موضوعات داغ

پژو پارس در مقابل جک J5؛ رقابت سدان‌های پر طرفدار خانوادگی در بازار

5 آبان 1397
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

این روزها که صنعت خودرو با تغییرات بنیادی در قوانین دست و پنچه نرم می کند و از طرفی اعمال فشارهای بین المللی پسابرجامی نفس های آن را به شماره انداخته است، واکنش خریداران نیز در انتخاب و خرید خودرو کاملا تغییر کرده است. زیرا جهش ناگهانی قیمت ها سبب شده تا بسیاری از خریداران با کاهش قدرت خرید، مجبور به انتخاب خودروهای کارکرده با قیمتی پایین تر شوند. بر همین اساس می توان دو گزینه پیشنهادی میان سدان های پرطرفدار در بازار را به عنوان گزینه های مناسب برای خانواده ها معرفی کرد. جک J5 و پژو پارس دو خودرویی هستند که طی سال های گذشته با استقبال خوب خریداران مواجه شده اند. در واقع می توان گفت این دو خودرو که یکی از آن ها چینی مونتاژ داخل و دیگری خودرویی تولید داخل بر مبنای پژو 405 فرانسه است، با سلیقه مشتری ایرانی همخوانی داشته و به عبارت دیگر می توانند نیازهای آن ها را برآورده کنند.

یکی دیگر از مواردی که موفقیت و محبوبیت هر دو این خودروها را در بازار تضمین کرده است، عرضه دو نسخه اتوماتیک و دنده دستی آن ها به بازار عرضه است، چرا که طیف وسیع تری از مشتریان را به خود اختصاص داده اند. ما نیز به همین خاطر در این مقاله به بررسی ویژگی های آن ها خواهیم پرداخت.

نگاهی به پیشینه هر دو خودرو

کمپانی جک را می توان به عنوان اولین تولیدکننده خودروی چینی دانست که به صورت مستقیم با شرکت طراحی ایتالیایی پینین فارینا همکاری کرده است، زیرا با مراجعه به سایت رسمی این شرکت می توان نام کمپانی جک را مشاهده کرد. جک J5 محصولی از این خودروساز است که در سال 2011 با اشتراکاتی از روی محصولات میتسوبیشی طراحی و تولید شد. از طرفی می توان الهام گیری از دوج دارت را در این محصول به خوبی مشاهده کرد. کرمان موتور که فعالیت خود را به عنوان شریک تجاری JAC در ایران گسترش داد، پس از عرضه ناموفق مدل توجوی، در سال 92 اقدام به مونتاژ و عرضه جک J5 دنده ای کرد. باتوجه به اینکه در آن زمان اعمال تحریم های بین المللی فضای بسته ای را در صنعت خودرو بوجود آورده بود، J5 توانست ظرف مدت کوتاهی عنوان باکیفیت ترین خودروی مونتاژ چینی را در کشور به خود اختصاص داد. پس از آن نمونه اتوماتیک نیز روی خط تولید کرمان رفت و سهم بیشتری از بازار به این خودروی محبوب اختصاص یافت.

اما نکته جالب اینجاست که دی ماه سال گذشته سازمان ملی استاندارد طی بیانیه ای تولید و عرضه برخی از مدل ها از جمله جک J5 را متوقف کرد. سوال اینجاست که چرا باید تولید خودروهای نسبتا با کیفیت نظیر جک J5 متوقف شود اما تولید خودروهایی نظیر پراید، پژو 405 و امثال آن ها باید همچنان ادامه داشته باشد؟

اواخر دهه 70 فیس لیفت تازه ای از پژو 405 تحت عنوان پژو سفیر به بازار معرفی شد، اما این نامی نبود که در نهایت برای این محصول درنظر گرفته شد. چندی بعد گروه صنعتی ایران خودرو نام پرشیا و سپس پارس را برای این محصول انتخاب کرد که سرانجام پارس نام محصول قدیمی با ظاهر جدید ایران خودرو انتخاب شد. پژو پارس در طی این سال‌ها با چندین مدل به بازار عرضه شد که از جمله می‌توان به پارس LX، پارس سال و پارس ELX اشاره کرد. کیفیت ساخت و مونتاژ پژو پارس خوب و راضی کننده بوده ولی در بعضی از نمونه‌های تولیدی، مالکان پژو پارس ال‌ایکس از پایین بودن کیفیت ساخت و مونتاژ و وجود سر و صدای اضافی در داخل کابین شکایت داشتند. از نظر آپشن و تجهیزات، پژو پارس با توجه به قیمتش خودرویی کامل به نظر می‌رسید که همین امر سبب شد با استقبال خوبی از سوی خریداران همراه شود.

مقایسه طراحی خارجی بدنه

در بخش مقایسه طراحی ظاهری دو خودرو، باید در ابتدا این موضوع را عنوان کرد که زیبایی یک امر کاملا سلیقه ای است که نمی توان به طور قطع در مورد آن نظر داد، اما ما باتوجه به سلیقه عمومی مردم و رفتارسنجی خریداران که طی این سال ها این دو خودرو را برای خرید انتخاب کرده اند، مقایسه ای عادلانه میان آن ها انجام خواهیم داد.

در ابتدا با توجه به این که در بالاتر به موضوع همکاری جک و پینین فارینا اشاره کردیم، سراغ گزینه چینی می رویم و نگاهی به مشخصات ظاهری و ویژگی های آن خواهیم انداخت. J5 خودرویی است که از همان ابتدای عرضه به دلیل داشتن ظاهری معقول و فراتر از انتظار، مورد استقبال بسیاری از خریداران قرار گرفت. بکارگیری از خطوط هماهنگ و هارمونیک که به صورت نامحسوس در بخش های جانبی خودرو دیده می شود، سبب شده تا روحیه ای منسجم و پایدار در کالبد این خودرو دمیده شود.

در نمای جلو چراغ های برجسته و کشیده شده تا گلگیرها که در طرفین جلوپنجره ساده ای که با خطوط کرومی احاطه شده است، ظاهری شیک و نسبتا مدرن را برای J5 پدید آورده اند که در زمان خود تحولی بزرگ به شمار می رفت. همچنین فرم کلی سپر و بهره گیری از ادوات کرومی دور چراغ های مه شکن، ظاهری جوان پسند و شیک را بوجود آورده است. نمای جانبی نیز همانطور که گفته شد، دارای پیچیدگی خاصی نیست که همین موضوع باعث شده مورد پسند بسیاری از علاقه مندان واقع شود. نکته قابل توجه رینگ های آلومینیومی است که در نسخه دستی و اتوماتیک با یکدیگر تفاوت دارند.

در نمای عقب نیز شاهد طرحی ساده هستیم که به وسیله چراغ های بیضی شکل و نوار کرومی نقش بسته روی درصندوق، از یکنواختی درآمده و ظاهری آرام و به دور از هیجان را پدید آورده است. گفتنی است دیفیوزر مشکی رنگ پلاستیکی که زیر سپر عقب خودنمایی می کند، یکی از مواردی است که به منظور جلب توجه جوانان و علاقه مندان به خودروهای اسپرت، در این سدان خانوادگی مورد استفاده قرار گرفته است.

در آن‌سوی میدان ظاهر پژو پارس به گونه‌ای بوده که اکثریت اقشار جامعه در گروه‌های سنی متفاوت آن را می‌پسندند. یکی دیگر از نکات ظاهری پژو پارس، هماهنگ بودن طرح بدنه آن بوده که نکته‌ای مثبت و پسندیده در طراحی خودرو به شمار می‌رود. در نمای جلو چراغ‌های کشیده‌تر از پژو 405 که با طرح کریستالی شفاف به بازار عرضه می‌شود، ظاهری اسپرت‌تر و بروزتر را برای پارس پدید آورده است. در نمای جانبی تفاوت اندکی با پژو 405 وجود دارد که تنها در زه روی درها و رکاب نصب شده زیر آن‌ها قابل مشاهده است. در نمای جانبی نیز تغییرات شامل تغییر محل نصب کردن پلاک از روی سپر به درصندوق بوده که همین موضوع سبب شد ظاهر کاملا متفاوتی بوجود آید. همچنین چراغ‌های خطر متفاوت نسبت به پژو 405، برای بسیاری از مخاطبان خوشایند بوده. اما در مقام مقایسه باید به صراحت اعلام کرد که گزینه وطنی دارای طرحی از رده حارج و منسوخ است که سال ها پیش مورد استفاده قرار می گرفته است. اما J5 باتوجه به اینکه حدودا 5 سال از عرضه ان به بازار ایران می گذرد، بازهم در نگاه اول خودرویی مورد پسند و قابل قبول به نظر می رسد که این موضوع اهمیت همکاری با طراحان بزرگ و کارآزموده را صدچندان می کند.

فضای کابین و طراحی داخلی

یکی دیگر از بخش های مهم در مقایسه دو خودرو، فضای کابین و طراحی داخلی آن ها است. از آن جایی که هر دو خودرو در رده سدان های سایز متوسط شهری قرار دارند، از نظر فضای درون کابین مناسب خانواده بوده و حرف های زیادی برای گفتن دارند که همین موضوع رقابت آن ها را نزدیک تر کرده است. پژو پارس خودرویی است که از زمان عرضه تاکنون چندین بار دستخوش تغییر شده و با مدل های گوناگون راهی بازار شده است. لازم به ذکر است که تغییرات طراحی کابین مهم ترین موضوعی است که طی این سال ها در این خودرو مشاهده شده است.

اگر در ابتدا بخواهیم از لحاط کیفیت متریال مصرفی درون کابین دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید به صراحت بگوییم که هیچکدام از آن ها خودروی با کیفیتی محسوب نمی شوند. زیرا J5 هم به عنوان خودرویی ارزان قیمت، تنها دارای طراحی و ظاهری نسبتا مدرن درون کابین است، اما در حقیقت متریال مصرفی آن از کیفیت پایینی برخوردار بوده که ممکن است در مدت طولانی دچار افت کیفیت ظاهری شود.

اما پژو پارس نیز در مقایسه با برخی دیگر از خودروهای داخلی، از کیفیت بالاتری درون کابین برخوردار است. اما در مقایسه با رقیب چینی خود باید بگوییم که اگر کیفیت بالاتری نداشته باشد، چندان کمتر از آن هم نخواهد بود. در واقع می توان این دو خودرو را از لحاط کیفیت مابین در یک رده قرار داد.

