موضوعات داغ

برگزاری سمینار مشترک ایرتویا و دانشگاه خواجه نصیر + عکس

عکس نویسنده
جواد اسدی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
اولین سمینار مشترک نقش خودرو در آلودگی هوا به همت دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی و شرکت ایرتویا برگزار شد. به نظر می رسد این نخستین بار است که یک شرکت که ارتباط مستقیم با خودرو دارد، پیشگام بررسی این نقش شده و علاقه خود را به کاهش آلودگی های ناشی از در نظر نگرفتن کامل استاندارد ها نشان داده است. به گفته سرهنگی، معاون مدیرعامل شرکت ایرتویا، نخستین سمینار که در روز گذشته برگزار شد به نوعی عامل شروع و تشویق مخصوصاً برای دانشجوهای دانشگاه خواجه نصیر است و از سال های آینده شرکت ایرتویا علاقمند به دیدن طرح های جدیدی است که این دانشجویان پایه و اساس آن را تشکیل خواهند داد و سمینار بعدی در سال ۹۶ به طرح ها و بررسی های این عزیزان تعلق خواهد داشت. رئیس دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر نیز، دانشجویان خود را فعال ترین در زمینه تحقیقات خودرویی دانست و آن ها را بخش مهمی از آینده خودروسازی ایران معرفی کرد.
اما در ادامه صحبت های دکتر حسینی، بسیار قابل تعمل بود و آن ها را با مدارک مندرج در پرونده آلودگی خودرویی در تهران برای حضار توضیح داد. طبق اندازه گیری هایی که دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف انجام داده اند ، موتور سیکلت های ۱۲۵ سی سی کاربراتوری بیش از ۴ برابر یک خودروی انژکتوری آلودگی و کربن سیاه تولید می کنند و تعداد آن ها در شهری مانند تهران در حدود ۱ میلیون دستگاه است. این نشان می دهد که اگر زودتر این موتورسیکلت ها جمع آوری و با نوع انژکتوری خود جایگزین شود ، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی داشته باشد. همان گونه که بر طبق نمودار دیده می شد ، از سال ۱۳۸۱ به بعد و با حذف تولید پیکان و جایگزینی استاندارد های جدید ، به مرور زمان مونواکسید کربن در هوا به صفر رسیده ، اما در حال حاضر معضل هوای تهران کربن های سیاهی است که به دلیل خام سوزی و احتراق ناقص در موتورسیکلت ها و اتوبوس های شهری پدید آمده و این نشان می دهد ناوگانی که خود برای حفظ هوای پاک پدید آمده ، در حال نابودی آن است و حتی اگر استاندارد آن ها از یورو۳ ارتقا پیدا نکند ، تنها با نصب یک فیلتر می توان بخش زیادی از آن را کاهش داد. البته حسینی در پایان اعلام کرد که قرارداد ساخت جایگاه شارژ خودروهای برقی در یکی از مناطق تهران در حال آماده سازی است و از این به بعد می توان با واردات خودروهای برقی کمی حال تهران و مردم را بهتر کرد. البته خرید این خودرو های در همه نقاط جهان برای اقشار متوسط و ضعیف به صرفه نیست و قیمت آنها بیش از خودروهای بنزینی است.
در پایان مراسم چند تن از دانشجویان با بیان ایده های خود برای کاهش آلاینده های خودرویی در مسابقه ای شرکت و با رای حضار به برترین ایده هدیه ای نفیس اهدا شد. البته برای علاقه مندان نیز پس از اتمام مراسم کارگاهی آموزشی در رابطه با خودروهای هیبریدی برگزار شد و ایرتویا به عنوان اولین و بزرگترین واردکننده خودروهای هیبرید آموزش هایی را به دانشجویان علاقه مند داد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/12/10
سلام. ایده فوق العاده ای که موفق به دریافت هدیه نفیس ایرتویا شد توسط خانم دکتری که مدرک تحصیلی اش را از دانشگاه تهران دریافت نموده بود ارائه شد و با رای اکثریت قاطع آرا توسط حضار تایید شد شامل دو بخش بود بخش اول فرهنگ سازی که ایشان مثال زدند برای بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی به صورت اجبار و جریمه بود که این کار برای خریداران خودرو هم باید صورت بگیرد و بخش دوم ایده ایشان استفاده از توربین برای خارج کردن آلودگی از شهر تهران بود و به این نکته اشاره کردند که ارتفاع تهران کمتر از اطراف است (گود است) پس باد توانایی خارج کردن آلودگی های شهر را ندارد.
در کل بخشی از مراسم که شامل مسابقه و سخنرانی های بی سر و ته که همه چندین بار با ذکر دلایل مشترک تکرار کردند هوای تهران آلوده است مانند همه مراسمات این چنینی کسل کننده بود ولی بخش دیگر مراسم که شامل معرفی و توضیحات مفیدی درباره تویوتا و لکسوس های هیبریدی بود و صحبت های مهندس افشار (از مسئولین دانشگاه) جالب بود و بخش آخر مراسم که شامل معرفی و توضیح درباره خودرو ها و کارگاه عملی (بازدید تویوتا پریوس کمری و لکسوس nx) و بخش های دمونتاژ شده خودرو ها بود بسیار عالی بود.
امیدوارم مطابق قرارداد امضا شده بین دانشگاه و ایرتویا دانشجوبان مستعد بتوانند فرصتی برای ارائه ایده هایشان به دست آورند.