موضوعات داغ

با خودروهای روز بازار امریکا که مجهز به سیستم فرمان پذیری 4 چرخ هستند آشنا شوید – بخش دوم

عکس مطلب اول
مسلما می دانید که چرخ های جلوی خودروی شما هنگام دور زدن می پیچند. اما آیا می دانستید که گروه کوچکی از خودروها وجود دارند که چرخ های عقب آنها نیز قابلیت پیچیدن دارد؟ سیستم فرمان پذیری 4 چرخ 4WS (که گاهی اوقات سیستم فرمان پذیری چرخ های عقب نیز نامیده می شود) برای بهبود هندلینگ خودرو چرخ های عقب را تا چند درجه جا به جا می کند. در سرعت های پایین چرخ های عقب معمولا در خلاف جهت چرخ های جلو دور می زنند که به مانورپذیری خودرو کمک می کند و باعث می شود پارک کردن خودرو در فضاهای کوچک آسانتر شود زیرا شعاع گردش خودرو را کاهش می دهد. در سرعت های بالاتر چرخ های عقب یا صاف سر جای خود باقی می مانند یا در جهت موافق با چرخ های جلو اندکی دور می زنند که باعث بهبود پایداری خودرو می شود.
در سیستم های فعال فرمان پذیری 4 چرخ هنگامی که راننده فرمان را می چرخاند تمام چرخ ها همزمان دور می زنند. در اکثر این سیستم ها دور زدن چرخ های عقب توسط یک کامپیوتر یا چند محرک انجام می شود. چرخ های عقب معمولا به اندازه چرخ های جلو دور نمی زنند. ممکن است دکمه هایی برای خاموش کردن قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب وجود داشته باشد یا می توان حالتی را انتخاب کرد که چرخ های عقب به صورت مستقل از چرخ های جلو دور بزنند.
سیستم 4WS مفهوم جدیدی نیست و در دهه های گذشته در خودروهای مختلفی مانند GMC Sierra و نیسان 240SX وجود داشته است. با این حال امروز تعداد نسبتا کمی از خودروها به این سیستم مجهز هستند. در بخش اول این مقاله با 9 خودروی مجهز به این سیستم آشنا شدید. در این بخش با 12 خودروی دیگر آشنا می شوید.

10 – فراری 812 سوپر فست
فراری 812 سوپر فست

فراری 812 سوپر فست

فراری 812 سوپر فست اولین مدل خیابانی فراری است که به سیستم فرمان الکتریکی مجهز می شود و سیستم فرمان پذیری 4 چرخ فراری با نام سیستم مجازی فاصله محوری کوتاه، مکمل این سیستم است. این سیستم قبلا در مدل تهاجمی و تولید محدود F12 TDF استفاده شده بود. البته 812 سوپر فست نیز یک خودروی بسیار تهاجمی و سریع است زیرا طبق گفته فراری شتاب صفر تا صد آن تنها 2.9 ثانیه است.

11 – فراری GTC4 لوسو
فراری GTC4 لوسو

فراری GTC4 لوسو

هم مدل 12 سیلندر GTC4 لوسو که جایگزین فراری FF شد و هم مدل 8 سیلندر GTC4 لوسو T مجهز به سیستم فرمان پذیری 4 چرخ هستند. این سیستم در مدل 12 سیلندر 4RM-S نامیده می شود که مخفف هر دو سیستم 4 چرخ محرک و فرمان پذیری 4 چرخ است. مدل 8 سیلندر این خودرو دیفرانسیل عقب است اما باز هم مجهز به این سیستم است که با نام ساده تر 4WS شناخته می شود.

12 – لامبورگینی اونتادور S
لامبورگینی اونتادور S

لامبورگینی اونتادور S

لامبورگینی اونتادور S کوپه و رودستر اولین خودروهای تولید سری لامبورگینی هستند که از سیستم 4WS بهره می برند. طبق گفته لامبورگینی این سیستم به صورت یکپارچه با سیستم های 4 چرخ محرک، کنترل پایداری و سیستم تعلیق تطبیقی عمل می کند. چرخ های عقب این خودروها می توانند تنها در عرض 5 میلی ثانیه نسبت به چرخاندن فرمان توسط راننده واکنش نشان دهند و با پیچیدن چرخ های عقب هندلینگ خودرو بهبود می یابد.

13 – لامبورگینی اوروس
لامبورگینی اوروس

لامبورگینی اوروس

اگر بخواهید یک SUV در شان برند لامبورگینی بسازید برای اینکه شتاب، فرمان پذیری و ترمزهای خوبی داشته باشد باید از تمام فناوری های برتر در آن استفاده کنید. در لامبورگینی اوروس سیستم 4WS به عنوان مکملی برای سیستم فعال توزیع گشتاور متغیر نصب شده است. طبق گفته لامبورگینی چرخ های عقب اوروس بسته به سرعت خودرو و حالت رانندگی انتخاب شده می توانند تا 3 درجه در هر 2 جهت بپیچند. این سیستم برگرفته از همان سیستم به کار رفته در اونتادور S است.

14 – لکسوس GS
لکسوس GS

لکسوس GS

لکسوس GS هنگام عبور از پیچ ها خودروی ضعیفی نیست ولی اگر GS350 F Sport را با پکیج هندلینگ دینامیکی لکسوس انتخاب کنید خودروی چابک تری خواهید داشت. در این پکیج سیستم 4WS و سیستم فرمان پذیری چرخ های جلو با نسبت دنده متغیر به این خودرو اضافه می شوند. این سیستم ها هنگام دور زدن، زوایای چرخ های عقب و جلو را به صورت مستقل مدیریت می کنند و طبق گفته لکسوس باعث می شوند واکنش خودرو هنگام دور زدن، چسبندگی چرخ های عقب، تعادل خودرو و چابکی آن بهبود یابد.

15 – لکسوس LC500
لکسوس LC500

لکسوس LC500

سیستم 4WS به عنوان یکی از آپشن های پکیج عملکرد در خودروی زیبا و جذاب لکسوس LC500 ارائه می شود. این پکیج شامل رینگ های 21 اینچی، سقف پلاستیکی تقویت شده با فیبر کربن، دیفرانسیل لغزش محدود و اسپویلر فعال عقب نیز هست که تمام آنها همراه با سیستم فرمان پذیری فعال چرخ های عقب باعث افزایش چابکی این خودرو می شوند. با توجه به اینکه پکیج عملکرد برای مدل هایبرید LC500 h ارائه نمی شود، در این مدل سیستم فرمان پذیری فعال چرخ های عقب نصب نمی شود.

16 – لکسوس LS500
لکسوس LS500

لکسوس LS500

برای لکسوس LS500 نیز یک پکیج عملکرد وجود دارد که در آن خبری از سقف فیبر کربنی نیست ولی این سدان لوکس بزرگ را مجهز به سیستم 4WS می کند. این پکیج فقط در مدل های F Sport این خودرو ارائه می شود. طبق گفته مقامات لکسوس مدل های F Sport فقط حدود 20 درصد از کل فروش LS را تشکیل می دهند.

17 – لکسوس RC
لکسوس RC

لکسوس RC

لکسوس RC کوپه نیز مجهز به سیستم فرمان پذیری دینامیکی چرخ های عقب است، گرچه این سیستم مانند GS فقط در مدل های دیفرانسیل عقب F Sport این خودرو در صورتی که مجهز به موتور 3.5 لیتری V6 باشند ارائه می شود. طبق گفته لکسوس این سیستم RC350 F Sport دیفرانسیل عقب را به یک جنگجوی خیابانی با رفتاری فرهیخته تبدیل می کند. جالب اینجاست که سیستم 4WS در مدل اسپرت RC F ارائه نمی شود و به جای آن از دیفرانسیل با قابلیت توزیع گشتاور بهره می برد.

18 – مرسدس AMG GT C و AMG GT R
مرسدس AMG GT C

مرسدس AMG GT C

با اینکه سیستم فعال فرمان پذیری چرخ های عقب ابتدا در مدل تهاجمی AMG GT R معرفی شد، اکنون به مدل های کوپه و رودستر AMG GT C نیز سرایت کرده است. این سیستم در نسخه های V8 مرسدس AMG GT 4 در کوپه نیز هنگامی که به دست مشتریان برسد نصب خواهد شد. در این سیستم در سرعت های پایینتر از 100 کیلومتر در ساعت چرخ های عقب در خلاف جهت چرخ های جلو دور می زنند تا چابکی خودرو افزایش یابد.

19 – پورشه 911
پورشه 911

پورشه 911

اگر نظر شما این است که پورشه 911 در حالت تخت گاز به راحتی قابل هدایت است حق با شماست. با این حال مدل های مختلف 911 نیز اکنون با آپشنی به نام سیستم فرمان پذیری محور عقب ارائه می شوند که در واقع این سیستم در بعضی از مدل های 911 با عملکرد بالاتر مانند GT3-RS به صورت استاندارد نصب می شود.

20 – پورشه کاین
پورشه کاین

پورشه کاین

در پورشه کاین 2019 سیستم فرمان پذیری محور عقب به عنوان یک آپشن ارائه می شود که در سرعت های پایین شعاع گردش این SUV بزرگ را کاهش می دهد و در عین حال عملکرد این خودرو هنگام دور زدن و هندلینگ آن در سرعت های بالاتر را بهبود می دهد. عبور راحت تر از پیچ ها در سرعت های کمتر از 80 کیلومتر در ساعت با پیچیدن تایرهای عقب به اندازه 3 درجه در خلاف جهت تایرهای جلو حاصل می شود و بهبود تعادل در سرعت های بالاتر از 80 کیلومتر در ساعت با پیچیدن تایرهای عقب به اندازه 1.5 درجه در جهت موافق تایرهای جلو میسر می شود.

21 – پورشه پانامرا و پانامرا اسپرت توریسمو
پورشه پانامرا

پورشه پانامرا

درازترین مدل پورشه یعنی پانامرا را می توان به سیستم فرمان پذیری محور عقب مجهز کرد. طبق گفته پورشه درست مانند کاین و 911 این سیستم در پانامرا باعث افزایش چابکی و کاهش شعاع گردش در سرعت های پایین و بهبود تعادل خودرو در سرعت های بالا می شود. این سیستم در پانامرا اسپرت توریسمو نیز ارائه می شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد