موضوعات داغ

تست و بررسی بورگوارد BX7 – رستاخیز خودروساز آلمانی

7 آبان 1397

مقدمه

جمله معروفی وجود دارد که میگوید: آلمان‌ها همیشه برمی‌گردند! انگار این عبارت که بیشتر در فوتبال به گوشمان خورده در مورد خودروسازان این کشور هم صدق می‌کند چراکه امروز با خودرویی طرف شده‌ایم که بیش از نیم قرن از انحلال کارخانه‌اش می‌گذرد اما یکبار دیگر به سرزمین زندگان بازگشته تا میراث گرانبهای اجدادش را احیا نماید. در حقیقت کمپانی بورگوارد قبل از اینکه بدلیل یک سری مشکلات مدیریتی و مالی در سال 1961 ورشکست شود، برند مطرحی به حساب می‌آمد و پابه‌پای سایر خودروسازان آلمانی مشغول فتح قله‌های موفقیت بود. اما پس از انحلال، برای سال‌های طولانی از این برند خبری دیده نمی‌شد تا اینکه بالاخره پس از گذشت چند دهه، با همت نوه بنیانگذار اولیه و یاری سرمایه‌گذاران چینی (یعنی کمپانی فوتون که خودش هم زیر مجموعه بایک است) یک بار دیگر نام بورگوارد بر سر زبان‌ها افتاد و امروز شاهد حضورش در کشور خودمان هستیم.

البته اگر بخواهیم اینجا روی اصالت برند صحبت کنیم احتمالاً باز هم یک فضای دو قطبی ایجاد خواهد شد که در آن عده‌ای بورگوارد را بخاطر گذشته پر افتخارش در سطح مرسدس بنز بالا می‌آورند و برخی دیگر بدلیل سرمایه‌گذاری و خط تولید چینی، آن را با برندهای نوپای سرزمین اژدها مقایسه خواهند کرد. در نتیجه ترجیح می‌دهیم خیلی وارد این مقوله نشویم. فقط برای علاقمندان اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم که طراحی و مهندسی میهمان امروز ما توسط برند آلمانی صورت گرفته اما خط تولیدش در چین قرار دارد و از این رو شاید بتوان بورگوارد را یک دورگه خطاب کرد. اما اگر موافق باشید طبق روال همیشگی خودروبانک ، پیش داوری را کنار بگذاریم و به سراغ بررسی یکی از نمایندگان این برند، یعنی بورگوارد BX7 برویم و بعد قضاوت کنیم که با یک خودرو اصیل آلمانی طرف بوده‌ایم یا یک چینی مخفی شده پشت لوگو بورگوارد. برای یافتن پاسخ با خودروبانک همراه باشید.

طراحی ظاهری

ساختن قطعات زیبا کار چندان سختی نیست. در واقع تقریباً تمامی خودروسازان دنیا "و حتی بسیاری از کارگاه‌های کوچک" می‌توانند چراغ، جلوپنجره یا آینه خوش‌فرم تولید کنند. اما هنر اصلی این است که وقتی این قطعات را در کنار هم قرار می‌دهیم حاصل کار همچنان چشم را نوازش دهد. مثلاً اگر برخی از اجزاء تشکیل دهنده جک S3 را بصورت جداگانه با فولکس واگن تیگوان مقایسه کنید ممکن است اینطور به نظر برسد که محصول چینی در نهایت کار، خوش‌قیافه‌تر خواهد شد اما بعد از مونتاژ نهایی، این تناسب اندام محصول فولکس واگن است که تحسین شما بر می‌انگیزد.

خبر خوب این است که بورگوارد یک رگ آلمانی دارد و ژرمن‌ها استاد ساخت ماشین‌های شیک و با وقار هستند. در واقع می‌توان گفت که خوشبختانه مالک جدید بورگوراد، سلیقه فانتزی چینی را به کمپانی تحمیل نکرده و در نتیجه طراحی بورگوارد BX7 متانتی در خور شخصیت اصالت بورگوارد را به رخ می‌کشاند. در قسمت جلوئی چراغ‌های زیبا و کشیده در تلفیق با خطوط عمودی جلوپنجره، چهره‌ای جدی و متین به ماشین بخشیده‌اند و برجستگی‌های روی کاپوت هم به القای بیشتر حس قدرت خودرو یاری رسانده‌اند. در قسمت کناری خط شانه در نهایت سادگی طراحی شده اما دقت به ریزه کاری‌هایی مثل فریم پنجره‌های کناری، برجستگی متناسب گلگیرها و رینگ‌های شیک باعث شده‌اند که ماشین از این زاویه هم وجهه خودش را حفظ کند. در پشت سر نیز اوضاع مشابه دماغه است و بورگوارد BX7 در این قسمت هم توانسته زیبایی و سادگی را به خوبی با اِلمان‌های اسپرت تلفیق نماید و با چراغ‌هایی خوش‌فرم، سپری برجسته و بالچه و اگزوزهای دوگانه پروژه طراحی ماشین را با خوبی و خوشی به پایان برساند.

البته نمی‌توانیم منکر شباهت برخی قسمت‌ها با پورشه کاین نسل قبل شویم و گویا این الگوبرداری، مقداری به بورگوارد یاری رسانده تا راه ساده‌تری در پیش داشته باشد؛ راستش را بخواهید آن نوشته عریض بورگوارد روی صندوق، که به نوعی از پورشه تقلید شده هم حس چندان خوبی به من نمی‌دهد! اما در هر صورت باید اعتراف کنیم که امروز با ماشینی خوش‌قیافه طرف هستیم که اهل آرایش و بزک کردن نیست و جذابیت هایش واقعی به نظر می‌رسند.

ضمناً از این نکته هم غافل نشویم که کیفیت رنگ و مونتاژ قطعات بورگوارد در سطح بالایی قرار دارد و این قضیه در زیبا و با کلاس دیده شدن اتومبیل تاثیر گذار بوده است.

طراحی داخلی

در داخل کابین هم با تم طراحی مشابه با ماشین‌های آلمانی مواجه می‌شویم. داشبوردی ساده با خطوطی منطقی که از طرفی زیبا و شیک طراحی شده و از طرف دیگر بخاطر سادگی‌هایش خیلی زود با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. بورگوارد برای اکثر قسمت‌ها حالتی کلاسیک را برگزیده اما نمایشگر عریض مرکزی و آپشن‌های مختلف باعث شده‌اند که شکل و شمایل سنتی کابین با مد روز هم مطابقت داشته باشد. البته طراحی برخی قسمت‌ها مثل دسته دنده می‌توانست بهتر از این‌ها باشد اما در مجموع از کابین بورگوارد BX7 راضی هستیم. بخصوص که از نظر کیفی هم شرایط مناسب است و بورگوارد چه از نظر کیفیت متریال استفاده شده و چه دقت در مونتاژ کارش را خوب انجام داده. حتی اگر بگوئیم متریال داخلی بورگوارد از بسیاری از کره‌ای‌ها و برخی ژاپنی‌های هم قیمت، "حداقل در ظاهر" لوکس‌تر به نظر می‌رسد چندان بیراه نگفته‌ایم. اگر ماندگاری این قطعات هم به خوبی ظاهرشان باشد باید بگوئیم که بورگوارد BX7 از این حیث کارش را "نسبت به سطح قیمت خود" عالی انجام داده. البته قضاوت در خصوص این مورد آخری کمی زود است و باید ببینیم در طول زمان چه اتفاقی خواهد افتاد.

از نظر ارگونومی هم شرایط ماشین مناسب ارزیابی شد. در واقع پشت فرمان وضعیت قرارگیری راننده خوب است و دسترسی به ادوات هم راحت می‌باشد؛ سایر سرنشینان هم از نظر فضای پا و سر وضعیت مطلوبی دارند و شکایتی نخواهند داشت. حتی شرایط صندلی‌های ردیف سوم که معمولاً برای استفاده کودکان در نظر گرفته می‌شوند هم قابل قبول است.

البته میزان فضای صندوق عقب وابستگی زیادی به وضعیت صندلی‌ها دارد. یعنی در شرایط 7 نفره طبیعتاً محفظه نسبتاً کوچکی پیش روی ما قرار می‌گیرد اما اگر ردیف سوم صندلی‌ها را بخوابانیم اوضاع عالی می‌شود و حالا می‌توانیم بدون دردسر، تعداد زیادی چمدان و بار اضافه با ماشین حمل کنیم. حال بماند که با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها بورگوارد BX7 تبدیل به یک وانت کابین دار جمع و جور می‌شود.

امکانات رفاهی و ایمنی

با توجه به اینکه بورگوارد BX7 پسوند لوکس را یدک می‌کشد و از نظر سطح قیمتی هم به هیچ عنوان ماشین ارزان قیمتی محسوب نمی‌شود، توقعمان در این بخش بالا است. اما خوشبختانه بورگوارد با ارائه لیست بلند بالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی انتظارات ما را تا حدود زیادی برآورده ساخت. البته بورگوارد BX7 فول آپشن‌ترین گزینه میان رقبای این سطح نیست اما انصافاً امکانات خوبی دارد. از جمله آپشن‌های این ماشین می‌توان به چراغ‌های اتوماتیک زنون، چراغ کمکی در پیچ، سقف پانورامیک، برف پاک کن هوشمند، آینه‌های جانبی تاشو برقی بهمراه حافظه، آینه وسط الکتروکرومیک، چراغ بدرقه، روکش صندلی‌ها از جنس چرم تارتان، صندلی‌های برقی جلو مجهز به ماساژور و دارای 3 حافظه برای صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دوال در جلو بهمراه کنترل تهویه مجزا برای سرنشینان پشتی، نمایشگر لمسی 12.3 اینچی با قابلیت پخش HD و دارای 9 بلندگو برای سیستم صوتی، مجهز به سیستم عامل اندروید و امکان همگام سازی با انواع موبایل، موس کنترل تنظیمات، 4 گرمکن، دوربین 360 درجه، سنسور های پارک، نشانگر فشار باد تایرها، کلید هوشمند و استارتر دکمه ای، درب صندوق هوشمند دارای حافظه، کروز کنترل و... اشاره نمود.

در بخش ایمنی هم وجود آپشن‌هایی نظیر ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، ترمزهای مجهز به ABS و EBD بهمراه سامانه ترمز اضطراری، سیستم کمکی پایداری ESC/VSC، ترمز پارک برقی بهمراه اتو هلد، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC و سراشیبی HDC، سیستم پاک کننده اتوماتیک دیسک های ترمز جلو BDC، سیستم هشدار خستگی راننده، سامانه تشخیص نقطه کور و.. خیالمان را تا حدود زیادی آسوده نموده. ضمناً بورگوارد موفق شده ۵ ستاره از انجمن ارزیابی امنیت TÜV Rheinland آلمان بدست آورد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت

یک ماشین هر چقدر هم که زیبا یا آپشنال باشد، بدون داشتن یک موتور قدرتمند کامل نخواهد بود. البته بورگوارد BX7 با شتاب رسمی 9.3 ثانیه‌ای خود آن چنان هم خارق‌العاده به نظر نمی‌رسد اما شرایطش بخصوص با توجه به محدودیت‌های واردات در سال‌های اخیر در برابر رقبای داخل کشور راضی‌کننده است. در واقع همین 224 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور که از یک موتور 2 لیتری توربو با سیستم تزریق مستقیم سوخت حاصل شده به هیچ عنوان راننده را ناامید نخواهد ساخت و با توجه به اینکه بورگوارد BX7 بیشتر برای استفاده خانوادگی ساخته شده همین میزان قدرت برایش کافی به نظر می‌رسد. البته همانطورکه در جدول مشخصات کلی مشاهده می‌کنید این موتور یورو 6 از نظر مصرف سوخت وضعیت متوسطی دارد که شاید مقصر اصلی این قضیه را بتوان در وزن بالای ماشین جستجو کرد.

ضمناً سیستم انتقال قدرت شامل یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ساخت AISIN میباشد که نیرو را بصورت هوشمند (i-AWD) به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌نماید. قفل دیفرانسیل الکترونیکی (EDL) هم برای مواقع ضروری در دسترس قرار دارد تا بتوان از برخی مسیرهای نه چندان دشوار خارج جاده‌ای به سلامت گذر کرد.

پیشرانه4 سیلندر خطی توربو
حجم موتور2.0 لیتر
گیرباکس6 سرعته اتوماتیک
حداکثر قدرت224 اسب بخار در دور 5500
حداکثر گشتاور300 نیوتن متر از دور 1500 الی 4500
شتاب 0 تا 1009.3 ثانیه
حداکثر سرعت206 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی9.0 لیتر در 100 کیلومتر
وزن1830 کیلوگرم

ضمناً با توجه به فناوری بالای موتورهای تزریق مستقیم سوخت توربو، باید حتماً حساسیت به بنزین را در نظر داشته باشید و با استفاده از بنزین سوپر و اکتان‌های اصل، جلوی ناک موتور و آسیب‌های ناشی از پیش احترافی "از جمله فشار به شاتون‌ها" تا حد امکان گرفته شود.

تجربه رانندگی

خوب حالا ببینیم بورگوارد BX7 در هنگام آزمون عملی چطور ظاهر می‌شود. در همان ابتدای حرکت متوجه کیفیت و ارگونومی مناسب ادوات می‌شویم. دید به جلو و طرفین هم به نسبت ابعاد اتاق کافی است و وجود دوربین 360 درجه و سنسورهای پیرامونی کنترل ماشین را ساده‌تر کرده‌اند. فرمان برقی بورگوارد در سرعت‌های پایین عملکرد نسبتاً نرمی دارد و در سرعت‌های بالاتر هم کمی سنگین می‌شود تا واکنش‌های دقیق‌تری از خود نشان دهد. البته سیگنال‌هایی که فرمان از وضعیت چرخ‌ها به راننده منتقل می‌کنند به خوبی امثال بنز و ب ام و نیست اما برخلاف برخی از کراس‌اوورهای ارزان قیمت، حالت گنگ و گیجی ندارد و بدور از حالت سبکی، حس تسلط کافی را به راننده منتقل می‌نماید. گیربکس نیز چه از نظر دقت و چه نرمی تعویض‌ها وظیفه اش را به درستی انجام می‌دهد.

یک نکته مثبت دیگر در کیفیت سواری بورگوارد نهفته شده. در واقع سیستم تعلیق بورگوارد BX7 که در جلو از نوع مک‌فرسون و عقب اتصال چندگانه مستقل است، ضربات ناشی از ناهمواری‌های مسیر را تا حدود زیادی به خود جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد آرامش سرنشینان چندان بر هم خورد. البته مطابق با ذات کراس‌اوورها، مقدار کمی کوبش در دست اندازهای تند و تیز احساس شد اما در مجموع از کیفیت سواری راضی بودیم. تازه نکته مهمتر این است که این نرمی، خللی در پایداری ماشین ایجاد نکرده و بورگوارد BX7 علیرغم ابعاد بزرگ و مرکز ثقل بالا، از فرمان‌پذیری قابل قبولی "نسبت به یک کراس‌اوور" بهره می‌برد. در واقع بورگوارد موفق شده توازن مناسبی میان کیفیت سواری و پایداری برقرار کند و هیچ کدام از این دو مهم را فدای دیگری نکرده. در عبور از پیچ‌های تند هم کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی چندانی دیده نشد و راننده برای کنترل ماشین با چالش جدی مواجه نمی‌شود. ترمزها و سیستم‌های کمکی پایداری نیز شرایط خوبی دارند و کمبودی از این نظر احساس نگردید.

اما پس از فشردن پدال گاز متوجه خواهید شد که بورگوارد برای ساخت BX7 بیشتر روی جنبه‌های لوکس تاکید داشته تا ویژگی‌های اسپرتی. مثلاً در شروع حرکت، سنگینی ناشی از وزن بالای ماشین تاحدودی زیر پدال گاز احساس گردید و اینجا از آن چالاکی که در فولکس واگن تیگوان یا ام جی GS دیده بودیم خبری نبود. اما ناامید نشوید چون در ادامه خبرهای خوبی برایتان داریم. اول اینکه شتاب اولیه معمولی بورگوارد BX7 ، پس از مدت کوتاهی بهبود محسوسی پیدا می‌کند که با توجه به کاربردهای خانوادگی این ماشین، کاملاً راضی‌کننده میباشد. مورد دوم اینکه شاید بورگوارد BX7 توان شکست دادن امثال تیگوان را نداشته باشد اما با توجه به اینکه در بازار داخلی ما، اکثر رقبا با موتورهای 4 سیلندر تنفس طبیعی حضور دارند، بورگوارد BX7 می‌تواند به لطف استفاده از پرخوران توربو، بسیاری از آنها "مثل هیوندای سانتافه، نیسان ایکس تریل، رنو کولیوس و یا میتسوبیشی اوتلندر" را به راحتی پشت سر بگذارد. ضمناً از نظر کشش در سربالایی‌ها یا شرایط تنش (مثل کولر روشن و بار اضافه) هم وضعیت ماشین مناسب ارزیابی شد زیرا گشتاور مناسبی که از دور موتور پایین در دسترس قرار دارد منجر به واکنش‌های سریع پدال گاز شده است.

راستی تا یادم نرفته این را هم بگویم که عایق‌بندی کابین بورگوارد BX7 در شرایط رانندگی عادی مناسب است اما در هنگام تخت گاز رفتن، اگر دور موتور از حدود 3000 RPM فراتر برود صدای پیشرانه به داخل کابین نفوذ می‌کند. البته با توجه به اینکه حداکثر گشتاور از دور موتور 1500 در دسترس قرار دارد در شرایط عادی نیازی به بالا بردن دور موتور نداریم اما به هر حال از خودرویی که ادعای لوکس بودن دارد توقع بیشتری در این خصوص می‌رفت.

نتیجه گیری

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، بررسی ما بدون در نظر گرفتن برند و وضعیت خدماتی در کشورمان صورت گرفت که در این شرایط بورگوارد BX7 یک گزینه مناسب به نظر می‌رسد. در حقیقت محصول بورگوارد از نظر طراحی و کیفیت با ماشین‌های روز جهان برابری می‌کند و با داشتن لیست قابل قبولی از آپشن‌ها می‌تواند سرنشینان را راضی نگاه دارد. از نظر کیفیت سواری و ارگونومی هم وضعیتش خوب است و اگر خیلی اهل مسابقه دادن نباشید قدرتش در قیاس با بسیاری از رقبای بازار داخل کافی به نظر می‌رسد و در شتاب‌های ثانویه بسیار خوب عمل می‌کند. اما قهرمان داستان امروز ما نقطه ضعف‌هایی هم دارد. اول از همه اینکه برند بورگوارد، در کشور ما "و حتی در بسیاری از کشورهای دیگر" ناشناخته محسوب می‌شود و می‌بایست روی معرفی این برند زمان و کار بیشتری صورت گیرد. بخصوص که در این رنج قیمتی مشتریان با محدودیت انتخاب چندانی مواجه نیستند و طبیعتاً برندهای شناخته شده‌تر با بازار دست دوم بهتر، راحت‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرند. مورد دوم اینکه شرایط خدماتی این ماشین هم فعلاً برای مشتریان کمی مبهم است؛ هر چند که گارانتی 7 ساله " شرکت کیان موتور وارنا" می‌توانند گام مناسبی برای جلب اعتماد مشتری باشد اما به تنهایی کافی نخواهد بود.

البته در شرایطی که واردات خودرو و قطعات ماشین‌های مطرح بدلیل تحریم‌های ظالمانه با مشکل مواجه شده فرصت مناسبی برای بورگوارد به وجود آمده تا مطابق با وعده‌هایش و با تکیه بر خط تولید واقع در کشور چین، روند عرضه محصولات خود به ایران را تداوم بخشد و با کمی کاهش قیمت و نمایش قابلیت‌هایش، در بازار تشنه ما جایی برای خودش دست و پا کند. امیدواریم این روند با کاهش شدید قیمت دلار همراه شود تا بتوانیم با قیمت های منطقی تری به این ماشین و سایر خودروها دست پیدا کنیم. البته لازم است تذکر دهیم که این شرکت در حال تمهیدات لازم برای تولید محصولات مختلف بورگوارد در ایران است و اگر همه چیز به خوبی پیش رود شاید سال آتی شاهد حضور بورگوارد های تولید داخل در ایران باشیم.

در پایان جا دارد از آقای "عباس دلیری" که وقت و اتومبیل خود را جهت تهیه این مقاله در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر و قدردانی نماییم.

59 عکس

نظرات کاربران

30 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/8/7
گیربکس کاملا ناهماهنگ هست.این قدرت و گشتاوری که بورگوارد داره رو با یک گیربکس هماهنگ میشه شتاب 7 ثانیه ای ازش گرفت. نمونه اش بی ام و هست که با همین قدرت و گشتاور چنین شتابی میده. باید گیربکس zf آلمان نصب میکردند. البته بازهم برمیگرده به میزان هزینه ای که برای طراحی گیربکس میخواستن بکنن.
1397/8/8
با همین وزن؟؟؟
1397/8/8
همانطور که در مقاله هم گفته شده مشگل از وزن بالای ماشین
1398/5/6
صرفا موتور و گیربکس در شتاب موثر نیست
و عوامل متعددی مثل:
آیرودینامیک خودرو
سایز رینگ و لاستیک
وزن خودرو
حالت دیفرانسیل(جلو،عقب و یا ۴ چرخ)
به صورت چشمگیری در شتاب خودرو موثر هستن.
1397/8/7
حالا این که ماشین خوب یا بدیه یه بحثه، این که اون بنده خداهایی که تو ایران خریدنش دیگه نمیتونن بفروشنش یه بحثه دیگه است
1397/8/8
,واقعا نمیفهمم چرا باید آدم 600 تومن پول به این ماشین بده وقتی میشه خیلی چیزای بهتری خرید حتی آلمانی
1397/8/8
600 تومان بهت سانتافه میدن نه المانی
1397/8/8
شما با 600 تومن چه کراس آلمانی میتونی بخری دقیقا؟ یه نمونه شو بگو
1397/8/10
آقایون باسواد مقاله رو با دقت بخونید ؛ این ماشین آلمانی نیست. دو رگه است. و چون خط تولیدش در چینه میشه گفت 75 درصدش چینیه و اون 25 درصد تاثیر آلمانیش باعث شده که کیفیتش مناسب باشه و بتونه مطرح بشه. همین الانشم اعتبار کمپانی هیوندای و سانتافه ای که میگید از این برند و ماشینش بیشتره.
تازه هر چی آلمانی بود که عالی نیست. مثلا همین ب ام و سلطان استهلاک و خرابیه. ولی ما ایرانی ها ازش بت ساختیم.
ماشین فقط ژاپنی . بقیه ش فقط اسمه
1397/8/10
الان جواب من کجاش بود دقیقا؟؟
1397/8/12
جواب شما دقیقا اونجایی بود که گفتی با 600 تومن چه کراس اوور آلمانی بهت میدن. منم گفتم به جای بورگوراد میتونی ب ام و x3 ، تویوتا پرادو ، فولکس واگن تیگوان ، آئودی Q5 ، لکسوس RX و ماشین های پرشمار و متعدد معتبر دیگر خرید. با همین پول 600 تومن شما
1397/8/13
آخه آئودی کیو 5 با ۶۰۰ تومن???!!
یا لکسوس rx ??!داداش rx الان یک و ۵۰۰ قیمتشه
با ۶۰۰ تومن به تو nx نمیدن
هی به bently جواب میدی اول خوب بخون ببین منظورش چیه بعد هی جواب بده
1397/8/14
حاجی ؛ معلومه که از خودرو همین قدر اطلاعات داری. کسی نگفته بری حتما ماشین صفر کیلومتر بخری. اگر سری به سایت فروش خودرو و نمایشگاه های خودرو بزنی به راحتی با بودجه 600 میلیون میتونی ب ام و X3 مدل 2014 ، لکسوس RX مدل 2011 و حتی 2012 ، آئودی Q5 با کارکرد زیر 60 هزار کیلومتر و حتی پرادوی 2009 شش سیلندر خریداری کنی که همشون با وجود کارکرده بودن خیلی بهتر از بورگوارد دو رگه چینی - آلمانی هستند.
خرید عاقلانه و منطقی کاریه که هر کسی بلد نیست انجام بده. باید اطلاعاتت در حدی باشه که بعدا از انتخابت پشیمون نشی ...
1399/10/21
برادر من با این پول باید یه ماشین درب و داغون آلمانی بخری که ماشین از ۱۰ جا منهدم شده
1397/8/8
هماهنگی تو کابین به این میگن.چرم صندلی با طرح لوگو ی شرکت به زیباترین نحوه ممکن.
1397/8/8
این خودرو به لحاظ طراحی یکم بلاتکلیفه ...
همونطور که در متن اشاره شد این خودرو زیر مجموعه فوتون هست که خود فوتون زیر مجموعه بایک...این خودرو در واقع روی پلتفرم یکی از محصولات بایک سوار شده که خود بایک هم شرکت ورشکسته ساب کشور سوءد خریداری کرده ...درواقع این خودرو محصول مشترک چین آلمان سوئد هست ...نمی شه شرکتی که حدود 50 سال از آخرین محصولش میگذره را مالک این خودرو دانست...البته من خودم در نمایشگاه پارسال تهران این خودرو را دیدم واقعن حس تحسین آدم را بر می انگیخت..
1397/12/5
سلام دوست عزیز،کاملا درست فرمودید،این خودرو واقعا قابل تحسین است.بنظر من صنعت خودرو در همه جای دنیا در حال پیشرفت و بشدت بسمت رقابتی شدن در حال حرکت است. نمیگم الان چینی ها در حد اروپائی ها هستن ولی فراموش نکنیم در حالیکه برندهای معتبری نظیر psi و یا برند لوکس دی اس در آمریکای شمالی فروش نمیرن،شرکت چری سال 2020 اولین خودروی تمام برقی خودش رو به بازار آمریکا و کانادا صادر خواهد کرد. اینکه صرفا یک برند چینی باشه ویا مالکیت و مونتاژ چین دلیل بر بی کیفیت بودنش نیست.من کارم در حوزه ی معدن هست.عموما استهلاک در ماشین آلات معدنی وحشتناکه، به جرأت میتونم بگم برخی برندهای ماشین آلات معدنی چین در ماندگاری و کیفیت دست کمی از برندهای معتبری نظیر کوماتسو و دوسان و هیوندائی ندارن. تو خودرو هم همینه، من به شخصه اگرقصد خرید خودرو در رنج قیمت 600 میلیون رو داشته باشم، در کنار ایکس تریل و کولئوس و اوتلندر حتما بورگوارد لی ایکس 7 رو حتی جلوتر از سانتافه و سورنتو قرار خواهم داد.
1400/1/6
آخه چرا چرت و پرت میگی اصلا نمیدونی.ماشین آلمانی رو داری زیر مجموعه ماشین چینی میکنی.تو نت سرچ کن ببین اصالت ماشین کجایی بعد بیا اضهار نظر کن.
1397/8/8
میدونین ته بدبختی چیه؟؟
ماشینی که اگه حتی بوقش هم آلمان بسازه بقیشو حالا هر کشوری قیمتش میشه پورشه و بی ام و پارسال
1397/8/8
این ماشین الان باید تو خیابونای کشور ریخته باشه نه اینکه آدم یه بار ببینتش بعد بگه "اَااااااااااا" بورگوراد!!!
1397/8/9
بوگوارد آلمانی وقتی دید هوا خیلی پسه و نمی تونه از عهده هزینه هاش بربیاد با فروش سهامش به کمپانی فوتون چین موافقت کرد و حالا نسبتا(نه کاملا)بازگشت موافقت آمیزی به بازار داشته آنگاه مدیرعامل وقت سایپا یعنی آقای بذرپاش در سنوات گذشته قرارداد شراکت با پروتون مالزی را بدلیل عدم درخور بودن کمپانی پروتون برای شراکت با سایپا برهم زد درحالیکه سایپا آنزمان پراید141 میزد و پروتون GEN2!!!
1397/8/9
بیا اینور بازار کی به کیه .رستاخیز چینی 700 تومن مفت بیا بخر
1397/8/12
مشخصا متن مقاله بیشتر تاکید بر آلمانی بودن برند داشته تا عیب و ایرادات این ساخته چین تو اسم آلامان به چشم نیاد
اگر خودروی خوبیه نسبت به پولش ، اینو بگید
بنظر من این هم یجورایی شبیه برند MG هستش برندش اروپایی ولی ساخت چین- نسبت به بقیه چینی ها یکم بهتر و معروفتره
1397/8/15
والا برند MG هیچگاه تعطیل نشد ، همیشه تولید داشته حالا با سرمایه گذاران مختلف ، به عبارت دیگه دانش مهندسی و تکنولوژی برند ام جی همیشه زنده بوده در انگلیس ، ولی بوگوارد یک برند مرده از 70 سال پیش هسا که الان فقط اسمش باقیمانده ، نه تداوم اصالت ، مهندسی ، تجارب مهندسی در این برند دیگه وجود نداره . اینکه الان این برند دست دو چینی رو خودرو بانک داره آلمانی معرفی میکنه و تو پروفایل برند هم زده ساخت آلمان ، کاملا شک برانگیزه و از خودروبانک انتظار نمیره . خود بوگوارد میگه من زیرمجموعه فوتون هستم ، حالا چه اصراریه که بگن آلمانیه نمیدونم .
واقعیت اینه که چین دیگه خودروساز شده و خودرو بوگوارد بسیار با کیفیت هست ،
Borgward, a subsidiary of Foton
http://chinaautoweb.com/auto-companies/beiqi-foton
1397/10/22
اگه بتونه خدمات پس از فروش خوبی داشته باشه میشه مشتری ها رو جلب کرد اما با وجود برند هایی معتبر وشناخته شده ای مثل تویوتا نیسان وهیوندای ومیتسوبیشی کا رخیلی سختی داره .چون الان خرید خودرو های این شرکت عقلانی تر هست.
1398/2/7
سلام
من چند ماه پیش یک دستگاه بورگوارد bx7 خریدم
تجربه حدود ۳۰۰۰ کیلومتر استفاده از این خودرو باهاتون در میان میگذارم و فارغ از تعصبات امیدوارم برای کسایی که قصد خرید دارن یا دنبال بررسی واقعی هستند مفید باشه.
در ابتدا باید عرض کنم از لحاظ کیفیت کابین یعنی مجموعه متریال مصرفی داشبورد و رودری ها ، کیفیت نمایشگر ادوات کرومی ، کیلید ها و چرم صندلی و ... کیفیت واقعا مناسب هست ، بی شبهات به چینی ها و بالاتر از کره ایی ها حتی در مقایسه شخصی بین bx7 و outlander کابین bx7 به مراتب دلچسب تر و با کیفیت تر به نظر میرسه .
و در مورد عملکرد تجهیزات باید عرض کنم کیفیت سیستم صوتی معمولی و رضایت بخشه ، سیستم عامل اندروید و رابط کاربری بورگوارد و همچنین پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کار پلی واقعا لذت بخش و بدون نقصه .
سیستم تهویه خوبه ولی کولر به هیچ وجه مثل ژاپنی ها قدرتمند نیست و همچنین گرمکن صندلی ها ۳ حالته هستند و خیلی جون ندارند !
عملکرد دوبین ها و سیستم کمکی پارک قابل قبوله و شاید میتونست بهتر باشه .
رادار نقطه کور به خوبی و بدون خطا عمل میکنه و فعال و غیر فعال کردنش هم با دکمه مجزا انجام میشه و مثل خیلی از خودرو ها نباید به تنظیمات بری و برای مواقع ترافیکی سهولت عملکردش مفیده .
سیستم eco واقعا بی تاثیر هست و حتی تاثیر جزیی هم در مصرف سوخت نداره !
فضای سرنشینان استاندارد و راحته ارگونومی صندلی ها برای مسافت های طولانی قابل قبول هست .
ولی چندتا نکته هست که گفتنش خالی از لطف نیست :
۱-عدم وجود خروجی ۱۲ ولت در فضای بار که واقعا جای خالیش حس میشه
۲- نور نسبتا کم چراغ های نور پایین که برای کسانی که مثل من به چراغ های پر نور تر زنون عادت دارند شاید ناخوشایند باشه .
۳- عدم تطبیق حالت اکو با تنظیمات کامپیوتری موتور ، گیربکس و دیفرانسیل برای کاهش سوخت .
۴- عدم وجود چراغ شور جلو که با توجه به ابعاد چراغ های جلو کمبودش در سفر و روزهای بارونی واقعا حس میشه
مابقی تجهیزات که اسمی ازشون آورده نشده هم بدون خطا و استاندارد عمل میکنند .
و اما در خصوص رانندگی پیش از شروع باید بگم حدود یکسال پیش از خرید bx7 ، لکسوس nx200t داشتم و طبیعتا تجربه ام رو در حال مقایسه ایی به نظرتون میرسونم
در مورد قدرت موتور باید بگم با حدود ۲۲۵ اسب بخار هیچوقت ناامیدتون نمیکنه البته از نظر شتاب اولیه nx عملکرد بهتری داره ولی در مورد شتاب ثانویه من فرقی احساس نمیکنم
عملکرد گیربکس واقعا فوق العاده است تعویض دنده ها نرم و دقیقه و کاملا با موتور هماهنگه حالت اسپورت گیربکس هم برای رانندگی یکم پر هیجان با تعویض دنده ها تو دور بالا حس خوبی به راننده میده
ولی در خصوص هندلینگ بی اغراق باید عرض کنم از nx به طور ملموسی بهتره و برای من بی شباهت به bmw x3 نبود ! ، که شاید بخش زیادی از این توانایی وام گرفته از دیفرانسیل هوشمند بورگوارد باشه .
مصرف سوخت واقعا نامعقول بالاست در شهر مینیموم ۱۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ( با بنزین سوپر و مکمل ) !
تعلیق هم خوبه ، نه به نرمی ژاپنی ها و نه به خشکی المانی ها .
فرمان برقی ماشین واقعا خوبه در سرعت های خیلی پایین حتی نرم تر از فرمان مزدا ۳ و النترا و اعمال ظریب در سرعت های بالاتر باعث شده مجموعه عملکرد سیستم فرمان برای رانندگی شهری و جاده خیلی خیلی خوب عمل کنه .
در خصوص نگهداری هم برای کسانی که تهران زندگی میکنند خیلی فرقی با بقیه برند ها وجود نداره چون سرویس دهی نمایندگی خوبه و ۷ سال گارانتی هم شما رو مطمئن میکنه .
در نهایت باید عرض کنم من از انتخابم راضی هستم درکل فرا تر از انتظارات من بوده تا الان و در صورتی که قیمتش منطقی بمونه از هم قیمت های خودش در بازار داخلی یک کلاس بالاتره
البته در بازار های اروپایی مدل ۷ نفره و چهارچرخ با قیمت ۴۱ هزار یورو عرضه میشه و این یعنی اصلا با خودرو های هم قیمتش در بازار داخلی در یک دسته قرار نمیگیره ( مثلا حدود قیمت میتسوبیشی اوتلندر فول ۲۳ هزار یورو ).
و در نهایت سبک رانندگی و طراحی میتونه به شما حس برندهای اروپایی رو خیلی خوب القا کنه .
امیدوارم براتون مفید فایده واقع شده باشه .
1398/5/15
لطف میکنید در رابطه با نفوذ صدای موتور و صدای چرخها هنگام حرکت با nx و x3 مقایسه کنید
1399/6/11
خوشمون بیاد یا نه تا پنج سال دیگه خودروسازی چین، ژاپن و کره رو جا میذاره
ده سال دیگه هم در صدر دنیا ایستاده
1399/12/8
سلام به همگی . من این ماشینو ۴ ماهه دارم . باید پشت ماشین بشینید تا متوجه صحبتهای من بشید . زماتی که میخواستم بخرمش دوستان بهم میگفتن ماشین چینی نخرم چون همیشه هیوندای داشتم انواع مختلف ، اخریش هم سانتافه ۲۰۱۶ . الان برای لذت بردن از ماشین اینکه کدومشون پشتش بشینن و بریم مثلا بیرون دعواست . کاملا المانی بودن رو حس میکنید . مقایسش با مثلا سانتافه خیلی اشتباهه و کسایی این مقایسه رو انجام میدن که شاید حتی از نزدیک بورگوارد و ندیده باشن . ماشین لذتی بهتون میده که تصورش هم نمیشه کرد . این لذتو من فقط توی پورش کایان داشتم چون ۳ ماه استفاده کردم ازش . با این شرتیطی که توی این تاریخ هست سانتافه ۲۰۱۵ ترکیده ۱۳۰۰ هستش و بودگوارد و میشه ۲۰۱۸ ، ۱۲۰۰ خرید . تنها ایرادش اینه که نمایندگیش فقط توی تهرانه . من با این ماشین تا دل کویر رفتم همراه با یک پرادو نمیشه گفت افرودی نیست یا هست کارهای روزمره خارج اده رو خیلی عالی انجام میده ولی حیفه که باهاش جایی برید که خراب شه . بدون جانبداری واقعا محشره
1400/4/7
الان در دیوار یک آگهی فروش با قیمت 1.350 هست یعنی حدود 900 میلیون کمتر از سانتافه فول 2018 صفر، با توجه به این که قیمت این دو خودرو در بازار چین تقریبا یکسان هست پس با این قیمت ارزش خرید بورگوارد خیلی بیشتره. البته به شرطی که فکر فروشش نباشی به قول معروف صاحب اول و آخرش خودتی.