موضوعات داغ

از آخر تیرماه تولید تیبا، ساینا و سمند متوقف می‌شود

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

وزیر صمت در گفتگویی با خبرگزاری صداوسیما عنوان کرد که یک خبر خوب در خصوص خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان اینکه که در حال حاضر حدود ۲۲ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ داریم. این در حالی است که سال گذشته همین موقع ۱۷۰ هزار خودرو در کف پارکینگ‌ها داشتیم. این موضوع نشان‌دهنده بهبود روند تولید خودرو است. دو اتفاق صورت‌گرفته است، یکی اینکه خودروهای ناقص در پارکینگ‌های خودروسازان جمع شده‌اند و همین‌طور خودرو ناقص دیگر تولید نمی‌شود. الان چندین ماه است که در شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند ایران‌خودرو از اول خرداد هر خودرویی وارد خط می‌کردند کامل خارج می‌شد.

فاطمی امین در ادامه در خصوص توقف تولید خودروهای تیبا، ساینا و سمند گفت ما از قبل در خصوص کاهش و توقف تولید چند مدل خودرو اطلاع‌رسانی کرده بودیم. تیبا، سمند و پژو 405 خودروهایی بودند که توقف تولید آنها برنامه‌ریزی‌شده بود. این خودروها به دلیل قدیمی بودن پلتفرم خیلی قابل ارتقا نیستند و نمی‌شود کیفیت را در این محصولات ارتقا داد، بنابراین باید به سمت توقف تولید برویم. توافقی که ما با سازمان ملی استاندارد داشتیم این بود که خودروهایی که از قبل سفارش و تقاضا داشتند، تعهدات قبلی انجام بشود و ازآن‌پس توقف تولید داشته باشیم. طبق این توافق تولید تیبا، ساینا و سمند از آخر تیرماه متوقف می‌شود.

او در ادامه گفت یکی از مشکلات صنعت خودرو ایران نبود محصول برای تولید توسط خودروسازان است. ظرفیت تولید 2 شیفت خودروسازان 3 میلیون 200 هزار دستگاه خودرو است اما تنها 900 هزار دستگاه تولید می‌شود. چند دلیل وجود دارد که یکی از آن‌ها نبود محصول یا خودرویی که با تقاضای جامعه متناسب باشد نداریم، خلع نبود خودرو اقتصادی یکی از مشکلات ماست. البته ایران‌خودرو تولید یک خودرو اقتصادی را برای عرضه به بازار را از اواخر سال گذشته آغاز کرده است. تولید خودروهای اقتصادی از برنامه‌های ابلاغی وزارت صمت به خودروسازان است و از آن خواستیم برنامه‌ها را به سمت تولید خودروهایی که جایگزین پیش ببرند.

وزیر صمت در خصوص واردات خودرو گفت که در مبحث واردات خودرو اقتصادی نیز تمهیدات و مشوق‌هایی پیش‌بینی‌شده است که این بخش از بازار تأمین شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد