موضوعات داغ

ملاقات با بی ام و M6 کروک در تهران؛ کوسه وحشی باواریایی

9 آبان 1398

بی ام و زمانی که نسل دوم M6 کانورتیبل را به بازار معرفی کرد، از این خودرو به عنوان سریع‌ترین خودروی روباز این کمپانی نام برد. با توجه به شتاب صفر تا صد 4.3 ثانیه‌ای و حداکثر سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت، این ادعا درست به نظر می‌رسد. سری 6 کانورتیبل در مدل‌های 640i و 650i به بازار ایران راه پیدا کرد و مدل قدرتمند آن یعنی M6 هیچگاه به طور عمده وارد کشور نشد، اما بالاخره پس از مدت‌‌ها توانستیم یک بی ام و M6 واقعی را پیدا کرده و آن را بررسی کنیم. در ادامه ملاقات خودروبانک با بی ام و M6 کروکی را خواهید خواند که چند روز به صورت ترانزیت در تهران حضور داشت.

طراحی خارجی M6 ؛ کوسه وحشی باواریایی

بی ام و M6 کروک تلفیقی از طراحی یک خودروی جی‌تی اسپرت با المان‌های سنتی بی ام و یعنی جلوپنجره‌ دوگانه کلیوی، و طراحی استخوانی بدنه را به نمایش می‌گذارد. با وجود اینکه طراحی کلی با سایر بی ام و ها متفاوت است، ولی باز هم از دور بی ام و بودن این مدل را تشخیص خواهید داد. طراحی چراغ‌های جلو که از نوع LED هم هستند در مقایسه با سایر محصولات بی ام و ساده‌ترند، ولی طراحی بسیار زیبایی دارند.

در نمای جانبی کشیدگی بدنه و رینگ‌های بزرگ 19 اینچی این خودرو جلب توجه می‌کنند و در آخر نیز به پشت بی ام و M6 با چراغ‌های کشیده زیبا و خروجی‌های 4 تایی اگزوز می‌رسیم. ارتفاع پایین خودرو، سپرهای اسپرت و سقف باز شونده نیز تکمیل‌کننده ظاهر اسپرت این مدل هستند. به صورت آپشن امکان سفارش اسپویلر عقب فیبرکربنی هم برای بی ام و M6 وجود دارد که به خشن‌تر شدن نمای عقب کمک می‌کند.

ابعاد M6 ؛ کشتی پهن

بی ام و M6 مدل 2019 خودروی بزرگی است اما با داشتن طول 4898 میلی‌متر و فاصله محوری 2850 میلی‌متری، از مدل M6 گرن‌کوپه کوتاه‌تر است. ارتفاع این خودرو 1368 میلی‌متر و فاصله کف آن تا زمین نیز 10.6 سانتی‌متر است که کمی در مقایسه با مدل گرن‌کوپه ارتفاع کمتری دارد. وزن این مدل 2055 کیلوگرم است که در مقایسه با مدل کوپه بی ام و M6 حدود 130 کیلوگرم سنگین‌تر است.

موتور و گیربکس M6 ؛ اوج مهندسی ژرمن‌ها

گرچه دل بسیاری از علاقه‌مندان بی ام و برای موتور V10 نسل قدیمی تنگ می‌شود، ولی موتور جدید 4.4 لیتری بی ام و به جز تعداد سیلندر، از هر نظر نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده است. موتور مورد استفاده در M6 با کد S63 شناخته می‌شود و نسخه اسپرت موتور N63 است که در کدهای 50i بی ام و نیز استفاده شده است. این موتور V8 تویین‌توربو اولین بار در سال 2010 در مدل‌های X5 M و X6 M به بازار معرفی شد.

در سال 2011 نیز بی ام و نسخه ارتقا یافته این موتور را روی مدل M5 اتاق F10 معرفی کرد که پس از آن در مدل M6 نیز مورد استفاده قرار گرفت. این موتور جایگزین موتور 10 سیلندر 5 لیتری قبلی با کد S85 شد. بی ام و در سال 2015 نیز نسخه بروزرسانی شده دیگری از این موتور را برای نسل جدید X5 M و X6 M معرفی کرد.

موتور S63 در بسیاری از بخش‌ها با موتور N63 یکسان است. اصلی‌ترین تغییر این موتور مربوط به توربوشارژرهای تویین اسکرول Garrett MGT2260DSL و مانیفولد اگزوز ارتقا یافته آن هستند. توربوشارژرهای تویین اسکرول (یا دو مجرایی) دارای دو ورودی هستند که هر یک به نقطه متفاوتی روی توربین منتهی می‌شوند. این مساله باعث می‌شود تا توربین سریع‌تر چرخیده و به این ترتیب تاخیر توربوشارژر کاهش پیدا کند. فشار بوست توربوهای موتور S63 در مقایسه با N63 نیز با 50 درصد افزایش به 17 psi رسیده است.

به دلیل عملکرد بالاتر توربوها در این موتور، ضریب تراکم موتور نیز به 9.3 به 1 کاهش یافته است. M Power همچنین اقدام به طراحی دوباره سرسیلندر کرده تا مقاومت بالاتری در برابر حرارت داشته باشد و زمان‌بندی و لیفت سوپاپ‌ها را نیز دوباره تنظیم کرده تا موتور عملکرد بهتری داشته باشد.

در راستای کنترل حرارت موتور، بی ام و در این پیشرانه از اینترکولرهای بزرگ‌تری استفاده کرده و یک واتر پمپ دیگر نیز به موتور اضافه شده است. از دیگر تغییرات در راستای بهبود خنک‌کاری باید به نصب خنک‌کن ارتقا یافته برای روغن گیربکس و اضافه شدن یک خنک‌کن دیگر به سیستم خنک‌کاری موتور اشاره کرد.

همانطورکه گفتیم، بی ام و در مدل‌های M5 و M6 از نسخه ارتقا یافته این موتور استفاده کرده است. بی ام و در انتهای نام نسخه‌های ارتقا یافته خود از حروف TU استفاده می‌کند. در موتورهای S63 TU هدف بی ام و افزایش واکنش پدال گاز، کاهش تاخیر توربوشارژر و مصرف سوخت بهتر بوده و افزایش قدرت هدف جانبی از ارتقای موتور بود. به این ترتیب موتور S63 TU اولین موتور بی ام و بود که نسل سوم سیستم Valvetronic روی آن نصب شد.

در این موتور پیستون‌ها، میل‌لنگ و شاتون‌ها نیز تقویت شدند و ضریب تراکم موتور به 10 به 1 افزایش پیدا کرد. دلیل افزایش ضریب تراکم موتور در این نسخه استفاده از پیستون‌های جدید ساخت Mahle بود. فشار بوست نسخه TU نیز از 17 psi به 22 psi رسید. در نتیجه این تغییرات، دور موتور مجاز پیشرانه هم از 6800 دور به 7200 دور بر دقیقه افزایش پیدا کرد. برای کنترل موتور در این نسخه از ECU ساخت بوش به نام MEVD17.2.8 استفاده شده است. برای کنترل زمانبندی سوپاپ‌ها در این موتور، از سیستم VANOS دوگانه بهینه‌سازی شده استفاده می‌کند که می‌تواند سوپاپ هوا را تا 70 درجه و سوپاپ دود را تا 55 درجه تنظیم کند.

در نتیجه ی این تغییرات قدرت موتور M6 به 553 اسب بخار و گشتاور آن به 680 نیوتن‌متر می‌رسد. این موتور به ازای هر لیتر از حجم موتور، 126 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که عدد مناسبی در بین رقبا محسوب می‌شود.

در حالی که موتور N63 ایرادات کمی نداشت و یکی از موتورهای پراستهلاک بی‌ ام و در سال‌های اخیر است، اما به نظر می‌رسد که هیچ یک از مشکلات مربوط به N63 در موتور S63 دیده نمی‌شوند و حتی هیچ یک از خودروهایی که از موتور S63 استفاده کرده‌اند تا به حال شامل فراخوان در بخش پیشرانه نشده‌اند. به نظر می‌رسد که مشکلات موتور N63 در S63 یا بسیار کمرنگ شده‌اند، یا اینکه کاملاً رفع شده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت که خریداران مدل‌های ام‌پاور خودرویی مطمئن‌تر و با دوام‌تر از بی ام و های کد 50i خریده‌اند.

به این نکته هم باید اشاره کرد که موتور S63 با توجه به حرارت بسیار بالایی که دارد فشار زیادی را روی باتری خودرو وارد کرده و عمر باتری در خودروهای مجهز به این موتور به شدت پایین است. بی ام و سعی کرد با استفاده از باتری‌های AGM این مشکل را تا حدودی رفع کند اما همچنان عمر کوتاه باتری در این خودروها یک معضل است، به طوری که در برخی بازارهای حتی بی ام و به مشتریان خود پیشنهاد داده تا با هر بار سرویس روغن باتری خودرو را نیز تعویض کنند!

برای انتقال نیروی موتور به محور عقب، بی ام و در این مدل از یک گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ استفاده کرده است.

رانندگی با M6 ؛ اسب رام نشدنی

با اندکی راندن بی ام و M6 متوجه خواهید شد که این خودرو توانایی‌های حرکتی و هندلینگ خیلی خوبی را در قالب یک خودروی لوکس نسبتاً بزرگ ارایه می‌دهد. بی ام و M6 در رسیدن به هدف خود یعنی ایجاد تعادل بین توانایی‌ها و ابعادش خوب عمل کرده و آن را باید خودرویی موفق در این زمینه دانست.

موتور M6 طیفی از صداهای مختلف را تولید می‌کند که همگی جذاب هستند. گرچه خودروهای M Power هیچ‌گاه مثل رقبای خود از نظر ظاهری جلب توجه نمی‌کنند، اما صدای گیرای M6 می‌تواند سرها را به سمت خودرو برگرداند. صدای موتور در دورهای ابتدایی و میانی بم و مانند ماسل‌کارها است که آن را باید مدیون طراحی V8 پیشرانه دانست. اما با افزایش دور موتور صدای تغییر کرده و نعره‌ای که ناشی از دور بالای موتور است را خواهید شنید که بیشتر یادآور خودروهای مسابقه‌ای است. در هنگام معکوس کشیدن نیز صدای انفجاری که از اگزوز شنیده می‌شوند، بسیار لذت بخش است.

در کنار همه این‌ها موتور M6 برای استفاده در اتوبان و در سفر نیز بسیار خوب است و می‌توانید سفر لذت بخشی را نیز با این خودرو تجربه کنید. مزیت وجود توربوشارژر در موتور و تولید گشتاور بالا باعث می‌شود تا در اتوبان دور موتور پایینی داشته باشید.

بی ام و با توجه به نبود سقف در این مدل، ناچار شده که کف خودرو را تقویت کند و این اصلی‌ترین دلیل افزایش وزن خودرو است. بی ام و در این راه بسیار موفق عمل کرده به طوری که مقاومت شاسی M6 کانورتیبل با مدل کوپه تفاوتی ندارد. در هنگام رانندگی با سقف بسته عایق‌بندی در مقایسه با مدل کوپه یا گرن‌کوپه در سطح پایین‌تری قرار دارد و مانند سایر خودروهایی است که سقف پاچه‌ای دارند، صدای زیبای اگزوز تا حدودی این نقص را برطرف می‌کند. این را هم بگوییم که سقف خودرو توانایی باز و بسته شدن حین حرکت تا سرعت 40 کیلومتر بر ساعت را هم دارد و باز و بسته شدن آن 19 ثانیه زمان می‌برد.

مدل جدید بی ام و M6 از کمک فنرهای قابل تنظیم استفاده می‌کند به همین دلیل در حالت رانندگی کامفورت خودرو سواری خوبی را ارایه می‌دهد و این دقیقاً در نقطه مقابل نسل قدیمی قرار دارد که سواری بسیار خشکی داشت.

هندلینگ نیز در حالت اسپرت، نه در حد رقیبی چون مرسدس AMG GT ولی در حد بسیار خوب و فراتر از قابل قبول است. بی ام و M6 چسبندگی بالایی دارد و می‌توانید پیچ‌ها را با سرعت بالایی طی کنید. در پیچ‌های شدید شاهد بیش فرمانی خواهید بود و اگر کمی به خودرو فشار بیاورید، سیستم کنترل پایداری DSC برای نجات شما وارد عمل خواهد شد. در حالت رانندگی M سیستم کنترل پایداری دچار تاخیر می‌شود و دخالت کمتری در رانندگی می‌کند و این باعث می‌شود تا بتوانید دریفت‌های لذت‌بخشی را با این کانورتیبل بزرگ تجربه کنید. در این بین نکته منفی را باید فرمان بی ام و دانست که حس خیلی دقیقی از مسیر را به راننده انتقال نمی‌دهد.

مصرف سوخت M6 ؛ آلمانی خوش اشتها

گرچه مصرف سوخت معمولاً اولویت خریداران چنین خودروهایی نیست، ولی با این وجود نگاهی به مصرف سوخت این کانورتیبل V8 سنگین وزن خالی از لطف نیست. بر اساس تست‌های EPA بی ام و M6 با گیربکس 6 دنده دستی دارای مصرف سوخت شهری 15.6 لیتر در هر 100 کیلومتر، مصرف جاده‌ای 10.6 لیتر در هر 100 کیلومتر و مصرف ترکیبی 13 لیتر در هر 100 کیلومتر است. جالب اینجاست که نسخه دستی این خودرو از نسخه دوبل کلاچ آن مصرف سوخت کمتری دارد، به طوریکه نسخه دوبل کلاچ دارای مصرف شهری 16.8 لیتر، مصرف جاده‌ای 11.7 لیتر و میانگین مصرف 14.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. به این ترتیب M6 کانورتیبل با باک 79 لیتری خود می‌تواند با هر بار سوخت‌گیری 577 کیلومتر را طی کند.

کابین و امکانات M6 ؛ لیست بلند بالای آپشن

بی ام و، M6 را به عنوان یک خودروی چهار نفره راهی بازار کرده ولی سرنشینان جلو در این خودرو از راحتی بالاتری برخوردار هستند و فضای بیشتری چه در بخش پا و چه در بخش سر دارند. سرنشینان عقبی به خصوص در بخش فضای پا با مقداری محدودیت مواجه خواهند شد و در صورت بسته بودن سقف نیز فضای سر محدودی خواهند داشت، به طوریکه صندلی‌های عقب بیشتر مناسب کودکان هستند تا بزرگسالان. صندلی جلوی M6 دارای تنظیم برقی در 20 جهت است و از امکانات آن باید به گرمکن، تنظیم زیر زانویی و حافظه اشاره کرد. در صورت سفارش پکیج Executive سردکن صندلی نیز روی M6 نصب می‌شود.

با توجه به این که با یک خودروی کانورتیبل طرف هستیم نباید انتظار فضای صندوق بار زیادی را داشت. بی ام و M6 تنها 300 لیتر فضای صندوق در اختیار قرار می‌دهد که به زحمت می‌توان دو چمدان را درون آن قرار داد. در صورتی که سقف را باز کنید حتی فضای کم‌‌تری در اختیار خواهید داشت. با استفاده از دریچه‌ای که بین دو صندلی عقب وجود دارد، می‌شود اشیای دراز مانند چوب اسکی را هم درون صندوق قرار داد.

برخلاف فضای صندوق، M6 فضای کاربردی را در اتاق ارایه می‌دهد. درون کابین و حتی درب‌ها فضاهای متعددی برای وسایل کوچک وجود دارد. در کنسول مرکزی دو جا لیوانی و برای سرنشینان عقب هم دو پورت USB و شارژر بدون سیم تعبیه شده است.

در بخش امکانات استاندارد این خودرو باید به سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ‌های هوشمند LED، وکیوم درب‌ها، آیینه وسط الکتروکرومیک، آیینه‌های جانبی الکتروکرومیک با گرم‌کن، صندلی‌های جلوی برقی 20 جهته با گرمکن و حافظه، سنسورهای پارک جلو و عقب، تودوزی چرمی و دوربین دید عقب اشاره کرد.

آپشن‌های اضافی M6 نیز شامل گرم‌کن فرمان، سیستم هداپ دیسپلی، سردکن و ماساژور صندلی‌های جلو، رادار بین خطوط، سیستم هشدار نقطه کور، سیستم هشدار تصادف و دوربین 360 درجه هستند.

سیستم صوتی بی ام و M6 به صورت استاندارد از برند هارمن کاردون با 16 بلندگو است ولی به صورت آپشن امکان سفارش سیستم بنگ اند الافسن 16 بلندگو هم وجود دارد. سیستم مالتی مدیای این خودرو دارای یک نمایشگر 10.2 اینچی در کنسول مرکزی است. این سیستم از اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند ولی هنوز خبری از اندروید اتو در آن نیست.

ایمنی M6 ؛ حواس بی ام و به شماست!

هیچکدام از موسسات تست ایمنی خودرو در آمریکا مانند IIHS و NHTSA بی ام و M6 را تست نکرده‌اند اما بی ام و این خودروی اسپرت را به طیف وسیعی از تجهیزات ایمنی مجهز کرده تا خیال سرنشینان از بابت ایمنی راحت باشد. ترمزهای مدل M تقویت شده‌اند و قدرت بیشتری در مقایسه با سری 6 های معمولی دارند. امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، سیستم هشدار نقطه کور، دوربین‌های دید جانبی و عقب، سیستم هداپ دیسپلی و دیگر سامانه‌های کمکی راننده سبب می‌شوند تا M6 خودروی ایمن مانند دیگر رقبایش باشد.

آیا M6 خودروی خوبی است؟

بی ام و M6 از نظر فنی و توانایی‌های حرکتی خودروی بسیار قابل احترام و توانمند است. این خودرو مشخصات خودروهای لوکس و اسپرت را به هم دارد، اما در عین حال وزن زیاد آن کمی برایش دردسرساز است. از سویی طراحی داخلی آن شباهت زیادی به دیگر بی ام و ها به خصوص سری 5 دارد و این باعث می‌شود تا از مقداری کمتر از بازه قیمتی خود ظاهر شود. به بیان دیگر طراحی داخلی M6 ارزان‌تر از کلاس آن حساب می‌شود. در کل M6 خودرویی دوست داشتنی است که تجربه رانندگی با آن هیچگاه فراموش نخواهد شد. ماندگاری این خودرو در قلب ماشین دوستان زمانی بیشتر می‌شود که بدانید احتمالاً این مدل آخرین خودروی V8 دیفرانسیل عقب M Power خواهد بود. بی ام و M6 در مدل 2018 صفر کیلومتر اصلاً خودروی ارزانی نیست و حدود 122 هزار دلار قیمت دارد. در پایان، از جناب آقای راما رجایی که در تهیه این تست و بررسی، نهایت همکاری را با ما داشتند، تشکر می‌کنیم.

بی ام و M6 کروک
مثبتطراحی ظاهری زیبا، قدرت موتور بالا، امکانات خوب، گیربکس سریع، راحتی سواری و صندلی‌ها و امکان سفارش نسخه دنده دستی
منفیفضای سر و پای کم برای سرنشینان عقب، مصرف سوخت بالا، تاثیر منفی وزن روی دینامیک رانندگی و طراحی داخلی ضعیف نسبت به قیمت

35 عکس

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/9
عالی ممنون از بررسی خوبتون
یکی از بهتریناس که واقعا دوستش دارم مخصوصا فرم عقبش که ابهتی خاص داره
1398/8/9
بیمر فوق العادس
این نکات منفی به نظرم نویسنده نشسته هرچی فکر کرده چیز بدی پیدا نکرده اینا رو نوشته
1398/8/9
این خودرو در تاپ گیر با بنتلی کانتیننتال و نیسان جی تی ار بررسی شد و بسیار عالی عمل کرد
1398/8/9
بی ام و 428i کروک انتخاب منطقی تری هست
1398/8/9
جون
1398/8/10
معركست واقعا محشره😍
1398/8/11
نشانه های بی تفاوتی و کم حساسیتی ایرانی: چرم صندلیها در بیشتر نقاط ماشین بسیار کثیف و جرم گرفته است. جای کفش بر روی صندلی عثب مانده! در بسیاری از کشورهای دنیا برای فروش و بررسی خودروهای خاص استانداردهایی را تعریف می کنند و هر خودرویی را به هرکسی نه می فروشند و نه اجازه بررسی می دهند. نشانه های جهان سومی هم در بررسی هم در کاربرد خودرو مشهود است.
1398/9/9
بهتر بی ام و تو جهان نیست.اینقدر عاشقشم
1398/9/9
عالی بود.اما اولش جلو اینترکولر چرا پلاک نصب میکنن.دومش فول نبود.سومش سفارش امریکا بود.اما در کل عالی.بی ام و عشقهههههه