اولیه خودرو آریا سایپا موردتوجه قرار گرفت کمبود آپشن‌های فنی و ایمنی بود. یکی از آپشن‌های مهم ایمنی که در خودروهای کراس به دلیل مرکز ثقل بالاتر اهمیت بالایی دارد ESP است که امیدواریم در نسخه نهایی این موضوع لحاظ گردد.

نمای عقب آریا سایپا

طراحی ظاهری آریا سایپا

از نظر طراحی ظاهری آریا سایپا چهره‌ای جدیدتری البته نسبت به محصولات قبلی سایپا داشته ولی همچنان از مد روز دنیا فرسنگ‌ها دور است. درعین‌حال این خودرو استانداردهای زیبایی را در طراحی بدنه رعایت کرده و چهره‌ای معقول به خود گرفته است. نمای جلوی آریا سایپا تا حدود بسیار زیادی به خودرو شاهین شباهت داشته و به سادگی با برادر بزرگ‌تر اشتباه گرفته می‌شود اما بادقت بیشتر متوجه تغییرات در شکل سپر می‌شویم که باهدف القا حس اسپورت بودن طراحی و شکل داده شده است. تغییرات در نمای عقب داستان متفاوتی را دنبال کرده و دیگر خبری از صندوق عقب کشیده سدان سایپا شاهین نیست و آریا سایپا راه خود را از او جدا کرده است. فرم سپرها، ابعاد رینگ‌ها و مدل چراغ‌های عقب نشان از تلاش شرکت سایپا برای به نمایش گذاشتن چهره اسپورت و تهاجمی تر در آریا سایپا داشته و به نظر در این کار موفق شده است. البته در نمای جانبی طراحی صاف‌وساده قدیمی، حس ناهمگونی و دوگانگی خاصی را ایجاد می‌کند و یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های این خودرو در طراحی آن است.

طراحی داخلی آریا سایپا

در بخش طراحی داخلی آریا سایپا همچنان شباهت خود را با شاهین حفظ کرده و وامدار آن است. در این بخش طراحان سایپا تلاشی برای خلق ایده نو نداشته و همچنان همان ظاهر قبلی را حفظ کرده‌اند. نمایشگر مرکزی، سانروف و پشت آمپر اسپورت از معدود بخش‌های جذاب فضای داخلی به شمار می‌آیند اما از نظر کیفیت متریال داخلی این خودرو متأسفانه چنگی به دل نمی‌زند. شرکت سایپا اعلام کرده است که در نسخه فول آریا سایپا که در آینده به بازار خواهد آمد شاهد تغییرات در تریم داخلی خواهیم بود و همچنین خودرو با روکش‌های صندلی چرمی ارائه خواهد شد.

نمای داخلی آریا سایپا

پیشرانه‌ای آریا سایپا

نسخه فعلی آریا سایپا با همان پیشرانه‌ای سایپا شاهین یعنی موتور 1.5 لیتری توربو شارژ M15TC روی خط تولید است. این پیشرانه قدیمی 8 سوپاپ با استاندارد آلایندگی یورو 5، در بهترین حالت 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور می‌کند که در مقایسه با پیشرانه‌های یک و نیم لیتری توربو شارژ امروزی عملکرد مناسبی نداشته و قابل‌مقایسه نیست. بااین‌حال شرکت سایپا عنوان کرده است که در آینده موتور مدرن و پیشرفته 3 سیلندر 12 سوپاپ توربوشارژر - محصول تیوان – به این خودرو اضافه می‌شود تا سایپا آریا به خودرویی کامل‌تر و قابل‌رقابت با محصولات روز تبدیل شود.

پیشرانه آریا سایپا

مشخصات فنی آریا سایپا
موتور 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور 1497 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 140 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 220 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه
جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 100 11 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/22
کیفیت رودری و سینه داشبردش آشغاله
1401/4/22
سال 92_93 عکس یه همچین ماشینیو به اسم تیبا دو پخش کردن بین ملت، همه گفتن وااای سایپا چی زده چه قدر خوشگله بعد رفتن تیبا دو ثبت نام کردن و دیدن که چه ماشین بیریختی تحویلشون دادن، حالا رویای سایپا به واقعیت پیوسته :)
1401/4/22
اگر قرار است هم موتورش هم گیربکس اش اینطور که ادعای کزدن عوض بشه پس یعنی این چیه الان ماکتی که از سر بیکاری سرهم کردن؟؟!!
1401/4/26
اولا طراحی خیلی ناهمگونی داره، بعد اگه قراره با همین موتور و گیربکس بیاد بیرون خب کوییک هست دیگه چه کاریه هزینه بیخود. بعد موتور 3 سیلندر 12 سوپاپ چه سمیه باز؟؟!! یه موتور 1600 یا 2000 تنفس طبیعی 16 سوپاپ طراحی کنید یا برین از چین بخرین با کیفیت معقول بزار روش بره دیگه چرا سایپا دوست داره شترسواریش دولا دولا باشه.خود شاهین ماشین بدی نبود اگه فکری واسه موتورش میکردن بعد وارد بازار میشد