موضوعات داغ

بررسی ایسوزو MU-X شاسی‌بلند ناآشنا و قدرتمند ایسوزو

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بسیاری از مردم یک ماشین شاسی بلند سایز بزرگ با قابلیت حمل 7 سرنشین برای جابجایی فرزندان خود خریداری می‌کنند و یا برخی دیگر، ماشین‌های شاسی بلند 7 سرنشین را یک وسیله نقلیه مناسب برای مسافرت‌های خود با دوستان می‌دانند که قابلیت حمل کاروان را داشته باشد. حال در بین خودروهای شاسی بلند سایز بزرگ که می‌توانید انتخاب کنید، خودروی شاسی بلند ایسوزو MU-X در مدل‌های 2017 می‌تواند یکی از گزینه‌های خوب، ولی ناشناخته باشد که این اواخر به دست کارشناسان "کار ادوایس" قرار گرفته و یک بررسی کلی بر روی آن انجام داده‌اند تا با مشخصات و توانایی‌های این خودروی شاسی بلند ژاپنی بیشتر آشنا شوند.
در حال حاضر، خودروی شاسی بلند ایسوزو MU-X در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر دیزلی سود می‌برد که با احتراق مخلوط سوخت و هوا در داخل سیلندرهای 3 لیتری خود، می‌تواند چیزی حدود 174 اسب بخار قدرت و حداکثر 430 نیوتن متر گشتاور در نسخه‌های جدید داشته باشد. در مقایسه با نسخه‌های قبلی، حداکثر خروجی قدرت اتومبیل همانند قبل بر روی 174 اسب بخار باقی مانده است، اما پیش از این پیشرانه محرک ایسوزو MU-X می‌توانست 380 نیوتن متر گشتاور بین 1700 الی 3500 دور بر دقیقه تولید کند که حالا با دریافت بروزرسانی از سوی شرکت سازنده، موفق به افزایش 50 نیوتن متری گشتاور خود شده است تا حالا با نوسان دور موتور بین 2000 الی 2200 دور بر دقیقه، حداکثر 430 نیوتن متر گشتاور در اختیار سیستم خروجی اتومبیل قرار گیرد.

ایسوزو MU-X

ایسوزو MU-X

برای دریافت و سپس انتقال نیروی تولیدی موتور به سمت چرخ‌های محرک اتومبیل، شرکت خودروسازی ایسوزو از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک کمک گرفته است که ادعا می‌کند در کارکرد 100 کیلومتر خود می‌تواند تنها 7.9 لیتر مصرف سوخت داشته باشد و همچنین به لطف استفاده از یک پیشرانه دیزلی قدرتمند با نیروی 430 نیوتن متری، می‌تواند ظرفیت بکسل 3000 کیلوگرم را داشته باشد که برای حمل کاروان بسیار مناسب خواهد بود.
برای داشتن یکی از مدل‌های ایسوزو MU-X در بازار استرالیا، نیاز به پرداخت 52 هزار و 400 دلار استرالیا به همراه هزینه‌های حمل و نقل خواهد بود که باید آن را تبدیل به دلار آمریکا کرد تا قیمت نهایی آن بدست آید، اما با پول استرالیا می‌تواند 52 هزار و 400 دلار پرداخت کنید و صاحب یکی از خودروهای شاسی بلند ژاپنی با قابلیت حمل 7 سرنشین شوید، هرچند کمپانی خودروسازی ایسوزو می‌گوید که در مدل‌های 2017 این شاسی بلند، یک نسخه جدید در نظر گرفته شده است که با 4000 دلار هزینه کمتر، به قیمت 48 هزار و 990 دلار استرالیا در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.

ایسوزو MU-X

ایسوزو MU-X

شاسی بلند ایسوزو MU-X دارای 220 میلی متر ارتفاع نسبت به سطح زمین است که می‌‌تواند یکی از بیشترین ارتفاع ممکن نسبت به زمین را در بین خودروهای شاسی بلند 7 سرنشین داشته باشد. جالب است بدانید که برای حرکت در جاده‌های آفرودی، می‌توانید قابلیت حرکت با زاویه 24 درجه چرخ جلو نسبت به گلگیر، زاویه 25.1 درجه در قسمت میانی شاسی و همچنین زاویه "بریک اوور" حدودا 19.5 داشته باشید که می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که به دنبال یک خودروی شاسی بلند استاندارد با قابلیت‌های آفرودی هستند که این اعداد می‌تواند به انتخاب بهتر آنان کمک کند.
از لحاظ دیگر تجهیزات فنی، این خودروی شاسی بلند 7 سرنشین ایسوزو به سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک مجهز شده است که می‌توان آن را در حالت تک محور قرار داد و تنها از محور عقب اتومبیل برای ارسال نیرو استفاده کرد. اما وقتی اتومبیل را در حالت 4H قرار دهید، هر چهارچرخ اتومبیل نیرو دریافت می‌کند تا در مسیرهای ناهموار جاده و یا هنگام حرکت در سطوح لغزنده به کمک راننده آمده و در حفظ ثبات اتومبیل کمک کننده باشد، اما یکی از بزرگ‌ترین معایب اتومبیل در این بخش، می‌تواند عدم حضور یک قفل دیفرانسیل باشد که گاهی اوقات موجب هرزگردی چرخ‌های اتومبیل خواهد شد و نمی‌توانید با قفل کردن دیفرانسیل، نیروی ثابت به تمامی چرخ‌های اتومبیل ارسال کرد و از تمامی قدرت پیشرانه بهره‌مند شد. ولی با این وجود گشتاور بالای اتومبیل می‌تواند درخواست‌های راننده را بدون پاسخ نگذارد و سیستم‌های کنترل کشش اتومبیل به کمک آن بیاید، بویژه دو حالته بودن سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک که در دو سطح 4L (Low) و 4H (High) تقسیم می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا راننده قابلیت حرکت با سقف سرعت 100 کیلومتر بر ساعت داشته باشد، اما برای تعویض حالت از 4H به 4L، باید حتما اتومبیل را متوقف کرد تا از شکستگی چرخ دنده‌ها جلوگیری شود.

ایسوزو MU-X

ایسوزو MU-X

خودروی شاسی بلند ایسوزو MU-X دارای سه حالت کنترل ثبات است. حالت اول همه چیز را فعال می‌کند و می‌تواند در عملکرد اتومبیل تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر سیستم کنترل ثبات اتومبیل فعال باشد، هنگامی که شما وارد یک مسیر گل آلود می‌شوید و یا قصد دارید که از یک تپه بالا بروید، حرکت اتومبیل را محدود کرده و ممکن است که شما را ناکام بگذارد.
اگر سیستم کنترل کشش اتومبیل و همچنین سیستم کنترل ثبات شاسی را خاموش کنید، هنگام ورود به مسیرهای گل آلود ممکن است که چرخ‌های اتومبیل به راحتی لغزش کند و حتی اگر ماشین شما در این مسیر گل آلود گیر کند، تا زمانی که سیستم‌های مربوطه را خاموش نگه دارید، هیچگونه دخالتی در کار اتومبیل انجام نمی‌دهند تا شما کار دلخواه خود را انجام دهید.
برای جبران قفل دیفرانسیل، کمپانی خودروسازی ایسوزو از سیستم ترمز اتومبیل استفاده کرده است. به این صورت که اگر شما در یک چرخ خود هرزگردی داشته باشید، بجای آنکه نیروی موتور با قفل دیفرانسیل بین چرخ‌ها تقسیم شود، چرخ هرزگرد توسط سیستم ترمز مهار شده و باعث می‌شود تا نیروی تولیدی موتور به چرخ دیگر ارسال شود و ماشین شما از شرایط موجود خارج شود. شاید این سیستم کمی عجیب به نظر برسد، اما به طور شگفت انگیزی کار می‌کند و می‌توانید ماشین خود را از هرزگردی یکی از چرخ‌های اتومبیل نجات دهید. در همین خصوص ما یک آزمون رانندگی برای عبور از یک مسیر گل آلود داشتیم که با یک سروصدای بیشتر، توانستیم این حمام گل را متکی به سیستم ابتکاری ایسوزو رد کنیم. هرچند قفل دیفرانسیل مزیت‌های بسیار بیشتری نسبت به این سیستم دارد که همچان نبود آن بزرگ‌ترین نقطه ضعف این اتومبیل 7 سرنشین ژاپنی به شمار می‌آید.

ایسوزو MU-X

ایسوزو MU-X

وقتی از مسیر گل آلود خارج شدیم، سیستم کنترل کشش اتومبیل مجبور به اضافه کاری شد تا مانع از هرزگردی چرخ‌ها شود و کشش لازم را در اتومبیل ایجاد کند که در مورد تمامی چرخ‌های اتومبیل صادق است. علاوه بر این، سیستم فرمان اتومبیل دارای چرخش قفل به قفل 3.84 دور است که باوجود نیرو گرفتن از پمپ هیدرولیک، همچنان یک عملکرد نسبتا سنگین دارد که طبیعتا با افزایش سرعت برطرف می‌شود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/20
عالیه خدا بخواهد یکی از این یا رنج اوور ولار بخرم نه برای فخر فروختن بلکه برای سوزاندن چشم حسودان و بدخواهان وکسانی که ما را رنج میدهند! خدابا به تو پناه میبرم!!