اما در بخش طراحی باید جک J5 را خودروی برتر دانست. با وجود این که پژو پارس دارای چندین نوع تریم داخلی بوده و هر یک از مدل های آن با تریم خاص خود به بازار عرضه شده است، اما از آنجایی که در بر پایه پژو 405 ایجاد شده است، دارای طرحی قدیمی و منسوخ شده است که از نظر بسیاری از علاقه مندان خوشایند نیست. همچنین برتری دیگر جک J5 نسبت به پژو پارس، دوجداره بودن بدنه و عایق بندی حرارتی و صوتی تمامی بخش های آن است. این موضوع به دلیل کاهش هزینه های تولید در هیچ یک از محصولات داخلی رعایت نمی شود که همین موضوع موجب شده کابین خودروهای مونتاژ داخل نظیر همین جک J5 بی صداتر و دلنشین تر از خودروهای داخلی باشند.

امکانات رفاهی

از جمله امکانات رفاهی پژو پارس می‌توان به سیستم تهویه دستی، تريم دورنگ، قطعات دكوراتيو طرح چوب، شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب، آينه هاي جانبي برقي راهنمادار، بلندگوي عقب، كيسه‌هواي راننده و سرنشين، دماسنج روي داشبورد، بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق، سيستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مسترلاک ( با يک دکمه همه درها قفل و باز مي‌شوند) و اتوفلاشر (در ترمزهاي شديد با کاهش ناگهاني سرعت، فلاشرها روشن مي‌شوند) و تايمر چراغ سقف و آگاه كردن راننده از وضعيت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغهاي راهنما و چراغ سقفي و LED داخل جلوآمپر و سيستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجاي آژير دزدگير. اما جک J5 در بخش امکانات رفاهی نیز برتری نسبی داشته و از لیست کامل تری از آپشن ها برخوردار است.

به عنوان مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد. صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها (TPMS)، قفل ایمنی کودک، چراغ خطر لادری، چراغ کابین جلو و عقب هالوژن، داشبورد چراغ‌دار، تنظیم نور صفحه کیلومتر، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، خروجی سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، شیشه بالابر اتوماتیک راننده و ...

مشخصات فنی

همانطور که گفته شد پژو پارس به دلیل تنوعی که در نوع تیپ بندی دارد، تاکنون با پیشرانه های متفاوتی به بازار عرضه شده است. از طرفی جک J5 نیز با دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه شد که هر کدام از آن ها با پیشرانه ای مجزا و مشخصات فنی متفاوتی شناخته می شوند. به همین خاطر رقابت میان پژو پارس و جک J5 علاوه بر وضعیت بازار و بازه قیمتی نسبتا نزدیک، در بخش قوای محرکه و مشخصات فنی نیز جذابیت های خاص خود را دارد.

اگر بخواهیم مشخصات فنی پژو پارس را مطرح کنیم، بهتر است به مدل های آن نیز اشاره شود، بر همین اساس می توان گفت ، پژو پارس ال‌ایکس دقیقا از همان پیشرانه Tu5 نصب شده روی پژو 205 تیپ 5 یا 6 بهره می‌برد که از یک موتور چهار سیلندر 1578 سی‌سی با توان تولید 110 اسب‌بخار تشکیل شده است. همچنین پارس سال، دارای پیشرانه چهار سیلندر با حجم دقیق 1761 سی‌سی است که حداکثر توان آن 100 اسب‌بخار در 6000 دور بر دقیقه است، همچنین حداکثر گشتاور تولید ده توسط این موتور 153 نیتون متر بوده که سبب شده شتاب قابل قبولی از این سدان خانوادگی دریافت شود. لازم به ذکر است که در مدت زمانی محدود، پژو پارس با پیشرانه 1.8 لیتری زانتیا نیز تحت عنوان پارس ELX به بازار عرضه شد که اتفاقا مورد پسند بسیاری از علاقه مندان قرار گرفت.

جک J5 در نسخه دستی از یک موتور 1.5 لیتری با قدرت ۱۱۱ اسب بخار بهره می‌برد و موتور 1.8 لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار وظیفه تامین نیروی پیشران در نسخه اتوماتیک را برعهده دارد. شتاب صفر تا صد J5 بین ۱۰.۳ الی ۱۰.۶ ثانیه، حداکثر سرعت این خودرو برابر با ۱۸۰ کیلومتر در ساعت، مصرف سوخت ترکیبی آن در هر صد کیلومتر برابر با ۷.۶ الی ۷.۹ لیتر بنزین و گنجایش باک این خودرو نیز برابر با ۵۵ لیتر است.

در بخش انتقال نیرو نیز پژو پارس به صورت مرسوم از یک جعبه دنده 5 سرعته دست بهره می گیرد. همچنین در برخی از دوره ها عرضه پژو پارس اتوماتیک با جعبه دنده 4 سرعته و پیشرانه TU5 نیز توسط ایران خودرو صورت گرته است. اما جک در نسخه دستی دارای جعبه دنده 5 سرعته دستی که است که عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. همچنین جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک که با پیشرانه 1.8 لیتری کوپل شده است، عملکرد چندان مثبتی نداشته و نیزان رضایتمندی مشتریان از آن چندان بالا نیست.

تجربه رانندگی

از آن جایی سیستم تعلیق در تمامی خودروهای تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردار هستند، در عین حال باید گفت عیب عمده‌ای در سیستم تعلیق این خودرو مشاهده نشده است، زیرا سواری نسبتا نرمی را به سرنشینان ارائه می کند و در جذب ضربات ناشی از ناهمواری ها تا حدودی موفق عمل می کند.

کشش و عملکرد موتور در این خودرو بد نیست و متوسط ارزیابی می شود.

لازم به ذکر است که جک جی 5 در ابتدا با همان موتور 1.5 لیتری و جعبه دنده 5 سرعته دستی به بازار معرفی شد، اما سهم خواهی چینی ها از بازارهای دنیا سبب شد تا پروژه تولید نسخه اتوماتیک این خودرو به سرعت عملی شود و روانه بازار شود. همین موضوع باعث شد تا ایرادات فنی متعددی در نسخه اتوماتیک این خودرو بوجود آید. عملکرد جعبه دنده بسیار دور از انتظار است و به قول معروف گوش به فرمان راننده نیست. خصوصا هنگامی که ظرفیت خودرو تکمیل باشد و در مسیری سربالایی در حال حرکت باشید. درست در این زمان که راننده نیاز به حداکثر توان موتور و شتاب گیری ناگهانی دارد، جعبه دنده اتوماتیک ضعیف عمل کرده و با تاخیر در تعویض دنده ها، موجب کندی در حرکت می شود. از طرف دیگر اگر سیستم تهویه مطبوع روشن باشد، به هنگام شتاب گیری های ناگهانی به صورت خودکار خاموش شده و از مدار خارج می شود. این موضوع معمولا در خودروهای چینی مرسوم بوده و برای بهره گرفتن از حداکثر توان موتور، کولر به صورت خودکار از مدار خارج می شود.

اما در نسخه های دستی این مشکلات وجود نداشته و باوجود پیشرانه ای کوچک تر، به دلیل حضور جعبه دنده 5 سرعته دستی، شتاب و عملکرد بهتری دریافت می شود. لازم به ذکر است که پیشرانه های جک ظاهرا توسط شعبه چینی میتسوبیشی طراحی و تولید شده اند که همین موضوع باعث شده میزان استهلاک و خرابی آن ها به مراتب نسبت به چینی های دیگر کاهش یابد. که این موضوع از ویژگی های این خودرو به شمار می رود.

اما ارتفاع کم خودرو از معایبی است که بسیاری از دارندگان J5 با آن دست و پنجه نرم می کنند. زیرا کف خودرو به هنگام عبور از سرعتگیرهای بلند و سراشیبی های تند ممکن است به زمین بگیرد. البته به گفته برخی از دارندگان این خودرو، می توان این مشکل را با باز کردن بکسل بندی که در قسمت زیرین سپر جلو قرار دارد، برطرف کرد.

نتیجه گیری

در پایان برای نتیجه گیری کلی می توان مواردی از قبیل خدمات پس از فروش، تامین قطعات و هزینه نگهداری را مورد بررسی قرار داد تا دید کدام یک از این دو خودرو می تواند گزینه مناسب تری برای خانواده به شمار رود. باتوجه به وجه اشتراک فنی تمامی خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو، تامین قطعات و نیروی متخصص برای این خودروها در بیشتر نقاط کشور امکان پذیر خواهد بود. همچنین هزینه نگهداری این دسته از خودرو از جمله پژو پارس، بستگی به نوع نگهداری و میزان رسیدگی دارد، هرچند کیفیت این خودرو در سال های اخیر افت کرده است و معمولا مخارج قابل توجهی را به خریدارانش تحمیل می نماید.

اما درخصوص جک J5 باید گفت، که تامین قطعات برای آن شاید کمی با مشکل مواجه شود، چرا که این موضوع به مشکلی اساسی برای بسیاری از خودروهای چینی تبدیل شده است. همچنین با خروج این خودرو از خط تولید کرمان موتور، این مشکل جدی تر شده است. اما باتوجه به مراجعه به برخی از نمایندگی های مجاز کرمان موتور و گفت و گو با دارندگان خودروهای جک، متوجه شدیم که میزان رضایتمندی آن ها از خودروهایشان بالا بوده؛ زیرا هزینه نگهداری به مراتب پایین تری نسبت به خودروهای همرده خود دارد که این موضوع از نکات مثبت آن به شمار می رود.

در انتها اگر قصد خرید خودرویی در بازه قیمتی 60 تا 70 میلیون تومان را داشته باشید، می توانید پژو پارس مدل بالا با کارکرد نه چندان زیاد را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید خودرویی چینی سوار شوید، با همین بودجه می توانید جک J5 اتوماتیک مدل 92 یا 93 خریداری کنید که کارکردی حدود 100 هزار کیلومتر داشته باشد.

گفتنی است نمونه های مدل بالا و کم کارکرد این خودرو یعنی مدل 96 با کارکردی حدود 20 هزار کیلومتر اکنون در بازار قیمتی حدود 120 میلیون تومان دارد. همچنین نسخه دنده دستی آن بسته به میزان کارکرد، مدل و سلامت فنی و ظاهری، با قیمتی حدود 65 تا 108 میلیون تومان در بازار آگهی می شود.

62 عکس

نظرات کاربران

53 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/5
با این که پارس ی اشغاله ولی از اون چینیه بهتره
بین بد و بدتر پازس بهتره
1397/8/6
با این حرفت باید به عقلت شک کرد . خیلی دوست داشتم بهت منفی بدم ولی خا همچین قابلیتی نداره
1397/8/8
شرط میبندم حتی از نزدیک j5 هم رد نشدی
من خودم جفتشو داشتم هم پارس 96 و هم j5 94 at و واقعا باید بگم جک از همه لحاظ جز کمک ها از پارس سر تره
1398/4/7
داداش شما فازت چیه؟
شما اصلا می دونی جک چه شکلیه؟
واقعاً متأسفم.
1398/7/9
انگار قراره بهش پول بدن که فقط بیاد یه چیزی بپررونه...مطمئنم زیر پسن مسی جام جهانی اسمت بگردم پیدا میکنم...من پرشیا ۷۹ داشتم ..الانم از سال ۹۳ تا الان جک اتومات دارم،،به همین دلیل فکر میکنم که اجازه نظر دادن دارم...اصلا نمیدونم چرا این ۲ تا ماشین رو قیاس کردن با هم...واقعا جک ۳ تا سر و گردن سر تره...اون دوستمون در رابطه لا سیستم تعلیق ضعیفش درست میگن ولی من سال ۹۴ ضربه گیر ttc اورجینال کره ایی ۶۳۰ تومن گرفتم خیلی بهتر شد...و اگه لاستیک هانکوک مینداختم کاملا مشکل برطرف میشد.دوستانی که جک دارن حتما آپدیت های گیربکس و ترمز و موتور و تعویض رزیناتور را انجام دهند.موفق باشین
1397/8/5
محبوب و خانوادگی!!!!!!من کاری با جک ندارم و جک هم ندارم، ولی بنظر شما نویسنده محترم پرشیا محبوب و خانواگیه؟؟ماشینی با قدمت بالای 30 سال و ساخته شده از بیکیفیت ترین قطعات و فاقد کوچکترین ایمنی قطعا دشمن خانواده هست و مردم ما هم از روی ناچاری و نبود گزینه دیگه این مثلا ماشین های تولید داخلو میخرن و نه از سر محبوبیت.جان هرکیو دوس دارین دیگه شما به عنوان افراد حرفه ای تر در این زمینه دست از این جملات بچگانه بردارید.
1397/8/5
مقایسه خوبی نیست .100% جک جی 5 بهترههه . باید جک جی5 رو باهم رقباش مقایسه کرد برای مثال بسترن یا برلیانس
1397/8/5
دقیقا می خواستم ببینم با چه منتقی این دو خودرو رو باهم مقایسه میکنید
1397/8/6
داداش منم می خوام بدونم شما با چه منطقی،منتق رو اینطوری می نویسی؟
1397/8/5
چجور دلتون میاد پارس اشغال رو با این عروسک مقایسه کنید
1397/8/5
الان دقیقا وجه اشتراک این دوتا ماشین چیه که با هم مقایسه شدن ؟
1397/8/5
فقط تو ایرانه که چراغ داشبورد و بلنگوی عقب و قفل شدن در ها با دکمه آپشن حساب میشه!!!
1397/8/5
از جک جی فایو خیلی خوشم نمیاد، ولی واقعا یه چرخش می ارزه به کل ماشین های آشغال و از رده خارج ایران خودرو و سایپا
1397/8/5
وای خداوکیلی پارس اصلا در حد جک نیس.اینو فقط با نشستن توی کابین هردو ماشین حتی بدون روندن ماشین میشه فهمید.جک بین هم رده هاش بی نظیره بی نظیر
1397/8/6
چی باعث شد اینا رو با هم مقایسه کنید؟؟؟؟؟
1397/8/6
بسوزیم به پای حرفایی که ترسیدیم بزنیم
1397/8/6
واقعا ماشین ترکیده ای به نام پارس رو با جک اونم اتومات مقایسه نکنید که هیچ وجه مقایسه ای ندارند من هر دوتاش رو داشتم و الان جک دارم واقعا عالی هستش گیربکسش هم قلق خاص خودش رو داره وقتی پارو تا انتها رو گاز میذاری اون موقع میفهمی یعنی چی
1397/8/6
تيكه پارمون نكني اينجوري پاتو تا ته گذاشتي رو گاز. خوب گيربكس اتومات همينه ديگه قلق خاصش ديگه چيه؟؟؟
1397/8/7
الان اینایی که گفتی راجع به جک آشغال بود یا bmw و مازراتی !!! خخخخخ .
حاجی این مقایسه چه درست باشه چه نادرست ؛ هر دو آشغالن هم اون لگن بی کیفیت داخلی ، هم اون قاطر چینی بی خاصیت که قیمتش الان رسیده به 130 میلیون
قیافش به 20 میلیون هم نمی خوره
کسی که سواد خودرویی داشته باشه با این پول ، ماکسیما و مگان و کرولا و مزدا 3 و النترا و سراتو میخره نه این لگن رو ...
1397/8/6
پژو پارس به هیچ عنوان در حد جک نیس نه کیفیت نه فنی و مهمترینش ایمنیه پژو پارس کاغدیه واقعا! شاید فقط قیمتو هزینه نگهداریش بتونه بهتر باشه همین
1397/8/6
سلام.در ابتدا باید بگم که هر چند مقایسه ی منصفانه ای نبود و جک باید با رده های بالاتر مقایسه میشد باید بگم که بنده 50 ماه و حدود 75000 کیلومتر جی5 رو دارم و به جرات میگم هیچ اُفتی در کابین و بدنه و موتور نداشته هم چنین تمام قطعات فابریک هست حتی لنت ترمز هم حدود یک ماه قبل تعویض شده.اگه جی5 هم 22 سال توی ایران تولید میشد قطعات و خدماتش مثه پارس تویِ بقالی هر کوره دهاتی پیدا میشد هرچند الان خیلی از قطعات همون پارس هم نیست که اگه باشه با همون کیفیتِ سطحِ پایین ارائه میشه.ضمناً اگه توی ایران هم بجای این ماشین هایی که ارائه میشد محصولاتِ برند داشتیم نه من و خیلی ها جی5 میخریدم و نه دیگران پارس....پس بهتره زیاد به هم گیر ندیم . ضمناً برای کسی که میخواد مصرف کننده باشه به نظرم جی5 خیلی مناسب هست.خودم رو میگم،جی5 دنده ای که دارم توی این 50 ماه ریالی خرج نداشته(فقط فیلترجات در ادوار تعویض دوره ای تعویض کردم) و حتی یه لامپ از ماشین نسوخته.
موفق باشید
1397/8/7
من سه سال پیش میخواستم بایک سابرینا بخرم همه گفتن نخر چینی آشغاله زود خراب میشه شتاب وکیفیت نداره بجاش دویست وهفت بخر اما من بازم رفتم بایک سابرینا رو خریدم وتا لحظه آخر دوبه شک بودم اما بعداز صدوهشت هزار کیلومتر کارکرد خودروم هیچ افت محسوسی نداشته از همون اولش باشتابش وکیفیت حالش کردم باهاش رفتم توی گارد ریل وامروز میگم خداروشکر که چینی خریدم انشالله چرخ جی فایو شماهم واستون بچرخه وروزی بجای این چینیا پورشه بخری وحالشو ببری
1397/8/6
با سلام
دوستان به نظرم دیگه دوره ی اینجور حرفا نیست.
من عاشق برند پژو هستم ....اینقد بد میگن که پارس اینجوره و به درد نمیخوره و از این حرفا....باید باعث بانی و ببینید ..پژو پارس سال ۸۳ که تولید میشد و ببینید....این ایران خودروه که با قطعات آشغال داغون کرده...این خودرو ماله ۳۰ سال پیشه....پژو الان داره ۳۰۰۸ میزنه که خودروی سال اروپا هست.
۵۰۸ جدید که فوق العادس....
1397/8/6
من جک ندارم و ازش هم خوشم نمیاد ولی پژو داشتم و ماشین چینی هم دارم اصلا دیگه سراغ مشتقات ۴۰۵ نمیرم و جک رو ترجیح میدم.
1397/8/6
واقعا هدفتون از این مقایسه بی ربط چی بود؟؟
1397/8/6
با اینکه واقعا از تک تک قطعه ها و پیچ و مهره هاشون فرق داشت اما حداقل یه پارس داشبورد جدید رو میاوردین نه اینو
1397/8/6
نتیجه مقایسه از اول مشخص بود؛بالاخره JAC هر چی که باشه خودروئی است که برای بازار سال 2010 میلادی ساخته و پرداخته شده و پژو پارس بر اساس 405 دهه 80 میلادی شکل گرفته لذا یقینا برتری در طراحی و جانمائی امکانات رفاهی با JAC خواهد بود.
علاوه بر این امروزه تمامی پژوهای پیر ایران خودروئی تنها لوگوی شیرنشان پژو را دارند اما در پوست این شیرهای فرتوت قلب چینی ای نهفته که از قضا نسبت به برندهای اصالتا چینی شرایط کیفی نامساعدتری دارند پس از حیث کیفیت هم من به شخصه ترجیح میدم یک خودروی اصالتا چینی بخرم تا پژوئی را بخرم که ماهیتا چینی شده!
1397/8/6
صحبت پارس را نکنید که متعلق به دهه بوق است و بی کیفیت و لش و پرمصرف!!
باز جک از نظر قیافه و امکانات و به روز بودن بهتر است ولی ارزش پرداختی صد میلیون
تومان را اصلا ندارد!!
1397/8/6
خیلی متن ضعیف و عجیبی بود از خودروبانک انتظار نمیرفت. جک خیلی سرتر از پارسه حتی دنا پلاس توربو هم دربرابر جک هیچی نیس.لطفا نگرشتون نسبت به چینیا رو عوض کنین‌
1397/8/6
خداوکیلی 20ساله دارین پژوپارس تست میکنین بابا ول کنین .
1397/8/6
سلام مقایسه این دو اشتباه هست چرا از امنیت حرف نزدید؟. اتاق و شاسی و تعلیق جک یه چیز دیگس که از رقیباش خیلی بهتره.چرا از زوزه گیربکس و بد جا رفتن دنده و واشرسوزی و پژو گفته نشده
1397/8/6
با سلام خدمت دوستان اول اینکه خدمتتون بگم خودم جک جی ۵ اتومات دارم و تا حالا ۷۵۰۰۰ کیلومتر رفتم بدون هیچ گونه ایراد فنی.دوم اینکه چند تا مشکل توی این بررسی دیدم و خدمتتون عرض میکنم.
۱-تو ایران متاسفانه به همه چیز اهمیت داده میشه بجز جون انسانها و خودرو های داخلی مثل همین پژو پارس فاقد حتی یک ستاره ایمنی هستند در صورتیکه جک جی ۵ تمام ستاره های ایمنی چین رو گرفته که در بدترین حالت میشه سه ستاره ایمنی اروپا.
۲- از نظر فضای داخلی جک جی۵ یه سر و گردن بالاتر از پارسه ،از صندلیهاش گرفته تا فضای پای سرنشین عقب و ....
۳-درسته که شتاب اولیه جی ۵ این هم با گیربکس اتومات کمتر از پارسه ولی شتاب ثانویه اش خیلی بهتره این چند آیتم رو هم درنظر بگیرید، وزن پارس ۹۰ کیلو کمتره و گیربکس دستی داره.اگه گیربکس پارس رو اتومات کنن عمق فاجعه معلوم میشه.
1397/8/7
پارس واسه یه قرن پیشه از موتور گرفته تا بدنه و طراحی. مقایسه درستی نیست.
مثلا پارس با 405 یا روآ یا سمند بهتر بود. (روآ D: خخخخخ)
1397/8/7
یه موتور بی کلاج خریدم ۱۵ تومن از پراید و تیبا و ۲۰۶ و پارس نرمتره.لرزشش از پراید خیلی کمتره.فقط میخوام بگم واقعا متاسفم که انقدر داریم پسرفت میکنیم.از بیوک و کادیلاک رسیدیم به پارس و جک و چانگان.
1397/8/7
دوستان با توجه به افزايش قيمت ارز و افزايش هزينه هاي توليد كه قيمت كليه اجناس افزايش چندين برابري رو تجربه كردند پس قاعدتا افزايش قيمت خودرو هم طبيعيست
1397/8/7
آقا دلیل اینکه اکثر پرشیا های سفید بد رانندگی میکنند چیه؟ چه حکمتی توش هست؟
1397/8/7
سلام و درود بر شما
نزدیک به چهار ساله که J5 اتوماتیک دارم. موقع خرید حتی نزدیکانم خبر نداشتند که دارم میخرم به دلیل طعنه ها و کنایه هاشان. J5 شاید از مظلوم ترین خودروهای مونتاژ داخل باشد. کاری هم به چینی بودن یا نبودنش ندارم. اما این مقایسه خودش نشان از مظلوم بودنش داره. فقط یک برتری J5 رو من کافی میدونم که مقایسه اش رو با پژو پارس یا پرشیای سابق بی معنی میکنه و اون عایق بندی کابین هست و همونطور که در متن هم به درستی اشاره شده نشان از استحکام بدنه و شاسی و استفاده از عایق بندی در قسمت فایروال داره. در همین سه روز گذشته 1500 کیلومتر با پارس به مسافرت کاری رفتیم بعد از برگشت و سوار شدن به J5 خودم فقط خدا رو از داشتن اون شکر گزارم. کافیه لاستیک های جی 5 رو با نوع مرقوب تر کره ایی تعویض کنید با تنظیم کروز کنترل روی سرعت 105 کیلومتر بر ساعت از سکوت داخل کابین تا مقصد نهایت لذت رو ببرید.
1397/8/7
اصلا پارس در حد جک j5 نیست
1397/8/7
پژو پرشیا اگه مدل ELX باشه عالیه ولی اگه مدل XUM باشه،به درد نمیخوره
1397/8/9
خداوکیلی یه چرخ جک می ارزه به صد تا پارس که نسخه اصلی مال 40 سال پیشه
1397/8/9
با سلام و تشکر از زحمات گروه محترم خودرو بانک
در رابطه با این مقایسه به نظر من برتری 90% با جک j5هست اون 10 درصد هم به خاطر خدمات پس از فروشش هست که الحق پارس در این گزینه بسیار بهتر است اما به نظر من شما با جک رو با خودرو هایی مثل آریو ،بسترنb30،برلیانسh330و خودرو های اینچنینی تست بشه مردم ایران چه بخوان قبول کنن چه نخوان قبول کنن این خودرو ها دو سه پله از هر لحاظ بالاتره و این جوی که راه انداختن پشت سر خودرو های چینی صرفا تعصب کشی جاهلانه است و مطمین هستم که بسیاری از این دوستان اگر پولی در حد خرید ماشین های چینی داشته باشن دیگه نه سراغی از این ارابه های ایرانی میکنن و نه حتی فکر خریدشونو
1397/8/10
وقتی بعد از دوسال ماشینت به خاطر کیفیت افتضاح قطعات احتیاج به تعویض قطعه پیدا کرد و با گلوله هم قطعاتش پیدا نشد ؛؛ یا وقتی که ماشینت مثل همین خودروهای لگن داخلی تو کارکرد 30 40 هزار به صدا دادن و تعمیر افتادن ؛؛ اون وقت میفهمی ماشین چینی یعنی چی .
من خودم شخصا ماشین کارکرده مدل 88 89 90 پژو و رنو رو خیلی به این بی کیفیت های چینی ترجیح میدم. استهلاک یک ال 90 ، یک پنجم یک جک و جونور هم نیست
1397/8/9
شتاب جک 10 ثانیه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!! اونم با گیر بکس داغون اتومات!!!!!! خود بسترن که موتورش 1.8 لیتری و قدرتمند تر از اینه توی 14 ثانیه میزنه.
1397/8/10
از نظر طراحى شكى در بهتر بودن جك نيست چرا كه با شركتى بسيار نامدار كار طراحى رو انجام ميده از لحاظ فنى هم با اختلاف كمى جك بهتره ١٨٠٠ تنفس طبيعى ١١٤ اسب قدرت و پژو پارس هم ١٦٠٠(نمونه جديد)با ١٠٨ اسب قدرت شتاب به ترتيب ١٠/٧ و ١٣/٢ با تشكر از دوستان و سايت خودروبانك
1397/8/29
بخدا قسم اینایی که در مورد جک بد گفتن تا حالا حتی با جک یه بوق هم نزدن ، فقط یه ترمز جک به کل پارس میارزه ، اونایی که جک دارن می دونن چی میگم تا دیروز به ماشین چینی میخندیدن امروز به ماشین چینی می گن ماشین خارجی ، فردا پس فردا اینم گیروتون نمیاد باید حسرت پراید بکشیم
1397/9/1
با شرایط فعلی بازار (محدودیت برندها، رانت و روابط عاشقانه با چینی ها و فرانسوی ها) گزینش ماشین چینی و یا ایرانی را برای خودم، انتخابی از سر ناچاری می بینم.
اما از نظر فنّی من فکر می کنم پلت فرم پژو 405 (که پارس روی آن سوار شده) هنوز هم با گذشت سال های سال، چالاک است. این مورد برای من که به کیفیت سواری اهمیت می دهم، اولویت دارد. فرمانپذیری خانواده پژو خصوصا 405 و پرشیا هنوز هم قابل قبول است.
- محصولات خانواده دنا و سمند اندکی راحتی و انعطاف در بروز رسانی را از همین پلت فرم پژو دارند.
- برای درک بهتر این موضوع می توان به آرا صاحب نظرانی همچون رانندگان و مربیان حرفه ای اتومبیل رانی مراجعه کرد. به نظرم آن ها به اتفاق، از نظر کیفیت سواری و هندلینگ و شاسی، یک پژو 405 قدیمی را به ماشینی همچون جک با آن تبلیغات و بزرگنمایی وسیع ترجیح می دهند.

- ماشین جک جی 5 اتوماتیک هنگام عرضه خود دچار خرابی های عجیب و متعددی بود که البته شرکت عرضه کننده نسبت به رفع آن ها اقدام کرد. داغ کردن موتور، سوختن واشر سرسیلندر، تاخیر و ضربات گیربکس، مشکل کوبش فنرها و... از جمله این موارد بود.

جک جی 5 به نظر من ماشین چالاک و گوش به فرمانی نیست. اما از دید من طراحی و آپشن های خیلی خوبی دارد. ایمنی هم از دیگر موارد مهمی هست که به مطمئناً جک در آن بهتر ظاهر شده.

برای خودم یک پارس ELX مدل سال 1383 کاملا تمیز و کم کار رو ترجیح می دهم به جک صفر کیلومتر. اما در اینکه از نظر کیفی جک از پرشیا با کیفیت تر است شکی ندارم.
1397/9/3
ای کاش دوباره جک تولید میشد واقعا خودرو عالی هست قابل مقایسه با پارس 30 سال پیش نیست
1397/9/29
واقعا از خودرو بانک بعید بود این مقایسه
1397/10/1
تنها ایراد جک اینه که همه سنگینی ماشین روی موتور من خودم یه جک داشتم عین عروسک اگه فقط گیربکسش تقویت بشه فوق العاده میشه
درضمن قدرت موتور پارس دقیقا 1800 هست
وجک با قدرت موتور 1838+ توربو 600 جمعا میشه 2438
خب مقایسه تمومه
فقط اینو بگم گیربکس تقویت باشه حتی با زانتیا میشه کل انداخت😎
1399/10/6
وای خدا چقدر خندیدم دمت گرم خدایی🤣
خدایا هنوز نمیدونه ماشین توربو نیست🤣🤣
1397/12/13
خواهشا اینقدر پرت و پلا تحویل خواننده ندید. جک اصلا در سطحی مشابه با پژو پارس نیست. طراحی، ایمنی، موتور و گیربکس و تعلیق، فضا و طراحی داخلی کابین و صندلی ها و کیفیت کلیه این موارد از پژو پارس بهتره. اما با توجه به تعداد و تیراژ کمتر و شرایط خدمات پس از فروش و غیره (شرایط فعلی مملکت ما) اگر خودرویی با هزینه نگهداری کمتر می خواهید و میزان پیمایش و احتمال تصادف بالاست یا تو شهرستانها زندگی می کنید، پارس و سایر تولیدات داخلی انتخاب بهتری هستند نسبت به جک یا سایر چینی های همرده چه برای مصرف و چه بعدش موقع فروش. اما اگر حاضر به پذیرش این محدودیت ها و هزینه های آتی بالاتر هستید مسلم بدونید با خرید جک سطح ایمنی، آرامش رانندگی و کیفیت سواری بالاتری تجربه خواهید کرد. اونوقت اینجور مقایسه ها به نظرتون خنده دار و دور از واقع خواهد بود. بنده دو سال هست نمونه اتوماتیک رو دارم و امیدوارم روزی برسه که ما ایرانی ها هم بتونیم محصولات بروزتر و باکیفیت تری استفاده کنیم. منصف باشیم جک فضای داخلی و ابعاد بزرگتری داره کیفیت ادوات داخل کابین هم خیلی بهتر از پارس هست. شتاب و کشش این ماشین هم ضعیف نیست. بنظرم مواردی از این دست توی متن غیرمنصفانه بیان شده.
1397/12/28
من جک اتومات داشتم چندماه پیش فروختم ی اشغال چینی هست غیرازظاهرخوبش چیزدیگه ای نداره اگر ی سربه گروه های جک سوارابزنیدباایرادهاش اشنامیشید چون خیلی زیاده فقط به چندتاش اشاره میکنم شتاب بسیارضعیف عملکردگریبکس بسیاربد وکند ایرادات مونتاژی وسروصدای داشبورد وستون و...
1398/7/27
سلام،متاسفانه ما همیشه همه چیز رو دیر قبول میکنیم بنظر حقیر ماشینهای چینی فوق‌العاده هستند نسبت به قیمتی که دارند واقعاً رانندگی لذت بخش و بی‌سر و صدا و پرشتاب و پر آپشنی را تجربه میکنید.