موضوعات داغ

آزمایش موتورسیکلت هارلی دیویدسون ویراد

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: سال ۲۰۰۳ مصادف بود با یکصدمین سالگرد سه واقعه مهم در دنیای حمل و نقل. صدمین سال اولین پرواز برادران رایت، صدمین سال شروع کار کارخانه فورد و صدمین سال تأسیس کمپانی موتورسازی هارلی دیویدسون.
وقتی تعداد کارخانجات موتورسازی را که قبلاً وجود داشته اند و دیگر وجود ندارند بررسی می کنید به این نتیجه می رسید که کارخانه هارلی باید دارای مشخصات ویژه ای باشد که توانسته یکصد سال از گزند رقبا و حوادث روزگار مصون بماند.
زمانی تمام موتورسیکلت های پلیس در ایران و امریکا موتورهای هارلی بودند ولی اکنون آن سالها گذشته و دیگر موتورهای کندروی هارلی به درد نیروهای پلیس نمی خورد ولی چند سالی است که نیروهای پلیس در امریکا از تعداد کمی موتور هارلی دوباره بهره مند شده اند که در واقع این حرکت جهت احترام به دوستداران این نوع موتورسیکلت ها بوده است.
موتورسیکلت های هارلی دیویدسون تا اواخر سال های شصت با موتورهای دیگر دنیا برابری می کردند ولی ناگهان با موج حمله موتورهای ژاپنی و غلبه ژاپنی ها بر بازار موتورسیکلت جهان هارلی شروع به عقب روی کرد و کیفیت موتورهای هارلی روز به روز بدتر شد و فروش آن نیز کاهش یافت. در اوائل سال های دهه هشتاد میلادی مدیریت هارلی تغییر کرد و مدیریت جدید نه تنها بر روی افزایش کیفیت این موتورها کارکرد بلکه موتور هارلی را سمبل چیزی کرد که از پیر و جوان،‌ فقیر و غنی همگی آرزو داشتن چنین موتورسیکلتی را داشتند.

هارلی دیویدسون ویراد

هارلی دیویدسون ویراد

اکنون موتورسیکلت های هارلی گرانترین موتورسیکلت ها در بازار امریکا هستند و قیمت دست دوم خود را بهتر از هر موتوری حفظ می نمایند. در برنامه های سالانه کارخانه هارلی ده ها هزار نفر با موتورهای هارلی خود به طرف مقر این کارخانه در ایالت ویسکانسین موتورسواری می کنند و گروه های هارلی سوار را گاه در گروه های دویست و سیصد موتوری می بینید که از شهری به شهر دیگر می روند. کمپانی موتورسیکلت سازی هارلی ظاهراً احتیاجی به گروه مهندسی برای ساخت و طراحی موتورهای جدید ندارد زیرا خریداران فقط می خواهند که موتورشان همان صدای مخصوص قدیمی هارلی را بدهد که فقط از اگزوز همان موتورهای قدیمی بیرون می آید.
ژاپنی ها اکنون بسیاری از موتورهای کروزر خود را با همان شکل و شمایل هارلی و با تکنولوژی برتر تولید می کنند ولی کسی طبق قانون نمی تواند صدای موتور هارلی را تقلید کند و مشتریان نیز هنوز ترجیح می دهند که یک موتور قدیمی هارلی با صدای مخصوص خود را داشته باشند! کارخانه هارلی صاحب کمپانی موتورسیکلت سازی BUEL نیز است که به نظر می رسد که باید در فن‌آوری خود را در سطح کارخانجات ژاپنی حفظ نماید ولی BUEL نیز از نظر فن آوری مانند بقیه موتورسیکلت ها نیست.
کارخانه هارلی بالاخره تصمیم گرفته که علاوه بر ساخت موتورسیکلت های کلاسیک، خود را با تکنولوژی جدید آشنا بنماید زیرا بازار جهانی این محصولات قابل پیش بینی نیست.
موتورسیکلت های V-ROD جوابی برای این موضوع است ولی اشکال این است که هارلی خود فن آوری ساخت موتور جدیدی را نداشت و برای این منظور از کارخانه پورشه کمک گرفت. نتیجه این کار یک پیشرانه ۱٫۱ لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بوده که برای یک موتور کروزر عالی است. طراحی این موتورسیکلت که از آلومینیوم به مقدار زیاد بهره برده است زیبا بوده و فقط طراحی و ساخت قالب چراغ جلوی آن پانصد هزار دلار خرج برداشته است.
این موتورها از چرخ های یک تکه و بدون پره بهره برده و سیستم انتقال نیرو توسط تسمه است که شبیه بیشتر موتورهای هارلی است و از زنجیر، کم صداتر بوده و نگهداری آن نیز آسانتر است.

هارلی دیویدسون ویراد

هارلی دیویدسون ویراد

آزمایش موتورسیکلت
این موتورسیکلت در حال حاضر کمیاب است و خوش شانسی ما این بود که یکی از دوستان ایرانی که تا بحال ده ها اتومبیل و موتورسیکلت شخصی خود را برای آزمایش رانندگی در اختیارمان قرار داده این بار نیز جزو اولین مشتریان این موتورسیکلت بود.
پس از نگاهی ظاهری به V-ROD سوار موتور شده و از دوستم خواستم که با موتورسیکلت ب ام و من به دنبالم بیاید. دور زدن با این موتورسیکلت برخلاف انتظار بسیار ساده و نسبت به موتورهای کروزر دیگر خیلی خوشدست بود.
سیستم راهنمای موتورسیکلت ب ام و که موجب نارضایتی بسیاری از خریداران است متأسفانه در این موتورسیکلت مورد تقلید واقع شده است ولی در موتور ب ام و انگشت شصت هر طرف راهنمای آن طرف را به راه می اندازد ولی برای خاموش کردن باید دکمه سومی در دست راست فشرده شود ولی در موتور هارلی فشار مجدد همان دکمه راهنما را خاموش می سازد. علاوه بر آن سیستم راهنما پس از اتمام دور خود به خود خاموش می شود و حتی اگر زاویه دور کم باشد.
پس از حدود ۱۵ ثانیه راهنما خود به خود خاموش می شود شتاب و سرعت موتورسیکلت عالی بود و در اندک مدتی سرعت به یکصد و شصت کیلومتر رسید و دوست خود را پشت سر گم کردم.

هارلی دیویدسون ویراد

هارلی دیویدسون ویراد

متأسفانه بیسیم کاسکت هایمان در آن روز کار نمی کرد و برای پیدا کردن وی مجدداً راهی منزل ایشان شدم. موتورسیکلت ویراد یک کروزر معمولی نیست زیرا بسیاری از این کروزرها به زحمت ۶۰ اسب قدرت دارد و به زحمت می توانند سرعت های بالا را بپیمایند. یکی از اشکالات سریع رفتن با این نوع موتور کروزر این است که چون پاهای شما در جلوی بدن قرار دارند و کفش یا پوتین شما با زاویه ۴۵ درجه نسبت به افق قرار می گیرد در سرعت های بالا اگر پای شما محکم به پدال نچسبیده باشد ناگهان به پرواز درمی‌آید!

نظرات کاربران

1 نظر