موضوعات داغ

بررسی پراید وانت؛ فاجعه ای موفق به روش سایپا

15 تیر 1397

مقدمه

اصولا وانت بارها خودروهایی سرسخت و با دوام هستند که شاید از نظر ظاهری و یا امکانات حرف چندانی برای گفتن نداشته باشند اما استحکام و توانایی آنها می تواند نقاط ضعف این خودروها را پوشش دهد. ماجرای وانت امروز ما اما کمی متفاوت است و گویا سازنده ی آن تنها بخش دوم جمله را دریافته است که ظاهر نه چندان جالب و امکانات کم کافی است و نیازی به دوام و استحکام وجود ندارد. صحبت ما امروز در مورد وانت پراید است، پلتفرم محبوبی که دیگر فقط کراس اوور آن به بازار نیامده است و به بخشی جدایی ناپذیر از صنعت کشورمان تبدیل شده است. پراید کوچک و نحیف حالا وظیفه‌ی جدید روی دوش دارد، باربری! البته شاید خیلی سال است که پراید چنین نقشی را بازی می کند اما حالا سازنده‌، یا بهتر بگوییم نسازنده‌ی داخلی تصمیم گرفته است که این خودرو را با کاربری که سالها روی دوش آن است تطبیق داده و مدل وانت آن را راهی بازار کند. برویم نگاهی داشته باشیم به این شاهکار صنعت وطن در قرن تسلا و کیا استینگر!

طراحی

پیش از اینکه وانت پراید یا همین سایپا 151 را با چشمانم ببینم وصف آن را از زبان یکی از دوستانم شنیدم که در یکی از شبکه های اجتماعی ممنوعه سوال پرسیده بود که این دمپایی ابری چیه سایپا داده بیرون؟؟؟ فکر کردم شاید اغراق باشد یا مزاح، تا اینکه چند روز بعد در یکی از نمایندگی های سایپا این خودرو را دیدم. دوستمان بیراه نگفته بود، واقعا خنده دار بود و باید اعتراف کنم اصلا به ذهنم نمی رسید که چگونه می شود پراید را به سگمنت پیکاپ ها هم راه داد، اما هرچه بود سایپا این کار را کرده است و حالا نتیجه‌ی این نبوغ مقابل دیدگان ما قرار دارد.

نمای جلوی این خودرو کلا تفاوتی با همان پراید اورجینال یا جدیدا 131 ندارد و کاملا یکسان است. در این سالهای اخیر تنها آپدیت پراید این بوده که شیشه های جلو دارای طلق شفاف شده اند و راهنما ها نیز از روی سپر جلو به داخل چراغ های اصلی منتقل شده اند.

در نمای جانبی اما دیگر پراید نیست و از ستون B که با یک پوشش پلاستیکی مشکی رنگ پوشیده شده است به بعد تنها یک جای بار مشاهده می شود.

بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت گروه سایپا طول سایپا 151 در مقایسه با مدل سدان 131 چند میلی متری کاهش پیدا کرده است که البته این کاهش قابل احساس با چشم نیست ولی در ارتفاع و عرض خودرو تغییری مشاهده نمی شود. نمای انتهایی نیز مثل هر وانتی که پیش از این در این کشور به تولید رسیده است کاملا عادی و ساده است و اثری از هیچ نکته‌ی خاصی در این بخش وجود ندارد. طرح سپر سیاه رنگ عقب نیز متفاوت با مدل سدان است و برای کاربری وانت تغییر پیدا کرده است. نکته ای که در این قسمت جلب توجه می کند دستگیره‌ی در جای بار است که پلاستیک آن کیفیت بسیار پایینی دارد.

داخل خودرو

داخل کابین 151 هم در مقایسه با پراید 131 تغییری نکرده است و شاهد همان داشبود کپی شده از رنو لوگان هستیم که کیفیت آن مثال زدنی است و باید بابت چنین کابین مرغوبی به سایپا تبریک گفت. در بخش پایینی خروجی های سیستم تهویه یک سوراخ مستطیلی شکل قرار دارد که مثلا می توانید یک سری وسایل را در آنجا قرار دهید اما هنگام تست متوجه شدیم که در شتاب گیری ناگهانی هر چه وسایل آنجا باشد به بیرون پرت خواهند شد. فرمان سه شاخه جدید سایپا هم در این مدل موجود است که یک ایربگ درون آن قرار داده شده است که نمی دانیم چقدر کارایی دارد. برای سرنشین نیز یک ایربگ روی داشبورد وجود دارد.

در خصوص تجهیزات رفاهی و ایمنی هم باید به تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کولر، ترمز ABS، كمربند ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع، درب بازكن باك از داخل، سيستم ضد سرقت، چراغ عقب مجهز به مه شكن، راديو CD با قابليت پخش MP3، فرمان با قابليت تنظيم ارتفاع و چراغ هشدار دهنده عيب موتور را نام برد. این آخری از همه جالب تر است که در سال 2018 خودرویی بخرید که وبسایت سازنده چراغ چک موتور را به عنوان یک آپشن رفاهی و یا ایمنی روی آن معرفی کند.

چندی پیش پراید 131 را بررسی کرده بودیم که فرمان هیدرولیک هم داشت که این مورد در 151 موجود نیست و حذف شده است.

موتور و گیربکس

قرار نبوده و نیست چیز جدیدی را زیر کاپوت 151 ببینیم، همان موتور 1.3 لیتری که البته با استاندارد یورو 4 همخوانی پیدا کرده است در سایپا 151 نصب شده است. از چند مکانیک این مورد را شنیده ام که برخلاف موتور قبلی پراید، این موتور جدید در صورت پاره کردن تسمه تایم به سوپاپ ها نیز آسیب می زند و سوپاپ کج می کند. پس بهتر است حواسمان به انجام دقیق سرویس ها مخصوصا سرویس تسمه تایم این خودرو باشد.

موتور 4 سیلندر سایپا 151 همانند 111 و سایر پراید ها 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که البته با توجه به وزن 900 کیلوگرمی این خودرو کافی به نظر می رسد. انتقال نیرو هم در این خودرو با استفاده از یک گیربکس 5 دنده دستی استفاده شده است که نیرو را به چرخ های جلو انتقال می دهد.

از حق نگذریم این موتور پراید مزیت هایی هم دارد. مصرف سوخت آن چندان هم بد نیست و از سوی دیگر قطعات آن به وفور و با قیمت پایین در بازار موجود هستند. همچنین تمامی مکانیک ها با این موتور آشنایی دارند و به این ترتیب نگرانی از بایت تعمیرات و سرویس ها وجود ندارد. فقط باید امیدوار بود که موتور یورو 4 جدید دوام موتورهای قبلی را هم داشته باشد.

رانندگی

پشت فرمان 151 فرقی با سایر پرایدها ندارد. موتور را با چرخاندن سوییچ روشن می کنیم. استارت خوردن موتور هم به راحتی صورت می گیرد گرچه کارکرد موتور پر تنش نیست اما نفوذ صدای آن به کابین زیاد است که دلیل آن را باید عایق بندی نامناسب دانست. کیفیت مونتاژ نیز اصلا عجیب است و خودرویی که ما تست کردیم با وجود کاکرد پایین سر و صدای زیادی از اتاق داشت و البته برخی قسمت ها هم اصلا انگار مونتاژ نشده بودند چون از سمت زیر پای راننده یک تعدادی سیم آویزان بودند که قاعدتا نباید اینطور می بود.

جعبه دنده را که تعویض های آن چندان نرم نیست را جا زده و حرکت می کنیم. شتاب گیری خودرو با توجه به وزن کم 151 مناسب است و بهتر از سایر وانت هایی نظیر آریسان و پیکان شتاب می گیرد. ضمن اینکه نباید از مصرف سوخت مناسب 151 نیز چشم پوشی کرد. سیستم تهویه نیز در بخش بخاری عملکردی نا امید کننده دارد ولی کولر آن خوب است و با توجه به کوچک تر بودن اتاق نسبت به پراید 13 سدان، اتاق 151 زودتر خنک می شود که در روزهای گرم تابستانی موردی مثبت به شمار می رود.

سواری خودرو اندکی خشک تر از پراید 131 است و در مورد هندلینگ هم فقط باید گفت که عقب خودرو تمایل زیادی به منحرف شدن دارد و بهتر است سر پیچ ها بسیار احتیاط کنید. نباید از نقش تایرهای دارای عرض 165 میلی متری هم در چنین وضعیتی چشم پوشی کرد. البته در صورتی که پشت خودرو بار باشد و بخش عقبی سنگین شود می توان انتظار پایداری بهتر و سواری نرم تری را داشت چون بخشی از این عدم پایداری را باید مربوط به سبک بودن نیمه عقبی خودرو دانست.

عملکرد ترمزها را نمی توان عالی دانست اما کمبودی هم ندارند اما مشکل اینجاست که در صورتی که زیاد ترمز کنید و ترمزها داغ شوند افت عملکرد محسوسی رخ می دهد و رانندگی با این پراید سبک شده را ترسناک تر می کند.

ظرفیت حمل بار سایپا 151 چیزی حدود 500 کیلوگرم است. گرچه میسر نشد تا خودرو را با حداکثر ظرفیت تست کنیم اما امیدواریم همانند آریسان شاهد شکستگی شاسی در هنگام فول لود شدن نباشیم. اطلاعاتی هم در مورد توانایی یدک کشی این خودرو وجود ندارد و این مساله در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مصرف سوخت 151 را سایپا 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان کرده است که البته ما بدان دست نیافتیم و مصرف شهری چیزی در حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر است. شتاب صفر تا صد 151 با نسخه های دیگر پراید چندان تفاوتی ندارد و ما نیز به عددی در حدود 18 ثانیه دست پیدا کردیم که ویدیوی آن را در زیر می توانید مشاهده کنید.

در کل باید سایپا 151 را خودرویی دانست که برای حمل بارهای سبک مناسب است و توانایی زیادی در باربری سنگین ندارد. همین مورد سبب شده تا 151 بیشتر مورد توجه مغازه داران و سوپرمارکت ها باشد که نیاز به خودرویی کم مصرف و ارزان برای جابجایی اقلام مورد نیاز خود دارند. اما برای مصارف سنگین تر و صنایع فعلا گزینه‌ی خوب همان زامیاد 24 است.

