موضوعات داغ

با خودروهای روز بازار امریکا که مجهز به سیستم فرمان پذیری 4 چرخ هستند آشنا شوید – بخش اول

عکس مطلب اول
مسلما می دانید که چرخ های جلوی خودروی شما هنگام دور زدن می پیچند. اما آیا می دانستید که گروه کوچکی از خودروها وجود دارند که چرخ های عقب آنها نیز قابلیت پیچیدن دارد؟ سیستم فرمان پذیری 4 چرخ 4WS (که گاهی اوقات سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب نیز نامیده می شود) برای بهبود هندلینگ خودرو چرخ های عقب را تا چند درجه جا به جا می کند. در سرعت های پایین چرخ های عقب معمولا در خلاف جهت چرخ های جلو دور می زنند که به مانورپذیری خودرو کمک می کند و باعث می شود پارک کردن خودرو در فضاهای کوچک آسانتر شود زیرا شعاع گردش خودرو را کاهش می دهد. در سرعت های بالاتر چرخ های عقب یا صاف سر جای خود باقی می مانند یا در جهت موافق با چرخ های جلو اندکی دور می زنند که باعث بهبود پایداری خودرو می شود.
در سیستم های فعال فرمان پذیری 4 چرخ هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند تمام چرخ ها همزمان دور می زنند. در اکثر این سیستم ها دور زدن چرخ های عقب توسط یک کامپیوتر یا چند محرک انجام می شود. چرخ های عقب معمولا به اندازه چرخ های جلو دور نمی زنند. ممکن است دکمه هایی برای خاموش کردن قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب وجود داشته باشد یا می توان حالتی را انتخاب کرد که چرخ های عقب به صورت مستقل از چرخ های جلو دور بزنند.
سیستم 4WS مفهوم جدیدی نیست و در دهه های گذشته در خودروهای مختلفی مانند GMC Sierra و نیسان 240SX وجود داشته است. با این حال امروز تعداد نسبتا کمی از خودروها به این سیستم مجهز هستند. در این مقاله با تمام خودروهایی که در بازار امریکا با این فناوری ارائه می شوند آشنا می شوید.

1 – آکورا TLX
آکورا TLX

آکورا TLX

آکورا سیستم 4WS خود را P-AWS می نامد که به معنای فرمان پذیری دقیق هر 4 چرخ است. این سیستم می تواند زاویه Toe را در هر یک از چرخ های عقب به صورت مستقل تنظیم کند تا شعاع گردش خودرو کاهش یا پایداری آن بهبود یابد. این سیستم در مدل های دیفرانسیل جلوی آکورا TLX با موتورهای 4 سیلندر 2.4 لیتری 206 اسبی و 6 سیلندر 3.5 لیتری 290 اسبی به صورت استاندارد نصب می شود ولی در مدل های 4 چرخ محرک ارائه نمی شود.

2 – آکورا RLX
آکورا RLX

آکورا RLX

سیستم P-AWS در مدل دیفرانسیل جلوی این خودروی سدان نیز به صورت استاندارد نصب می شود ولی در مدل های سفارشی با سیستم 4 چرخ محرک ارائه نمی شود. طبق گفته آکورا سیستم P-AWS می تواند مانورپذیری در فضاهای تنگ را بهبود دهد، به خودرو کمک می کند به نرمی تغییر مسیر دهد و پایداری خودرو هنگام ترمزگیری را بهبود می دهد.

3 – آئودی A6
آئودی A6

آئودی A6

آئودی می گوید با وجود اینکه A6 مدل 2019 اندکی درازتر از مدل قبلی خود است شعاع گردش آن 109 سانتی متر کوتاهتر است. چطور چنین چیزی ممکن است؟ این موضوع تا حدی به خاطر سیستم AWS دینامیکی این خودرو است که به جدیدترین مدل A6 کمک می کند راحت تر وارد فضای پارک شده و از آن خارج شود. این خودرو امسال تابستان وارد بازار اروپا می شود و پیش بینی می شود در اوایل سال 2019 وارد بازار امریکا شود.

4 – آئودی A7
آئودی A7

آئودی A7

بسیاری از اجزای فنی این خودرو با آئودی A6 مشترک است و مانند آن با سیستم AWS ارائه می شود. از مزایای این سیستم در آئودی A7 مدل 2019 نیز کاهش شعاع گردش به اندازه 109 سانتی متر است که به خصوص اگر در شهرهای اروپایی باشید که خیابان های باریک و فضاهای پارک تنگی دارند بسیار سودمند است.

5 – آئودی A8
آئودی A8

آئودی A8

آئودی در درازترین سدان خود یعنی A8 جدید نیز از سیستم AWS استفاده کرده است. در سرعت های پایین چرخ های عقب به اندازه 5 درجه در خلاف جهت چرخ های جلو دور می زنند که مانند A6 و A7 این خودرو را قادر می سازد در فضای بسیار کوچکتری دور بزند.

6 – آئودی Q7
آئودی Q7

آئودی Q7

این SUV آخرین محصول آئودی در این فهرست است که با سیستم 4WS ارائه می شود. این سیستم به عنوان یک آپشن در رده تجهیزاتی مجهز پرستیژ ارائه می شود و بخشی از مجموعه امکانات مربوط به شاسی تطبیق پذیر این خودرو با قیمت 4 هزار دلار است که شامل سیستم تعلیق بادی نیز می شود.

7 – بی ام و سری 5
بی ام و سری 5

بی ام و سری 5

با اینکه مهندسان بی ام و موفق شدند امکانات بسیار بیشتری در نسل جدید بی ام و سری 5 نصب کنند، باز هم 62 کیلوگرم از نسل قبلی خود سبکتر است. یکی از این امکانات نسخه ارتقا یافته سیستمی است که بی ام و آن را فرمان پذیری فعال یکپارچه می نامد و طبق گفته این خودروساز باعث تعادل عالی خودرو هنگام تغییر مسیر در بزرگراه می شود و در عین حال هنگام رانندگی شهری فرمان این خودرو عملکرد نرم و چابکی دارد که خوشایند است.

8 – بی ام و سری 7
بی ام و سری 7

بی ام و سری 7

بی ام و سری 7 از نظر فناوری خودروی هوشمندی است، ساختار فیبر کربنی دارد و بسیاری از فنون و ترفندهای دیگر در آن به کار رفته است. بنابراین زیاد تعجب آور نیست که به خاطر سیستم فرمان پذیری فعال یکپارچه که بنا بر سفارش در آن نصب می شود در این فهرست حضور پیدا کرده است. در جدیدترین نسل سری 7 بر خلاف نسل قبلی، این سیستم در مدل های 4 چرخ محرک xDrive نیز نصب می شود.

9 – کادیلاک CT6
کادیلاک CT6

کادیلاک CT6

کادیلاک CT6 یک سدان لوکس و بزرگ است که 204 اینچ طول دارد و فاصله محوری آن 122.4 اینچ است. سیستم فرمان پذیری 4 چرخ بخشی از مجموعه سیستم های پکیج شاسی فعال کادیلاک CT6 است. این مجموعه ترکیبی از سیستم فرمان پذیری فعال چرخ های عقب همراه با سیستم تعلیق مغناطیسی است که سه حالت مختلف رانندگی دارد. به گفته کادیلاک در این سیستم هر یک از چرخ ها می پیچند، دور می زنند و دفع ضربات وارد به هر چرخ در هر میلی ثانیه اصلاح می شود و به این ترتیب تجربه رانندگی لذت بخشی را ارائه می دهد. کادیلاک در مورد اینکه این سیستم تا چه حد در مانورپذیری CT6 تاثیر داشته است به این نکته اشاره می کند که در صورت مجهز بودن به سیستم شاسی فعال، شعاع گردش این خودرو تا 91 سانتی متر کاهش پیدا می کند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/2/8
رنو تالیسمان هم چنین سیستمی را داره..