موضوعات داغ

رفع ممنوعیت از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی؟

عکس مطلب اول
دنیای‌اقتصاد : در شرایطی فعالان بازار خودروهای وارداتی چشم‌انتظار تعیین تکلیف دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت هستند که شنیده‌ها حکایت از آن دارد، دولت در راستای کنترل خروج ارز از کشور ارزش دلاری را معیاری برای واردات خودروهای لوکس قرار داده است.
اوایل سال ۱۳۹۲ به‌دنبال تشدید تحریم‌ها، دولت دهم برای جلوگیری از خروج ارز، معیار ورود خودروهای لوکس به کشور را حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در نظر گرفت و از واردات این خودروها به کشور جلوگیری کرد. پس از این دولت یازدهم و دوازدهم نیز براساس همین مبنا تا به امروز از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممانعت کرده است. حال در شرایطی که دولت با تصور ساماندهی واردات خودرو از تیرماه سال‌جاری اقدام به بستن سایت ثبت سفارش کرده است که یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» خبر داد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در ضوابط جدید بر سه موضوع تغییر معیار لوکس بودن از حجم موتور به ارزش دلاری، افزایش تعرفه و فعالیت دوباره شرکت‌های غیرنماینده تاکید کرده است.

این منبع آگاه تاکید کرده است یکی دیگر از موارد مدنظر در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو بحث افزایش تعرفه است؛ چراکه دولت معتقد است، افزایش تعرفه ابزاری است که موجب می‌شود تقاضای خرید این خودروها کاهش پیدا کند.به گفته این منبع آگاه، مورد سومی که وزارتخانه به آن توجه کرده است بحث فعالیت دوباره شرکت‌های غیرنماینده (گری‌مارکت‌ها) در بازار است که در صورت تصویب این موضوع در هیات دولت این شرکت‌ها باید در هماهنگی که با واردکنندگان رسمی دارند، بحث خدمات پس از فروش محصولات خود را در نظر بگیرند.در حالی دولت قصد دارد بار دیگر واردات خودرو از سوی شرکت‌های غیرنماینده را فعال کند که دی‌ماه سال گذشته براساس دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور واردات این دسته از شرکت‌ها به کشور ممنوع شد. موضوعی که واردکنندگان اثر آن را موجب آشفتگی بازار خودرو خارجی در کشور می‌دانند.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/5
واقعا باید ناراحت شد که این قدر عقب مانده فکر کنیم که وقتی دنیا به سمت مصرف کم الودگی کم ومحیط زیست است و عملی شده که همان قدرت را با حجم کمتر بدست اورد اخر چرا
1396/9/5
دولت بازیچه دست مافیای واردات خودرو.. مردم قربانی سیاست های دولت . اگر دولت به فکر مردم بود اجازه نمی داد پراید 2 هزار دلاری را 6 هزار دلار به مردم بدبخت بدون گزینه بفروشند و مردم را چپاول کنند.. صنعت مونتاژ کاری .. از چین مستقیم وارد می کند و به قیمت خون مردم این اشغالها را می فروشد و دولت برای حمایت از این صنعت خودرو سازی بی کفایت که 40 سال نتوانسته رو پای خود بایستد به علت مدیران نالایق از آنها حمایت می کند چون جیب خودش را پر کند.
آنقدر خودرو در چند سال اخیر وارد مملکت شده که دیگر بازار تحمل واردات بیشتر را ندارد. و برای تشویق کردن مردم به بستن گزینه ثبت و سفارش سعی به بالا بردن قیمت خودرو دارنند که در نهایت مردم باید تاوان این سیاست های مافیایی دولت را بدهند..
1396/9/5
کاش بگن چه کسانی چنین نظرات مشعشعی رو به آقایون که خودشون ظاهرن تو این جامعه زندگی نمیکنن مشاوره میدن
1396/9/5
ظاهرا هدف اصلی حکومت از این قبیل تصمیمات یک شبه و ناگهانی مثل تغییر قیمت ها و سپس تعلیق موقت و دستوری افزایش و .... فقط سلب آرامش ذهن مردم ایران هست
1396/9/5
واقعا مسخرس که میخوان با اینکار قیمت وارداتیا رو زیاد کنن که یک سری سود ببرن بعد خیلی ها که نمیتونن بخرن رو میارن به چینی ها و بنجلای داخلی تا یک سری دیگه هم سود ببرن خدا
1396/9/5
رشد توربو شارژها و هیبریدی ها در چندسال گذشته باعث شد عملا رابطه حجم موتور با قدرت موتور از بین بره و در نتیجه مصوبه دولت بلااثر بشه چون خودروهای لوکسی مثل تالیسمان به صحنه اومدند که با وجود حجم موتور پایین قدرت زیادی داشتند ولی دولت نمیتونست به اندازه که براش راضی کننده باشه از این خودرو تعرفه بگیره چون حجم موتورش پایین بود...در نتیجه الان با این مصوبه جدید دقیقا میخوان هیبریدهای و توربو شارژها را که تا الان با تعرفه پاییین وارد میشدند هدف بگیرند و با وارد کردن قیمت به فرمول تعرفه تعرفه های نجومی از این خودرو بگیرند که دیگه کسی نتونه بره طرفشون و دل سایپا و ایران خودرو شاد بشه
1396/9/11
اینجانب پول خرید خودروی خارجی را ندارم و حتی به خرید خودروی خارجی هم فکر نمیکنم.ولی با افزایش تعرفه واردات خودرو شدیدا مخالفم به این دلیل که دست خودروساز داخلی را برای افزایش قیمت و اجحاف به ملت باز میکند.