موضوعات داغ

فنر ثبت‌سفارش خودرو پرید

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : ثبت‌سفارش خودرو در دی‌ماه پارسال پس از وقفه‌ای ۶ ماهه با ابلاغ دستورالعمل هیات دولت بازگشایی شد، این در شرایطی است که به‌گفته یکی از مقامات مسوول وزارت صنعت، طی سه‌ماه پایانی سال رکورد بی‌سابقه‌ای در ثبت‌سفارش این کالا رقم خورده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در تیرماه سال گذشته در اقدامی، ثبت‌سفارش واردات خودرو را به بهانه ایرادات آمارگیری فصلی و بارگذاری تعرفه‌های واردات خودرو تعلیق کرد، اما آنچه به واقع این وزارتخانه را به ایجاد محدودیت در واردات خودرو واداشته بود افزایش واردات و به‌واسطه آن خروج ارز از کشور بود. به هر ترتیب این تصمیم ناگهانی در دولت دوازدهم نیز تداوم یافت؛ به‌طوری‌که مسوولان صنعتی بازگشایی سایت ثبت‌سفارش را منوط به ابلاغ دستورالعمل هیات دولت کردند. نتیجه عملکرد دولت، آشفتگی بازار وارداتی‌ها از یکسو و افزایش قیمت‌های بی‌حساب و کتاب از سوی دیگر بود، حال آنکه ابلاغ دستورالعمل دولت برای ورود خودروها و همچنین رای هیات دیوان عدالت اداری برای بازگشت تعرفه‌ها بازار وارداتی‌ها را بیش از پیش بلاتکلیف کرد. اما اقدام نابهنگام دولت در توقف ثبت‌سفارش سود سرشاری نصیب برخی از واردکنندگان کرد؛ به‌طوری‌که برخی با فروش برگه ثبت‌سفارش آن هم در شرایطی که سایت مذکور متوقف بود، به سودهای هنگفت و بی‌دردسری دست یافتند.

حال در آشفته بازار وارداتی‌ها به‌نظر می‌رسد این عده همچنان در رویای سودجویی از ابزار ثبت‌سفارش خودرو هستند. تصمیمات ناگهانی دولت به بهانه ساماندهی بازار واردات تا حدودی این بازار را بلاتکلیف نگه داشته است و برخی با این تصور که ممکن است تعرفه واردات تغییر کرده یا اینکه گری مارکت‌ها مجوز فعالیت دوباره پیدا کنند و در نهایت اینکه دولت با بهانه‌ای جدید بار دیگر اقدام به توقف ثبت‌سفارش کند، به‌نظر خودشان دوراندیشی کرده و در سه‌ماهه گذشته به اندازه کل سال ۹۵ اقدام به ثبت‌سفارش کرده‌اند.

