موضوعات داغ

ایمن ترین خودرو های کره زمین کدامند؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
جواب: هیچکدام. یادم می آید هنگامیکه دانشگاه شیراز و با کتب امریکایی تحصیل می کردیم اگر مطلبی را به زبان انگلیسی و یا در یکی از این کتاب ها می دیدیم به نظرمان حجت می آمد و حتی به آن به عنوان مرجع نگاه می کردیم. وقتی به امریکا آمدم و دیدم در اینجا برای هر مطلبی حداقل دو عقیده متفاوت وجود دارد فهمیدم که همیشه می توان مقالات انگلیسی دیگری پیدا کرد که برخلاف مطالب اولی باشند و هیچ چیز دلیل هیچ چیز نیست.
یادم می آید یکبار مطلبی می خواندم که یک مقایسه ایمنی خودرو ها را به چالش کشیده بود و می گفت معلوم است که تعداد افرادی که در ولوو کشته می شوند کمتر از کوروت است. دلیلش اینستکه ‌آنهایی که ولوو می خرند راننده های محافظه کاری هستند و آنهایی که کوروت می خرند اصولاً عاشق سرعتند و تصادف بیشتر می کنند پس اگر به آمار نگاه کنید تعداد کشته شده های ولوو از کوروت کمتر خواهد بود! زمانی هواپیمای بیچکرفت بونانزا به Doctor Killer معروف شد. هواپیما ایرادی نداشت ولی آن قدر خوب و قوی بود که دکترها آنرا می خریدند ولی چون دکتر بودند و وقت سر خاراندن نداشتند هواپیما را خوب یاد نمی گرفتند و هفته ای ، ماهی یک بار می خواستند خانواده را به گردش ببرند و در نتیجه خود و خانواده را به کشتن می دادند.

اگر بخواهم از‌ آمار شخصی استفاده کنم یکی از دوستانم در واژگون شدن و برخورد به درخت بنز کپل در کالیفرنیا جان سپرد. یک نوه عمه ام در عقب یک ب ام و ۷۵۰ در کارولینای شمالی بود که خودرو لیز خورد و بدور خود چرخید و به درختی برخورد و فامیل ما که در عقب نشسته بود سرش به ستون عقب خورد و درگذشت. پدر و مادر یک همکارم هم در تگزاس در یک تصادف با لکسس کشته شدند. هیچ دوست و آشنائی ندارم که در داخل خودرو دیگری مرده باشد. پس در آمار من شاید این سه خودرو باید خیلی بد باشند. خیر. دوستان و آشنایان من بیشتر از این نوع خودرو ها سوار می شوند پس شانس مردنشان هم در این خودروها بیشتر است. دکتر جران فقید از برترین متخصصین کیفیت در جهان می گوید که خیلی آسان می توانید از یک آزمایش نتیجه غلط بگیرید. وی در مثالش می گوید یک نفر می خواست اثر مشروبات را در بدن اندازه بگیرد. سه نفر را نشاند و به یکی ویسکی با سودا داد،‌ به دیگری ودکا با سودا و دیگری جین با سودا و چون هر سه نفر مست شدند در یادداشت هایش نوشت که سودا باعث مستی می شود زیرا چیزی که در این سه لیوان مشترک بود سودا بود و هر سه مست شدند!
حالا ببینیم که چگونه می توانیم ایمن ترین خودرو را پیدا کنیم. یکی از تست ها متعلق به سازمان ایمنی اتوبان های امریکا است که خودرو ها را بطرق مختلف به دیوار بتنی می کوبد و نتیجه را منتشر می کند. مطمئن هستم که آن طریقی که دوستم در بنز کپل مرد و آن طریقی که فامیل ما در ب ام و مرد جزو این تست ها نیست. ولی مال لکسس که یک تصادف در سر چراغ قرمز بود که خودروی از چراغ قرمز رد شده و از بغل به لکسس زده بود جزو تست های آنها هست. پس این تست ها تمام احتمالات را دربر نمی گیرند. اگر آمار کشته شدگان را گرفته و بر تعداد خودرو فروخته شده و یا تصادف کرده تقسیم کنید هم عددی به دست می آید که مشکلش همانست که خریدار کوروت با خریدار ولوو با هم زمین تا آسمان فرق می کنند. حتی می توانم قول بدهم که رانندگان تبریز و کاشان هم رانندگی اشان فرق می کند. پس اینکه چه کسی با چه طرز فکری پشت خودرو بنشیند در کل آمار شما فرق خواهد کرد.

