موضوعات داغ

توضیحات وزیر صمت در مورد تعرفه واردات خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

وزیر صمت در مراسم اختتامیه نمایشگاه تحویل اقتصادی صنعت خودرو جزئیاتی بیشتری را در خصوص واردات خودرو ارائه کرد.

فاطمی امین در خصوص روش پردخت هزینه‌های واردات خودرو توسط واردکنندگان گفت" افرادی که قصد واردات یک کالا را دارند نیاز است که پرداخت ارزی داشته باشند و این ارز می‌تواند اکنون به جای دلار و یورو از بیت‌کوین استفاده شود. این خبر مهمی است که مدتها است فعالان صنعت خودرو منتظر آن بودند و این روش پرداخت ارز برای واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد.

فاطمی امین در خصوص میزان تعرفه واردات خودرو عنوان کرد که تعرفه‌های واردات به صورت شناور و به صورت بازه‌ای در نظر گرفته شده است و وابسته به مدل فروش خودرو است. برای کاهش احتمال ایجاد رانت برای واردکنندگان فرایندی ایجاد شده است که پس از واردات خودرو و به صورت الحساب سود بازرگانی برای متقاضی واردات خودرو در نظر گرفته می‌شوئ.

وزیر صمت در خصوص عرضه خودرو وارداتی در بورس کالا عنوان کرد که به عنوان مثال اگر خودرو وارداتی به قیمت 400 تا 500 میلیون تومان به فروش برسد سازمان حمایت یک سود مناسب و عادلانه را برای آن تعیین خواهد کرد و برای خودرویی 500 میلیون تومانی، 450 میلیون تومان قیمت واقعی و 50 میلیون تومان سود در نظر گرفته می‌شود و اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیش از قیمت خودرو در خارج از کشور باشد، مبلغ مابه‌التفاوت به صورت سود بازرگانی در نظر گرفته شده و از واردکننده دریافت و به حساب دولت واریز می‌شود و به این صورت از ایجاد رانت برای واردکنندگان خودرو جلوگیری می‌شود.

فاطمی امین در ادامه از انجام رتبه بندی در میان صادرکنندگان خبر داد و گفت که این موضوع وظیفه وزارت صمت است و فرایند رتبه‌بندی واردکنندگان و صادرکنندگان آغاز شده است. به طور مثال اگر صادرکننده ای ماده خامی را صادر کند، این به لحاظ فناوری ارزش کمتری دارد تا اینکه صادرکننده ای یک تجهیزات پزشکی را صادر می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره زمان اعلام تعرفه‌های واردات خودرو، گفت: زمان این امر در آیین‌نامه مشخص شده است تا ۱۸ شهریور به واردکنندگان حائز شرایط برای ثبت درخواست مهلت داده‌ایم. بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی واردات خودرو باید همراه با انتقال فناوری باشد و هرکسی نمی‌تواند خودرو وارد کند و پیرو این مهم ما روز گذشته طی فراخوانی اعلام کردیم که متقاضیان جهت واردات خودرو، مدارک خودشان را ارائه دهند.

او با اعلام این که شرکت‌های متقاضی واردات خودرو باید نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش داشته و همچنین باید اعلام کنند که در ازای واردات خودرو چه فناوری را به کشور وارد می‌کنند، عنوان کرد که وزارت صمت بعد از بررسی شرایط متقاضیان، مجموعه‌ای که فناوری بهتری را وارد کند، مجوز واردات خودرو داده می‌شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/6/7
تبریک به دوستان خودرو ساز
چون با این قانون وارد کردن تکنولوژی به کشور واردات خودرو توی مشت این عزیزانه
1401/6/9
بگو نمی خواهیم اجازه واردات بدهیم ،چرا اینقدر کشش می دی .