موضوعات داغ

قطعات بی کیفیت، عامل 50 درصد از عیوب کیفی خودروها

عکس مطلب اول
خودروهای داخلی در شرایطی هنوز نتوانسته‌اند رضایت مشتریان را از نظر سطح کیفی برآورده کنند که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر این نارضایتی‌ها از کیفیت نامناسب قطعات سرچشمه می‌گیرد.به گفته خودروسازان، بیش از 80 درصد کیفیت یک خودرو به قطعات آن مربوط می‌شود و این به آن معنا است که قطعه‌سازان نقش اصلی را در نوسانات سطح کیفی خودروها دارند. به عبارت بهتر، اگر قطعات به کار رفته در خودروها از سطح کیفی مناسبی برخوردار نباشد، نمی‌توان انتظار کیفیت قابل قبولی از خودروها داشت و عکس این قضیه نیز ثابت شده است. اگر نگاهی به خودروهای با کیفیت دنیا بیندازیم، متوجه می‌شویم که یکی از علل اصلی سطح کیفی بالایشان، استفاده از قطعات با کیفیت و مرغوب در آنها است. با این حال، آن‌طور که آمار و ارقام نشان می‌دهد، کیفیت نامناسب قطعات در خودروهای ایرانی، یکی از چالش‌های بزرگ صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود که سبب بروز نارضایتی در مشتریان شده است.
به نقل از دنیای اقتصاد، بر این اساس و طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه کرده، از نظر مشتریان حدود 50 درصد از ایرادات خودروهای داخلی در سه ماه اول تحویل خودرو، به عیوب مربوط به قطعات برمی گردد. همچنین آن‌طور که مشتریان عنوان کرده‌اند، بیشتر عیوب مشاهده شده در قطعات، مربوط به موتور خودروها است. هرچند در نگاه اول این‌گونه به نظر می‌رسد تمامی تقصیر بر گردن قطعه‌سازان است، با این حال شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی نیز تاکید می‌کنند که طبق سفارش خودروسازان، قطعه تولید می‌کنند. به گفته آنها، صنعت قطعه کشور قابلیت کیفی بالایی دارد، با این حال گاهی خودروسازان به منظور کنترل قیمت خودرو، قطعاتی را سفارش می‌دهند که از سطح کیفی مناسبی برخوردار نیست. در این زمینه برخی از کارشناسان تاکید دارند که در این ماجرا هم خودروسازان در ارتقای کیفی کوتاهی می‌کنند و هم قطعه‌سازان به دلیل نسبت به سطح کیفی قطعات تولیدی بی‌توجی می‌کنند.
اما طبق گزارش اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، 30 درصد دیگر از عیوب مشاهده شده توسط مشتریان، به بخش بدنه و مونتاژ برمی‌گردد، به نحوی که آنها از مسائلی مانند رگلاژ نبودن درهای خودروها ابراز نارضایتی کرده‌اند. اما طراحی خودروها نیز دیگر عیب بزرگی است که مشتریان روی آن دست گذاشته‌اند، به نحوی که 20 درصد از ایرادات مطرح شده ازسوی آنها، به همین بخش مربوط می‌شود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/14
خب اینکه مشخصه خودروسازها برای سود بیشتر ، قطعات بی کیفیت روی ماشیناشون سوار میکنن . تا بوده همین بوده . اما من میخوام جدایی از این مطلب فوق چیزی بگم در مورد عکس مطلب یعنی خودروی ملی (تیبا) حالا فیس لیفت شده ، شده ساینا.
من هر وقت این ماشینو میبینم ناخودآگاه به فکر فرو میرم به اینکه ...
آیا این بر روی پلتفرم پراید و ریو توسعه پیدا کرده ؟
آیا هدف سایپا واقعا همین بوده یا یه دفعه این بوجود اومده و دیگه نتونستن کاریش کنن ؟
آیا با همکاری ایتالیاییها این طرح ملی ساخته شده ؟
چرا در دورانی که ماشینای ارزان هم قیافه خوبی پیدا کردن این ماشین اینقدر زشت طراحی شده ؟
به این فکر فرو میرم چرا این همه وقت و هزینه صرف این پروژه شده ؟
چرا پلتفرم پراید ؟
چرا روی یه پلتفرم شیکتر و بروزتر کار نشده ؟ (منظورم پلتفرم گران نیست که نتیجش بشه ماشین گران یه ماشین با استایل کمی قشنگتر .)
که در آخر نتیجش بشه یه ماشین زشت و بد ترکیب و دٍموده و حال بهم زن.
نمیدونم چی تو سرشون بوده ای کاش میومدن بهم توضیح میدادن من آروم میگرفتم و اینقدر به فکر فرو نمیرفتم.
و سوال آخر
چرا وقتی فیس لیفت میکنن بجای اینکه قشنگتر بشه بدتر میشه یا اگر بدتر نشه اصلا تفاوتی از نظر زیبایی با مدل قبلیش پیدا نمیکنه. یعنی طراحاشون چهارتا عکس طراحی خارجیهارو نگاه نمیکنن یاد بگیرن؟
کلا دوست ندارم غیر از مطلب فوق ، نظر نا مربوط بگم اما این دفعه نتونستم جلوی خودمو بگیرم. ببخشید .
1395/6/15
قطعات و کیفیت ساخت که جای خود داره ولی وقتی یه ماشینو ندیده میخرن دیگه ایراد گرفتن از طراحیش یکم خنده داره !!