موضوعات داغ

مقایسه خودرو ساینا و تیبا؛ رقابتی از جنس بی کیفیتی

2 مهر 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

صنعت خودروی ایران برخلاف تمامی دنیا، نه تنها سیر صعودی پیشرفت را طی نمی کند، بلکه روند نزولی را در این زمینه دنبال می کند. در خوش بینانه ترین حالت ممکن می توان گفت که این صنعت پیر و کهنه کار تنها در حال درجا زدن و حرکتی لاک پشت وار رو به جلوست. گواه این موضوع را می توان در تولیدات خودروسازان داخلی دید که از تکنولوژی ده ها سال قبل بهره می برند. درست است که هر چند سال یکبار محصولی جدید با عنوان خودروی ملی پا به عرصه رقابت می گذارد، اما همین خودروهای ملی نیز با تکیه بر تکنولوژی خودروهای از رده خارج شده چندین سال گذشته خودروسازان اروپایی و نام آشنا هستند.

پراید که تا همین چند ماه گذشته ارزان ترین خودروی تولید داخل به شمار می رفت، اکنون قیمتش سر به فلک کشیده و به عنوان خودرویی گران قیمت در بازار شناخته می شود، به همین خاطر از محدوده قدرت خرید بسیاری از مردم خارج شده است.

حال با علم این موضوع، می خواهیم به سراغ خودرویی برویم که با هدف جایگزینی پراید به عنوان خودرویی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد جامعه، طراحی و ساخته شد. بله درست حدس زدید، تیبا خودرویی است که قرار بود به عنوان جایگزینی ارزان قیمت به بازار عرضه شود، اما نه تنها این اتفاق نیافتاد، بلکه با قیمتی بیش از انتظار روانه بازار شد. چند سال بعد هم نمونه فیس لیفت آن که تنها در برخی از بخش ها دستخوش تغییرات شده بود، به عنوان محصولی جدید با نامی متفاوت به بازار عرضه شد. حال ما قصد داریم در این مقاله به مقایسه و بررسی مشخصات تیبا و ساینا به عنوان دو خودروی ملی ساخته شده توسط سایپا بپردازیم.

تاریخچه پیدایش زیبای ایرانی

همانطور که گفته شد، پروژه طراحی و ساخت محصولی ارزان قیمت توسط سایپا با نام S81، از سال ها قبل یعنی حدودا سال 1375 در مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. اما این پروژه در سال 1383 متوقف شد و مجددا در سال 1387 بازنگری ها و تغییراتی در خصوص طراحی این محصول اعمال شد و سرانجام در سال 1388 خودرویی تحت عنوان مینیاتور به بازار معرفی شد و حدودا 9 ماه بعد روانه بازار شد. این خودرو با شعار زیبای ایرانی به همگان معرفی شد که همین موضوع سبب شد نگاه بسیاری از کارشناسان و منتقدان معطوف به آن شود. زیرا محصول مورد نظر به هیچ عنوان مضمون شعار را به مخاطب نمی رساند.

در ابتدا بهتر است بگوییم که طراحی این خودرو توسط گروه ایتالیایی بنام (IET) به‌ همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته است، به همین خاطر نمی توان آن را خودرویی تماما ملی و ایرانی دانست. از طرفی طراحی ظاهری این خودرو با وجود خطوط و منحنی ‌های فراوانی که دارد، از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نبوده نمی توان آن را خودرویی زیبا نامید. اگرچه تشخیص زیبایی امری کاملا سلیقه ای است، اما به عقیده بسیاری از مردم و کارشناسان، تیبا خودرویی زیبا نیست.

اما کمی بعد نام "مینیاتور" از روی این خودرو برداشته شد و نام "تیبا" برای آن درنظر گرفته شد که تاکنون هم کسی علت دقیق آن را پیدا نکرده است.

ساینا، حاصل عقبگرد سایپا در گذر زمان

تجربه نشان داده یک خودروساز پس از گذشت چند سال از عرضه یک محصول، اقدام به تجهیز آن به تکنولوژی های روز و بازنگری در طراحی و کاربری آن می کند تا بتواند خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی در راستای حفظ مشتری و سهم خواهی از بازار کند. اما ظاهرا این موضوع در ایران اهمیتی نداشته و خودروسازان خود را ملزم به رعایت استانداردهای روز و بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی ها نمی دانند و تنها به برخی تعییرات جزئی در طراحی محصولات خود بسنده می کنند. ناگفته نماند که مقصر اصلی در این زمینه مشتریان و مصرف کنندگانی هستند که با تمایل نشان دادن نسبت به محصولات بی کیفیت و غیر ایمن، توقع خودروسازان را صدچندان کرده اند. زیرا در غیر اینصورت خودروسازان مجبور می شوند محصولات خود را ارتقا دهند و از تکنولوژی های روز در طراحی و ساخت آن ها استفاده کنند.

بگذریم، حدودا 2 سال و نیم قبل یعنی سال 1395، سایپا محصولی جدید با نام ساینا را به بازار معرفی کرد. اما این محصول جدید برخلاف انتظار هیچ مزیتی نسبت به سایر محصولات سایپا نداشت. ساینا در واقع نسخه فیس لیفت شده تیبا بود که تنها در بخش طراحی ظاهری و داخلی دستخوش تغییرات اندکی شده بود. معمولا این رویه در خودروسازان جهانی دیده نمی شود و مختص خودروسازان داخلی است که یک فیس لیفت جزئی را تخت عنوان یک محصول مستقل به بازار معرفی کنند. به همین خاطر این اقدام سایپا به نوعی عقبگرد محسوب شده و هیچگونه پیشرفتی طی این سال ها در طراحی و تولید این محصول دیده نمی شود.

تفاوت های ظاهری تیبا و ساینا

تیبا خودرویی است که در ابتدا تنها نمونه سدان یا صندوقدار آن به بازار معرفی شد که انتقادات زیادی را در بخش طراحی به خود دید. به عقیده بسیاری از کارشناسان، طراحی بخش عقب و جلو این خودرو با یکدیگر هماهنگ نبوده که ظاهری نامتعارف را پدید آورده است. اما حقیقت ماجرا این است که تیبا با هدف سهم خواهی از بازار خودروهای اقتصادی ارزان قیمت پا به عرصه وجود گذاشته است، پس نمی توان خرده ای بر ظاهر آن گرفت. یا به قول معروف "هر چقدر پول بدی همون قدر آش می خوری". اما درخصوص ساینا دیگر نمی توان این گونه قضاوت کرد، زیرا ساینا به عنوان خودرویی مستقل با امکانات رفاهی بیشتر به منظور رقابت با خودروهای رده بالاتر به بازار معرفی شد که اگر بخواهیم واقع بینانه به آن نگاه کنیم، باید بگوییم که نتوانست رویای مدیران سایپا را به حقیقت تبدیل کند.

ساینا تنها در بخش طراحی توانسته بود کمی چهره تهاجمی تر و اسپرت تری را به خود ببیند که همین موضوع توانست در فروش آن تاثیر قابل توجهی داشته باشد. نمای جلوی خودرو با تغییر در فرم چراغ ها و جلوپنجره، ظاهری جدیدتر نسبت به تیبا را به نمایش گذاشت، اما در نمای جانبی کمترین تغییر را نسبت به تیبا مشاهده می کنیم که تغییر فرم آینه جانبی به حالت خرگوشی، از معدود تغییرات اعمال شده در آن است.

اما طراحان سایپا قصد داشتند که در نمای عقب با اندکی تغییر در ظاهر چراغ ها و سپر تیبا، ظاهری شبیه به خودروهای ژاپنی در ساینا ایجاد کنند، که نتیجه آن کپی برداری ناشیانه ای از تویوتا یاریس بود. اما همین طراحی کپی شده نیز به عقیده بسیاری از خریداران زیبا بوده و مورد پسند واقع شده است.

بازنگری کابین بدون ارتقای کیفیت

یکی از نقاط ضعفی که در تیبا بسیار مشهود است، کیفیت بسیار پایین متریال مصرفی داخل کابین آن است که متاسفانه این موضوع نه تنها در ساینا برطرف نشده است، بلکه شاهد ایرادات مونتاژی زیادی در کابین این خودرو هستیم. طراحی کابین تیبا را می توان نمونه ارتقا یافته پراید دانست که با کوچکترین خلاقیت و نبوغی طراحی و ساخته شده است. همچنین رودری های بکار رفته در این خودرو در واقع نسخه ارتقا یافته رودری پراید بوده که کمترین تغییر را به خود دیده است. حال درخصوص کابین ساینا باید بگوییم که از لحاظ کیفیت هیچگونه تغییر و پیشرفتی نسبت به تیبا نداشته که همین موضوع باتوجه به گذشت زمان و روند صعودی پیشرفت خودروسازان جهان، خود به نوعی پسرفت به شمار می رود.

اما در بخش طراحی می توان گفت که تغییرات اعمال شده باعث شده تا کمی کابین پخته تر و معقولانه تر نسبت به تیبا به نظر برسد. زیرا جانمایی کلیدهای کنترلی سیستم تهویه و سیستم صوتی به گونه ای است که ظاهری زیباتر نسبت به تیبا را درون کابین پدید آورده است. همچنین از آن جایی که هر دو خودرو از یک پلتفرم مشترک یعنی X200 بهره می گیرند، فضای اختصاص یافته سرنشینان مشابه یکدیگر بوده و نمی توان تفاوتی میان تیبا و نسخه فیس لیفت شده اش یعنی ساینا قائل شد.

درکل می ‌توان کابین ساینا را نسبت به تیبا برتر دانست، اما موضوعی که می تواند انتقاد ها را به سوی کابین این خودرو روانه کند، موضوع مونتاژ بی‌ دقت قطعات داشبورد و رودری‌ ها بوده که ظاهری غیر منظم را درون کابین ایجاد کرده است.

امکانات رفاهی

از آن جایی که تیبا خودرویی ارزان قیمت بوده، کمترین امکانات رفاهی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به کیسه هوای سرنشین و راننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ترمز ABS، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، پخش MP3 و شیشه‌های برقی جلو اشاره کرد. اما ساینا در این بخش توانسته کمی بهتر از سایر قسمت ها عمل کرده و پیشرفت های قابل توجهی داشته باشد.

به همین خاطر از جمله برتری های ساینا نسبت به تیبا در بخش امکانات رفاهی می توان به شیشه‌ بالابر های برقی برای هر چهار در، آینه ‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، دماسنج محیط خارجی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کولر دیجیتال با تنظیم دستی، کیسه ‌های هوا برای راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD و همچنین سنسور دنده عقب اشاره کرد.

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی پیشرانه و قوای محرکه، باید به این موضوع اشاره کرد که برخلاف عرضه هر دو خودرو در تیپ های گوناگون، تنها یک نوع پیشرانه برای آن ها درنظر گرفته شده است که همین موضوع باز هم جای بحث دارد که چرا سایپا پس از گذشت چند سال از عرضه تیبا، هیچگونه تغییری در جهت بهبود عملکرد و بالابردن راندمان پیشرانه تیبا اعمال نکرده است.

ساینا مانند تیبا از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری بهره می‌ گیرد که در واقع می‌ توان آن را همان موتور پراید دانست که توسط شرکت مگا موتور و یک تیم آلمانی (FEV) دستخوش تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر در نسبت تراکم شده است. موتور 1503 سی ‌سی تیبا در نسخه ‌های اولیه توانایی تولید 80 اسب ‌بخار را داشت که اخیرا با بهینه ‌سازی مجددی که روی آن‌ صورت گرفته، این عدد به 87 اسب افزایش یافته است. همچنین گشتاور 106 نیوتن‌ متری آن نیز به 128 نیوتن ‌متر ارتقا یافته که همین موضوع سبب شده کشش این خودرو در سربالایی ‌ها کمی بیشتر شود. گفتنی است این بازنگری و بهینه سازی در ضرایب دنده ها نیز مشاهده می شود. نیروی تولید شده موتور توسط جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

تجربه رانندگی

اگر بخواهیم تفاوت های تجربه رانندگی ساینا و تیبا را بیان کنیم، باید بگوییم که در اصل تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. زیرا به دلیل وجوه اشتراکی که در بخش قوای محرکه و سیستم تعلیق وجود دارد، تجربه ای یکسان را در اختیار شما قرار می دهند. اما یکی از نکات بارزی که در ساینا به خوبی قابل مشاهده است، کمبود دید اطراف خودرو به منظور بهره مندی از آینه های جانبی خرگوشی است. زیرا بخش انتهایی آینه کمی رو به بالا متمایل شده است که همین موضوع میدان دید راننده را نسبت به اطراف خود کاهش داده است. همچنین سر و صدای اضافی کابین که به دلیل مونتاژ بی دقت و کیفیت پایین متریال مصرفی درون کابین ایجاد می شوند، در هر دو خودرو یکسان بوده و نمی توان برتری برای ساینا نسبت به تیبا قائل شد. که این موضوع هم از نکات حائزاهمیت در عرضه یک محصول جدید به شمار می رود.

اما از لحاظ شتاب و عملکرد موتور باید بگوییم با توجه به ابعاد کلی خودرو و وزن آن، هر دو خودرو از شتاب نسبتا خوبی برخوردار هستند که قدرت 87 اسب بخار می تواند از پس جثه حدودا 1050 کیلوگرمی هر دو خودرو برآید. اما تغییرات اعمال شده روی ضرایب دنده ساینا، در پاره ای از اوقات عملکرد بهتری از خود نشان داده و شتاب ثانویه بهتری را به راننده ارائه می کند. همچنین مصرف سوخت هر دو خودرو مشابه بوده و در سیکل ترکیبی، عددی در بازه 7.5 تا 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر را ثبت می کند.

نتیجه گیری

اگر تا چند ماه گذشته قصد خرید خودرویی کمتر از 30 میلیون تومان را داشتید، ساینا می توانست گزینه ای نسبتا مناسب در خودروهای صفر کیلومتر محسوب شود، اما اکنون که وضعیت بازار به طرز باورنکردنی غیر قابل کنترل شده است و قیمت ها سر به فلک کشیده اند، خرید خودرویی مانند تیبا و ساینا با قیمت های نجومی اصلا منطقی به نظر نمی رسد.

اکنون تیبا صندوقدار صفر کیلومتر در بازار با قیمتی حدود 38 تا 50 میلیون تومان بسته به نوع تیپ بندی، ارزش گذاری می شود. همچنین ساینا با تیپ های متفاوت با قیمتی حدود 44 تا 70 میلیون تومان قیمت گذاری می شود که خرید آن باتوجه به ایمنی و کیفیت بسیار پایینی که دارد، اصلا عاقلانه نبوده و به نوعی دور ریختن پول به شمار می آید. همچنین به دلیل اینکه در ساخت این دو خودرو قطعات مختلفی از پراید و ریو استفاده شده است، تامین برخی از قطعات آن با مشکل مواجه شده و قیمت بالاتری در بازار آزاد دارد که همین موضوع می تواند مشکلات متعددی را برای مالکان آن ها در درازمدت به همراه داشته باشد.

70 عکس

نظرات کاربران

55 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/7/2
خب مهندس اگر اینا اشغاله و هیچ ارزشی نداره پس تو این رنج قیمت به جای اینا چی بخریم ؟ چه ماشینی میشه خرید که میگید اینا ارزش نداره اصلا ؟
1397/7/4
206
1397/7/5
آقا یا خانم dctfvybhnuj
206 هم قیمت سایناس؟!؟!؟!؟!
1397/10/9
آخه 206 هم شد ماشین ؟ عقبش که اصلا نمیتونی بشینی .صندوقی که با ی کارتن گذاشتن داخلش چیز دیگه ای نمیتونی بذاری و موتور پرخرج وهر سال مخارج واشر سرسیلندر رو باید متحول بشی. خوب این ماشین کجاش با کیفیته؟ تمام ماشین های تولید داخل بی مشکل نیستن الان حتی 405 بی کیفیت تولید میشه دیگه چه انتظاری داری
1397/7/2
مثل اسباب بازی میمونه
1397/7/2
حیف پول که بخوای بدی جای این ماشینهای اشغالی و تاریخ گذشته😏مفتش هم نمی ارزه فقط میتونم بگم متاسفم برای صنعت خودرو سازی کشورم
1397/7/2
خلایق هر چه لایق... چیزیه که خودمون خواستیم ..داریم تقاصشم پس میدیم.. نوش جونمون
1397/7/2
من نه اين ماشين ها رو دارم نه قصد خريد دارم
اما واقعيت اينه كه بايد به اين قيمت هاى نجومى عادت كنيم
مردم چاره اى ندارند همينه ديگه قيمتا
1397/7/4
یه سوال ازت دارم چرا باید به این قیمتا عادت بکنیم؟!!!
40سال که به افزایش قیمتا عادت کردیم چه اتفاقی افتاد؟
1397/7/2
اولا نویسنده محترم عامل اصلی کم کاری درمونتاژ وساخت این ۲ خودرو سایپا را مردم میدانند که برای خرید هجوم می آوردند ومی آورند درحالیکه اولین عامل درحال حاضر وقبل ازآن دست اندرکاران وزارت صنعت ومجموعه دولتهای این سالها هستن که اولا دراقدامی نسنجیده ورود خودروهای خارجی راسالهای متمادی به کشور منع کردند چون میخواستند ازصنعت بومی حمایت شود درحالیکه برعکس اتفاق افتاد ونه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه درجا وپس رفت هم داشتیم دوم ایراد وارده بدولتها ورود کالاهایی است که بهترازآن درایران تولید میشد وهمین مطلب باعث عدم صادرات بعضی محصولات کشاورزی ومتعاقبا کمبود ارز شد مانند برنج شکر ذرت وخیلی اقلام دیگر غیرکشاورزی مانند کفش وخیلی اقلام ومحصولات دیگر وهمین مسئله باعث کمبودکارودرآمد شد وخیلی ها نمیتوانستند خودروهای خارجی بخرند آنهم چون صادرات کم شد وواردات زیاد ارزگرانترشد بناچار بودجه ودرآمد کم عده زیادی ازمردم آنها را به سمت این مراکب مرگ بعنوان وسیله نقلیه کشاند حالاهم بااین وضعیت که فعلاواردات خودرونداریم هرنوع بخواهند بی کیفیت تر تولید وبهرمبلغ بخواهند بمردم میفروشند وفعلا باتوجه به عملکرد دولت که اولین مقصر است ملت دومین مقصر هستند که این اندازه برای پیش خرید وثبت نام صف میکشند واگر باتوجه به عدم واردات ونبود کیفیت در‌داخلی ها ملت کلا خرید راتحریم کنند قطعا هم قیمت افت میکند وکیفیت آنها روز بروز بهترخواهد شد یعنی خودروسازان درصورت تحریم وعدم ثبت نام چاره ای جز بازنگری در تولیدات خودنخواهند داشت فقط ملت باید درنخریدن مصر باشند تانتیجه بگیریم
1397/7/2
با سلام
زبان کارشناسی معمولا زبان نرم و منطق آن درشت و سخت و مستند است.
انتقاد از ساینا در قالب بازی با کلمات و فاقد ارزش کارشناسی بود.
ساینا از نظر نسبت امکانات و توانمندیها به قیمت خودرو در میان خودروهای داخلی شاهکار است.

یکسال و نیم رانندگی سخت در جاده های مختلف کشور از ماکو در آذربایجان غربی تا دریاچه لیپار در شرق چابهار با هیچ (واقعا هیچ) دردسر با خودرو ساینا داسغته ام.

لذا احتراما این مقاله تان را رد میکنم
1397/7/3
انشالله که هیچ وقت تصادف نکنی. ولی اگه تو همین جاده ها یه تصادف با ساینا میکردی الان ازش تعریف نمیکردی
1397/7/3
بله شاید شما کل ایران را حتی در۳۰ هزارکیلومتر هم پیموده باشید وایرادی درساینا ندیده باشید مسئله اصل درخودروهای ایرانی اول نداشتن امنیت درتصادفات احتمالی دوم مصرف به نسبت بالای آنها سوم کابین بی کیفیت چهارم قیافه زشت وتکراری تا سالها همسان پنجم نداشتن کمربندهای ایمنی پیش کشنده و۳ نقطه ای وایربگ های کامل وصندلی هایی ازجنس چرم وداشبورد چرمی باکیفیت وکروز ششم نداشتن سیستم ترمزهای دیسکی وسیستم های کمک ترمزوپایداری مانند ESP,BA,HHC,TCS وغیره هفتم استفاده وخرید قطعات که تشکیل دهنده اجزا اتومبیل هستند باساخت متفرقه داخلی وچینی درجات ۳ وپایین تر آنهم ازطریق مناقصه میباشد والا یک موتور گیربکس تا۱۰۰ هزارکیلومتر کارکرد هم که یکنفربتواند باچنین اتومبیلی دورتا دورایران را بگردد کار شاقی نیست وحکایتی ازخوب بودن یک خودرو ندارد شما یک اتومبیل ایرانی به مانشان دهید که دراینترنت تست تصادف داشته باشد مثلا همین ساینا تاما لااقل ازایمنی آن مطمئن باشیم وبگوییم خودروی خوبی است والا بنظربنده کل تولیدات ایران خودرو وسایپا فقط وفقط بدرد استفاده داخل شهر به استثنای اتوبانهایی که درشهرها قراردارد میخورند وبس چون‌اگر خدای ناکرده راننده روبرویی یابغل دستی مشکلی برایش بوجود بیاید یا راننده نباشد وفقط گواهینامه‌داشته باشد ومرتکب اشتباهی بشود جان دیگران دراین اتومبیلهای ایرانی درمعرض خطرجدی قراردارد اصل ایمنی است که ندارند والا هیچکس حاضرنیست محصول ملی رانخرد ولی باقیمت چند برابری خارجی خریداری کند وتازمانی که جلوی واردات را بگیرند چون رقابتی درکارنیست خودروسازهای ما فقط سود میخواهند وبفکر رقابت نمی افتند.
1397/8/5
بنده هم با شما موافقم. متاسفانه بسیاری از نویسندگان خودرویی با یک پیش زمینه ی منفی در مورد خودرو های داخل مینویسند کلمات و جملاتی که به کار میبرند هم متاسفانه بسیار منفی و بعضا مشخصا مغرضانه است.
1397/8/5
" که خرید آن باتوجه به ایمنی و کیفیت بسیار پایینی که دارد، اصلا عاقلانه نبوده و به نوعی دور ریختن پول به شمار می آید."
پسرجان از کلمات زشت که در یک نقد فنی به کار بردی میگذرم که توهین غیر مستقیم به خریداران این خودرو محسوب میشه که از یک به اصطلاح نویسنده بعید و عجیب هست
وقتی قیمت همه ی خودرو های صفر داخلی و خارجی افزایش یافته میخوام معنی جمله ات رو برام توضیح بدی
1397/7/2
یه جوک بگم؟ تو سال 2018 ساینا و تیبا میسازیم!!
1399/3/10
منم بگم ؟ تو 2020 هنوز پراید تولید میکنیم
1397/7/3
من 4 ساله تیبا دارم کابین بسیار بی کیفیت جوری که راحت میشه رو داشبوردو خط و خش انداخت که البته همه ماشینای ایرانی همین طورن سروصدای موتور وحشتناک تو کابین میاد البته تو سرعت بالای 130 تا مصرفشم خیلی پایین نیست راحت 9 تا تو شهر میسوزونه.ولی واقعا موتور خوبی داره نه کم میاره نه خراب میشه حالا هر چقد بهش فشار بیاری هیچیش نمیشه شتابشم خوبه و فوق العاده کم استهلاکه.سیستم تعلیقم اصلا نداره انگار تو مایه های 206.در کل گزینه ی خوبی واسه تو شهره بهتر از تیپ 2 و پرایده کسی واسه ماشین دوم بخواد عالیه
1397/9/23
تو تو شهر 130 تا میری😱😱😱
1397/7/3
رقابتی از جنس آشغال های قیمت طلا شده در این مملکت!
1397/7/3
علت تغییر نام از مینیاتور این بود که میگفتن همچیش ایرانیه ولی مینیاتور کلمه فرانسوی یود به این دلیل اسمشو عوض کردن
1397/7/3
باوجود تولیدات بی کیفیت و آشغال، با پر رویی تمام درخواست افزایش قیمت هم میدن...
خاک تو دولتی که نتونه این آشغالسازها رو سر جاشون بشونه... هرچند ظاهرا خود دولت هم حامی این آشغالسازهاست. حتما باج میگیره دیگه...
1397/7/3
در شرایطی که ماشینها دیگه همه از قطعات چینی استفاده میکنن بهتره ادم بره یه چیمی با اصل و نصب بخره که قطعاتش اورجینال و با کیفیت چین باشه. الان که بازار کمی بالا رفته، ولی من پیشنهادم هاما اس 5 هست، یه ماشین بسیار با کیفیت و با ابهت فراوان، رخ عالی و آپشنها تکمیل. سواریشم فوق العاده عالی هست، چسبندگیش زیاد کاملا نرم و ساکت هست داخل ماشین. پولتون و به تیبا و ساینا و شتر گاو پلنگها ندین، یه هایما بخرین و تا اخر عمر راحت باشین برای همه جا
1397/7/3
با سلام
داداش داری اشتباه میزنی هایما اس 5 قیمتش با ساینا و تیبا قابل مقایسه نیست و تو رنج قیمتی خودش رقیبای خیلی بهتری از جمله هاوال داره.
کسی که با سختی 30 40 میلیون جمع کرده باشه و بخواد ماشین صفر بخره انتخابی جز تیبا ساینا سمند 405 206 نداره که اونم اگر به فکر مصرف سوخت و هزینه های جانبی پایین باشه قطعا ساینا انتخاب میکنه.
1397/7/3
تو یا نمیدونی کیفیت و ابهت چیه، یا نمیدونی سواری فوق العاده چیه، یا اصلا کلا نمیدونی ماشین چیه. اگه سوار پورشه کاین بشی چی میگی؟
1397/7/3
خدا بهت عقل بده
1397/7/3
خب دوست عزیز کسی که پول هایما داره که دیگه به تیبا و ساینا حتی فکرم نمیکنه...
1397/7/3
جان من تو رو هر که میپرستید
قبل از جایگزین یه ماشین اول به قیمتش نگاه کنید
این حرف مخصوص اقا حامد نیس برای همه کاربران گفتم
هایما و ساینا بیش از ۳ برابر اختلاف قیمتی دارند
چطوری میگین با پول ساینا هایما بخریم؟
1397/7/3
درکل تیبا از پراید ک خیلی بهتره و از بعضی از ماشینای گرونتر از خودش مثل ۲۰۶ تیپ دو و ۴۰۵ جی ال ایکس هم بهتره
1397/7/5
شما تا حالا سوار 206 شدی که میگی تیبا از 206 یا 405 بهتره؟؟؟؟؟
باز صد رحمت به ماشینای ایرانخودرو ایرانخودرو هرچی بزنه از اشغالای سایپا بهتره
1397/7/3
همه میدونیم جز چندتا خودرو تولید داخل بقیه افتضاحن. ولی تیبا و ساینا به نسبت پراید و چهارصدوپنج خیلی بهتره حداقل یه ذره مقاومت بدنه داره.
1397/7/3
اخه بندگان خدا، شمایی که یک سال ونیم رانندگی سخت در جاده های مختلف ، چه داخلی و چه خارجی کردینو مقاله رو رد میکنید،شماهایی که باید به این قیمت های نجومی عادت بکنین ، شما هایی که مقصر رو مردم نمیدونین ، اخه تا کی میخواین سرتونو تو برف نگه دارینو واز خواب بلند نشین . والا باالله حق مردم ما این نیست . ما چیمون از مردم حاشیه خلیج فارس یا اروپا کمتره که باید به این حداقل ها راضی بشیم. شما خودتون بهتر میدونین که کشور های دیگه با 50 میلیون تومن چیا سوار میشن مثال سادشو میزنم تو همین مناطق ازاد خودمون شما برو قیمتا رو به فرض مثال جزیره قشمو نگاه کن ببین با 50 میلیون تومن چی سوار میشن تازه اونجا هم این قیمتا زیاده.
خلاصه کلام :
ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.
1397/7/3
به خدا مقصر خود ما هستیم
اگه همین مردم فقط یک یا دو سال محصولات سایپاو ایران خودرو خریدار ی نکن مجبور هستند ارزان تر بفروشن
اگه همین مردم نخرن سایپا و ایران خودرو میخوان به کی بفروشند واقعا کی این آشغال میخره واقعا کی؟؟؟
مقصر خود خود ما هستیم
1397/7/3
من نظرم را میدم لطفا به کسی بر نخوره؛ دو اشغال بسیار بد ترکیب که وقتی می بینم این دو را به دو مونتاژ کار چینی شده رانتی و مافیا زده و حامیانشون هرچی بد و بیراهه را می دم. و از خدا می خوام این دو شرکت خاین به وطن و ملت و حامیانشون را از رو زمین نیست و نابود کنه. الهی امین...
1397/7/3
آدم به هر زاویه بیرونی و درونی جفتشون نگاه میکنه فقط کلمه "ایی!" یا "اه" از ذهنش رد میشه!!!!!!!!
1397/7/3
دوستانی که ساینا دارند از نظر کیفیت و استهلاک از ان راضی هستند و خرید انرا توصیه می کنند.
1397/7/4
خیلی اتفاقی ییییییی زمانی که ایرانخودرو پیش فروششو شروع کرده همچین مقاله سطح پایینی در میاد.خیلی اتفاقی
1401/3/24
من چهار سال و‌نیم ساینا داشتم و و تو این مدت حتی یکبار هم تعمیرگاه نرفتم کولر و بخاریش عالی بود بله کیفیت رنگش خوب نبود مونتاژ سپرهاش خوب نبود اللبته مال من نود وشش بود دوستم مدل نود و هشت خرید رینکهای المنیومی و فلسپ رکاب حذف شده بود و مال اون زود زود خراب میشد، ببنید واقعا ماشینهای ایرانی ازدم آشغال و نا امن هستند از سمندی که اینهمه ادعای محکم بودن میکنن میتونین تست تصافشو بییند که چه آشغالیه کلا ایرانخودرو و‌سایپا مافیا حکومتی هستند ماشینهای چینی ازینا بهترن
1397/7/3
چرا این ساینا فیلتر هوا نداره
1397/7/4
تنفسش مستقیمه...یه وقتهایی هم بدون هوا نفس حبس میکنه کار میکنه. محصولی جدی از تکنولوژی سایپاست که بنز و بی ام و هم توش موندن
1397/7/5
مقاله بسیار بی ارزشی بود. از خدروبانک همچین مقاله ای رو انتظار نداشتم. اینکه محصولات حال حاضر خدروسازان کشور بی کیفیت هستند رو همه میدونند. ولی اینکه بخوایم جانبدارانه به قضیه نگاه کنیم خیلی بده. آره ساینا بی کیفیت. تیبا بی کیفیت. ولی شما نویسنده مقاله خودتو بذار جای مردم. 30 تا 40 تومن پول داری، به ماشین هم نیاز داری. چی میخری تو این بازار؟! حداقل ساینا یه نیمچه شتابی داره، مصرف سوختش مناسبه، استهلاک کمی هم داره امکانات نسبتا خوبی هم میده. هیچکدوم از این مواردی رو که میگم در حد ایده آل نیست. همش نسبیه. نسبت به این بازار. نسبت به 4 تا ماشینی که تو این رنج قیمتی هست... بازم ممنون از سایت خودروبانک. واقعا سایتتون عالیه. فقط این مقاله یکم...
1397/7/6
تا رنچ 40 میلیون قیمت کارخانه در حال حاضر بهترین انتخاب ساینا هست. هم زیباست و هم کم مصرف .
1397/7/7
ساینا ماشین خوبیه . هم خوشگله و هم کم مصرفه . موتوری و گیربکس هم پرسیدم همه مکانیک ها تایید کردن. توی رنج 50 تا 70 میلیون بازار آزاد بهترین انتخابه.
1397/7/28
امثال شماها هستن که پیش فروش میشه میرین صف میکشین دم نمایندگی.
1397/7/8
اشکالات ساینا دیدکم اطرف بدلیل ستونهای جلو و جای نادرست آئینه ها علی رغم بزرگ بودن آئینه دید مسلطی ندارد . دوم کمک فنر های ضعیف که زود افت می کند و پایین می آید اسپرت کردن رکابها با مواد پلاستیکی هم کار قشنگی نیست صدا کردن گیربکس در دورهای بالا هم از معایب آزاد دهنده است فنر صندوق عقب توانایی نگه داشتند درب را ندارد و جلو پنجره ایی مناسب نصب نشده و حتماً باید سپر باز شود یا بسختی پیچهای درون آن را با ز کرد موقع کولر گرفتن هم افت شدید قدرت پیدا می کند ولی خودروسازان بیشتر فکر کمیت هستند تا کیفیت وگرنه میشود در کوتاه مدت عیوب مذکور را رفع کرد
1397/7/9
متاسفم برا اوضاع تولید خودرو در کشور و
بی توجهی و بی مسئولیتی کارخانه های اشغال ساز کشور
1397/7/11
حاجی همه قبول داریم پراید و ساینا و تیبا و پژو کلا بدرد چوپونی میخورن ولی وقتی توی ایران کاری کردن مردم بودجشون فقط بهداین اتاشغالا برسه چه میشه کرد اونایی که دارن خوبشو میخرن ما ک مداریم پراید حلبی چ کنیم
1397/7/20
سلام و خسته نباشید به برو بچه های خودروبانک. خواستم تشکر کنم ازتون که همیشه نقد و بررسی های دقیق و منصفانه میزارید. ممنون که به مردم اهمیت میدین
1397/8/8
۲سال پیش با اون کمپین به التماس افتادن بعد با یک ترفند ساده ما مردم هجوم بردیم سمت همون محصولی که قبول نداشتیم الانم اگه مردم یکی بشن هر دو خودرو ساز کاسه کوزشون رو جمع میکنند دو شرکتی ک باه اسم و شعار حمایت از کارگراشون با جون و پول مردم بازی مکنند و میدزدن
1397/8/8
مردم باید بهای بی لیاقتی و ناکارامدی صنایع خودروسازی را یک تنه
به دوش بکشند چون دولت از انها حمایت می کند!!
1397/10/14
من تیبا دارم ادوات داخلش به حدی بی کیفیه که باید با کاردستی بچه ها مقایسه بشه .داشبرد با کوچکترین چیز خط و خش برمیداره براستی که زباله تمام عیار هستش
کیفیت رنگ.به حدی پایینه که با کوچکترین ضربه میریزه
و......
1397/12/5
ی سوال -
خودرو ساینا ... محافظ روی منیفولدش کو ؟؟؟؟
یعنی اینم برداشتن ؟؟؟؟
اونوقت ترمز که داره ؟؟؟
1398/6/16
لعنت برقوم ظالم
1399/5/2
تیبا و تیبا 2 عالیند خیلی ماشینهای کم مصرف - محکم پرشتاب و اقتصادیند
1401/2/28
سلام من از آینده اومدم دقیقتر بگم 4 سال آینده، اینجا الان قیمت این دو تا آشغال که میگفتین 35 تومن نجومیه براشون، رسیده به 220 تومن:)