موضوعات داغ

معایب خودرو سواری دیزلی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در کنار کلیه مزایا استفاده از خودروهای دیزلی، چند ایراد کلی نیز به آن وارد می‌شود. ما در این مقاله خودرو بانک 5 ایراد اساسی ماشین‌های دیزلی را به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم، پس همراه ما باشید.

معرفی ایرادات اتومبیل دیزلی

سوخت دیزلی چیست؟ با معایب خودرو دیزلی آشنا هستید؟ بزرگ‌ترین تفاوت خودرو دیزلی با نمونه بنزینی آن در سوخت و نحوه سوخت‌رسانی است. در واقع عملکرد این دو خودرو با احتراق داخلی شروع ولی نوع پاشش سوخت و اتمام عملیات احتراق در این دو نوع متفاوت است. در موتور دیزلی برای ایجاد احتراق، مخلوط هوا و گازوئیل بدون نیاز به شمع فشرده می‌شوند؛ این شیوه به احتراق از طریق فشرده‌سازی شناخته شده است. به‌طورکلی تفاوت بزرگ و قابل‌ملاحظه‌ای در نحوه کارکرد موتور بنزینی و دیزلی وجود ندارد؛ اما به عقیده برخی از کارشناسان و مهندسین خودرو، معایب خودرو دیزلی بیشتر از مزایا آن است.

در کنار صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفاظت از محیط‌زیست، این نوع از اتومبیل معایبی نیز دارد که برخی از مردم را در دوراهی بزرگی قرار می‌دهد. ما در این مقاله از خودرو بانک معایب خودرو دیزلی را به‌صورت دقیق و موشکافانه مورد بررسی قرار می‌دهیم. خودرو بانک یک سایت معتبر در زمینه خودرو و نکات وابسته به آن است. اطلاعات متفاوتی از مشخصات ماشین ساینا گرفته تا معرفی خودرو یک میلیاردی در این وبسایت وجود دارد. اگر در دوراهی انتخاب بین خودرو دیزلی و بنزینی قرار دارید، این محتوا مخصوص شماست. برای آشنایی بیشتر با معایب ماشین دیزلی این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

1.آلایندگی محیط زیستی علی‌رغم تولید کربن‌دی‌اکسید کمتر، اولین ایراد خودرو دیزلی

استفاده از خودرو بنزینی برای حمایت از محیط‌زیست به دلیل مصرف سوخت کمتر نسبت به موتورهای دیزلی یک تصور کاملاً اشتباه است. با وجود تولید کربن‌دی‌اکسید کمتر در ماشین دیزلی، این موتور ذرات آلاینده تولید می‌کند. در واقع ماشین‌های دیزلی با تولید آلودگی و گاز گلخانه‌ای، باعث ایجاد اختلال در سیستم تنفسی افراد می‌شوند. تأثیرات این آلودگی در افراد مسن، کودکان و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مثل آسم، نمود بیشتری دارد. البته این مشکلی در یک موتور بنزینی مثل ماشین رانا پلاس به شکلی دیگر و از طریق تولید CO2 وجود دارد.

آسیب به محیط با خودرو دیزلی، یکی از معایب مهم

مشکل آلایندگی زیست‌محیطی گازهای گلخانه‌ای ماشین‌های دیزلی توسط سیستم اگزوز مایع قابل‌حل است. در واقع مخزن این سیستم اگزوز مایع می‌تواند بخش قابل‌توجهی از این گازها را به خود جذب کرده و از انتشار آن‌ها در محیط جلوگیری کند. البته توجه کنید که تعویض این مخزن بعد از طی حداکثر 45 هزار کیلومتر به دلیل تکمیل ظرفیت واجب و مهم است.

2.قیمت بالا، ایراد مهم ماشین‌های دیزلی که نباید فراموش کرد!

علاقه زیاد رانندگان ماشین‌های سنگین به خودروهای دیزلی به دلیل توان بالا با وجود قیمت بیشتر یک مسئله شبهه‌انگیز است. یکی از مهم‌ترین معایب اتومبیل دیزلی، قیمت بالای آن است. همچنین قطعات مورداستفاده در این ماشین به دلیل توان بالاتر، از قیمت بیشتری نیز بهره می‌برند. مشکل بزرگی که بعد از خرید خودرو و ایجاد نقص در یکی از قطعات آن مشخص می‌شود.

ایراد مهم خودرو دیزلی، قیمت و هزینه نگهداری

برخی ماشین دیزلی را به دلیل طول عمر بیشتر ترجیح می‌دهند؛ اما قیمت بالا این نوع موتور فقط به زمان خرید آن مختص نمی‌شود. در واقع هزینه نگهداری ماشین‌های دیزلی نیز یکی از مشکلات مهمی است که قبل از خرید باید به آن توجه کرد. قیمت بالا قطعات مورداستفاده در این نوع خودرو یکی از ابعاد قیمت بالا این خودرو است که به تفکر بیشتری نیاز دارد.

