موضوعات داغ

رونمایی آریا اسپورت شرکت سایپا در نمایشگاه خودرو شیراز

عکس مطلب اول

شرکت سایپا در پی حضور خود در نمایشگاه خودرو شیراز از نسخه اسپورت هاچ‌بک‌کراس خودرو سایپا آریا را به نمایش گذاشته است.

اولین نسخه از خودرو سایپا آریا اسپورت که در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته از یک تریم بدنه با خطوط نارنجی‌رنگ که رنگ سازمانی گروه خودروسازی سایپا است و خطوط سیاه‌رنگ استفاده نموده و طرح‌هایی را بر رو بدنه و برخی از قطعات مانند چراغ و رینگ‌های این خودرو ایجاد نموده است.

طراحی ظاهری سایپا آریا اسپورت

در نمای جلو شادولاین اطراف جلوپنجره به رنگ نارنجی درآمده است، همچنین خط ابرویی داخل کاسه چراغ و بخش لبه‌ای بامپر سپر با رنگ نارنجی تزئین شده است. در تلاشی برای جلوهٔ اسپورت و مدرن‌تر خودرو در نمای جلو از چراغ به‌وسیله یک برچسب سیاه‌رنگ تا نزدیک جلوپنجره امتداد داده شده است. بر روی کاپوت سایپا آریا اسپورت یک هواکش برجسته مشکلی براق رنگ نه‌چندان ظریف قرار گرفته که تا حدودی هواکش خودرو محبوب پژو 206 را در خاطره‌ها یادآوری می‌کند. شاید بتوان گفت که قرارگرفتن این هواکش "برجسته" از نقاط برجسته تفاوت ظاهری سایپا آریا اسپورت در نمای جلویی با نسخه معمولی محسوب می‌شود.

نمای جلو سایپا آریا اسپورت

تغییرات نمای جانبی سایپا آریا اسپورت

در نمای جانبی همچنان خطوط مشکی و نارنجی از گوشه چراغ جلو تا انتهای خودرو و چراغ عقب امتداد پیدا کرده‌اند البته موضوعی که در نمای جانبی جلب‌توجه می‌کند رینگ‌های جدید این خودرو با تریم نارنج است که جدا از اغراق شدید در استفاده از رنگ نارنجی در تمام بخش‌ها، جلوه بهتری به نمای جانبی می‌دهد. روکش آینه‌های جانبی در قسمت بالایی نارنجی شده و همچنین رکاب جدید برای القای حس کراس بودن به‌صورت تزئینی در پایین خودرو جاگذاری شده و به‌احتمال‌قوی تاب قراردادن وزن بدن را نخواهد داشت. استفاده از برچسب‌های سیاه و نارنجی اضافه جهت زینت نمای جانبی و همچنین درج نام Cross Sport و Arya Sport نیز در نمای جانبی به چشم می‌خورد.

نمای جانبی سایپا آریا اسپورت

تغییرات نمای عقبی سایپا آریا اسپورت

نکته جالب که با رفتن به نمای جانبی و عقب خودرو متوجه آن می‌شوید دورنگ بودن خودرو است. براین‌اساس در نمایی جلو و درب‌ها از یک رنگ و در نمای عقب و سقف از رنگ دیگری استفاده شده است. این شکل از رنگ‌آمیزی سایپا آریا اسپورت در نگاه اول ترکیب جالبی به نظر می‌رسد.

نمای عقب سایپا آریا اسپورت

نکته عجیب استفاده از یک بال اضافه بر روی بال عقب رو شیشه خودرو است که به طرز خاصی جانمایی شده و صحنه غریبی را ایجاد کرده است. به نظر می‌آید طراحان این خودرو باله اول را به‌اندازه کافی اسپورت ندانسته و بدون درنظرگرفتن آن، در پی نصب باله دوم با تریم و تزئینات نارنجی‌رنگ برآمده‌اند. گرافیک چراغ‌ها در نمای عقب شاهد تغییری نبوده و همان چراغ‌های نسخه سایپا آریا معمولی را همراه خود دارد. بامپر زیر سپر نارنجی با کلمه cross country، دو خط موازی نارنجی و کلمه لاتین Arya در سمت چپ خودرو و کلمه لاتین Sport در راست زینت‌بخش نمای عقب سایپا آریا اسپورت هستند.

امکانات فنی سایپا آریا اسپورت

در بخش فنی و امکانات و تجهیزات داخلی این خودرو هیچ تفاوتی با نسخه معمولی نداشته و از یک پیشرانه قدیمی 1.5 توربو شارژ 8 سوپاپ مشترک با خودرو شاهین بهره می‌برد. این پیشرانه در حداکثر توان خود 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته سایپا آریا اسپورت نیز مانند نسخه معمولی به گیربکس CVT مجهز است که تغییر خوبی محسوب می‌شود.

جمع بندی

در نگاه کلی سایپا آریا اسپورت در بخش طراحی با استفاده اغراق‌آمیز از رنگ نارنجی و مشکی، سعی داشته حس اسپورت تری را به خود بگیرد که البته این فضا در حد همان استفاده از برچسب‌های نارنجی و مشکی خلاصه شده و در بخش فنی و تریم داخلی خبری از حال و هوای اسپورت نیست. این امیدواری وجود دارد که این خودرو در بازنگری‌های آینده شرکت سایپا با پیشرانه جدید و تریم‌های مختلف چهره تکمیل تری به خود بگیرد.

مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور 1497 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 140 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 220 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه
جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 100 11 ثانیه
حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/22
سلام توی جدول قدرت ماشین رو 140 اسب بخار زدید که اشتباه است ممنون
1401/4/22
اسپویرلش برعکس نصب نشده؟
1401/4/23
با برچسب و رنگ رنگی کردن که ماشین اسپرت نمیشه!!!!!
اون روف رک و هود روی سقف چی میگه!! :))