موضوعات داغ

مقایسه فنی هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF؛ رقابت برادران ناتنی در خاک ایران

19 فروردین 1399
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

خودروهای کره‌ای را می‌توان به جرات محبوب‌ترین وارداتی‌های بازار ایران دانست که بالاترین تیراژ را در میان برندهای وارداتی طی سال‌های گذشته از آن خود کرده‌اند. در این میان چندین مدل از دو برند هیوندای و کیا بالاترین میزان استقبال از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیوندای سوناتا و کیا اپتیما اشاره کرد. در واقع این دو سدان میان رده کره‌ای از سال‌های دور توانسته‌اند پا به بازار کشور بگذارند بخش عمده‌ای از نیاز بازار ایران را برآورده کنند.

با وجود اینکه در حال حاضر نمونه‌های جدید هر دو خودرو در بازار کشور موجود هستند، در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ نسخه‌های قدیمی‌تر رفته و وضعیت آن‌ها را در بازار خودروهای وارداتی کارکرده با یکدیگر مقایسه کنیم. به همین منظور هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF را به چالش با یکدیگر فراخوانده‌ایم.

نگاهی به تاریخچه هیوندای سوناتا YF

هیوندای سوناتا را می‌توان یکی از محصولات دیرینه این خودروساز کره‌ای دانست که در حال حاضر بیش از 30 سال از عمرش می‌گذرد. جالب است بدانید که تقریباً تمامی مدل‌های سوناتا در بازار ایران وجود دارد. البته به‌جز نسل اول و آخر آن! نسل چهارم این خودرو که بین سال‌های 2006 تا 2010 به بازار عرضه شد، با استقبال بی‌نظیری از سوی خریداران همراه بود. همچنین نسل‌های پنجم و ششم سوناتا نیز ادامه دهنده راه سرشار از موفقیت نسل‌های پیشین خود بودند.

در اواخر سال 2010 بود که نسل ششم این خودرو با کد YF به بازار جهانی معرفی شد و چندی بعد توانست به بازار ایران راه پیدا کند. در آن زمان طراحی خاص و منحصر به‌فرد این خودرو باعث شد به سرعت آمار فروش قابل توجهی از خود به‌جا بگذارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر هشتمین نسل از سوناتا روی خط تولید قرار داشته که به تازگی به بازار جهانی معرفی شده است.

نگاهی به تاریخچه کیا اپتیما TF

کیا اپتیما در مقایسه با هیوندای سوناتا، رقیبی تازه‌نفس و جوان به‌شمار می‌رود. زیرا نخستین نسل از این خودرو در سال 2000 میلادی به بازار معرفی شد. نسل دوم کیا اپتیما از سال 2006 تا 2010 و نسل سوم این خودرو از سال 2011 تا 2015 به بازار جهانی عرضه شد. نسل دوم اپتیما که برای نخستین‌بار در سال 2010 به ایران راه یافت که به دلیل تنوع در پیشرانه و امکانات رفاهی، توانست رقابت جدی با هیوندای سوناتا را کلید بزند. نسل سوم اپتیما نیز در سال 2010 با کد اتاق TF معرفی شد که به دلیل ایجاد تغییرات بنیادی، توجه بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان را به خود جلب کرد.

تولید و عرضه این محصول تا سال 2015 ادامه یافت و سرانجام در سال 2016 چهارمین نسل از این خودرو به بازار معرفی شد. گفتنی است در حال حاضر نسل پنجم این خودرو به تازگی معرفی شده که از جدیدترین تکنولوژی‌های کیا برخوردار است. نسل سوم اپتیما TF که تا سال 2015 به بازار عرضه شد، یکبار در سال 2014 دستخوش تغییرات جزئی شد و در قالب نسخه فیس‌لیفت روانه بازارهای هدف شد.

مقایسه چهره ظاهری

هم پیمان بودن هیوندای و کیا بر هیچ کس پوشیده نیست. همین موضوع نیز باعث شده تا بسیاری از محصولات این دو برند با پلت‌فرمی مشترک به بازار عرضه شوند. سوناتا و اپتیما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مشخصاتی نزدیک به یکدیگر جهت حفظ سهم بازار تولید و عرضه شده‌اند. در بخش مقایسه ظاهری این دو خودرو باید به این موضوع اشاره کرد که سوناتا YF در زمان عرضه خود به دلیل دارا بودن از طراحی جسورانه و دور از انتظار، شهرتی جهانی یافت. در بسیاری از کشورها تا سال‌ها از آن به عنوان CLS آسیایی یاد می‌کردند که همین موضوع نشان می‌داد که طراحی متفاوت این محصول برای بسیاری خوشایند بوده و محصولی موفق در بازار بوده است.

چراغ‌های بزرگ و کشیده‌، خطوط تند و تیز و پروفیل‌های جانبی حجیم از مشخصه‌های اصلی در طراحی ظاهری این خودرو است. در واقع تمامی خطوط روی بدنه به منتهی شدن به جلوپنجره کرومی آبشاری، چهره‌ای تهاجمی و اسپرت و را به نمایش می‌گذارند. در نمای جانبی خط شانه تیزی که از چراغ‌های عقب به سمت جلو امتداد یافته است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در طراحی ظاهری این خودرو است که بعدها توسط بسیاری از برندها مورد استفاده قرار گرفت. این خط در نمای جانبی باعث شده در کنار شیب تند سقف، ظاهری کوپه مانند شکل بگیرد. چهره پویا و شاداب سوناتا YF هنوز هم بعد از چندین سال قابل قبول است.

اما رقیب دیرینه یعنی کیا اپتیما که در مقایسه با سوناتا YF از تجربه‌ای کمتر برخوردار است، دارای ظاهری محافظه‌کارانه بوده که به توجه قشر بیشتری را به خود جلب می‌کند. این خودرو که نسخه فیس‌لیفت شده از نسل سوم اپتیما به‌شمار می‌رود، دارای المان‌های اسپرت‌تری در ظاهر نظیر سپرهای بازطراحی شده، چراغ‌های مه‌شکن چهارتایی در قسمت جلو، گرافیک داخلی جدید چراغ‌های جلو و عقب است که ظاهری شیک و پخته‌تر به آن داده‌اند.

نمای جلوی اپتیما TF هرچند به اندازه سوناتا YF اسپرت و تهاجمی نیست، اما به لطف طراحی پخته‌تر، شیک و با وقار به نظر می‌رسد. در نمای جانبی نیز شاهد خطوط درهم تنیده و خط شانه‌ای نیستیم و با پروفیل‌هایی ساده روبه‌رو هستیم. اما این سادگی باعث نشده که اپتیما دارای چهره‌ای خسته‌کننده داشته باشد. بلکه باعث شده شخصیتی منحصربه‌فرد برای خود داشته باشد. نوار کرمی نقش بسته بالای شیشه‌های جانبی که تا ستون C امتداد یافته است، تلاشی موفق برای لوکس‌تر نشان دادنش نسبت به رقبا بوده است. همچنین آبشش تزئینی روی گلگیرهای جلو، به منظور نمایان کردن روحیه اسپرت اپتیما تعبیه شده‌اند.

در نمای عقب نیز چراغ‌های بزرگ و کشیده با گرافیک داخلی متشکل از نوارهای نئونی، شخصیتی جداگانه به اپتیما داد که بعدها در سایر مدل‌های کیا هم مورد استفاده قرار گرفت. در این قسمت برخلاف سوناتا YF شاهد نصب دیفیوزری مشکی رنگ در قسمت زیرین سپر هستیم که تاثیر قابل توجهی در زیبایی این قسمت داشته است.

نگاهی به طراحی کابین خودروها

همان‌طور که گفته شد سوناتا YF دارای چهره‌ای اغراق‌آمیز بود که توجه را به خود جلب می‌کرد. این رویه درون کابین نیز به خوبی مشاهده می‌شود. کنسول میانی این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که در بدو ورود به کابین ناخودآگاه نگاه را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین درچه‌های ورودی هوا به درون کابین که به صورت عمودی در طرفین جا گرفته‌اند، باعث می‌شوند تصویری اغراق‌آمیز در ذهن شکل بگیرد. برخلاف سلیقه امروزی، روی کنسول حجم زیادی از دکمه و کلیدهای کنترلی را مشاهده می‌کنیم که در زمان خود یکی از نکات اصلی در جلب توجه به شمار می‌رفت. همچنین نشانگرهای پشت آمپر نیز درون دو سیلندر تعبیه شد‌ه‌اند که بعدها به آمپر سوناتایی در میان علاقه‌مندان مطرح شد. غربیلک فرمان نیز با طرحی مشابه با کنسول میانی طراحی شده و روی خود کلیدهای تنظیم سیستم صوتی و کروزکنترل را جا داده است. هیوندای سوناتا YF در زمان ورود به بازار ایران با چندین تریم داخلی عرضه شد که شامل مشکی، مشکی – کرم و مارون بود. خودروی موردنظر نیز با تریم مشکی و تودوزی مارون، از فضایی مدرن و به‌روز برخوردار است.

اما فضای کابین در کیا اپتیما کاملاً متفاوت است. طراحان کیا سعی کرده‌اند طراحی داشبورد و کنسول مرکزی را به‌گونه‌ای انجام دهند که کاربری و استفاده از ادوات روی آن برای راننده آسان‌تر باشد. به همین خاطر کنسول میانی با زاوایه‌ی محسوس به سمت راننده متمایل شده است. از طرفی طراحی غربیلک فرمان اپتیما کاملاً اسپرت بوده و ظاهری مهیج به فضای کابین بخشیده است چرا که از نوع D-Cut بوده و به صورت سه شاخه طراحی شده است. نشانگرهای پشت آمپر نیز با نور پس زمینه سفید و قرمز، از دو نشانگر عقربه‌ای و یک صفحه TFT در مرکز تشکیل شده که اطلاعات مربوط به خودرو را به نمایش در می‌آورد. نکته قابل توجه آن است که کیا اپتیماهای وارد شده به کشور تنها دارای تریم مشکی رنگ داخلی هستند که در مقایسه با سوناتا، قدرت انتخاب کمتری را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد.

از لحاظ کیفی اگر بخواهیم کابین این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که هر دو خودرو از وضعیت مشابهی برخوردار بوده و کیفیت متریال مصرفی آن‌ها یکسان است و تنها در بخش طراحی با یکدیگر تفاوت دارند. بر این اساس می‌توان گفت که هر دو خودرو دارای کابینی نسبتاً با کیفیت بوده که در مقایسه با سایر رقبا در جایگاه قابل قبولی هستند.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

یکی از مهم‌ترین دلایل برای موفقیت کره‌ای‌ها در بازار ایران را می‌توان امکانات رفاهی مناسب دانست. زیرا تنها دلیلی که می‌توانست خریداران را از خرید خودروهای ژاپنی نظیر تویوتا کمری منصرف کند، آپشن‌های متعددی بود که هیوندای سوناتا و کیا اپتیما دارا بودند.

از امکانات رفاهی استاندارد که به صورت مشترک در هر دو خودرو مشاهده می‌شود می‌توان به گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو و عقب، گرمکن فرمان، حافظه صندلی راننده، صندلی برقی راننده و شاگرد، سقف پانوراما، کروز کنترل، سیستم تهویه دوگانه، سیستم صوتی اینفینیتی با ساب‌ووفر، سنسور نور و باران، چراغ‌شور، زنون، استارتر، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی، اتوهلد، پرده عقب برقی، دی‌لایت، فرمان برقی با قابلیت تعویض حالت عملکرد و آینه تاشو برقی اشاره کرد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که صفحه نمایشگر لمسی نصب شده روی داشبورد هیوندای سوناتا YF این امکان را به شما می‌دهد که هنگام قراردادن دنده در حالت R، تصویری از فضای پشت خودرو را مشاهده کنید. این در حالی است که در اپتیما این قابلیت به دلیل ابعاد کوچک نمایشگر وجود نداشته و تصویر دوربین دنده عقب در آینه مرکزی به نمایش در می‌آید. گفتنی است این قابلیت در بسیاری از مواقع چندان کارایی نداشته و تصوری واضحی در اختیار راننده قرار نمی‌دهد. خصوصاً زمانی که نور محیط زیاد بوده و آفتاب به‌صورت مستقیم بتابد.

در بحث ایمنی نیز هردو خودرو به سیستم کنترل پایداری هوشمند (ESP)، ترمزهای ABS و EBD مجهز هستند. همچنین سوناتا به 6 ایربگ 10 نقطه‌ای شامل ایربگ‌های جلو و جانبی و پرده‌ای می‌شود، مجهز است. این در حالی است که اپتیما به 7 ایربگ مجهز است و علاوه‌بر موارد بالا، برای زانو نیز کیسه‌هوا در نظر گرفته است.

مشخصات فنی

اما بیشترین شباهت این دو خودرو را زمانی می‌توان دریافت که به پیشرانه و مشخصات فنی آن رجوع کنیم. در واقع هر دو خودرو از پیشرانه‌ای مشابه بهره برده‌اند که تنها در اعداد و ارقام خروجی تفاوت بسیار اندکی با یکدیگر دارند. هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF برخلاف نسل‌های قبلی خود دیگر از پیشرانه‌های شش سیلندر برخوردار نبودند و طیف متنوعی از پیشرانه‌های چهار سیلندر را ارائه می‌کردند. نمونه‌های وارد شده به ایران تنها دارای یک نوع موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم مشابه 2.4 لیتر بودند.

این پیشرانه چهار سیلندر 16 سوپاپ با حجم دقیق 2359 سی‌سی در سوناتا YF قادر به تولید نیرویی معادل 176 اسب‌بخار در 6000 دور دقیقه و حداکثر گشتاور 233 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه بود. این در حالی است که این پیشرانه درون سینه اپتیما نیرویی معادل 177 اسب‌بخار و 231 نیوتون متر گشتاور را تولید می‌کرد.

همچنین جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلو در این دو خودرو منتقل می‌کند. جالب است بدانید که عملکرد هر دو خودرو نیز تقریباً مشابه بوده و شتاب صفر تا صد اعلام شده برای هیوندای سوناتا و کیا اپتیما به تریب برابر با 10 و 9.5 ثانیه اعلام شده است.

تجربه رانندگی

زمانی که پشت فرمان این دو خودرو می‌نشینید، تفاوت‌های اندکی میان آن‌ها پیدا خواهید کرد. زیرا همان‌طور که گفته شد هر دو خودرو بر مبنای پلت‌فرمی مشترک توسعه یافته‌اند. در واقع این دو خودرو به منظور ایجاد رقابتی سوری با یکدیگر پا به میدان گذاشته‌اند که بازار وسیع‌تری را هدف قرار دهند. این به نوعی ذکاوت و زیرکی مدیران ارشد این هلدینگ را نشان می‌دهد.

با این وجود پشت فرمان هر دو خودرو نشسته و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. در ابتدا سراغ سوناتا YF رفته و پیشرانه‌اش را استارت می‌زنیم. با روشن شدن موتور صدای اندکی به درون کابین نفوذ کرده که نشان می‌دهد با سدانی آرام و راحت سروکار داریم. با شروع حرکت شتاب نسبتاً مناسبی را تجربه خواهید کرد که از یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی می‌توان انتظار داشت. البته این موضوع را در نظر بگیرید که در شرایط فعلی خودروهایی هستند که با حجم کمتر موتور و با استفاده از سیستم توربوشارژ، می‌توانند شتاب و عملکرد بهتری از خود نشان دهند. بگذریم! کیفیت سواری در سوناتا YF قابل قبول بوده و عملکرد جعبه‌دنده مناسب ارزیابی می‌شود. البته در برخی مواقع که نیاز به تعویض دنده‌های سریع و متوالی است، جعبه‌دنده کمی کند بودهو چندان گوش به فرمان راننده عمل نمی‌کند.

نکته دیگری که پس از حدودا نیم ساعت رانندگی متوجه آن می‌شویم، سیستم تعلیق نسبتاً خشکی است که به واسطه ارتفاع کم خودرو و همچنین فاق کوتاه لاستیک‌ها، ضربات قابل توجهی را به کابین خصوصاً قسمت عقب وارد می‌کند.

اما پشت فرمان کیا اپتیما TF نیز تقریباً مواردی مشابه به سوناتا دیده می‌شود. کیفیت سواری قابل قبول ارزیابی شده و با خودرویی نرم و آرام سروکار دارید. البته با این تفاوت که ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده در اپتیما کمتر از سوناتا دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای آن به شمار رود. کشش و قدرت موتور دقیقاً با سوناتا یکسان بوده و تفاوت خاصی میان آن‌ها وجود ندارد.

از نظر فضای کابین و راحتی صندلی‌ها نیز باید گفت که هر دو خودرو از وضعیت مشابهی برخودارند و تفاوت خاصی میان آن‌ها مشاهده نمی‌شود. میدان دید و تسلط نسبت به فضای اطراف خودرو در کیا اپتیما بیشتر بوده که به واسطه پنجره‌های جانبی بزرگ‌تر ایجاد شده است. البته که حذف شیشه لچکی در قسمت عقب باعث شده تا دید کمتری نسبت به فضاهای کناری خصوصاً قسمت عقب ایجاد شود. با این حال باید گفت که هر دو خودرو از لحاظ کیفیت سواری در جایگاهی نسبتاً مشابه قرار می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب میان این دو خودرو تنها سلیقه است که حکم‌فرمایی می‌کند. زیرا همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، بخش اعظم این خودروها به صورت مشترک بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما اگر بخواهیم تخصصی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، باید به نتایج به‌دست آمده از ارزیابی‌های صورت گرفته توسط موسسه معتبر جی‌دی پاور رجوع کنیم. زیرا طبق اعلام این شرکت، برند کیا نسبت به هیوندای قابل اعتمادتر بوده و میزان مراجعه کمتری برای خرابی به نمایندگی‌ها برایش ثبت شده است. به عبارت دیگر این موسسه اعلام کرده که کیا نسبت به هیوندای از کیفیت بالاتری برخودار است.

اما واقعیت آن است که این موضوع زمانی نمود پیدا می‌کند که محصولات لوکس و پرمیوم آن‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم. در واقع محصولات ارزان قیمت و اقتصادی این دو برند کره‌ای تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و امکاناتی مشابه را ارائه می‌کنند.

هر دو خودرو در بازار خودروهای وارداتی کارکرده از وضعیت خوبی برخوردار هستند و میزان تقاضا برای آن‌ها همیشه وجود دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که هنگام انتخاب این خودروها حتما از کارشناسان خبره کمک بگیرید، زیرا به دلیل آن‌که سال‌های زیادی از عمر این خودروها می‌گذرد، احتمال بروز مشکلات فنی در آن‌ها زیاد است. به همین خاطر یافتن نمونه‌های سالم و بدون دردسر، نیازمند ممارست و پشتکار زیاد است.

قیمت این دو خودرو در بازار آزاد کاملاً متفاوت هستند، اما بطور مثال هیوندای سوناتا YF مدل 2014 با کارکردی بیش از 100 هزار کیلومتر، در حدود 500 میلیون تومان قیمت دارد و در مقابل کیا اپتیما 2014 نیز با کارکرد مشابه، بین 500 الی 550 میلیون تومان قیمت دارد. قطعاً مدل‌های بالاتر مثل 2016 و اپتیما با کارکردهای کمتر به وفور در بازار پیدا می‌شوند که قیمت‌هایی به مراتب بالاتر را دارند.

در انتها جا دارد از آقای حیان محرمی مالک کیا اپتیما، و همچنین گروه سوناتا درایوز برای همکاری با تیم خودروبانک کمال تشکر را داشته باشیم.

57 عکس

نظرات کاربران

44 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/19
خداییش این بررسی دیگه خیلی تکراری شده.......شما انواع مدل های سوناتا و اپتیما رو چندین بار بررسی کردید
1399/1/22
موافقم با نظرت. ولی دوست عزیز با این شرایط بازار و واردات تا چند وقت دیگه باید شاهد بررسی های رانا معمولی با رانا بهینه یا سورن با سورن سال باشیم خخخخ :)
1399/1/19
کیا بالکل محصولاتش همیشه یه سر و گردن از هیوندای بالاتره چرا که کیا رو باب سلیقه بازار امریکا میسازن اما هیوندای نیم نگاهی به بازار کشورهای درحال توسعه ای مثل هند و ویتنام و اینجور کشورها داره پس سطوح پایین تری از استاندارد رو رعایت میکنه
1399/1/19
این اپتیمایی ک شما انتخاب کردید فول نیست ب همین دلیل زمانی ک گیربکس رو حالتR هست تصویره پشت سرو روی مانیتور پخش نمیکنه
1400/1/17
سلام . به این نسخه فول شرکتی گفته میشه و اصطلاحا به این نوع مانیتور بیزینسی هم میگن که تصویر دوربین دنده عقب رو هم نمایش میده و صفحه نمایشگرش هم لمسی هستش دوست من .
1399/1/19
سلام ، هر دو خودرو تقریبا یکی هستند که عمده تقاوتشون توی طراحی است ، ولی من شخصا عاشق این فیس لیفت اپتیما هستم ، عالیه
1399/1/19
سوناتارو بیشتر میپسندم
1399/1/19
باز الان این وجدان ژاپن با اسم احمد و ضد فرانسه میاد به همه توهین میکنه ، خدایا ما کاربران سایت خودرو بانک از شر این آدم خُل وضع نجات بده
1399/1/20
دوستان بس کنید یکی از ماشین های فرانسوی خوشش میاد یکی از ماشین های ژاپنی اینقدر دعوا و فحش کاری نداره هم ژاپن ماشینای خوبی میسازه هم فرانسه
1399/1/20
الهی امین
1399/1/19
از این دست مطالب بیشتر بذار آریا جان.
1399/1/19
انتخاب من اپتیماست از همه نظر
1399/1/19
فقط اپتیما
1399/1/19
درسته کمری امکانات و زرق و برق سوناتا و اپتیما رو نداره ولی خیلی بهتر از این دوتاست من خودم کمری ۲۰۰۷ دارم سال ۸۹ خریدم تا الانم همون رو دارم ماشین راحتیه تو دور موتور پایین صدا تو کابین نمیاد شتابشم متوسطه حدود ۹.۵ ثانیه هست من باهاش تا ۲۲۰ تا هم رفتم . فنربندیش هم خوبه ولی تو دست انداز های بلند یکم میکوبه وقتی ۵ نفر تو ماشین باشن سپر جلو تو دست انداز گیر میکنه . صندلی عقبشم راحته و ۳ نفر تو عقب راحت جا میشن و صندوق عقب بزرگی هم داره تو این ۱۰ سال تنها خرابی که داشت دست انداز رو ندیدم با سرعت ۱۱۰ تا دست انداز رو رد کردم یه صدا از گیربکس اومد وقتی دنده رو گذاشتم رو r ماشین حرکت نکرد که سال ۹۵ ۶ میلیون هزینه داشت جز این خرابیه دیگه ای هم نداشت از همینجا بهتون بگم امکانات کره ای ها رو نداره نه سان روف داره نه مانیتور حتی رینگ هم نداره ولی خیلی بهتر از سوناتاعه من سوار سوناتا شدم هم خیلی خشک بود هم ترمز هاش ضعیف بودن
1399/1/20
قربون آدم چیزفهم. کاری به آپشن و این چیزا ندارم. بخواهیم سواری و آرامش در کابین رو نگاه کنیم، هیچ کدوم از این خودروها به گرد کمری ۲۰۰۷ نمی‌رسند. خودروی بی‌آزار و زبون‌بسته، مانند سگ وفادار. البته ۲۰۰۷ی که من داشتم، هم سانروف داشت و هم کروز و هم رینگ. ولی فروختمش، چون عاشق اوریون بودم و خدا مانند همیشه مهربانی کرد و یه دونه ۲۰۰۹ AWF سی هزار تا کار بهم داد. آرامش کابین کمری بی‌ماننده ولی آرامش کابین اوریون، چهار پنج برابر کمریه. از موتورشم که دیگه نگم که همه می‌دونند چه هیولاییه.
1399/1/21
برای شما مدل ۲۰۰۸ بوده فک کنم چون فیس لیفت ۲۰۰۷ سان روف و مانیتور و کروز کنترل و چراغ عقب ال ای دی داره
1399/1/22
ماشینای زیبای کره ای رو با اون لگن های قدیمی ( کمری و آریون) مقایسه نکنید هر چقدر ماشینای کره ای زیبا هستن آشغال های ژاپنی زشت یه نمونش هم خاور ژاپنی (لندکروز )
1399/1/22
هر چقدر هم ماشین های ژاپنی با کیفیت هستند لگن های کره اشغال هستند و تعمیر گاه پر کن. نمونه اش هم کل کره ای های یاتاقان زن مثل تن لش کره ای لَشتافه!!!!!(سانتافه)
1399/1/19
ارزش اینقدر پول رو داره؟
فقط با بله یا خیر جواب بدهید.
در صورتی که جواب شما خیر است، خودروی مدنظر خود را معرفی کنید.
1399/1/20
من با پول کمتر، مورانو می‌خرم
1399/1/20
۱۰۰٪ خیر ! سوال نداره اصلا !!! هیچ کارشناس یا انسان عاقلی ۵۰۰ میلیون تومان بابت سوناتا و اپتیما و اساسا ماشین کره ای کارکرده هزینه نمیکنه مگر برای دلالی یا خرید و فروش !!!
شما میتوانید خودرو هایی با کلاس سواری بالاتر و حتی قیمتی پایین تر مثل رنو لتیتود ، رنو سفران، هوندا آکورد، تویوتا اریون و . . بخرید ، و اگر کمی بیشتر هزینه کنید ، حتی میتونید به خودرو های آلمانی مثل اُپل، فولکس و. . که جزو بهترین های جهان هستند فکر کنید که از لحاظ کلاس سواری به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی با خودرو های کره ای و حتی ژاپنی و فرانسوی قابل قیاس نیستند .

متاسفانه فقط و فقط کم سوادی و کج سلیقه گی های مردم باعث شده که چنین خودرو هایی در بازار ایران روی بورس باشند !
1399/1/19
بین این دو تا اپتیما.
ولی هوندا اکورد رو از همه نظر ترجیح میدم.مخصوصا که دیگه این ماشین ها نو نیستند
1399/1/19
ترمز رو یادتون رفت بگین.
ترمز اپتیما حس اطمینان بیشتری رو منتقل میکنه(پدال سوناتا یخورده سفت تره)
1399/1/19
سوناتا با اپتیما قابل مقایسه نیست
1399/1/19
هر دو ماشین از بهترین سدان های بازار هستند
1399/1/20
چرا واقعا چرا وقتي مي تونيد اكورد بخريد كمري بخريد كيزاشي بخريد مي ريد پول مي ديد اينارو مي خريد!!! يك سفر كرمان به تهران حدود ١٠٠٠ كيلومتر رو با كيزاشيه يكي از دوستان برادرم اومدم اگر بگم نفهميدن اين ١٠٠٠ كيلومتر كي تموم شد دروغ نگفتم....تازه ماشين حدرد ٣٠٠ هزار تا كار كرده بود بيرون ماشينم واقعا پوكيده و داغون بود يعني اصلا مالكش بهش نرسيده بود ولي چقدر ماشين نرم و بي صدا بود...
1399/1/22
اگر همه دیدگاه شمارو داشتن الان اینهمه کیا و هیوندای توی خیابون چکار میکنه؟
ماشین که فقط دوام نیست،خیییییلی ها هستن هر 1-2 سال ماشین رو برای تنوع عوض میکنن (مثل من) و عملا اینکه ماشین قراره روی 200-300 هزار تا سرو صدا داشته باشه یا نه اصلا براشون مهم نیست...کسی که توی ایران تند تند ماشین عوض میکنه بازار خرید و فروش و حفظ قیمت ماشین براش مهمه(چون توی ایران خودرو سرمایه محسوب میشه)....پس یه همچین آدمایی با این دیدگاه به جای دوام،بیشتر به زیبایی و آپشن و به روز بودن و بازار دست دوم و اثر گیری از تورم و پاخور و... توجه میکنن که در نتیجه خودرو کره ای ایده آله
برای مثال سال 2014 اگر فردی با 120 میلیون از همین اپتیما میخرید الان حدود 550 میلیون قیمت داشت و نهایتا 2 روزه میفروختش اما اگر با همون 120 میلیون یک دستگاه سفران 2.5 شش سیلندر میخرید در تیپ فول،الان حدود 400 میلیون قیمت داشت و به علاوه اینکه برای فروشش هم (اگر قصد فروش به پایین تر از نرخ روز رو نداشته باشه) احتمالا باید حداقل یک ماهی صبر کنه...حد اقل
1399/1/23
دوست عزیز ! تحلیل کارشناسانه با آنالیز بازار ۲ بحث متفاوت است !!

اولا؛ بازار خودرو ی ایران دست دلالانی است که اغلب حتی سواد و اطلاعات ابتدایی در مورد کارشناسی خودرو را ندارند، بازار دست دوم، حفظ ارزش پول، راحتی در معامله و. . .هم دقیقا متاثر از همین دلالان و البته کم سوادی مردم است نه کارشناسان، دلیل فراوانی خودرو های کره ای(این همه کیا و هیوندایی که شما رویت میکنید) هم همین است !!!

ثانیا؛ جدا از بحث غیر معقول، اشتباه و نامتناسب بودن برچسب های قیمتی در بازار خودرو ایران، در هر بازاری(داخل و خارج کشور) کالایی که فراوان باشد(حتی آشغال) راحت تر خرید و فروش و معامله میشود و این موضوع دلیلی بر مرغوبیت آن کالا نیست، شما امروز اگر با ۵ میلیارد تومان یک واحد مسکونی در زعفرانیه بخرید میزان رُشد و نقدشوندگی آن نسبت به چند واحد مسکونی با همان پول در اطراف صادقیه یا میدان آزادی قطعا کمتر است اما این دلیل نمیشود که چون خرید و فروشش سخت تر است یا رشد ش کمتر است ، یک انسان عاقل، زندگی در مرکز آلودگی را به سکونت در زعفرانیه ترجیح دهد ، هرچند که برخی میدهد !!!!

ثالثا؛ برای آنکه کمی از ابهامات ساختگی ذهنتان خارج شوید ، بهتر است بجای تمرکز بر بازار ایران ، کمی به بازار خودرو در کشور های پیشرفته نگاه کنید، قطعا مردم اروپا و آمریکا در تعویض خودرو از شما تنوع طلب تر هستند!!! بحث من بر سر بالا بودن قیمت خودرو در ایران نیست ، بحث، اختلاف غیر منطقی و مضحک در قیمت خودرو های مختلف است، شما هرکجای دنیا برید و بگید اپتیما هیبرید ۲۰۱۸ یا اسپورتچ QLمدل ۲۰۱۸ قیمتش مثلا با فولکس پاسات ۲۰۱۸ یا اُپل آسترا هاچبک ۲۰۱۵ (خودرو سال ۲۰۱۶ جهان) برابر است ساعت ها به شما خواهند خندید !!! چون حتی نمیتوانند چنین چیزی را تصور کنند که مردم یک کشور این گونه در بازار عمل کنند .

رابعا؛ بنده به هیچ عنوان ،دشمنی یا حتی کوچکترین نگاه منتقدانه ای نسبت به خودرو های کره ای ندارم و مشکل اساسی را در سلیقه ی ذلیل و آگاهی پایین مردم میدانم، بنده معتقدم هر چیزی جایگاه خودش را دارد ، و در جایگاه خودش محترم است، خودرو های چین و کُره جایگاه خودشان را دارند، خودرو های ژاپنی و فرانسوی جای خودشان ، و خودرو های آلمانی و آمریکایی هم جایگاه خودشان را، اینها به هیچ وجه با یکدیگر حتی قابل مقایسه نیستند.

برای تحلیل دُرست لازم است که از عموم مردم و بازار ساخته دست دلالان فاصله بگیرید تا متوجه وخامت اوضاع بشید :)

شاد و پیروز باشید.

علیرضا باروتی تبار
۲۳/فروردین ماه/۱۳۹۹
1399/1/20
با تشکر فراوان از اطلاعات جامع و کامل و بسیار خوبتون
1399/1/20
لطفا یه چنین مقایسه ای هم بین توسان و اسپورتیج 2013 و یا 2014 هم انجام بدید
و همچنین تفاوت مدل های 2013 و 2014 را هم بگید
واقعا جاش خالیه
ممنونم
1399/1/20
واقعا اپتیما هم خوشگلتره و هم بهتره
1400/8/16
این یه چیز سلیقه ایه بنظر من اپتیما خوشگل نیست چون چراغاش قوس به بالا داره ولی پایینش صافه
و دیگر لحاظ این دو ماشین با هم برابر هستند از آپشن گرفته تا توان موتور و بازار و سواری و..
من به شخصه سوناتا رو ترجیح میدم
1399/1/23
دوستانی که به ماشین های ژاپنی و مخصوصا کمپانی اعظم تویوتا میگن آشغال معلومه هیچ شناختی از برندهای مختلف ندارن و فقط درگیر تعصب هستن. آمریکا خودش بهترین ماشین ها رو تولید میکنه ولی جهت اطلاع این دوستان ماشین های ساخت تویوتا ماشین هایی هستند که در آمریکا بیشترین طول عمر رو دارند و صاحبان این ماشین ها حداقل 15 سال این ماشین ها رو نگهداری میکنند. در کلام آخر؛ آمارهای مختلف نشون دهنده آشغال بودن یا برتر بودن برندهای ژاپنی نسبت به بقیه برندها هست.
1399/1/23
معلومه دیگه. اپتیما بهتره این بررسی نمی خواد.
1399/1/24
شما که میگی اول المان بعد ژاپن بقیه سوسول بازیه این وسط امریکا چیه حتما امریکا پشمه
1399/1/25
بنده 5 سال سوناتا سوار شدم و چند وقت پیش بدلیل خرید ملک، سوناتامو با پارس اتومات معاوضه کردم. به عنوان تجربه شخصیم برام خیلی جالبه که توی بحث رانندگی در شهر و یا حتی بعضی جاده های کشورمون که آسفالت مناسبی ندارن، اتاق پارس به مراتب نرم تر و کم سروصدا تر از سوناتاس!!
شما با پارس توی هیچ دست اندازی گیر نمی کنین و چاله های آسفالت و کمتر حس می کنین! البته سوناتا قطعا به لحاظ کیفی و دوام و آپشن و ظاهر و بخصوص قدرت قابل مقایسه با پارس نیست ولی کلا پارس به صرفه س و نیاز معمولی رو برطرف میکنه.
می تونم به جرات بگم برای یک استفاده معمول و خانوادگی همون پارس بهتره، سوناتا ارتفاع کمی داره و گاها میکوبه و طبیعیه که هزینه نگهداریشم خیلی بالاتره اما با این شرایط هم به محض اینکه پول دستم بیاد فورا اقدام به خرید مجدد این ماشین میکنم و دلیلش فقط اینه که متاسفانه ما مردم به جای عقل چشم داریم و طبیعیه که همگی دوست داریم ماشینی سوار بشیم که کلاس اجتماعی بالاتری داره و این ویژگی ذاتی همه انسانهاست%
1399/1/27
کاملا درست میفرمایید
1399/1/27
همیشه محصولات کیا بهتر از هیوندای بوده
1399/1/30
داخل سوناتا چقدر شبیه دنا بود. نوع قرار گیری دریچه کولر.و یا محل قرار گرفتن مانیتور لمسی.و حتی نوع شکل درجات ماشین عین دنا بود.
1400/1/22
با هوش دنا شبیه اینه
1399/9/15
با درود
در وحله اولم بگم که خودرو اپتیما تست شده نسخه لو آپشن وارداتی هست. خطاب به اون دوستان زاپنی پرست مالک کمری 2007 بگم سرتو بالا کن سال رو نگاه کن در حال فعلی کیا و هیوندایی با سرعت نور از تویوتا پیش افتادن چشماتون رو باز کنید و ببینید خودرو سال جهان رو کیا تلوراید و همچنین کم استهلاک ترین خودروهای حال حاضر آمریکا رو که نیاز به گفتن من نیست با یک سرچ ساده بهش میرسید. در مورد خودرو سال جهان هم عنوان کنم که حتی یک خودرو از تویوتا جزو 20 تا لیست اخری هم نبوده، بگذریم.
در مورد سوناتا و اپتیما بنده با تجره استفاده و مالکیت این دو خودرو (اپتیما تی اف 2015 وارداتی به مدت سه سال) و (سوناتا 2014 وارداتی به مدت یک سال و شش ماه) اگر قرار باشه انتخابی دوباره بین این دو گزینه داشته باشم و با تجربه 4 سال و نیمه استفاده از این دو خودرو بگم خودرو برتر کدومه قطعا اپتیما رو اعلام میکنم. استهلاک کمتر (در این مورد فوق العادست)، موتور باکشش بیشتر (موتور یکی هست اما با تست متوجه بهتر بودن اپتیما میشید)، کیفیت سواری و متریال بهتر و همچنین ایستادگی بهتر خودرو بر اساس فولاد و ستون های مقاوم تر (کیا بر اساس کیفیت مرکز تحقیق و توسعه آمریکا ساخته میشه) و همچنین زیبایی فوق العاده دلیل بنده برای انتخابم هست. گرچه در آخر اعلام کنم هردو خودرو تقریبا خشک هستند و اتاق ها با نگهداری بد با این شرایط جاده ای به سرو صدا می افتد. بدرود
1400/9/17
تعصب چیز خوبی نیست. هم اپتیما هم سوناتا و هم کمری محصولات بسیار خوبی هستند و از فروش اونها توی بازار های بین المللی میتونید متوجه شوید. هر کدوم رو بگیرید شما رو راضی نگه میداره. حالا بستگی به سلیقه خودتان. بین اینها من بدون هیچ تعصبی سوناتا رو انتخاب کردم چون از ظاهر و سواریش بیشتر خوشم اومد. هر سه رو هم سوار شدم. بحث بازار و قطعات هم مطرح هست. توی ایران هنوزم خدمات و بازار هیوندایی بالاتر از بقیه برندهاست.
1400/10/8
من خودم هم اپتیما داشتم و هم سوناتا خب معلومه اپتیما بهتره خودم هم ۲۰۱۲ رو داشتم هم۲۰۱۴
1401/9/24
هیوندای سوناتا وای اف در کنار کیا اپتیما تی اف وایستاده.
دو تا برادران ناتنی خوب رانندگی کردند. هیوندای سوناتا YF به سرعت ۷۳ کیلومتر به راه رسید و کیا اپتیما TF به سرعت ۷۸ کیلومتر به راه رسید.