نتیجه گیری

تاکنون سه وانت داخلی یعنی پیکان، آریسان و پراید 151 را بررسی کرده ام. هر سه این خودروها را باید اتومبیل هایی ناتوان و با تکنولوژی از رده خارج دانست. همگی ایمنی بسیار پایین و کیفیتی اسفبار دارند و تنها در نبود رقبای خارجی و یا گران بودن آنها است که چنین خودروهایی بازار دارند. بیراه نیست اگر اصطلاحا خودروسازان کشورمان را بدترین خودروسازان جهان به خصوص در ساخت خودروهای کار دانست، خودروسازانی که نه ارزشی برای ایمنی قائلند و به لطف بازار انحصاری، به کیفیت جنسی هم که تحویل مشتری می دهند اصلا اهمیتی نمی دهند. علی ایحال وانت پراید در مقایسه با پیکان خودرویی با راحتی بیشتر است و برای کسانی که بارهای سنگین جابجا نمی کنند گزینه‌ای خوب در بازار فعلی به شمار می رود. ضمن اینکه مصرف سوخت و توانایی حرکتی آن نیز بهتر از پیکان است و هنگام رانندگی کمتر شما را خسته می کند.

در پایان شما را به دیدن گالری تصاویر و جدول مشخصات فنی وانت سایپا 151 یا همان وانت پراید جلب می کنیم.

مشخصات فني
مدلسایپا 151
پيشرانه4 سیلندر خطی تنفس طبیعی
حجم موتور1323 سی سی
حداکثر قدرت71 اسب بخار در 5250 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور108 نیوتن متر در 2750 دور بر دقیقه
شتاب رسمي16 ثانیه در حالت استاندارد
مصرف سوخت ترکيبي6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن900 کیلوگرم
قيمتحدود 22 میلیون تومان

44 عکس

نظرات کاربران

93 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/15
حیف این وقت که خودرو بانک گذاشت برای بررسی این ماشین حداقل یه ماشینی نقد می کردید که ارزش داشت و برای مخاطب جذابیت داشته باشه
1398/7/20
وانت پراید قدرت و کشش خیلی بیشتر از پراید معمولی داره خودتون سواربشین کاملا مشخص است و در ضمن شتاب خوبی هم داره من وانت پیکان داشتم فروختم چون قطعاتش کمیاب شده بود و خیلی لش بود می خواستم وانت اریسان بخرم ولی چون فهمیدم موتور پیکانه و شاسی شکستن داره بجاش وانت پراید خریدم فنراش و کلا زیر بند عقب وانت پراید رو تقویت کامل کردم و باورتون نمیشه 1300 کیلو بار می زنم توش راحت و پرشتاب میره، خدایی موتور و گیربکس وانت پراید پرقدرت تر از پراید هستش.
1400/4/28
این وانت پراید ماشین عجیبیه،
تو کارتش نوشته ۵۱۰ کیلو حمل بار داره ولی بدون تقویت راحت ۸۰۰ کیلو بار می‌بره
یه بچه عقبش رو یک لایه فنر اضافه کرده میگه راحت یک تن بار می‌بره با همون شتاب قبل
گفتم با همون شتاب قبل؟؟؟ گفت اره!!! گفتم چرا نگو،
گفت آخه دیفرانسیل جلو هست و اصلا فشاری به قسمت جلو وارد نمیشه!!!
تازه بار هم که بزنی تند تر می‌ره چون عقبش می‌ره پایین و جلوش میاد بالا!!!
1400/5/14
سلام خدمت دوستان ظرفیت وانت پراید بصورت فابریک حداکثر ۷۰۰ کیلوگرم که شاسی بچسبه به ضربه گیر روی اکسل عقب
و اگه یک یا دولایه فنر اضافه کنید براحتی تا ۱۰۰۰ کیلوگرم رو جواب میده چون شاسی عقب به اتاق جلو وصله امکان شکستن ندارن مثل اریسان که از وسط نصف میشه
1397/4/15
گیربکس پنج دنده خودکار!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
1398/7/20
طبق جدیدترین اخبار کیفیت خودرو ها سایپا 151 تنها وانت 3 ستاره ارزان قیمت پرشتاب و کم مصرف هست
1397/4/15
این سایپا 151 حتی در مقایسه با وانت چینی و بی کیفیت فوتون تانلند (در مقایسه با نمونه های آمریکایی) هم هیچی نیست ! دیگه چه برسه به فورد F150 و انواع خودروهای شرکت رم و تویوتا هایلوکس ! نحوه اسم انتخاب کردن سایپا هم جالبه مثلا میخواد ادای فورد رو در بیاره... سایپا 151 ، FORD F150
1397/4/16
شما باید در نظر بگیری پراید یک سدان کوچک و سبک هست. درآوردن وانت دفرانسیل جلو از اون کاملا اشتباهه چون نه شاسی مستقل داره و نه همون ساب فریم اصلی قابلیت تحمل تنش های کافی رو داره. پس در هر حال با یک وانت سبک شهری روبرو هستیم
در نامگذاری هم نگاه به خودروی آمریکایی نشده چون اصل این خودرو که مزدا ۱۲۱ (فورد فستیوا) بود با کد سه رقمی نامگذاری شده بود که بعدها این شیوه ی نامگذاری در ۱۴۲،۱۳۱،۱۳۲،۱۱۱ و حالام ۱۵۱ ادامه پیدا کرده
1398/7/20
موتور و گیربکس وانت پراید پرقدرت تر از پراید هست دور و قدرت بالاتری میگیره
تا حالا همچین وانت پرشتاب و تیزی ندیده بودم
این وانت رو اگه تقویت کنی و فنر قوی تر بزاری تا 1 تن رو راحت میبره ضمن اینکه قطعات فراوان و ارزان داره مثل پیکان کمیاب نیست
1397/4/15
پراید وانت دیگه تست کردن داره؟ هدف سایپا از تولید این خودرو شاد کردن و خنداندن مردم بوده؟ کاش یه بررسی از زامیاد 24 انجام می دادید خودرویی که با قیمت 39 میلیون تومان فاقد کیسه هوا است
1397/4/15
میگن سایپا سال آینده میخواد موتور ماشینو جز آپشن ها بزنه البته هرچی ازاین پدرسوخته ها بگی برویاد
1398/11/4
کاشکی ذهنم گل می گرفتن
1397/4/16
نتیجه گیری : همه اینجا گیر افتادیم!
1397/4/16
با سلام... آقا از قدیم گفتن از ماست که بر ماست... مقصر خود ما هستیم که میریم ماشین صفر ایرانی می خریم > #آشغال_ملی.
درسته که خودروهای بهتر گران تر هستند و به نوعی مجبور به خرید اینها هستیم ولی اگه یک سال نخریم، فقط و فقط یک سال نخریم وضعیت اینطوری نخواهد بود. خود ما مقصر هستیم که تو سال 94 بعد از حیله ی دولت، همگی حمله می کنیم برای خرید همون آشغال هایی که تحریمشون کرده بودیم!!! و صف می‌بندیم به طوریکه توی سه روز اول 300 هزار پیش فروش انجام بشه!!! خود ما مقصریم... الان توی دورانی هستیم که خودروسازان خارجی دارن با ذره بین دنبال مشتری می گردن و بازار هم شدیدا رقابتی ولی توی ایران...
افسوس که این آشغال سازان داخلی حمایت دولت رو دارند وگرنه مگه می شه توی 2018 میلادی اینقدر ماشینامون عقب مونده باشن؟ چه به لحاظ ایمنی چه رفاهی و...
دوستان توجه داشته باشید گاهی حمایت از کالای داخلی با نخرین اون کالا صورت می‌گیره نه بالعکس با خریدن و صف بستن که اگه اینطور بود، الان پراید باید خودروی اول دنیا می بود بس که ازش حمایت می شد!
1399/9/8
اونی که نیاز داره به ماشین و با وام و قرض و چونه پولش دست چندمش میرسه چیکار کنه؟؟؟منم موافقم نگیریمااااا به شرطی که با همین قیمت یه ماشین با کیفیت و خوب و حداقل مطلوبات باشه
1397/4/16
من هیچ وقت نفهمیدم هدف از تولید این ماشین مضحک چی بوده؟ چی میشه باهاش بار زد؟! فککنم واسه جابجایی پنبه و ابر استفاده بشه. طراحی بدنش هم الهام گرفته از دمپایی توالت جلوبسته ست. فکر نمی کنم باید خوشحال باشیم که اشتغالزایی داره اتفاق میفته به خاطر تولید همچین آشغال هایی!
1397/4/16
واى خداى من چه جذاب.چه برسى هيجان انگيزى!!!!!!!!!!!
1397/4/16
آخه بررسی پراید وانت؟؟؟؟؟ یادش بخیر یه زمانی چه تستایی خودرو بانک انجام میداد....
1397/4/16
دمپایی جلو بسته
1399/11/18
حرف نزنی نمی گن لالی
1397/4/16
بررسی جالبی نبود. پراید وانت فرمان هیدرولیک داره و گیربکسش با مدل معمولی فرق داره. ضرایب دنده نسبت به مدل معمولی خیلی سنگینتره...
1397/4/16
خود کرده را تدبیر نیست....
1398/7/20
منم اوایل نظر خوبی در مورد 151 نداشتم ولی الان که 3 ستاره شده و سوارش شدم و در مقایسه با پراید قدرت و ضریب گیربکس سنگین تر رو دیدم فهمیدم ماشین خوبیه و در حد 1 تن رو با کمی تقویت جواب میده، در کل 151(وانت پراید) ماشین تند و تیز و پرشتابی هست...
1397/4/16
در مورد رانندگی خودرانش چیزی نگفتین که اگر دستیو بکشی خودش شروع به حرکت میکنه
در ضمن نورپردازی داخلی(به رنگ زرد انبه ای) رو هم فراموش کردین!!
1397/4/16
چه صاحب پولداری داره زه داره ماشینش .یه دستی هم سر ما بکش
1397/4/17
زه ؟ !! زهش کجاست که ما نمی بینیم ؟
در ضمن پولداری در ایران فقط در خریداران آشغال های چینی خلاصه شده و بس
1397/4/16
خراب اون عکسی ام که از سوییچ ماشین گرفتید☻☻☻
1397/4/16
نویسنده محترم به خوبی ضعفهای بیشمار صنعت خودروسازی کشور را برشمرده بود.
صنعتی که علیرغم حمایتها بی شمار دولتها از این صنعت در ایران اما ناکارامد است
و چون قدرت رقابت در صحنه جهانی را ندارند مردم را مجبور به خرید محصولات داخلی
می کنند با ایجاد تعرفه بالا و گران کردن قیمت وارداتی ها!!
1397/4/17
حیف وقت من و شما که گداشته بشه واسه نوشتن و خوندن درباره*این*....درباره اینا نه باید مطلبی ذکر بشه نه کامنتی گداشته بشه حتی اگه بخاطر افرادی باشه که اینارو دارن یا میخوان بخرن...اینم نوعی تحریمه
1397/4/17
به خاطر اعتبار خود سایت معتبر خودروبانک و اینکه تلاشتون به ضایع نره ، خواهشا دیگه از این جور درشکه ها تست نکنید.
یک سایت تخصصی تست خودرو باید بره سراغ خودروهای روز یا حداقل چیزی که بشه اسمش رو ماشین گذاشت.
پراید رو کی هست که نشناستش . کدوم آدمی پیدا میشه که یه بار سوارش نشده باشه و لگن و قاتل بودنش رو درک نکرده باشه.
حیف وقتی که برای این جور آشغال ها صرف میشه ...
1400/6/2
مطمعنم خودت پراید داری🤣
1397/4/17
وقتی عکسشو رو بنر اصلی سایت دیدم بهت زده شدم ، با رنگ قشنگ آلبابوییش که انگار با خون رقبایی مثل تویوتا سکویا و دوج رام و فورد اف 150 رنگین شده ، چهره ی خشن و جدی ، بدنه عضلانیش ، زه های قشنگش که نشان از آپشنال بودنش داشت ،خشکم زد !! با خودم گفتم ینی میشه ؟؟! این ماشین رویایی بالاخره تست و بررسی شد ؟؟؟ حتی قبل از اینکه دست جرمی کلارکسون بهش برسه اینجا بررسی شد .... احتمالا میدونید که اخبار تلاش جرمی واسه بدست آوردن یه دونه از این شاهکار و تستش همه جا پیچیده ، وای ممنون ، فقط نمیدونم چرا اسمشو گذاشتن سایپا 151 ، چون تفاوتهای فورد اف 150 در برابر سایپا 151 خیلی بیشتر از 1 عدد بیشتره .....
1397/4/17
اصن تاپ گیر از زمان عرضش در به در دنبالشه نمیتونه پیداش کنه آخه تو هیچ آشغالدونی پیدا نمیشه
1397/4/17
یکشب در جاده هندیجان سه وانت چتر باز سایپا 151 که بار زده بودند با سرعت از خودروی من عبور کردند . برای اینکه متوجه بشوم چقدر سرعت دارند بدنبالشان سرعت گرفتم . در حال رانندگی با سرعت 140 تا 145 کیلومتر بودند!!!!. ((( سایپامطمئن برای جان بر کفان )))
1397/4/17
هه!!افسوس!هزار افسوس...توهین به شعور مردم تا کی؟؟!!
1397/4/19
برادر من چه توهینی وقتی نمیتونیم یه عده از مملکت رو راضی کنی که نخرن خب اینا هم با خیال راحت میسازن و به قول شما بازم توهین میکننن از ماست که بر ماست
1397/4/18
وقتی در شرایط استاندارد نیستید لطفا تست شتاب نگیرید!! و اعداد عجیب نزارید لطفا
این خودرو خیلی کاربردیه و فاجعه قیمت وانت های وارداتیِ
1397/4/19
حالا من یه چی می گم نخندین کمری ۲۰۰۷ رو به علت نیاز مالی فروختم یکی از اینا خریدم چند وقتی دپرس بودم ولی واقعا خودروی استراتژیکی هست.کوچیکه به راحتی برای آدمهایی که توی شهر زیاد کار دارن و بار سنگین نمی زنن خیلی خوبه.یعنی هم کوچیکه و هم وانته.اون روز سیمان بار زدم رفتم توی لابی یه برج توی آسانسور خالی کردم(یکی از دوستان واحد داشتن).کلا همش معایب نیست.همین کوچیکیش باعث شده برای من کار راه انداز باشه الان پول کاپرا رو هم دارم ولی واقعا برای من خیلی ارزشمنده در ضمن چون کابین کوچیکه کولر که روشن می کنی از سرما لرزت می گیره.قطعا برای ادمهای قد بلند خیلی راحت نیست ولی پشت سری ها رو که برداری یک چند سانتی صندلیش بیشتر می خوابه.واقعا همون دو سانت توی راحتی تاثیر داره.اگر با توجه به نیازتون وانت رو انتخاب کنین پشیمون نمی شین.ولی بی تعارف ماشین فوق العاده ضایعی هست خیلی کلاس نداره ولی جاپارکش خوبه!
1397/4/19
وقتی رقیبی وجودنداره اینها هم تولید میشه و خریدار هم میخره من یکی از دوستانم از همین ماشین داشت پشتشو بسته بود باهاش یه سری از لوازمی که برای نصب لازم داشت توش ریخته بود میگفت از پراید اروزن تره شتابش بیشتره فضاش بیشتره و کابینش هم به تنگی کابین پیکان نیست
برای کسی که کارهای سبک میکنه وانت سبک خوبه منتهی ارزون ترین وانت سبک ایران ال نوده که اونم خیلی گرونه
1397/4/20
خارجیا هم پیکاپ سوار میشن ما هم پیکاپ سوار می شیم
1397/4/21
سلام. واقعاً دمتون گرم. مدتها بود اینقدر از خوندن یه مطلب نخندیده بودم . غلام اون کارت سرویسیم که با کش پول به دسته راهنما وصل بود.البته به سیستم ضد سرقت پخش ماشین اشاره نکرده بودید ( پنل جداشونده )
1397/4/24
آوه اوه این اشغالا رو به مردم میفروشن برین جک s3 بخرین واقعا ارزش خرید داره اینایی که میگن چینی اشغاله بنظر من خودشون اشغالن و محکومن اشغالای داخلی که درجه 6 چینی هست رو سوار شن
1397/4/25
الان ربط جک به این اشغال چیه
1399/11/17
اشغالتو سوار شو چینی سوار بد بخت
1400/7/18
اشغال اون پدرت که تو رو درست کرد بی فرهنگ
1397/4/25
از بیکاری خودتون که وانت مزخرف رو تست کردید و بیکاری و بی برقی ما که داریم اینو می‌خونیم!
1400/1/19
برو چاقال نمی ارزی درباره این ماشین چیزی بگی😂😂😂
1397/4/26
من دوسال پیش وانت پراید داشتم شتاب صفر تاصدش 11 ثانیه بود نه 18 ثانیه تعادلشم نسبت به پراید های سواری خیلی بیشتره ولی به شدت خشک چون فنرهای عقب تخته جون میده واسه جاده هراز و چالوس سربالایی هیچ ماشین ایرانی بهش نمیرسه
1397/5/5
حمام دمپایی سی وسلام.
1397/5/28
قبول دارم ماشین جالبی نیست ولی نسبت به قیمتش واقعا کاربردیه و خصوصا هزینه نگهداری خیلی پایینی داره
فقط نمیدونم چرا تو متن نوشته فرمان هیدرولیک نداره و شتاب رو هم 18 ثانیه نوشته و همینطور در مورد گیربکس چیزی ننوشته در صورتی که ضریب دنده ها کلا با سواری پراید متفاوت هست
1398/7/20
دقیقا درسته کسی وانت پراید سوارشدن می دونه گیربکس و موتور 151 پرقدرت تر از پراید معمولی هست و شتاب خیییلی خوبی داره حدود11 ثانیه، در ضمن بنده قبلا نظر خوبی در مورد 151 نداشتم ولی وقتی سوار شدم وجدانی به عمرم همچین وانت تند و تیزی ندیدم خیییلی تیز تر از پراید معمولی هست مثل زانتیاس ، سوارشین و بعد نظرات متعصبانه بدید، ممنون از خودرو بانک
1397/6/19
آقایی که ماشین چینی رو مسخره میکنی شما لیاقتت همین ماشینای ایرانیه که تو سال 2018 حتی واسه مصرف کننده ارزش قائل نمیشن و هنوز قالپاق میذارن و بخاطر سود بیشتر لاستیک 185میندازن بجای 205 در حالی که تمام ماشینای چینی 205 زیرشونه بخاطر امنیت بیشترش. وقتی از ظاهر ماشین اینجوری میدزدن فقط خدا از موتورشون خبر داره. حمایت بیجا و تعصب بیجای امثال شماست که این آشغالهای ایرانی رو با هزار منت و ادا و اصول بهمون قالب میکنن.
1400/2/4
امنیت لاستیک به شمارش نیست به جنس لاستیکه.
1397/10/28
خیلی عالیه این ماشین. صفر تا ۱۰۰. ،حدود ۳ ثانیه طول میکشه،،سرعتشم تا ۲۵۰ کیلومتر. در ساعت ،من خودم رفتم،،امریکا از ایران خودرو خاسته حدود ۱۰۰ هزار تاشو براش بزنه،،تا تو فیلمهای ارنولد شوارزینگر ازش استفاده کن
1397/11/11
متاسفم برای شما به اصطلاح کارشناس شما پراید را داری با تسلا مقایسه میکنی
پراید وانت برای بارهای سبک خودروی بسیار خوبی است و برای شرایط اقتصادی مردم ایران به صرفه است امکانات بیشتر یعنی هزینه بالاتر خیلی ساده است کارشناس عزیز
تو پول تسلا را بده من همین پراید را برات پورشه می‌کنم
1401/4/7
شرایط اقتصادی مردم ایران توسط همین پراید سازها حاصل شده و حالا مشکلسازان شدن ارائه کننده راه حل اونم با تولید فرقون اشغال خلایق هر چه لایق
1397/12/6
من این ماشین رو داشتم

همون اول که خریدم حدود ۱ میلیون تا ۵۰۰۰ کیلومتر خرج کردم

و اینکه ماشین خشکیه اوایلش نرمه ولی از ۱۰۰ هزار رد بشه میشه یه آشغال به تمام معنا

۵۰۰ کیلو بار نمیشه زد
بزنی جلوش میاد بالا ترمز بی ترمز

برای کسانی که قد بالای ۱۷۵ دارن اصلا توصبه نمیکنم داغون میشین
1398/3/7
سلام داداش من میخواستم وانت پراید بخرم واسه حمل شیر روزی 500 لیتر میشه جابجا کنم یا منصرف بشم از خریدش
1398/1/24
اقا من یدونشو دارم. خیلی خوبه برا من.هزینه قطعاتش هم خیلی پایینه ولی درکل همون پرایده مزخرفه دیگه
1398/2/8
چهل سال پیش وانت پراید با عنوانford festiva pickup تولید میشده و این طرح نه جدیده نه عجیب غریب البته بدنه نازک و شاسی ضعیفه باریک بودن لاستیک میتونست یه سایز پهنتر باشه اما مهندسی بساز بفروش در هر زمینه ای میخواد کم هزینه ساخته بشه این ماشین دمپایی ابری نیست یک وانت سبک جمعجور داخل شهری هست خیلی از مردم توانشون در حد خرید پرایده و کارشون راه میندازه حتی شاغل میشن درسته ایمنی خوبی نداره اما شما یه چاقومیوه خوری هم دست بگیری اگر احتیاط نکنی کار میدی دست خودت پس هر وسیله ای میتونه خطرناک هم باشه باید با دقت در حد توانش ازش استفاده کرد اینکه خودروسازی اینجا چهل سال از فناوری روز دنیا عقبه هیچ ربطی به این ماشین نداره حتی طراح ماشین میتونه از حقش دفاع کنه چون طراحی ماشین مثل اختراع هست همه پرایدهای ایران طراح خارجی داشتن و یا کپی برداری از خودروهای از تولید خارج شده بودند
1398/4/15
پراید 151 خیلی ماشین پرشتاب هست از همه ی وانت های ایران شتابش بیشتره، از همه وانت ها کم مصرف تر هست، فرمان هیدرولیک و دو ایربگ و کابین جاداری داره
1398/4/20
با سلام به دوستان
چرا یاد گرفتین که همش بنالین
یه کم واقع بین باشین
در حد قیمت خودش کارایی خودش داره
لطفا با وانت هایلوکس ۷۰۰ میلیونی مقایسش نکنید.
برای پخش مواد غذایی واقعا عالیه.
با تشکر
1398/6/13
دوستان بنده آریسان مدل ۹۷ دارم به نظرم اونایی که بار سنگین دارن و وانت تلفنی میخوان کار کنند آریسان عالیه یه لایه ففنر اضاف کردم تا ۱ تن و ۴۰۰ بار، کاشی زدم تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری،آخ هم نگفته هم جادار هم هم نرم،از لحاظ کولر هم رو درجه یک هم بزارید یخ میزنید.گاز سوز هم هست اگه بنزین گرون شه مشگل سوخت ندارین
1398/10/23
سلام من میخوام یکی بگیرم کمک فنر هاشو تقویت کنم باهاش میوه فروشی کنم نظرتون چیه
1398/10/23
من میخوام یکی بگیرم تقویت کنم کمک هاشو میوه فروشی کنم چطوره
1398/11/9
جدا ماشین خوبیه به گفته ها توجه نکن اونای که ازش بد میگن اصلا سوارش نشدن یقینن
1398/11/17
برا این شرکتا تبلیغ نمیکنم...
ولی اینایی که میگن نخر یا ماشین خارجی لوکس سوارن یا هم خودشون چن تا چن تا ازینا ثبت نام دارن که تحویل بگیرین با بیس تومن فایده بفروشن به ملت بیچاره..
فقط گفتم که بعضیا فک نکنن ما نمیفهمیم و مردم بیچاره رو فرریب میدن..
1398/12/24
با سلام من دو سه ساله دارم تلاش میکنم یکی از اینارو بخرم ولی متاسفانه قیمتشون خیلی رفته بالا ماشین خوب و کاربردی برای بارهای سبک و داخل شهر هست بنزین که گران شد قیمتاشون رفت بالا انشاءالله خدا کمک کنه بنزین امسال تک نرخی بشه قیمتا بیات پایین تا ماهم بتونیم یکیشو برداریم
1399/2/22
اینقدر متعصبانه نظر ندید لطفا.نگاه کنید که واسه چه کاری ساخته شده.درسته کیفیت بالایی نداره ولی اگه یکسال هرروز مجبور باشید داخل شهر باری به وزنی که اعلام شده جابجا کنید میفهمید بهترین گزینه است نسبت به سایر وانت ها.واسه داخل شهر و نهایت ۵۰۰کیلو بار هست.تو یکسال قیمت قطعاتش رو با نیسان و پیکان و پیکاپهای خارجی مقایسه کنید.قیمت لاستیکش یک چهارم نیسان و شاید ده درصد هایلوکس باشه!راحتیش که از نیسان و پیکان بهتره.جا پارک هم داخل شهر دوتاش تو جاپارک نیسان و هایلوکس پارک میشه!بنزین هم که کمه مصرفش.قطعانشم که تو هرمغازه ای هست و تعمیر کارشم فراوون.پراید هر مشکلی داشته باشه موتورش خیلی خرکار تر از خیلی از موتورهاست انصافا.به این زودی به خرج اساسی نمیفته.درسته خودرو ساز داخلی کلاهبردار بلفطره است ولی این ماشینو دقیق تر با بقیه وانت ها مقایسه کنی اینقدر هم بد که هیچ خیلی هم تو کار خودش عالیه
1399/2/30
اونایی که ندارن بد میگن،اونایی که دارن تعریف میکنن.نتیجه گیری با خودتون


در ضمن گیربکس و کیت کلاجش دقیقا مال تیباس
1400/1/21
مقایسه پرایدوانت و هایلوکس من دیگه حرفی ندارم...
1399/3/5
سلام
شما بک وانت رو تست کردید،دریغ از یکمقدار ابعاد قسمت بار...انگار راجعبه سواری نوشتید.
متاسفانه اگر هرکس تو حیطه وظایف خودش حرفه ای باشه اوضاع بهتر از این میبود.
1399/3/14
جالبتر اونایی که اینو میخرن من دیدم باهاش برنج و سیمانو بلوک و آهن و چیزای سنگین میبردن بنده خدا داشت میشکست ولی کار میکرد من به سایپا پیشنهاد میدم یک بچه ۴ساله بیاره شاید بهتر خودرو طراحی کنه بعدش بنویسه آپشن برف پاکن و آنتن برای گوش دادن به رادیو با کیفیت بالا برنامه راه خدا با پراید...
1399/5/16
ماشین بسیار خوبی هستش تویه رنج خودش. پرشتاب و تیز و کم خرج
1399/9/10
دوست عزیز آپشن ساعت و چراغ سقف رو یادت رفت
1399/10/13
شبیه دمپایی حمومه
1399/11/16
ببند در توالتو
1400/1/5
شبیه توعه
1399/11/12
دوستان سلام من ماشین صفر خریدم به قیمت ۱۱۰ میلیون چون به وانت احتیاج داشتم ، پراید ۱۵۱ موتور و گیربکسش با بقیه ی پرایدها فرق داره هرکی پشتش بشینه میفهمه چون شتاب و قدرتش خیلی بالاست که این خیلی عالیه، براحتی ۵۰۰ کیلو بار میشه زد و مشکلی نداره ، مصرفشم تو شهر زیاده حدود ۱۰ و تو کفی و جاده حدود۶، مشکلی که خیلی تو مخه صدای خیلی خیلی زیاد موتوره که تو اتاق میاد بخصوص وقتی دور موتور زیاده ، هر کاری هم کردم برطرف نشد ، اگر دوستان راه حلی دارن بگن ممنون میشم
1399/12/28
موتور همونه فقط ضرایب دنده متفاوته نسبت به سواری
1400/2/5
سلام
از سازندش باید تشکر کرد واقعا پراید وانتی که داریم در موردش صحبت میکنیم یه نفر اضافش کردم و وزنی حدودا نزدیک ۱تن بارش کردم ۹۳۰کیلو گرم وزن بارش کردم و مسافتی نزدیک ۳۰۰کیلومتر بهاش اومدم و همون یه سرویس بهاش نیومدم هفته ای سه سرویس دارم الانم مشکلی پیش نیومد خداروشکر
1400/6/20
من پراید وانت دارم ۰ تا ۱۰۰ رو ۱۴ ثانیه پر کردم
صدای اتاقش خیلی زیاده ولی تا ۸۰۰ کیلوگرم بار زدم مشکلی پیش نیومد.
1400/8/7
این قیمت که زدید رو لولو برد
1400/10/21
یکی کامنت رفته توی کارت پراید وانت نوشته 510 کیلو میره ذوق میزد هشتصد کیلو هم میره خخخخخخخ


عامو گاری هم 500 کیلو رو میره خخخخخخ
1400/12/29
شتاب رو تو۱۳ ثانیه زد که چرا نوشتین ۱۸ ثانیه😂
1401/11/21
سلام مامجبور به استفاده ازاین وانت هستیم ولی بارفع بعضی معایب جواب بیشتر کارها رامیدهد من از سری اول تاحال را دارم وهرکسی مشکلی دارد میتوانم جهت حل مشکل جواب گو باشم
1401/3/22
سلام
از لحاظ استحکام اتاق و شاسی خیالتون راحت باشه
۶۸۰ کیلو باز زدیم . آخ نگفت
سایپا سوار درنه
1401/11/11
سلام من ۲۰ پاکت سیمان زدم بهش با کولر روشن آخ نگفت
1401/11/15
حالا خودت چه فرقونی پیشنهاد می دی پراید وانت ماشین مناسب هستش واسم اون رفیفت ماشین نداره ای بسا دمپایی هم نداره
1402/2/6
سلام ،ماشین صفر گرفتم سه روز بعد یک پیستون از کار افتاد رفتیم داخل نمایندگی ماشین تحویل دادیم ، گفتن خبر میدیم بعد از ۴۵ روز نمایندگی از سایپا درخواست میکرد اما خبری نمیشد ب ای قطعه ، درست شد آوردیم بیرون صفحه شروع کرد به صدا کردن تعمیرگاه دوباره بردیم درست نشد آوردیم پیغام روشن شدن ایربگ الان داریم با قطع شدن بوق 🤣
1402/2/15
از ضعف های بزرگ این وانت که چندسال کار کردم فهمیدم یکی ضعیف بودن فنر تخت چرخ های عقب هست تا یکم بار بزنیم فنر عقب صاف و حتی برعکس می شود خطر شکستن هم وجود داره حتماً برای کار باید تقویت بشه ، دومی ضعف هم محدودیت گیربکس برای سرعت های بالای 90 هست عملاً تا سرعت 90 با دنده پنج دور موتور روی 3000 دور قرار می گیره و جای یک دنده شش واقعا خالی است وگرنه فشار زیادی به خودرو در حالت بی باری در سرعت بالاتر 110 وارد میشه ، سومین ضعف هم فنر بندی ضعیف پراید هست که برای وانت مناسب بن‌بست باید وانت کمی قابلیت آفرود داشته باشد و باید فنر لول آن بزرگتر و کمی شاسی بلند باشد اینها ضعف های بزرگ این وانت هست ولی از نظر مصرف سوخت از بقیه وانت‌ها خیلی کم مصرف تر است و موتور قوی ای دارد
1402/9/21
ماشین من سرویسم کرد. امسال از کارخونه تحویل گرفتم تا الان ۳۰ تومن خرج کردم، موتوری از میل لنگ بگیر بیا بالا کلا تعویض کردم بهترین جنسای بازار انداختم روش. فنر تقویت، ریمپ ecu و تقویت برقی و.... الان تنها مشکلم گیربکسه که سرعت برسه ۱۲۰ دور موتور ۴ رو رد می‌کنه هم مصرف میره بالا هم صدای وحشتناکی داره و هم پدر موتور درمیاد، میخوام گیربکسشو عوض کنم سواری بندازم میترسم قدرتش کم بشه اذیت کنه. بد جور رو مخمه
1402/11/6
سلام عزیزان شتاب رو اشتباه نوشتید شتاب پراید وانت تو بهترین حالت ۱۴.۵ثانیه هست ولی با این بنزینا ۱۵.۵ تا۱۶ثانیه میزنه اگه شما ۱۸ زدید حتما حتما یه مشکلی بوده شایدم بار زده بودید نمی دونم با تشکر