موضوعات داغ

بی ام و سری 5 جدید رونمایی شد، ظاهر متعادل و پیشرانه‌های جدید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تنها یکماه پس از رونمایی مرسدس بنز E کلاس، خودروسازی باواریا آماده است تا رقیب این خودرو یعنی بی ام و سری 5 جدید را روانه بازار کند. نسل جدید بی ام و سری 5 با کد G60 شناخته می‌شود و نقش یک سدان لوکس را ایفا خواهد کرد. این خودرو در اقصی نقاط جهان با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی،‌ پلاگین هیبریدی و الکتریکی عرضه خواهد شد.

طراحی متعادل تر از قبل

سبک طراحی اغراق آمیز خودروهای بی ام و در نسل جدید سری 5 نیز مشاهده می‌شود. با این حال در مقایسه با سایر مدل‌های این برند، شاهد طراحی تعدیل شده‌ای هستیم. البته رییس بخش طراحی بی ام و اعتقاد دارد که آن‌ها به انتقادات منفی پیرامون طراحی بی ام و XM یا سری 7 جدید توجهی نداشته‌اند، با این حال می‌توان سبک محافظه کارانه طراحان بی ام و را در سری 5 جدید حس کرد.

بی ام و سری 5 جدید اکنون بزرگتر از هر زمان دیگری است. طول این خودرو 8.6 سانتی متر، عرض آن 3.3 سانتی متر و فاصله بین دو محور آن 2 سانتی متر نسبت به نسل قبل افزایش یافته‌اند. فضای پای سرنشیان عقب اکنون بسیار بهتر از گذشته است. این خودرو با داشتن ضریب درگ 0.23، خودرویی آیرودینامیک محسوب می‌شود.

برخلاف نمای بیرون که شباهت‌هایی به نسل قبل دارد، کابین خودرو تغییرات بیشتری را تجربه کرده است. بی ام و سری 5 اکنون از سیستم عامل iDrive 8.5 بهره می‌برد که در نسل جدید سری 7 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

بی ام و سری 5

دو صفحه نمایش به هم چسبیده 12.3 اینچی نشانگرها و 14.9 اینچی سرگرمی نیز بخش قابل توجهی از کابین را به خود اختصاص داده‌اند. اگر مدل‌های درون‌سوز را خریداری کنید، صندوق عقبی به حجم 520 لیتر را دریافت خواهید کرد. این حجم صندوق به دلیل قرار گیری پکیج باتری‌ها، در نسخه پلاگین هیبرید و الکتریکی به 490 لیتر کاهش می‌یابد.

پیشرانه‌ها

بهتر است تا به بخش مورد علاقه اکثر مخاطبان یعنی مشخصات فنی بپردازیم. رده‌بندی بی ام و سری 5 با مدل پایین رده 530i آغاز می‌شود که به پیشرانه موتور دو لیتری بنزینی توربوشارژ با 255 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. نسخه پایه این خودرو دیفرانسیل عقب است و شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه را به نام خود ثبت می‌کند. با این حال می‌توان این تیپ را با سیستم تمام چرخ محرک xDrive سفارش داد و یک دهم ثانیه شتاب سریع‌تری تحویل گرفت.

تیپ بعدی این خودرو، بی ام و 540i است که تنها با سیستم تمام چرخ محرک عرضه می‌شود. این تیپ به موتور سه لیتری شش سیلندر خطی با 375 اسب بخار و 520 نیوتن متر گشتاور مجهز است. شتاب صفر تا صد این مدل 4.5 ثانیه خواهد بود. این نسخه به سیستم هیبریدی خفیف نیز مجهز است.

نسخه‌های الکتریکی این خودرو با نام بی ام و i5 شناخته می‌شوند که در قالب دو تیپ eDrive40 و M60 قابل خریداری هستند. تیپ نخست دارای یک موتور تکی است که در عقب خودرو نصب شده است. این پیشرانه 335 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد رسمی این نسخه 5.7 ثانیه اعلام شده است. تیپ دوم موتورهای برقی دوگانه دارد که 590 اسب بخار قدرت و 744 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کنند. شتاب صفر تا صد این نسخه 3.7 ثانیه خواهد بود.

بی ام و سری 5

هر دو نسخه الکتریکی بی ام و سری 5 از پکیج باتری با ظرفیت 84.3 کیلووات ساعت بهره می‌برند. بی ام و تخمین می‌زند که مدل تک موتوره به برد 475 کیلومتر دست یابد، در حالی که این میزان برد برای نسخه قوی‌تر و دو موتوره به 412 کیلومتر کاهش خواهد یافت. علاوه بر تیپ‌های یاد شده، نسخه‌های 520i، 520d و 520d xDrive نیز از این خودرو در سایر نقاط جهان به جز آمریکای شمالی در دسترس مشتریان خواهند بود.

قیمت بی ام و سری 5 در ایالات متحده چگونه است؟

مدل 530i از 57900 دلار شروع می شود، پس از آن 530i xDrive با قیمت 60200 دلار و 540i xDrive با قیمت 64900 دلار قرار دارند. i5 eDrive40 با قیمت 66800 دلار به فروش می رسد در حالی که i5 M60 را می توان با قیمت 84100 دلار خریداری کرد. عرضه این خودرو از اواخر امسال آغاز خواهد شد و مدل‌های هیبریدی و الکتریکی نیز در بهار سال آینده به این گروه خواهند پیوست.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/3/4
پشتش بیشتر شبیه طراحی های نسل جدید بنزه کلا بی ام و و بنز دارن اصالتشون رو از دست میدن