3.مهارت پایین مکانیک‌های ماشین دیزلی به‌عنوان سومین ایراد

آمار تولید خودروهای دیزلی در کشور ایران پایین‌تر از بنزینی است؛ همین مسئله نظر مکانیک‌ها و کارشناسان کمتری را به سمت خود جلب می‌کند. البته واضح و مبرهن است که باتوجه‌به توان و مقاومت بالا ماشین دیزلی، نیاز به مراجعه به تعمیرگاه در این نوع خودرو کمتر است.

یکی از مشکلات بزرگی که افراد بعد از خرید اتومبیل دیزلی با آن مواجه می‌شوند، کمبود تعداد افراد ماهر در زمینه تعمیر آن‌ها است. مهارت افراد برای تعمیر موتور دیزلی دقیقاً شبیه به ماشین‌های چینی کم است. فقط کافی است تا در یکی از خیابان‌های شهر به دنبال یک تعمیرکار حرفه‌ای ماشین دیزلی یا ماشین فیدلتی چینی بگردید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

نبود مکانیک حرفه‌ای، ایرادی مهم در خودروهای دیزلی

4.سروصدای آزاد دهنده ماشین‌های دیزلی، ایرادی بزرگ و غیرقابل‌تحمل

آیا تا کنون رانندگی با یک ماشین دیزلی را تجربه کرده‌اید؟ مردم در انتخاب خودرو در چند راهی متفاوتی قرار می‌گیرند؛ ماشین دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ ماشین خارجی بخریم یا داخلی؟ معایب کدام ماشین کمتر است؟ چه ماشین هایی نخریم؟ چه ماشین‌هایی بخریم؟ اگر قصد یک اتومبیل دیزلی را دارید، شاید یک هدفون بزرگ بعد از انتخاب یک خودرو دیزلی نیز خریداری کنید. اگر سروصدای خودرو در حین رانندگی برای شما موضوع پراهمیتی است، ماشین‌های دیزلی را در لیست ممنوعه قرار دهید.

باوجود تلاش بالا طراحان دیزلی برای ایجاد سروصدای کمتر، این ماشین‌ها نسبت به نمونه‌های بنزینی از صدای بیشتری برخوردار هستند. حتی نمونه‌های جدید و کم‌صداتر ماشین‌های دیزلی به استاندارد صدای ماشین‌های بنزینی نزدیک نشده‌اند. موضوع ساده‌ای که شاید به‌مرورزمان تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای روی رضایت سرنشینان و رانندگان خودروهای دیزلی می‌گذارد.

ایراد تولید صدا توسط خودرو دیزلی

5.کمبود تعداد جایگاه‌های سوخت، آخرین عیب ماشین‌های دیزلی

جالب است بدانید که آمار جایگاه‌های سوخت خودرو دیزلی در جاده‌های کشور نسبت به داخل شهر بسیار بیشتر است. اتومبیل‌های دیزلی با درنظرگرفتن توان بالا و طول عمر بیشتر برای ماشین‌های بزرگ نسبت به نمونه‌های سواری محبوب‌تر هستند. ماشین‌های بزرگ نیز بخش اعظمی از طول عمر خود را در جاده‌های کشور سر می‌کنند. همین مسئله توضیح مناسبی برای آمار حضور جایگاه‌های سوخت دیزلی در جاده‌های بین‌شهری است. یکی از مشکلاتی که دارندگان این خودروها در سطح شهر با آن مواجه می‌شوند کمبود جایگاه‌های سوختی است. پس بهتر است قبل از خرید این نوع ماشین ابتدا چند مرکز سوخت‌رسانی خوب را روی نقشه پیدا کنید.

آخرین ایراد خودرو دیزلی، کمبود جایگاه سوخت در داخل شهر

در نهایت خودرو دیزلی بخریم یا نه؟ یک پاسخ منطقی و هوشمندانه با درنظرگرفتن مزایا و معایب

خودروهای دیزلی برای اولین‌بار توسط مهندس رودولف دیزل آلمانی طراحی شده است. در این نوع ماشین، گازوئیل به‌جای بنزین استفاده شده است. ایرادات بسیار زیادی در طراحی اولیه این خودرو از قبیل آلودگی هوا و سروصدای بالا مشاهده شده است؛ به همین خاطر این نوع موتور بیشتر در ماشین‌های سنگین و کشتی استفاده کاربرد داشت. به‌مرورزمان و با رشد علم، مهندسین مکانیک و کارشناسان به حل ایرادات ماشین‌های دیزلی اقدام کردند. این مسیر به شکلی است که در حال حاضر موتور دیزلی طرف‌داران بسیار زیادی را در جهان به دست آورده‌اند. البته این تکنولوژی در کشور ما هنوز به‌صورت کامل پیاده‌سازی نشده است.

ما در این مقاله از خودرو بانک به بررسی 5 ایراد اساسی ماشین‌های دیزلی به‌صورت دقیق پرداختیم؛ اما تصمیم نهایی و انتخاب با شما است. آیا تاکنون با یک ماشین دیزلی رانندگی کرده‌اید؟ ماشین دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ نظرات خود را در قسمت بیان دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد