موضوعات داغ

بدترین لحظات فراری از زمان ورود به مسابقات فرمول 1

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
شکی در این موضوع نیست که شرکت خودروسازی فراری در مسابقات اتومبیلرانی یکی از بزرگ های جهان به شمار می رود، چه در مسابقات اتومبیلرانی سطح پایین با محصولات استاندارد فراری چه در مسابقات سطح بالای فرمول 1، کمپانی خودروسازی فراری و تیم مسابقه دهنده آن به عنوان مهره های کلیدی و برتر شناخته می شوند، اما امسال تیم فرمول 1 فراری بویژه در مسابقات جایزه بزرگ سنگاپور همراه با رانندگانی همچون "سباستین وتل" و "کیمی رایکونن" بدترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشت، اما این عملکرد ضعیف اولین دوران بد کمپانی خودروسازی فراری و تیم شرکت کننده آن در مسابقات فرمول 1 نبوده است، بلکه این خودروساز ایتالیایی و تیم مسابقه دهنده آن در فرمول 1 که از سال 1950 میلادی کار خود را آغاز کرده است، گاهی اوقات در قامت اعتبار و نام خود ظاهر نشده است که در ادامه سعی داریم مروری کوتاه بر روی دوران بد فراری در مسابقات فرمول 1 داشته باشیم.

1- مسابقات جایزه بزرگ موناکو در سال 1967 میلادی

این سال یکی از بدترین فصل‌ها برای فراری بود، زیرا راننده اصلی تیم فرمول 1 فراری یعنی "لورنزو باندینی" پس از تصادف کشته شد. او حین مسابقه در تعقیب خودروی مکلارن به هدایت "دنی هولم" بود، اما ناگهان خودروی فراری کنترل خود را از دست می‌دهد و تصادف می‌کند. این تصادف باعث شعله‌ور شدن اتومبیل می‌شود و راننده تیم فراری در بین شعله‌های آتش می‌سوزد تا اینکه بعد از چند لحظه کشته می‌شود.

2- مسابقات جایزه بزرگ آلمان در سال 1976 میلادی

کمی قبل از مسابقه، نیکی لادا راننده فراری به دلیل ایمنی پایین پیست اتومبیلرانی و همچنین بارش شدید باران خواستار لغو این مسابقه شده بود، اما رانندگان دیگر این موضوع را قبول نکردند تا مسابقات جایزه بزرگ آلمان در پیست لغزنده دنبال شود. در حین مسابقه، باران شدید شروع به باریدن کرد و یک هرج و مرج واقعی در پیست اتومبیلرانی بوجود آمد و بسیاری از تیم‌ها تلاش می‌کردند که از لاستیک‌های مخصوص استفاده کنند. در این مسابقه راننده تیم فراری یعنی "نیکی لادا" تصادف بسیار بدی تجربه کرد و درست همانند "لورنزو باندینی" اتومبیل وی دچار حریق شد، اما برخی از رانندگان که همزمان با "نیکی لادا" تصادف کرده بودند و می‌توانید در تصویر شاهد آنان باشید، وی را از اتومبیل خارج کرده و سپس توسط تیم امدادی به بیمارستان منتقل شد که نتیجه‌ای در بر نداشت و "نیکی لادا" دچار سوختگی شدید در ناحیه ی صورت شد.

3- مسابقات جایزه بزرگ کانادا در سال 1980 میلادی

باوجود قهرمان شدن در سال قبل، فراری در سال 1980 میلادی با خودروی 312 T5 وارد رقابت شد، خودرویی با تکنولوژی قدیمی‌تر و همچنین بدون توربوشارژر که در مقایسه با رقبا شانسی برای قهرمانی نداشت. در آن سال "جودی اسکتر" در کنار "ژیل وینو" یکی از رانندگان فراری بود که نتوانست عملکرد مطلوبی در مسابقات به نمایش بگذارد که بدترین عملکرد خود را در مسابقات جایزه بزرگ کانادا در سال 1980 میلادی به نمایش گذاشت و عدم صلاحیت "جودی اسکتر" دیده شد.

4- مسابقات جایزه بزرگ بلژیک در سال 1982 میلادی

فراری با "ژیل وینو" و "دیدیر پیرونی" به عنوان رانندگان خود، فصل 1982 فرمول یک را با قدرت آغاز کرد، اما در سری مسابقات گرند پریکس بلژیک، ژیل وینو با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت با یکی از شرکت کنندگان داخل پیست برخورد کرد و چیزی حدود 50 متر پرتاب شد که نتیجه آن کشته شدن "ژیل وینو" در همان لحظه باشد. بدین ترتیب فصل پرقدرت فراری تبدیل به یکی از بدترین دوران فراری شد.

5- مسابقات جایزه بزرگ آلمان در سال 1982 میلادی

در مسابقه آلمان، "دیدیر پیرونی" درست همانند "ژیل وینو" یک حادثه خطرناک را تجربه کرد، اما جان سالم به در برد تا تنها پایش آسیب جدی ببیند. او در جدول به همراه "جان واتسون" پیشتاز بود، اما این حادثه باعث شد تا مسابقه جایزه بزرگ آلمان و قهرمانی در این پیست را از دست دهد.

6- مسابقات جایزه بزرگ ژاپن در سال 1990 میلادی

حضور "آلاین پروست" در تیم فراری فرصتی بود تا "آیرتون سنا (مکلارن)" را در فصل 1990 فرمول یک تا آخرین مسابقه در ژاپن به چالش بکشد. اما یک حادثه در مسابقه آخر برای "آلاین پروست" و برخورد آن با "آیرتون سنا" که موجب از دست رفتن کنترل اتومبیل شد، باعث شد تا "آیرتون سنا" از تیم مکلارن سرانجام قهرمان مسابقات فرمول یک فصل 1990 شود.

7- مسابقات جایزه بزرگ ایتالیا در سال 1995 میلادی

در مسابقات جایزه بزرگ ایتالیا در سال 1995 میلادی، دو راننده اصلی تیم فراری یعنی "ژان آلسی" و "جرارد برگر" به دنبال یکدیگر در جایگاه نخست مسابقات بودند، اما در طول مسابقه ناگهان دوربین نصب شده بر روی اتومبیل "ژان آلسی" کنده می‌شود و به زیر چرخ‌های اتومبیل "جرارد برگر" می‌رود که همین موضوع باعث خراب شدن سیستم تعلیق اتومبیل "برگر" شده و از مسابقه خارج می‌شود تا تیم فراری امتیاز تیمی این مسابقه را از دست دهد.

8- مسابقات جایزه بزرگ اروپا در سال 1997 میلادی

حضور مایکل شوماخر در تیم فراری از سال 1996 میلادی، فرصت پیروزی را برای فراری در فصل 1997 فراهم کرد، اما در مسابقه پایانی با یکی از خودروهای داخل پیست برخورد کرد و باعث شد تا مایکل شوماخر از دور مسابقات خارج شود. این تمام ماجرا نیست، زیرا مایکل شوماخر بعد از درگیری با "ژاک ویلنوو" قهرمان آن سال در مسابقه پایانی، از رده بندی خارج شود.

9- مسابقات جایزه بزرگ ژاپن در سال 1998 میلادی

این مسابقه را می‌توان کابوسی برای مایکل شوماخر عنوان کرد، زیرا بر اثر حادثه‌ای که برای "استفان توریو" در پیست مسابقه اتفاق افتاده بود و قطعات اتومبیل آن بر روی زمین باقی مانده بود، باعث شد تا لاستیک مایکل شوماخر دچار مشکل شود و او را مجبور به ترک مسابقه کند.

10- مسابقات جایزه بزرگ اروپا در سال 1999 میلادی

پس از آسیب دیدگی مایکل شوماخر و عدم توانایی وی برای حضور در مسابقات فرمول 1، فرصتی مناسب برای خودنمایی "ادی ایروین" در سال 1999 میلادی به دست آمد، اما یک اتفاق بسیار جالب برای این راننده رخ داد، زیرا وقتی که "ادی ایروین" برای تعویض لاستیک‌های خود به جایگاه آمد، تنها 3 نفر حضور داشتند تا لاستیک‌های او را تعویض کنند، به همین دلیل 48 ثانیه طول کشید تا لاستیک‌های "ادی ایروین" تعویض شود و همین موضوع باعث شد تا در نهایت "ادی ایروین" قهرمانی خود را به "میکا هاکینین" واگذار کند و همچنین مسابقه خود را با رسیدن به جایگاه "هفتم" به پایان رساند.

11- مسابقات جایزه بزرگ اتریس در سال 2002 میلادی

تیم فراری در سال 2002 میلادی به عنوان قهرمان مسابقات فرمول 1 اتریش شناخته شد. در این مسابقه برای اینکه به مایکل شوماخر شانس و امتیاز بیشتری برسد، در آخرین دقایق از "روبنس باریچلو" خواسته شد تا جایگاه خود را به مایکل شوماخر تقدیم کند، اما آنچه در پدیوم اتفاق افتاد، خجالت آورترین لحظه ممکن در تاریخ مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 گزارش شده است، زیرا مایکل شوماخر که از قهرمانی خود ناراضی بود، در جایگاه دوم پادیوم ایستاد و همچنین جایزه مسابقه را به "روبنس باریچلو" تحویل داد، به همین خاطر فراری 1 میلیون دلار از سوی F1 جریمه شد تا دیگر شاهد چنین صحنه‌هایی در جابجایی عنواین قهرمانی نباشیم.

12- مسابقات جایزه بزرگ مجارستان در سال 2009 میلادی

یکی دیگر از فصل‌های بد برای فراری در سال 2009 میلادی بود، زمانی که "فلیپه ماسا" در مسابقات جایزه بزرگ مجارستان به خاطر برخورد قطعات سیستم تعلیق یکی از اتومبیل‌ها به کلاه ایمنی‌اش به شدت آسیب دید. ماسا این فصل را از مسابقات فاصله گرفت و استراحت کرد، اما پس از آن فراری به غیر از قهرمانی در مسابقات بلژیک بوسیله "کیمی رایکونن"، نتوانست هیچ عنوان دیگری کسب کند.

13- مسابقات جایزه بزرگ اتریش در سال 2016 میلادی

هرچند فراری فصل گذشته رانندگان بزرگی همچون "سباستین وتل" و "کیمی رایکونن" را در اختیار داشت، اما این تیم فصل گذشته موفق به کسب هیچ عنوان قهرمانی نشد. یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها برای تیم فراری، می‌توانست قهرمانی در مسابقات گرند پریکس اتریش باشد، اما لاستیک‌های "سباستین وتل" در دور 27 ترکید و با موانع برخورد کرد. در مجموع سباستین وتل توانست عنوان چهارم را در فصل 2016 بدست آورد، در حالی که "رایکونن" در رده بندی فصل گذشته ششم شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد