موضوعات داغ

یادداشت مهندس فرهاد کاشانی در رابطه با سانحه سقوط هواپیمای ATR آسمان

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: یکبار موقع تمرین Touch and Go با معلم خلبان در فرودگاه آزادی توانستم در اول باند بنشینم و بلافاصله گاز را باز کردم و هنوز بیست متر بالا نرفته معلم گاز را بست تا مرا با شرایط اورژانس آشنا کند

توانستم دوباره بنشینم و بلافاصله گاز داده و بلند شدم. هنوز بیست متر بلند نشده معلم دوباره گاز را بست این دفعه من با فشار گاز به جلو گاز را باز کردم و گفتم چیزی به ته باند نمانده و من ممکن است مهارت لازم را برای بلند شدن از یک باند کوتاه نداشته باشم. با کمال تعجب معلم اصلا ناراحت نشد و گفت خوشحالم که قضاوت لازم را داری که به حرف من خودت را به خطر نیاندازی.

هواپبمای ATR

هواپبمای ATR

شرکت Korean Airlines که سالهای متمادی، سالی یک سقوط داشت برای حل مسئله یکی از مدیران ارشد شرکت دلتا را استخدام کرد. یکی از اولین کشفیات این مدیر دلتا این بود که فهمید که در شرکت هواپیمایی کره ،کاپیتان حکم خدا را دارد و واجب الاطاعت است و کمک خلبان جرات چالش با کاپیتان را ندارد و حداقل در یک سقوط این مسئله مشخص شده بود. در موردی که من با معلم خود چالش کردم کارم آسان بود چون هم سنم از سن او بیشتر بود هم سالهای پروازم بیشتر بود و‌ هم هواپیما مال من بود.

اگر هواپبمای ATR هم مال کمک خلبان بود و شرایط مرا داشت مطمئنم که خلبان بیشتر به او گوش میکرد.

بهر حال در هواپیمایی کره تعظیم همه کارکنان به کاپیتان ممنوع شد و قرار شد که همه یکدیگر را به اسم کوچک صدا بکنند و برای کمک خلبانان هم کلاسهای CRM مخصوص گذاشتند که یاد بگیرند که به کاپیتان نه بگویند.

البته بگویم که در بزرگترین سانحه خلبانی جهان که یک KLM به یک پان آمریکن زد هم کمک خلبان متوجه شده بود که کاپیتان اشتباه کرده و اجازه ورود به باند را با اجازه پرواز اشتباه گرفته و به او تذکر داد ولی کاپیتان مغرور آنرا جدی نگرفت و پانصد و هفتاد نفر را به کشتن داد. چاره چیست؟ کتک کاری بکند و اخراج بشود؟

هواپبمای ATR

هواپبمای ATR

دو هفته قبل از سانحه دنا بطور اتفاقی ویدیوی همین کاپیتان را پس از نشاندن یک هواپیمای دوموتوره که یک موتورش خاموش بود دیدم. کار قشنگی انجام داد و هنگامی که خبرنگار پس از پیاده شدن از وی در مورد نشاندن هواپیما سوال کرد جواب کاپیتان این بود که من ۱۶۰۰۰ ساعت پرواز دارم. نمی دانم چرا بلافاصله یاد رضا خان رییس باشگاه هواپیمایی شیراز که یک سرگرد بازنشسته نیروی هوایی پاکستانی بود افتادم که می گفت هر وقت فکر کردید که هواپیما را خوب یاد گرفته اید ،سنگ قبر خود را سفارش بدهید.

هواپیما ساعت و سال را نمی فهمد ولی اشتباه را می فهمد و آنرا نمی بخشد.

🚨خلبان مقصر سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج است

رئیس کمیسیون عمران مجلس:
براساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان در این سانحه مقصر بوده است.
عوارض و زمینه‌های متعددی، موجب اشتباه خلبان هواپیمای تهران- یاسوج شده است.

بر این اساس، در لحظات آخر قبل از سقوط، کمک خلبان به خلبان اعلام می کند که وضعیت هوا نامساعد است و بهتر است بازگردیم، اما متأسفانه خلبان به ادامه مسیر اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایین‌تر از حد معمول می‌آید که این اقدام موجب برخورد با کوه و بروز سانحه می‌شود.

کادر پرواز در زمان پرواز این هواپیما اطلاعات لازم را درباره شرایط جوی داشته و مکالمات جعبه سیاه این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد، اما خلبان علی‌رغم اصرار کمک‌خلبان خود به سمت شیراز نرفته و اشتباه می‌کند.

شرکت هواپیمایی آسمان هم در سانحه مقصر است چرا که هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران باقی می‌ماند و پرواز نمی‌کرد.

طی ۶ ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی این شرکت خارج شده اند و عملا تعداد خلبان‌های این شرکت محدود شده است.

هواپیمای ATR-72 نقص فنی نداشته و اگر مقررات رعایت می‌شد این هواپیما می‌توانست در چنین شرایط آب و هوایی به شیراز رفته و سالم بماند.

کمیسیون عمران، گزارش نهایی و کامل خود را درباره حادثه پرواز تهران_ یاسوج را در روزهای آتی به صحن علنی خانه ملت ارائه خواهد کرد.

نظرات کاربران

10 نظر