موضوعات داغ

12 علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تا کنون خودرو شما به یکباره از حرکت ایستاده است؟ مشکلی که در صورت وقوع، برنامه یک روز شما را مختل خواهد کرد. برخی این مشکل را در خرید خودورهای داخلی و ثبت نام سایپا یا ایران‌خودرو می‌بینند درحالی که این مسئله در کلیه اتومبیل‌ها وجود دارد. کنترل دائمی اتومبیل از وقوع ایرادات ناگهانی مثل توقف در حین حرکت، پیشگیری می‌کند. 3 دلیل اصلی و 9 دلیل فرعی برای خاموشی ناگهانی ماشین وجود دارد. در این مقاله کلیه دلایل خاموش شدن ماشین در حال حرکت را به صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار داده‌ایم.

دلایل متفاوتی برای خاموش شدن اتومبیل به‌صورت ناگهانی وجود دارد. خودرو بانک در این مقاله 12 علت خاموش شدن ماشین در حال حرکت را بررسی کرده است. پس ما را همراهی کنید. مطالعه این مقاله تنها به اندازه پر کردن یک باک بنزین زمان شما را خواهد گرفت، در حالی که مطالعه دقیق آن کمک بزرگی به حل مشکلات آتی خودرو شما خواهد کرد.

3 دلیل اصلی خاموشی ماشین در حین حرکت

سوالات بسیاری در رابطه با خودرو وجود دارد موضوعاتی مثل علت توقف ماشین در حال حرکت چیست؟ علت بالا رفتن آمپر آب چیست؟ در این بخش سه دلیل اصلی خاموشی اتومبیل را بررسی می‌کنیم.

1. اتمام سوخت ماشین اولین علت اصلی خاموشی آن

ماشین نیز همچون انسان برای ادامه بقا به خوراک نیاز دارد. برای تغذیه اتومبیل از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. در صورت اتمام منبع تغذیه، خودرو متوقف می‌شود. در چنین شرایطی باک منبع آن باید مجدداَ شارژ و امکان حرکت آن میسر شود.

اتمام سوخت، اولین دلیل خاموشی خودرو

2. شباهت هوا برای پیشرانه با اکسیژن برای انسان

برای سوختن هر ماده‌ای وجود هوا ضروری است. پیشرانه در اتومبیل نیز از این قائده مستثنی نیست و به کمک هوا می‌سوزد. به این ترتیب حرکت ماشین میسر می‌شود. در صورت نرسیدن هوای کافی به موتور، ماشین قادر به روشن شدن نیست.

3. خاموشی خودرو به دلیل توقف انرژی مورد نیاز برای تامین الکتریسیته

برای شروع فعالیت موتورهای احتراقی به انرژی الکتریکی نیاز داریم. اگر مسیر انتقال انرژی الکتریکی به سمت قسمت‌های برقی ماشین دچار مشکل شود، وسیله نقلیه به صورت ناگهانی متوقف می‌شود.

توقف انرژی الکتریسیته و خاموشی ماشین

دلایل جزئی خاموشی ماشین در حال حرکت چیست؟

برای جلوگیری از خرابی یا خاموش شدن ماشین بهتر است که آن را به یک فرد متخصص نشان داد. برای ایمن سازی خودرو، باید آن را در یک بازه زمانی و مرتباَ کنترل کرد. یکی از این چالش‌ها خاموش شدن ماشین در حین حرکت است. در این قسمت از مقاله مشکلات کوچکی باعث خاموشی ماشین می‌‌شود را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

1. اولین دلیل خاموش شدن ماشین در حال حرکت، فعال‌شدن سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی قطعه‌ای از اتومبیل است که وظیفه قطع جریان برق را به عهده دارد. در تصادفات مربوط به اتومبیل، این وسیله با قطع برق مربوط به مخزن بنزین از حوادث خطرناکی مثل انفجار پیشگیری می‌کند. گاهی اوقات بخاطر تکان‌های شدید و عبور از دست‌انداز، این سویچ فعال می‌شود و خودرو بدون هیچ دلیل منطقی متوقف می‌شود.

سوییچ اینرسی

سویچ اینرسی به راحتی روشن نمی‌شود امَا گاهی ضرباتی که به خورو وارد می‌شود، سنسورهای این قطعه از اتومبیل را فعال می‌کند. در صورت مواجه با این مسئله، تنها باید دکمه قرمز سوییچ را فشار دهید؛ به این ترتیب ماشین دوباره روشن خواهد شد.

2. کنترل روشن و خاموش شدن ماشین با کمک ECU، قطعه الکترونیکی کوچک با نقشی بزرگ

ای‌سی‌یو یک قطعه کامپیوتری کوچک در ماشین است. مثل قطعات دیجیتالی دیگر، این وسیله کوچک نقش بسیار بزرگی در ماشین ایفا می‌کند. این قطعه همچون مغز انسان، کنترل اجزای مختلف مربوط به اتومبیل را در دست دارد. ECU با کمک سنسور میل‌لنگ، احتراق و فعالیت انژکتور را مدیریت می‌کند.

واحد کنترل الکترونیک اتومبیل یا همان ECU با کمک زیرمجموعه‌های خود، کنترل روشن و خاموش شدن ماشین را به عهده دارد. در صورت بروز خرابی این قطعه، زیرمجموعه‌های آن نیز دچار مشکل می‌شود. در نتیجه با خرابی این قطعه، ماشین در حال حرکت خاموش می‌شود.

خاموشی ماشین بخاطر خرابی ای‌سی‌یو

3. قطع برق ورودی کوئل، یک دلیل خاموشی ماشین در حال حرکت

مسئولیت تامین برق و سوخت بنزین در اتومبیل به عهده کوئل است. در صورت بروز مشکل در مسیر این قطعه، برق از سرشمع‌ها برای ایجاد جرقه به سیلندر نخواهد رسید. مشکلات کوئل عبارتند از:

• شل شدن سوکت برق‌رسانی

• خرابی کوئل به دلیل استفاده زیاد

با خرابی کوئل انفجاری در محفظه احتراق رخ نمی‌دهد. بروز این مسئله باعث خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین حرکت می‌شود. به این ترتیب موتور خودرو دیگر روشن نمی‌شود و باید به متخصصین آن مراجعه کرد.

4. نوسان و اتصال در مدار رله‌دوبل و توقف اتومبیل

رله‌دوبل نام قطعه‌ای از ماشین است که به توزیع برق سنسورها کمک می‌کند. خرابی یا نوسان در این وسیله، باعث خاموشی اتومبیل می‌شود. موتور ماشین به دلیل عدم دریافت انرژی لازم و خرابی رله‌دوبل خاموش می‌شود. یکی از روش‌های تشخیص خرابی این قطعه، کنترل شرایط چراغ پشت آمپر ماشین است. این چراغ با خرابی رله‌دوبل ماشین، روشن می‌شود.

خاموشی اتومبیل به دلیل نوسانات رله‌دوبل

5. ارسال پیام اشتباه از سنسور اکسیژن و توقف ماشین

سنسور اکسیژن با کنترل گاز اگزوز و انتقال اطلاعات آن به ECU، پاشش سوخت را مشخص می‌کند. در صورت بروز مشکل در این سنسور، اطلاعات اشتباه به ای‌سی‌یو منتقل می‌شود. این اختلال به خاموشی خودرو ختم می‌شود.

6. بسته شدن مسیر هواکش در محیط مملو از آب

برای سوخت و انفجار کامل بنزین باید هوا به مقدار کافی به موتور برسد. در صورت مسدود شدن این مسیر، ماشین خاموش می‌شود. البته ابن وضعیت در شرایطی اتفاق می‌افتد که اتومبیل در یک محیط پر از آب قرار بگیرد.

7. تاثیر پمپ بنزین در روشن یا خاموش شدن خودرو

در صورت آسیب به پمپ بنزین، سوخت‌گیری به خوبی صورت نمی‌پذیرد. در چنین شرایطی اتومبیل متوقف می‌شود. این قطعه از اتومبیل یک وسیله مصرفی است و در طولانی مدت آسیب می‌بیند. به همین ترتیب بعد از مدتی باید تعویض شود. همچنین سوخت فیوز یا گشاد شدن درگاه فیوز نیز باعث آسیب به پمپ بنزین و توقف اتومبیل می‌شود.

8. آیا دینام در خاموشی ماشین در حال حرکت نقشی دارد؟

دینام قسمتی از ماشین است که مسئولیت آن تامین برق و شارژ باتری است. در صورت آسیب به این قطعه، موتور اتومبیل خاموش می‌شود. خرابی تسمه دینام باعث توقف برق‌رسانی و خاموشی خودرو به صورت ناگهانی است.

خاموشی ناگهانی ماشین به دلیل خرابی تسمه دینام

9. نقص در استپر موتور برابر است با خاموشی شدن ناگهانی موتور

استپر موتور قطعه‌ای از ماشین است که دور آرام موتور را تنظیم می‌کند. در صورت خرابی این قطعه، موتور ماشین دچار آسیب می‌شود. همچنین با برداشتن پا از روی پدال، هوای پیشرانه توسط این قطعه تامین می‌شود. در صورت آسیب به این قطعه، حرکت اتومبیل دچار مشکل می‌شود.

در صورت خاموشی موتور ماشین در حال حرکت چه کار کنیم؟

عوامل مختلفی برای خاموشی ماشین در حال حرکت وجود دارد. موضوعاتی که با قرار دادن یک وسیله کوچک در چک لیست خودرو قبل از سفر قابل حل نیست. در صورت مواجه با این مشکل با حفظ خونسردی ماشین را به سمت راست جاده منتقل کنید. در چنین شرایطی به کمک یک بوکسر ماشین را به اولین نمایندگی اتومبیل منتقل کنید.

ما در این مقاله از خودرو بانک دلایل مختلف توقف ماشین در حال حرکت را مورد بررسی قرار دادیم. موضوعاتی که با اندکی بی‌احتیاطی، خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. آیا دلایل دیگری برای توقف ناگهانی ماشین وجود دارد که به آن نپرداخته‌ایم؟ با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در بهبود ارائه مطالب راهنمایی کنید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/6/8
سلام باتشکر از توضیحات بله من یه پراید داشتم که در عین حرکت خاموش میکرد کسی نمی‌توانست نقص ماشین را برطرف کنه تا اینکه یکی گفت مشکل برق داره بر راه دزدگیر شل بوده قصد ووصل میکرد
1402/7/4
با سلام به همگی دوستان عزیز، من هم یه ماشین ۲۰۶ اس دی وی هشت دارم که با مشکل خاموش شدن ماشین در حین حرکت رو دارم ،به مکانیک هم مراجعه کردم و هر بار با تعویض یک قطعه ولی مشکل همچنان وجود داره خواستم راهنمایی کنید ،تشکر
1402/8/1
سلام ماشین سمند 30 کیلومتر راه که میری داغ میکنه خاموش میشه هرجا که فکرشو بکنید بردم سنسورها پمپ بنزین همه رو عوض کردم هیچ تعمیرکاری نتونسته عیبشو پیداکنه خدایش راهنمای کنید آسی شدم ممنونم
1402/8/3
سلام درمسافرت طولانی تو ترافیک سربالایی خاموش میکنه از راهنمایی شما متشکرم