روز گذشته علی علی‌آبادی مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به«ایسنا» گفته بود که در سه ماه پایانی سال گذشته تقریبا به اندازه تمام سال ۹۵ خودرو ثبت‌سفارش شده است. در این زمینه یک دست‌اندرکار بازار وارداتی‌ها به خبرنگار ما می‌گوید که افزایش بی‌رویه ثبت‌سفارش در سه ماه گذشته نتیجه عملکرد وزارت صنعت در اتخاذ تصمیمات ناگهانی است که برای عده‌ای نیز ایجاد رانت کرده است.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/1/27
بهتر بود تیتر رو می زدید : یک پنالتی به نفع مافیا خودرو !
تا زمانی که تعرفه های گمرکی سر به فلک کشیده باشه و دولت حمایت جانب دارانه از گاری ساز داخلی و مافیا خودرو داشته باشه و وارد کننده ها هم بخوان اینجوری از وضعیت پیش آمده سوءاستفاده کننده، مردم این کشور سایه خودرو با کیفیت و خوب را نخواهند دید ! سوار خودروهای خوب و با کیفیت و ایمن شدن دیگه شد رویا که فقط توی خواب میشه دید !
یه روزی پراید صفر 6 میلیون تومن بود و ماکسیما صفر 35 میلیون ! راجع به گذشته خیلی دوری هم صحبت نمیکنم، قبل از سال 89 !
با خلاقیت و ابتکار سودجویان عزیز همون پرایدی که 6 تومن هم نمی ارزید شد 20 میلیون و توله هاش تا 30 میلیون هم قیمت دارند !، ماکسیمای همون سال ها که اون قیمت صفرش بود الان که دست دوم محسوب میشه شده 90 میلیون !!! یعنی اونی که همون زمان پول اینو داشته که ماشین خوب بخره و سوار بشه، همین الان میتونه همون ماشینو سه برابر قیمت خرید بفروشه و ضرر که نکرده هیچ تازه میلیون ها سود هم کرده !!!
ضررو کی کرده!؟ اونی که ماشین آشغال زیر پاش بود و هنوز هم هست! چرا !؟ چون خودروساز عرضه تولید کردن خودرو در شأن مردم کشورشو نداره ! البته داره، اما وقتی میبینه همون ماشینو با قیمت خون باباش هم میتونه بفروشه و یه مشت احمق هم مثل زامبی های واکینگ دد روز ثبت نام حمله می کنند برای خرید، دیگه حتی به فکر اینکه بخواد رفاه مردم رو تأمین کنه هم نمی افته !
به همین علت است که ایشان فرمودند : "بنز و هیوندای نمی تونن استاندارد های ما را پاس کنند !"
1397/1/27
چه بسته بشه چه نشه مردم آسیب میبینن.
تنها راهش اینه که ماشین نخرید و ببینید همین مثلا نمایندگی ها میان التماس میکنن و قیمت رو میارن پایین.
فقط نخرید.کافی تجارت کثیف خودشونو تو خطر ببینن تا به دست و پا زدن بیفتن.
1397/1/27
کاملا درسته محمد آقا، ولی به نظرتون مردم کی می فهمن که باید با هم متحد باشن تا پیروز بشن؟ کی می فهمن که نخریدن و گذشتن از یک سود موقت در نهایت به نفع خودشون و فرزندانشونه؟
1397/1/27
سلام
و خداوند فروش اقساطی را آفرید
1397/1/28
من با شما کاملا موافقم.تمام دوستانی که همچین هدفی دارند همت کنند دوباره یه کمپین راه بندازیم.دوستانی که موافقند لطفا اعلام کنند.
1397/1/27
بايد تحريم خودرو داخلي و خارجي از سوي مردم دوباره كليد بخوره، نبايد ديگه كسي پولشو تو خودرو بريزه، بايد همدلي كنيم و به اين گارى فروشان و فرغون سازان داخلى و دزدان و دلالان ماشين هاى خارجى بفهمونيم كه مردم با هم هستند و اجازه سو استفاده از جان و مالشون رو نخواهند داد، كمي صبر و همدلى مى خواد و كمتر حرص و طمع داشتن
1397/1/27
علت خارج شدن بازار از حالت عادیه‌.هر روز یک قانون و یک تبصره جدید که قبلی را نقض میکنه.عده ای دلال در این بین هم که مثل انگل هستند دائما در فکر دوشیدن مردم هستند.حالا چه خودرو باشه چه دلار باشه چه ملک و خانه.
1397/1/27
خودرو رو از كمپاني ميخرن مثلا ٣٥هزاردلار(قيمتي كه سود كمپاني مادر رو هم شامل ميشه)، با هزينه انتقال و تعرفه هاي گمرك و نهادهايي كه تعرفه خاصي رو هركدوم از هر خودرو اخذ ميكنن و هزينه هاي ترخيص براي اين خودرو ميشه ٧٠٠٠٠دلار مجموعا، روي اين مبلغ نهايي بايد سود ١٥ درصد رو اعمال كنن(نهايت طمع اينجاست) ميشه ٨٠هزار دلار، خب اين قيمت خام ماشين صفر ٣٥٠٠٠دلاري در بازار ايران هستش كه با دلار ازاد حساب ميشه ٤٢٠ميليون تومن، اينجا به ماشين نگاه ميكنن، وارداتش ممنوع باشه، با ضريب ٣ راحت ميره بالا، مثل رنجرور كه الان راحت ١/٥ميليارده، لوكس باشه هم كه تا ٥٠درصد روي اين مبلغ مياد مثل همه برندهاي آلماني، كره اي هم كه يه ده تومن شيريني بچه ها روش مياد و تمام!