موضوعات داغ

آئودی A8 سدان لوکس با تکنولوژی‌های بی‌نظیر و قابلیت‌های خودران

عکس مطلب اول
خودروی Audi A8، جدیدترین محصول شرکت آئودی است که از قابلیت‌های پیشرفته خودران بهره می‌برد. آئودی مدعی شده تا سرعت 60 کیلومتر برساعت، کنترل تمام امور، به‌طور کامل در دست سیستم خودران A8 خواهد بود تا از فرصت استفاده کرده و در پشت فرمان، به کارهای خود برسید. تماشای ویدئو یا حتی بررسی کردن صندوق ورودی ایمیل، از جمله مواردی است که در پشت رول این خودرو انجام شدنی است. البته هنوز چند ماهی زمان نیاز است تا این محصول جدید آئودی بتواند مجوزهای لازم را برای حضور در جاده‌های اروپا دریافت کند. این سیستم خودران، تا حدودی هم به اصلاح قوانین ترافیک جاده‌ای نیاز دارد.
به نقل از نقدستان، آئودی A8 از قابلیتی بهره می‌برد که سیستم خودران Level 3 نامیده می‌شود. در مقایسه با سیستم‌های جاری که توسط شرکت‌های مختلف در مرحله بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد، سیستم خودران استفاده شده توسط آئودی همچنان به آن نیاز دارد تا راننده برای در دست گرفتن کنترل خودرو و اقدام سریع در موارد اضطراری، آمادگی کامل داشته باشد.

Audi AI
سیستم خودران آئودی A8 با فشار دادن کلیدی که عبارت Audi AI روی آن نوشته شده و حالت بدون نیاز به راننده را تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت فعال می‌کند مدیریت می‌شود. به این ترتیب، می‌توانید حرکت بدون دخالت راننده را در ترافیک شهری، با استفاده از این راهکار، عملی کنید. این سیستم با کنترل پدال گاز، ترمز و فرمان خودرو، راننده را از مدیریت دائمی المان‌های یادشده بی‌نیاز خواهد کرد.

آئودی A8

آئودی A8

سیستم خودران آئودی ای 8 به راننده امکان آن را خواهد داد تا به‌طور موقت دستان خود را از فرمان خودرو رها کرده و مواردی نظیر چک کردن صفحه گوشی که تا پیش از این خلاف قانون بود را عملی سازد. البته وقتی سرعت شما به محدودیت از پیش مشخص شده برسد، سیستم به‌طور خودکار، راننده را فراخوان خواهد کرد تا کنترل خودرو را مجدداً در دست بگیرد. البته استفاده از قابلیت‌های یادشده، به اعمال تغییرات روی قوانین موجود نیاز خواهد داشت تا در قالب آن در دست نداشتن فرمان خودرو، در لیست تخلفات ثبت نشود.
آئودی اولین شرکت خودروسازی است که در کنار سنسورهای راداری، دوربین جلو و همچنین سنسورهای اولتراسونیک، از اسکنر لیزری هم در محصول جدید خود استفاده کرده است. سیستم Audi AI امکان پارک خودرو از راه دور را هم فراهم می کند. به این ترتیب، نیازی نخواهد بود تا برای ورود خودرو به محل پارک، در پشت فرمان باشید. در قالب این راهکار، کنترل خودرو به وسیله گوشی هوشمند کاربر انجام خواهد شد.
در کنار تکنولوژی خودران، A8 آئودی اولین مدل در میان خودروهای سطح بالای این شرکت است که از معماری هیبریدی بهره می‌برد. در این بخش، سیستم هیبریدی 48 ولتی، راهکار ویژه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت به حساب می‌آید. نسخه‌های پلاگین هیبریدی این محصول نیز در کنار نمونه‌های تمام الکتریکی، در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهند شد.

سیستم تعلیق با امکان رصد کردن سطح جاده
تکنولوژی‌های جدید آئودی A8 به همین موارد محدود نمی‌شوند. A8 از پیشرفته‌ترین سیستم تعلیق اکتیو که تاکنون در یک خودروی آئودی شاهد بوده‌ایم بهره می‌برد. این سیستم از دوربینی در جلوی خودرو بهره می برد تا جاده پیش رو را با سرعت 18 بار در ثانیه، تحلیل کرده و سیستم فنربندی را بر اساس آنچه رصد می شود تنظیم کند. هر یک از چرخ‌ها از موتور الکتریکی بهره می‌برند که سیستم تعلیق را با گشتاور مناسب تنظیم می‌کند. آئودی مدعی شده این سیستم، حتی متمایل شدن بدن به یک سمت را هم در پیچ‌های جاده کاهش می‌دهد.

آئودی A8

آئودی A8

در صورت بروز تصادف‌های شدید، سیستم تعلیق خودرو، با بالا آوردن قسمت‌های کناری بدنه، تضمین می‌کند که نقطه برخورد، دقیقاً در مستحکم‌ترین بخش خودرو قرار گرفته است.
آئودی A8 از سیستم هدایت اکسل عقب الکترومکانیکال هم بهره می‌برد. این سیستم، در سرعت‌های بالا، چرخ‌های عقب را در همان جهت چرخ‌های جلو هدایت می‌کند و در سرعت‌های پایین در پیچ‌های شدید، چرخ‌های عقب را در خلاف جهت چرخ‌های جلو چرخانده تا شعاع طی کردن پیچ را کاهش دهد. این تغییرات و اضافه شدن تکنولوژی‌های جدید به خودروی A8 شرکت آئودی باعث شده تغییراتی را هم در طراحی این خودرو شاهد باشیم. در همین راستا، ارتفاع کابین در قسمت پشتی، 28 میلی‌متر بیشتر شده و سقف بالای سر راننده نیز 14 میلی‌متر ارتفاع بیشتری به خود گرفته است .

آئودی A8

آئودی A8

آئودی در بخش طراحی خودرو هم سعی کرده بهترین ترکیب ممکن را که هم‌پای طراحی داخلی سری 7 شرکت بی‌ام‌و است به‌کار گیرد. اکثر قابلیت‌ها و سیستم‌ها در بخش اطلاعاتی سرگرمی، با استفاده از صفحه‌نمایش لمسی 10.1 اینچی درون خودرویی در دسترس کاربر قرار گرفته‌اند. این ترکیب، در کنار صفحه‌نمایش دوم با ابعاد 8.6 اینچ در کنسول وسط قرار گرفته است. این صفحه‌نمایش دوم از امکان تایپ با استفاده از صفحه‌کلید یا حتی نوشتن آدرس و نام مخاطب با استفاده از انگشت بهره می‌برد. این خودرو از جدیدترین قابلیت‌های کنترل صوتی نیز بهره‌مند شده است. صفحه‌نمایش لمسی درون خودرویی، از بازخورد لرزشی هم بهره‌مند شده تا حس فشار دادن کلیدهای فیزیکی، در هنگام لمس صفحه‌نمایش تداعی شود.
آئودی A8 از قابلیت ماساژ پا برای سرنشینان عقب نیز بهره می‌برد.
این خودرو از پاییز آینده در کنار جدیدترین بی‌ام‌و سری 7 و همچنین مرسدس بنز کلاس اس جدید به بازار عرضه خواهد شد. اگرچه آئودی هنوز به‌طور رسمی قیمت این خودرو را اعلام نکرده اما به‌نظر می‌رسد چیزی حدود 100 هزار یورو باید برای خرید این محصول کنار بگذارید.
پنج سطح تعریف شده در تکنولوژی خودران خودروهای مدرن
تکنولوژی خودران در خودروهای مدرن، در پنج سطح متفاوت تعریف می‌شود که دانستن آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.
Level 1:سطح یک که از آن در اکثر موارد با عنوان بدون پا (no feet) یاد می شود به آن معنا است که سیستم‌های راداری موجود در خودرو، سرعت و ترمز آن را با استفاده از سیستم کروز کنترل تطبیقی، کنترل می کنند. این قابلیت در طیف وسیعی از خودروهای جدید در دسترس قرار گرفته است.

Level2:در قالب این سطح‌بندی، بخشی از فرایند کنترل فرمان خودرو به وسیله تجهیزات الکترونیکی خودرو انجام می‌شود. به عنوان مثال، می‌توان از سیستم‌های کمکی در حفظ حرکت خودرو میان خط‌‌ کشی‌های خیابان یا کنترل فرمان در زمانی که دوربین‌ها جهت خطوط جاده‌ای را رهگیری می‌کنند یاد کرد. این سیستم نیز در بسیاری از خودروهای جدید به‌کار بسته شده و درجه‌های متفاوتی از حرکت خودران را برای راننده به ارمغان آورده است. در پیشرفته‌ترین حالت ممکن که در خودروهای جدید نظیر محصولات ولو، مرسدس و بی‌ام‌و شاهد هستیم، راننده تنها باید در فاصله‌های زمانی مشخص، کنترل فرمان را به‌طور مقطعی در دست بگیرد. با وجود این، از آنجایی که راننده باید در تمام لحظات، گوش به زنگ و متمرکز روی جاده باشد تا در صورت لزوم، عکس‌العمل نشان داده و کنترل خودرو را در دست بگیرد، این سیستم تا حدودی از استانداردهای سطح بالا فاصله می‌گیرد.

Level 3:
سطح سوم سیستم‌های خودران که از آن با عنوان بدون پا، دستان یا چشم (no feet, hands or eye) یاد می شود، راهکاری است که توسط آئودی برای خودروی جدید A8 استفاده شده است. در قالب این سیستم، در شرایط خاص، راننده هیچ نقش فعالی در کنترل خودرو نخواهد داشت. با وجود این، راننده همچنان باید برای عکس‌العمل سریع، آماده باشد.
بحث‌ها و نظرات زیادی در خصوص به‌کارگیری سیستم خودران سطح 3 وجود دارد. به عنوان مثال، سرپرست سابق بخش فنی فورد، Raj Nair معتقد است این سطح از سیستم‌های خودران ممکن است تا حدی باعث برهم خوردن تمرکز راننده شود که بازگشت او به موقعیت کنترل خودرو در موارد اورژانسی، غیرممکن شود. با این تفاسیر، فورد تصمیم گرفته مستقیماً به Level4 سیستم‌های خودران مهاجرت کند که در آن، کنترل کامل خودرو در شرایط بیشتری در اختیار سیستم خودران خواهد بود. در این سطح، راننده تنها در حالتی مجبور به در دست گرفتن کنترل خودرو خواهد شد که به عنوان مثال، مسیری که در نقشه مشخص نشده است را در مقابل خود ببیند.

آئودی A8

آئودی A8

در نهایت، به سیستم خودران سطح پنجم یا همان Level 5 می‌رسیم که در آن کنترل کامل خودرو بدون دخالت راننده و در هر شرایط و زمانی، در اختیار سیستم خودران خواهد بود. در این دسته از خودروها، هیچ فرمان یا پدالی به‌کار بسته نشده و سرنشین خودرو، مقصد را مشخص کرده و تنها منتظر می‌ماند تا خودرو، مسیر لازم را طی کند.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/21
و ما هنوز داریم پراید تولید می کنیم با تکنولوژی مرگ قطعی سرنشینان.
1396/4/21
از ائودی بدم میاد .چون توسایتش زده همه ای دنیا به جز ایران .این توهین به ماست .البته صعنت خودرو ایران .....ملتو ........خودش کرده .
1401/1/3
واقعا راست میگی؟؟؟؟
1396/4/22
اینا همشون آشغالن فقط سایپا مطمئن :)
1396/4/22
ی سوال.؟این ورودی هوا رو هیوندایی از ائودی کپی کرده؟یا ائودی از هیوندایی؟