موضوعات داغ

علاقه شدید مردم جهان به خودروهای شاسی بلند مشکل آلودگی هوا را وخیم تر می کند

عکس مطلب اول
در آینده خودروهای الکتریکی نیستند که کل بازارهای جهان را تسخیر می کنند بلکه SUVها هستند که کل بازار خودرو را به تصرف خود در خواهند آورد. همان آفرودرهای خشن و پرمصرفی که امریکا اولین بار آنها را تولید کرد و علاقه مردم جهان به آنها پیوسته افزایش می یابد.
با افزایش درآمدها و با توجه به قیمت پایین سوخت، رانندگان در چین و دیگر کشورها به سرعت سدان های کوچک را رها می کنند و به سراغ SUVها می روند. برای اولین بار بیش از 1 خودرو از هر 3 خودرویی که در سال گذشته در سطح جهان به فروش رسید SUV یا کراس اوور بود و به این معناست که طبق آمار جدید شرکت JATO Dynamics که در زمینه خودرو تحقیق و پژوهش می کند، تنها از یک دهه پیش تاکنون سهم فروش این خودروها در بازار حدود 3 برابر شده است. طبق گفته رئیس این شرکت همه خریداران به به سمت SUVها هجوم می آورند.
افزایش فروش SUVها و کراس اوورها هم اکنون باعث کندی فرآیند مهار آلاینده های خروجی از خودروها و وانت ها در سطح جهان می شود که تولیدکنندگان عمده گازهای گلخانه ای هستند و باعث گرم شدن کره زمین می شوند. حدود 14 درصد از تولید گازهای گلخانه ای در جهان مربوط به حمل و نقل خودرویی است که خودروها و وانت ها در این قضیه بیشترین سهم را دارند.
بین سال های 2005 تا 2008 میانگین مصرف سوخت خودروهای جدید در سرتاسر جهان حدود 1.8 درصد در سال کاهش یافت. اما از آن زمان به بعد این روند کاهش مصرف سوخت به 1.1 درصد در سال 2015 رسید و کندتر از قبل شد که این رقم بسیار پایینتر از روند تقریبی 3 درصد است که برای متعادل کردن آلاینده های خروجی از خودروها الزامیست.
افزایش فروش جهانی SUVها یک مانع بزرگ در راه پیشرفت به سوی خودروهای پاک تر است. البته پیشرفت در زمینه فناوری کاهش مصرف سوخت و خودروهای هایبرید و الکتریکی در این روند تاثیر مثبت داشته اند ولی مصرف سوخت SUVها در مقایسه با خودروهای کوچکتر حدود 30 درصد بیشتر است.
احتمال اینکه SUVها در آینده نزدیک با موتورهای الکتریکی تولید شوند نیز کمتر است زیرا از بعد فناوری، تامین نیروی خودروهای بزرگتر از طریق باتری با دشواری هایی همراه است و اکثر خودروسازان نیز بر این باورند که رانندگان SUVها دنبال قدرت و عملکرد هستند و علاقه ای به محدودیت های مربوط به برد حرکتی خودروهای الکتریکی ندارند. در حال حاضر تنها SUV تمام الکتریکی تسلا مدل X است.

SUV کاملا الکتریکی تسلا مدل X

SUV کاملا الکتریکی تسلا مدلX

افزایش تولید SUVها با وعده و وعیدهایی که خودروسازان در مورد سرمایه گذاری های عظیم در زمینه خودروهای الکتریکی و دیگر خودروهای کم آلاینده داده بودند در تضاد است. همزمان با این موضوع، خودروسازان در حال سرمایه گذاری برای تولید SUVها هستند که آلایندگی بسیار بیشتری دارند.
جنرال موتورز حدود 25 هزار دستگاه شورولت بولت الکتریکی در امریکا به فروش رسانده است. این شرکت همچنان در فناوری تولید خودروهای پاک از جمله خودروهای کاملا الکتریکی سرمایه گذاری می کند. یکی از مقامات سخنگوی این شرکت گفت:
« کاهش کلی مصرف سوخت در صنعت خودرو با توجه به تغییر تمایل بازار به سمت SUVها و کراس اوورها باعث دلگرمی و امیدواری است. »
فولکس واگن که تا 1 دهه پیش هیچ مدل SUV در محصولات خود نداشت قصد دارد تا سال 2020، 20 مدل SUV جدید به بازار عرضه کند.
امروز سلطه جهانی SUVها بر بازار خودرو ریشه در دهه 70 میلادی در امریکا دارد که در آن زمان خودروسازان با قوانین ایمنی و زیست محیطی سفت و سخت تری روبرو شدند. بر اساس اصلاحیه قانون هوای پاک برای تصویب قوانین مربوط به آلاینده های خروجی از اگزوز، سازمان حفاظت محیط زیست امریکا خودروسازان را مجبور کرد که تا 1 دهه آینده میانگین مصرف سوخت خودروهای خود را بیش از 2 برابر کاهش دهند. اما ون ها، وانت ها و دیگر خودروهای آفرودی نسبت به خودروهای سواری عادی با محدودیت های کمتری روبرو شدند و از این قانون فرار کردند. خودروهای شاسی بلند به خودروهای خانوادگی جدید در امریکا تبدیل شدند.

جیپ گرند چروکی مدل 1974

جیپ گرند چروکی مدل 1974

به عنوان مثال جیپ چروکی به یک خودروی خانوادگی کاربردی تبدیل شد که از استحکام، دوام و قابلیت های آفرودی مشهور جیپ برخوردار بود. به این ترتیب خودروهایی مانند جیپ چروکی و فورد اکسپلورر به زودی جایگزین خودروهای خانوادگی کوچک شدند.
اکنون کراس اوورها و SUVها در چین محبوبیت زیادی دارند زیرا در این کشور خودروهای بزرگ مزیت هایی مانند کلاس اجتماعی، پایداری در مسیرهای ناهموار و فضای کافی برای خانواده های پرجمعیت را ارائه دادند. بر اساس پیش بینی شرکت مشاوره جهانی McKinsey تا سال 2022 یک خودرو از هر 2 خودرویی که در چین به فروش می رسد یک SUV خواهد بود. این موضوع حل بحران آلودگی شهری در چین را دشوارتر می کند. SUVهای شرکت هاوال در کارخانه گریت وال موتورز در شهر بودینگ چین مونتاژ می شوند.
حتی مردم اروپای غربی نیز عاشق SUVها شده اند و فروش این خودروها در این منطقه نسبت به 5 سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش یافته است.
خودروسازان مشوق های مالی قابل توجهی برای تولید و فروش بیشتر SUVهای لوکس در نظر گرفته اند زیرا از فروش SUV سود بیشتری نصیب آنها می شود. از طرف دیگر خودروسازان با فروش هر خودروی الکتریکی ضرر می کنند. طبق گفته خودروسازان حجم عمده رشد بازار جهانی مربوط به کراس اوورهایی بوده که بر اساس پلتفرم خودروها شکل گرفته اند و نسبت به SUVهای بزرگتر کم مصرف تر هستند. در قوانین فعلی سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در مورد اینکه کراس اوورها در کلاس خودروهای معمولی یا شاسی بلند طبقه بندی می شوند ابهاماتی وجود دارد که به خودروسازان اجازه می دهد بسیاری از مدل های خود را در کلاس شاسی بلندها رده بندی کنند و از زیر بار قوانین سرسخت تر مربوط به مصرف سوخت خودروها شانه خالی کنند.

شاسی بلندهای محبوب و پرفروش

شاسی بلندهای محبوب و پرفروش

قوانین آلایندگی جدید نیز تاثیرگذار نبوده است زیرا استانداردهای مصرف سوخت در سرتاسر جهان با افزایش سایز و وزن خودروها ملایم تر می شوند و به این معناست که SUVها در مقایسه با خودروهای کوچکتر، مجبور نیستند از قوانین سفت و سخت مربوط به مصرف سوخت پیروی کنند. در امریکا خودروسازان به گذشته برگشته اند و تمایل بازار به سوی خودروهای بزرگتر را دلیلی برای کنار زدن قوانین سرسختانه مصرف سوخت می دانند.
اکنون سوالی که متخصصان را نگران می کند این است که آیا مردم جهان از وانت های شاسی بلند که آلایندگی آنها حتی از SUVها نیز بیشتر است استقبال خواهند کرد؟
نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هم اکنون این اتفاق رخ داده است زیرا سال گذشته فورد بیش از 1 میلیون وانت سری F به فروش رساند که یک پنجم فروش آنها خارج از امریکا بود. طبق گفته یکی از مقامات فورد این وانت ها از یک خودروی صرفا کاری به یک خودروی بسیار کاربردی تبدیل شده اند و مصرف سوخت مدل های جدید آنها کاهش یافته است.
این وانت ها نیازهای افرادی که در جستجوی قدرت و یدک کشی هستند را برآورده می کنند و بعید است که به این زودی ها نسخه های الکتریکی آنها معرفی شود. در حال حاضر یکی از معدود وانت های هایبرید محصول شرکت Workhorse است که در تولید خودروهای مخصوص ناوگان حمل و نقل تخصص دارد. این شرکت می گوید که تا به حال حدود 5 هزار سفارش برای وانت هایبرید خود دریافت کرده است که با شارژ کامل باتری می تواند مسافت حدود 130 کیلومتر را طی کند.
آقای لوئیس فولتون که یکی از مدیران برنامه حمل و نقل پایدار در دانشگاه کالیفرنیا است گفت:
« مردان در امریکا به قابلیت یدک کشی و حمل بار با خودرو علاقه دارند. اگر این نگرش در کشورهای دیگر نیز رواج پیدا کند واقعا نمی توان جلوی آن را گرفت. »
این مقاله برگرفته از روزنامه نیویورک تایمز است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد