موضوعات داغ

نگاهی بر بازار کم فروغ ارزان‌ترین شاسی‌بلند بی‌ ام‌ و در ایران

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
ب‌ام‌و X1 را باید ارزان‌ترین شاسی‌بلند این خودروساز آلمانی دانست که با استفاده از تکنولوژی و امکانات مناسب توانست سهم بسزایی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد. چندسالی است که این کراس‌اوور کوچک آلمانی به بازار ایران نیز راه پیدا کرده است. در همان سال‌های ابتدایی حضور X1 در ایران، شاهد استقبال خوب خریداران از این خودرو بودیم. اما به مرور زمان و با افزایش تنوع بازار در سگمنت‌های مختلف، بازار پر رونق این خودرو تحت‌الشعاع قرار گرفت.
تجربه نشان داده سهم بسزایی از معاملات در بازار خودروی ایران بر اساس بازه‌های قیمتی صورت می‌گیرد. اما در این میان بخش کمی از خریداران بر اساس نیاز خود انتخاب و اقدام به خرید می‌کنند.

ب‌ام‌و X1

ب‌ام‌و X1

از آن‌جایی که برند نقش مهمی در انتخاب خریداران بازی می‌کند، می‌توان پیش بینی کرد که هر مدل جدیدی که به سبد محصولات برندهای مطرح اضافه شود، با استقبال خوب خریداران همراه می‌شود. این موضوع در خصوص برندهایی همچون مرسدس بنز، ب‌ام‌و و لکسوس در بازار ایران بسیار شایع است. به عنوان مثال نسل جدید X1 که حدودا یک‌سال از حضورش در بازار می‌گذرد، در ابتدا با استقبال مواجه شد، اما به مرور زمان شاهد خرید و فروش کمتری از این خودرو در بازار هستیم. به عنوان مثال در صحبت‌هایی که با یکی از نمایشگاه‌داران تهران داشتیم، متوجه شدیم که متقاضیان برای خرید ب‌‌ام‌و X1 کارکرده تمایل کمتری از خود نشان می‌دهند، که همین موضوه سبب شده نمونه‌های کم‌کارکرد با افت قیمت زیادی همراه شوند. ب‌ام‌و X1 مدل 2016 دارای کیت M، با کارکردی حدود 8 هزار کیلومتر در حال حاضر با قیمتی حدود 310 تا 315 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این در حالی است که نمونه صفر کیلومتر آن با قیمتی حدود 370 تا 390 میلیون تومان معامله می‌شود.

ب‌ام‌و X1

ب‌ام‌و X1

اما نمونه‌های مدل پایین این خودرو که نسل قبلی X1 به‌شمار می‌روند، این روزها بازار کم فروغی را در ایران تجربه می کنند. زیرا متقاضی برای خرید آن‌ها کم بوده و باتوجه به قیمتی که دارند، گزینه‌های صفر کیلومتر کره‌ای توانسته‌اند سهم بسزایی از بازار را به خود اختصاص دهند. به عنوان مثال X1 28 مدل 2013 با کارکردی حدود 60 هزار کیلومتر، قیمتی حدود 188 میلیون تومان دارد، که با همین مبلغ می‌توان هیوندای توسان صفر کیلیومتر فول آپشن را خریداری کرد. این درحالی است که ب‌ام‌و X1 از امکانات رفاهی کمتری برخوردار بوده و نمی‌توان آن را از لحاظ آپشن با کراس‌اوورهای کره‌ای مقایسه کرد. همچنین هزینه نگهداری بالا یکی دیگر از نکاتی است که سبب شده تقاضا برای این خودرو در بازار کاهش یابد.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/11
عزیز نوسان فول آپشن ۲۰۵ تومنه که مفت نمیرزه ،شاید x1 آپشن کمتری داشته باشه ولی قیمت معقولی داره به نسبت کره اییا
1396/8/11
آخه این چه حرفیه ؟؟؟!!!
مقایسه نسل دوم X1 که سالهای 2014 و 2015 تولید میشد با ماشینهای آسیایی واقعا خنده داره . این آخرین نسل از ماشینهای ب ام و در این سری بود که روی پلتفرم دیفرانسیل عقب تولید میشد . برخلاف نسل بعدی که تا الان هم تولید میشه و روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی شرکت مینی ساخته شده . هندلینگ و شتاب این ماشین فوق العاده ست . مقایسه اون با ماشینهایی مثل توسان و سانتافه و ... ؛ یا ماشینهای ژاپنی ، مثل مقایسه یوزپلنگه با گاومیش . آخه کی ب ام و رو با ماشین کره ای مقایسه میکنه که شما کردی ؟؟؟!!!
هر ماشینی خریدار خودش رو داره . فقط اسم ب ام و میارزه به تمام صنعت خودروسازی آسیا . برای اونایی که میفهمن ماشین یعنی چی .
توضیح : این عکسی که اینجا انداختین مربوط به نسل اول این مدله که تا سال 2013 تولید میشد . گیربکسش شش سرعته بود ( برخلاف نسل دوم که گیربکس هشت سرعته داره ) و تزیینات کرومی جلو و پشت ماشین یک مقداری متفاوته . ایرادهای این نسل در نسل دوم برطرف شده بود ، برای همین کلا نسبت به سریهای بعدی خودش کم مشتری تر محسوب میشه . اما باز هم یک رینگ این ماشین از تمام اون اسباب بازیای آسیای جنوب شرقی باارزشتره .
1396/8/12
ب ام و x1 نسل قبل قیمتش حتی از سانتافه و توسان هم کمتر است پس چرا این همه سانتافه و توسان زیاد میبینیم ولی x1 به ندرت به خاطر اینکه من وقتی سوارش شدم بیشتر حس کردم سوار یک هاچ بک هستم تا یک suv
1396/8/12
خوشحالم که آخر ، یه نویسنده پیدا شد که این خودرو رو به اسم صحیحش یعنی “ ب.ام.و “ نوشته.در تلفظ آلمانی ، این درسته و غلط رایج “ بی. ام . و “ نوشته نشده.
درواقع “ بی . ام . دبلیو “ هم درست ، و تلفظ انگلیسی آمریکایی هست.
ولی “ بی.ام.و “ گفتار آلمانی هم نیست.
با تشکر
1396/8/12
خودرو بانک ب ام و را با توسان مقایسه نکرده، این بازار ایرانه که موقع خرید مقایسه میکنه و وقتی به بازار نگاه میکنی میبینی بیشتر از 90 درصد مردم توسان و ترجیح میدن. در اینکه ب ام و بهتر از توسانه هیچ شکی نیست، ولی توسان با سلیقه مردم ایران بیشتر سازگاره.