الان که یک عامل جدید به اندازه گیری ایمنی خودرو ها اضافه شده و آن چیزهایی است که می تواند خودرو را ایمن تر بکند از جمله هشدار دهنده آیینه بغل یا ترمز اتوماتیک در صورت ترمز نکردن شما یا حتی خودران.
خلاصه مطلب اینروزها که اینترنت هم به آن کتاب های آمریکایی اضافه شده باید دقت کنید که خواندن یک گزارش که معلوم نیست از طرف کیست و آیا پولی برای آن رد و بدل شده یا خیر و یا حتی مجلات خودروی یکمرتبه عقایدتان را عوض نکند. همین الان بروید در اینترنت و کلمات Safest Car را بزنید تا با موجی از مقالات مواجه شوید که دو تا روی یک مسئله توافق ندارند. در خواندن این گزارش ها یک عامل دیگر را هم در نظر بگیرید. تمام مجلات خودرویی هر ماهه تبلیغاتی از خودرو های مختلف چاپ می کنند و در واقع دستمزد خود را بطور غیرمستقیم از این تبلیغ ها می گیرند. اگر تبلیغ ها قطع بشود مقالات هم قطع خواهد شد. تمام شرکت های جهان بخشی به نام Public Relation یا PR دارند که کارش دادن مطلب به مجلات و اینترنت برای چاپ است. دو نفر در حال حاضر در امریکا از بخش PR استفاده نمی کنند و پول تبلیغ نمی دهند. یکی دانالد ترامپ است که در تمام دوران قبل از انتخابش ریالی به سازمان های تبلیغاتی نداد ولی خودش توانست مجاناً بیشترین تبلیغ را برای خودش جور کند که صد البته از زمان ریاست جمهوری و بخاطر خرابکاری های مختلف همان مجلات و تلویزیون ها به جنگ وی آمده اند و حتی در شب انتخابات همه پیش بینی می کردند که وی انتخابات را ببازد ولی برد. هنوز هم هر روز از آراء و محبوبیت کم وی سخن می گویند ولی تابحال در دو مورد کاندیداهای وی در انتخابات محلی پیروز شده اند و آدم نمی داند حرف خبرگزاری ها را باور کند و یا نتیجه انتخابات را.
نفر دیگر که پول تبلیغ نمی دهد ایلان ماسک است که بخش بازاریابی اش بسیار کوچک است و شاید حتی وجود نداشته باشد. او خودش سخنگوی شرکت است و به هیچ مجله و تلویزیونی هم هیچگاه تبلیغ نمی دهد. ولی حرف هایش همه جا پخش می شود.
او مانند ترامپ خرابکاری نکرده ولی خدا نکند که یک تسلا آتش بگیرد و یا کسی را بکشد. حتماً در تمام خبرها می آید چرا؟ چون تسلا پول تبلیغات به این مجلات نمی دهد. بگذارید یک مثال خیلی شخصی بزنم.
در اوائل که به امریکا آمده بودم علاوه بر مکانیکی در صبح و ترجمه و نوشتن مقاله برای مجله خودرو در عصر برای یک روزنامه ایرانی هم در شب مقاله ترجمه می کردم. یک روز صاحب روزنامه یک خبر را راجع به یک بیمارستان ایرانی در لس آنجلس که بخاطر عدم رعایت بهداشت پلمپ شده بود به من داد و گفت لطفاً این را به بدترین نوع ممکن ترجمه کن یعنی اگر انتخاب بین ساکت شو و خفه شو بود دومی را انتخاب کن. من هم مطلب را ترجمه کردم و به او دادم. هفته بعد که منتظر روزنامه بودم با کمال تعجب دیدم که تبلیغ آن بیمارستان در یک صفحه بزرگ چاپ شده که بیمارستان فلان بعلت تغییر دکوراسیون تا شش ماه بعد تعطیل است! این واقعیت روزنامه ها است و ایران و امریکا هم سرش نمی شود. اگر پول ندهید مطرح نمی شوید یا بطور منفی مطرح می شوید.
حالا بروید به اینترنت و حداقل ده مقاله ایمن ترین خودرو ها را که رأی سازمان های مختلف را دارند بخوانید و ببینید لیست ها با هم همخوانی دارند؟ اگر همه یک چیز را گفتند پولی رد و بدل نشده ولی اگر آمار مختلف بود بدانید که…
لیست ها شامل مجله فوربس،‌ مؤسسه ادموندز، مؤسسه ایمنی اتوبان ها، CBS نیوز، یو اس نیوز، CNN، کلی بلوبوک KBB، مجله کانسومر ریپورت، cheat sheet و بیمه گایکو می توانند باشند.

نفر نشسته در عقب این تویوتا پریوس در تصادف مجروح شده و به بیمارستان فرستاده شد. آیا سازمان ایمنی از این زاویه هم تست تصادف انجام میدهد؟

نظرات کاربران

21 نظر