موضوعات داغ

چرا لاستیک ماشین می‌ترکد؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

دلایل ترکیدن لاستیک ماشین

آیا می‌دانستید که بیش از نیمی از تصادفات جاده‌ای به دلیل انفجار لاستیک خودرو رخ می‌دهد؟ چرا لاستیک خودرو می‌ترکد؟ ترکیدن لاستیک ماشین به‌عنوان یکی از خطرات ماشین‌سواری، به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد. لاستیک به‌عنوان مسیر ارتباط اتومبیل و جاده، نقش مهمی را در عملکرد درست این وسیله نقلیه ایفا می‌کند.

انفجار تایر بعد از کاهش هوا تحت فشار لاستیک رخ می‌دهد. بعد از ثبت نام ایران خودرو یا سایپا و خرید خودرو، نگهداری از لوازم مصرفی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. معاینه مرتب لاستیک، تعویض و استفاده از مدل‌های استاندار در طول عمر لاستیک و کاهش احتمال انفجار آن مؤثر است. ما در این محتوا خودرو بانک 6 تا از دلایل اصلی ترکیدگی لاستیک اتومبیل را بررسی می‌کنیم. با مرور چند دقیقه‌ای این مطلب و رعایت نکات جزئی آن از سلامت تایر خودرو و عدم انفجار آن در حین حرکت اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از اتلاف زمان، هزینه جانی و مالی همراه ما باشید.

1.به رابطه اضافه وزن خودرو و دوام تایر توجه کنید! اولین دلیل ترکیدگی لاستیک

بار ماشین باعث ایجاد فشار در لاستیک می‌شود. در صورت اضافه‌بار در خودرو لاستیک خودرو به سمت پایین خم شده و تایرهای آن منفجر می‌شود. قراردادن وسیله و بار در خودرو بیشتر از میزان وزن قابل‌تحمل، اولین دلیل ترکیدگی تایر ماشین است. بهتر است با قراردادن وزن استاندارد وسایل در ماشین از بروز این حادثه جلوگیری کنید. شدت وزن قابل تحمل ماشین به کیفیت تایر بستگی دارد. خرید یک تایر استاندارد بروز این حادثه را میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ترکیدن تایر به‌خاطر وزن زیاد وسایل

2.چرا تایر ماشین می‌ترکد؟ عدم کارایی لاستیک ماشین بعد از پایان طول عمر آن

طول عمر لاستیک خودرو باتوجه‌به میزان استفاده و مراقبت از آن متغیر است. رانندگی با تایر تاریخ مصرف گذشته می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد. این وسیله به مرور زمان و استفاده زیاد نازک شده و مواد آن از بین می‌رود. برای جلوگیری از وقوع حادثه باید تایر ماشین را بعد از اتمام دوره استاندارد استفاده از آن تعویض کنید. توجه کنید که با وجود قیمت بالای تایرهای استاندارد، این قطعات دارای دوام و طول عمر بیشتری هستند.

انفجار لاستیک بعد از پایان دوره عمر آن

علاوه بر تایر، ماشین قطعات مصرفی دیگری نیز دارد که آشنایی و تعویض آن‌ها در زمان مقرر، ضامن سلامت خودرو شما است. ما در یکی از مقالات خودرو بانک، لیست لوازم مصرفی خودرو را به‌صورت دقیق مشخص کرده‌ایم. با صرف چند دقیقه زمان و مطالعه آن از سلامت خودرو و لوازم آن اطمینان حاصل کنید.

3.آیا سرعت رانندگی در ترکیدن لاستیک نقش دارد؟

تایرهای موجود در بازار طبق کاربرد و حداکثر سرعت قابل‌تحمل، گروه‌بندی می‌شوند. در صورت عبور از حداقل سرعت مجاز و تحمل لاستیک خودرو، امکان ترکیدن آن وجود دارد. انفجار لاستیک در سرعت بالا باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سرنشینان و اتومبیل می‌شود. موضوعی که حتی به مرگ سرنشینان ماشین ختم می‌شود.

ترکیدن تایر در سرعت بالا

4.بی‌توجهی و عبور از روی شیء تیز، چهارمین دلیل ترکیدگی لاستیک خودرو

تأسف بعد از ترکیدگی لاستیک هیچ فایده‌ای ندارد. برای جلوگیری از حوادث خودرو و ترکیدن لاستیک، در مرحله اول باید یک لاستیک در سطح استانداردهای جهانی انتخاب کرد. حضور اشیا در اتوبان و خیابان‌های شهر و بی‌توجهی رانندگان هنگام عبور از روی این اشیا، یکی از دلایل آسیب و ترکیدگی لاستیک ماشین است. همچنین حضور سنگ، خار و ضایعات موجود در جاده و آزادراه‌های خارج از شهر به لاستیک اتومبیل آسیب وارد می‌کند.

ترکیدن تایر با عبور ماشین از روی شی‌ء تیز

اولین روش جلوگیری از انفجار تایر با وسایل نوک‌تیز، توجه رانندگان به مسیر برای جلوگیری از عبور روی آن است. دومین راهکار برای این مسئله کنترل مرتب لاستیک خودرو توسط افراد خبره است. بهتر است در هر چکاپ دوره‌ای و رفع مشکلات فنی خودرو از سلامت تایرهای آن نیز اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب با اندکی هزینه بیشتر در انتخاب تایر و معاینه آن در زمان مشخص، با خیالی آسوده راهی سفر و گردش خواهید شد.

5.گرمای زیاد و واکنش لاستیک با سطح جاده، بزرگ‌ترین دلیل انفجار تایر در حین حرکت

طبق آمار انفجار تایر خودرو در سه ماه گرم تابستان بیشتر از فصول دیگر است. بر اساس یافته‌های محققان اولین دلیل ترکیدن لاستیک خودرو گرمای زیاد و اصطکاک آن با آسفالت است. لاستیک وسیله‌ای است که بدنه خودرو را روی سطح زمین حرکت می‌دهد. این قطعه به‌صورت مرتب در حال واکنش و تولید حرارت در تماس با زمین‌ است. ترکیبی از دمای بالای محیط در فصل تابستان، تابش مستقیم آفتاب و واکنش تایر با سطح و ایجاد حرارت، یکی از دلایل اصلی ترکیدن لاستیک اتومبیل در گرمای تابستان است.

گرمی هوا به‌عنوان یکی از دلایل ترکیدن لاستیک

6.کنترل دائمی باد ماشین در 4 فصل سال برای پیشگیری از ترکیدن لاستیک دست‌کم نگیرید

آیا تا کنون در حین حرکت با سرعت ثابت و عادی همیشگی با مشکل ترکیدگی لاستیک خودرو روبه‌رو شده‌اید؟ یکی از دلایل ترکیدن تایر خودرو باد کم یا زیاد تایر آن است. کمبود یا افزایش باد تایر ماشین در 4 فصل سال از بهار تا زمستان، باعث انفجار لاستیک می‌شود.

ترکیدن لاستیک با باد زیاد و کم

کاهش باد لاستیک و خمیدگی و بازشدگی این وسیله، باعث ایجاد واکنش بیشتر آن با جاده می‌شود. همچنین افزایش این گاز در لاستیک، انعطاف تایر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به دنبال این واکنش و تماس با زمین و ایجاد حرارت بیشتر، امکان ترکیدن لاستیک کم‌باد و پرباد بیشتر می‌شود.

با ملاحظه تعدد تصادفات و آسیب‌هایی که به دنبال دارد، منطق حکم می‌کند که با کنترل باد و علائم خرابی ماشین، از آسیب‌های جانی و مالی آتی پیشگیری کنید. تأسف و ابراز پشیمانی بعد از حادثه، جان و زیان‌های مالی رخ‌داده را جبران نمی‌کند.

5 رفتارهای منطقی در زمان ترکیدن لاستیک ماشین را بشناسید

درصد بالایی از تصادفات و حوادث رانندگی به دلیل بی‌احتیاطی رانندگان نسبت به سلامت خودرو رخ می‌دهد. این کم‌توجهی باعث بروز سوانح غیرقابل‌جبران از زندان گرفته تا مرگ و خسارت جانی می‌شود. در صورت مواجه با این مشکل رعایت چهار نکته اساسی شدت حادثه را کاهش می‌دهد:

•حفظ آرامش و تمرکز برای جلوگیری از حوادث دیگر

•پرهیز از چرخش ناگهانی فرمان یا رفتار انتحاری

•ادامه دادن به فشار پدال گاز برای پیداکردن یک محیط خلوت برای توقف و رسیدگی به مشکل

•اطمینان از بالا بودن ترمز دستی و توقف کامل خودرو

•روشن‌کردن چراغ هشدار و آمادگی برای حل مسئله

با رعایت این نکات ساده ولی مهم، شدت مشکل را کنترل کنید. ما در این مقاله خودرو بانک به سؤال چرا لاستیک ماشین می‌ترکد پاسخ دادیم. در ادامه 5 گام منطقی برای کنترل حادثه را به شما معرفی کردیم. دلایل دیگر ترکیدن لاستیک کدام است؟ آیا تا کنون لاستیک خودرو شما ترکیده است؟ تجربیات گذشته خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد